Permalänk

Tystaste GTX 260 kortet

Hej, jag är på jakt efter det tystaste GTX 260 SP216 kortet...

Men eftersom jag ska klocka kortet så behövs ändå någolunda bra kylning... Burken jag ska ha kortet i är väl ventilerad (CM HAF 932), kommer även att köra med 3-way SLI så max 2 platser får det ta upp.

Även tredjepartskylare är av intresse.

Jag har själv hittat ett ganska nice GTX 260 kort: Palit GTX 260 Sonic (det har en heatpipe kylare med 2 stora fläktar på)

Finns det bättre än detta eller möjligen andra alternativ till ett prestanda/tyst kort? Är inte intresserad av ATI kort då moderkortet stöder endast SLI.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Antielefant

Tystaste kylaren om du ska köra 3-way är standardkylaren (plastlådan), eftersom den är den enda som inte skickar varmluft in i nästa grafikkort.

Annars krävs några riktigt bra placerade fläktar som ventilerar ut varmluften.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja, visst måste de kort som blåser ut luften ut ur chassit vara de bästa? Eller har jag fel? Har funderat länge på ett 260 GTX nu själv, men är orolig över ljudnivån på kortet.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Permalänk
Medlem

sitter med gainward gtx 260 golden sample och det är inte tyst!

Jag hade tänkt flasha bios med uppdatering som fixar kortet så det inte låter så mycket i idle. Men nu börjar jag balla ur igen, vet att det förmodligen kommer fungera men vågar inte chansa på att få ett trasigt kort.

Så jag väljer mellan

* Dra ner fläkten till 30%
* Flasha BIOS med uppdatering som fixar kortet så fläkten fungerar som den ska..

Vad ska jag välja? Mår inte bra av detta eltande

kan jag dra ner fläkten till 30% i 3D läge utan att något händer? Nu är jag inne på det spåret igen, bara dra ner fläkten...

Om det inte gör något att dra ner till 30 % kör jag på det känner jag just nu.

Permalänk
Medlem

Orginalkylaren är nog att föredra som de andra säger. Funkar bra för min del. Ljudnivån är helt ok. Min noctua på 1300rpm överröstar mina grafikkort iaf. Vet inte hur det är med gainwards konstruktion, men det ser ju ut som att värmen går ut i chassiet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Palit kortet jag skrev om förut har samma kylare som det där gainward kortet...

Hur mycket låter standard kylaren? ni som har, kan ni försöka beskriva

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Vet inte hur det är med gainwards konstruktion, men det ser ju ut som att värmen går ut i chassiet.

Nope, den är öppen både utåt och inåt, så endel varmluft tillbaka in i chassit får man räkna med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Palit kortet jag skrev om förut har samma kylare som det där gainward kortet...

Gainward och Palit gick ju ihop 2005, inte så konstigt att dom kör med samma kylare då.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Palit kortet jag skrev om förut har samma kylare som det där gainward kortet...

Hur mycket låter standard kylaren? ni som har, kan ni försöka beskriva

När kortet körs som vanligt, utan att man ändrat något är fläkten satt till 40%. Det är något "fel" på kortet som gör att kortet aldrig går ner till 2D läge i fläktarna.

Men om man fixar det nya BIOS uppdateringen så blir det säkert bra. Läste att fläktarna ligger runt 30% i IDLE då.

Garantin ryker visst om något går fel vid flashningen..

40%/normalläge, då hör man ganska tydligt fläkten.
Sänker man till 30% eller lägre hörs det knappt.
100% - fattas bara vingar för att lyfta.

Min fråga-Kan jag dra ner till 27-30% i 3D läge? Vad händer då, fläkten kommer aldrig gå över 30% även i spel. Så om jag spelar 20 timmar i sträck bli kortet för varmt då...?

Permalänk
Medlem

Med mitt gtx 280 kort kan jag inte ens spela tyngre spel med fläkten på 40% kortet blir utan problem 95-100c.

