6 totalhårddiskkrascher sen augusti med olika hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

6 totalhårddiskkrascher sen augusti med olika hårddiskar.

Hejhej. Nu behöver jag hjälp, jag får damp!!

Köpte min dator i augusti 2008. Hade då en Samsung 320 GB. Den har kraschat 2 ggr med 32bits XP. Köpte då en 640 GB Samsung F1, den kraschade efter en vecka med XP, höll dock med W7.

Jag gav upp den med (måste ha XP) och fixa en WD Black 500 GB, den har hållit ut ända tills idag ( 3 månader cirka) tills jag fick värmeproblem och den kraschade med :'(. Det äckliga är att jag får bluescreen så fort Windows-loggan syns i booten, så har ingen chans att komma åt filerna.

Skriver just nu från 640 GB:n med ett än så länge stabilt Vista Home, har ett problem där med: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Börjar bli lite småirriterad, det tar ju en månad att bli nöjd med sitt OS. Kan det vara datorn som är problemet? Är det möjligt att rädda min senaste WD 500 GB Xp installation?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Karma, min vän, karma!

Allvarligt talat, det låter som att du har snarare minnesproblem för om du har provat med olika diskar och du får iaf BSODs och sedan nämner du även värmeproblem.

Men testa först med att köra memtest86+ och sedan undrar jag om du har byggt datorn själv eller om detta är ett paketsköp?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Karma är en hora, sant så sant. Men jadu. Memtest gjorde jag förra gången den kraschade, kör 4x1 GB 1066 mhz Dominator, litar blint på dom.

Jag har byggt själv skriver lite snabbt för jag är arg och osv.

Gigabyte EP35 DS3 Rev 2.1 eventuellt massivt ESD-skadat
E8400 (just nu stock)
Kinanätagg, kanske där? Xion AXP 630 W, helt ok...
XFX 9800 GTX+ 800/2000/1150
4 GB Dominator Corsair osv.
Diskarna vet du ju
Aerocool Extremengine 3t... MED GRÖNA FLÄKTAR <3

Grafikkortet är förmodligen nerklockat igen, det lagras väl i Rivatuner aka Windows-start

BS:en den här gången berodde på dåligt monterad äckel-orgkylare.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1

Permalänk
Avstängd

6 diskar kan inte krasha så snabbt, en disk håller iallfall 1 år och uppåt. Din dator är för varm och skiten brinner eller så är det minnena som är fukkade i bios. Något sådant :). Men du säger loggan laggar i början, grafikkortet? Men låter konstigt att skiten stängs av då :S

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt detta... Du säger att två av dina hårddiskar har "kraschat" två gånger vardera?! När en hårddisk "totalkraschar" - som du skriver i trådtiteln, blir den helt oanvändbar. Jag tror att du har något helt annat hårdvaruproblem än hårddisken om jag förstår dig rätt.

Mina gissningar är minnen eller nätaggregat som inte orkar.

Permalänk
Medlem

För att få ut filerna från hårddisken kan det vara en god idé att köra Ubuntu Live CD. Denna Linux Distribution startar direkt ifrån skiva. Och du får på så sätt tillgång till interna och externa lagringsmedium. kör på det!

Svårt att utse vad är problemet är utifrån din beskrivningen. Blue Screens brukar mestadels handla om minnesproblem. men hårddiskkrasch? låter konstigt :S

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Vad menar du med ESD skadat mb ? Kan ju vara skadad sydbrygga eller något ? Den kontrollerar ju sata/ide ?!

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Okej, om jag har fattat det här rätt så får du BSOD när du använder dig av XP men inte när du använder dig av Win 7 eller Vista?

Om så är fallet har du ett mjukvarufel, inte ett hårdvarufel i form av HDD.