Kortet håller sig runt 80c vilket är okej, men då krävs det runt 80% hastighet, vilket är på tok för högt tycker jag. Så jag kikar själv runt på olika kylare för att hitta något som kan hålla ljudnivån nere.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpen
När kortet körs som vanligt, utan att man ändrat något är fläkten satt till 40%. Det är något "fel" på kortet som gör att kortet aldrig går ner till 2D läge i fläktarna.

Men om man fixar det nya BIOS uppdateringen så blir det säkert bra. Läste att fläktarna ligger runt 30% i IDLE då.

Garantin ryker visst om något går fel vid flashningen..

40%/normalläge, då hör man ganska tydligt fläkten.
Sänker man till 30% eller lägre hörs det knappt.
100% - fattas bara vingar för att lyfta.

Min fråga-Kan jag dra ner till 27-30% i 3D läge? Vad händer då, fläkten kommer aldrig gå över 30% även i spel. Så om jag spelar 20 timmar i sträck bli kortet för varmt då...?

Snälla nån. Dra ner kortet till 25-30% när du idlar (kortet klockar automatiskt ner sig) och dra upp den till valfri hastighet när du spelar (50%+). Hur svårt ska det vara?

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk

Sitter på ett XFX som jag tycker är ganska tyst. Fast å andra sidan så lätt mitt förra som ett åskväder så jag kanske inte vet skillnaden på tyst och tyst. Det enda som är störande med mitt är att i menyerna i vissa spel så tror jag att jag får coilwhine. Det piper och beroende på var i menyn jag har musen så får jag olika toner. Kanske ska spela in en coilwhine symfoni =D

Aldrig hört det någon annan gång än i menyerna i Bioshock och Farcry 2.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

vad är det för vrm-temperaturer på gainwards kort? på bilden som fudzilla tagit ser man att kylningen runtomkring är fristående från kylningen på kärnan.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

gainwards kort kör på max hastighet i 2d, dvs den sänker inte mhz som vanliga kort, dvs den förbrukar mer watt. Det står i fudzilla recensionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stay true
Snälla nån. Dra ner kortet till 25-30% när du idlar (kortet klockar automatiskt ner sig) och dra upp den till valfri hastighet när du spelar (50%+). Hur svårt ska det vara?

jaha så jag ska behöva ändra fläkten varje gång jag spelar. Ska inte kortet sköta det automatiskt, om det blir ca 80 C så ska fläkten va 70 % eller något sånt.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Palit kortet jag skrev om förut har samma kylare som det där gainward kortet...

Hur mycket låter standard kylaren? ni som har, kan ni försöka beskriva

Ignorera Palit och Gainward om du ska köra SLI, då deras kylning inte är bra till det.

Plastlådan är nästan ljudlös i idle, och låter inte mycket i load heller. Däremot kan det krävas en bra chassifläkt för att mata tre korts 80mm-fläktar, annars spinner de nog upp rätt duktigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ignorera Palit och Gainward om du ska köra SLI, då deras kylning inte är bra till det.

Plastlådan är nästan ljudlös i idle, och låter inte mycket i load heller. Däremot kan det krävas en bra chassifläkt för att mata tre korts 80mm-fläktar, annars spinner de nog upp rätt duktigt.

Jo det kan hända då varmluften stannar i lådan och värmer grannkortet mera... hur trångt blir det mellan kortena med plastlådan då? slipper luft in mellan dom lätt eller måste man vara lite kreativ och hitta på ett alternativ?

Kom på en annorlunda idé men knappast skulle den fungera Hur skulle det vara om man använde en turbo design för att mata insuget med mera kall luft, "avgaserna" (varmluften) från kortet skulle driva en turbin som suger kall luft utifrån och sprutar in till kortena? :P:P:P:P Kanske lite enklare att driva en extern fläkt då, men då blir det som en kompressor mera

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Antielefant

3-way är tight oavsett, eftersom korten nästan ligger emot varandra, men fördelen med plastlådan är att fläkten ligger längst bak och dessutom har en urfasning för att släppa in luft.

Men jo, tight blir det.

http://chrisray.soterial.com/chrisraymisc/Q6600rig.jpg

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Hehe, bordsfläkt

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk

om man vill ha effektivare kylning skulle man ju kanske kunna montera nån slags lufttunnel (ungefär som en "tratt") med en fläkt som pressar in luft i tratten och in till grafikkortsfläkten...

ungefär så här:

(insug)
[fläkt]
\ . . ./ <--(tratt)
[\ . /ikkort3] -> (utblås)
[grafikkort2] -> (utblås)
[grafikkort1] -> (utblås)

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Jag fick idag mitt XFX GTX260 (Core 216) som ser ut som Gainwarden som visas ovan. Förutom att den andra fläkten innerst, till vänster närmast kontakterna, är övertäckt. För det finns väl en fläkt till där som skyfflar undan luften?
Det kortet är tyst som s-tan iaf. Det enda som hörs är ett lågt sus bara.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Antielefant

Nej, det är bara en fläkt på korten med plastlådan, precis i bakkanten på kortet.
Ser ut så här naket.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ok, såklart. Makes sense. Tänkte eftersom det kvittrar ur min.. Min är lite felaktig trodde jag. Sen googlade jag och hittade det här:

http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ

Precis sådär har jag med exakt samma powersupply. Vid 3D börjar det kvittra och jama ur.. nätagget? Får ljudet i högtalarna också.
:S

Vid 2D i Vista är kortet helt tyst. Förutom ett svagt sus då.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Antielefant

Slå på Force VSync och sänk Maximum Pre-rendered Frames till 1 i Nvidia Control Panel, så ska coilwhinet försvinna

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Slå på Force VSync och sänk Maximum Pre-rendered Frames till 1 i Nvidia Control Panel, så ska coilwhinet försvinna

Vad är Pre-rendered för någon funktion? Har lite coilwhine i ett spel (sims), har dock force V-sync på redan

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

En fråga, har alla kort med stock kylaren en sån heatpipe kylare (som på bilden med evga kortet)? isåfall ser den ju ganska effektiv ut iaf...

Annars, kan man byta ut orginal fläkten mot nån kraftigare/tystare/effektivare? eller finns det ens nått alternativ?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Vad är Pre-rendered för någon funktion? Har lite coilwhine i ett spel (sims), har dock force V-sync på redan

Gör att grafikkortet inte ligger och buffrar en massa frames, vilket ger mindre inputlag med VSync.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
En fråga, har alla kort med stock kylaren en sån heatpipe kylare (som på bilden med evga kortet)? isåfall ser den ju ganska effektiv ut iaf...

Annars, kan man byta ut orginal fläkten mot nån kraftigare/tystare/effektivare? eller finns det ens nått alternativ?

Alla, och de ser exakt identiska ut. Och den är väldigt effektiv för att vara stockkylare - speciellt som vindtunnelkyld fläns.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jo tidigare varianter av vindtunnel kylare har ju låtit som damsugare... men bra att nvidia har börjat satsa på bättre kylare då den ser ju nästan lika effektiv ut som palits/gainwards kylare men med en fläkt mindre...

Finns det inga andra alternativ då? Annars tror jag nog att jag kör på stockkylaren

Kan man själv reglera hastigheten på stock kylar fläkten?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Jo tidigare varianter av vindtunnel kylare har ju låtit som damsugare... men bra att nvidia har börjat satsa på bättre kylare då den ser ju nästan lika effektiv ut som palits/gainwards kylare men med en fläkt mindre...

Finns det inga andra alternativ då? Annars tror jag nog att jag kör på stockkylaren

Kan man själv reglera hastigheten på stock kylar fläkten?

Jag har faktiskt inte sett någon annan kylare än gainwards och stockkylaren, finns kanske nånstans dock. Och ja, du kan reglera fläkten manuellt, fast på 40% är mina nästintill ljudlösa och har inte varvat upp än så länge (inte så att jag har hört det iaf)

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Ändrade Maximum Pre-rendered Frames till 1 (kör alltid med VSync på) så sänktes coilwhinet ett snäpp. Men det finns kvar lite fortfarande. Stör helt klart mindre nu.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se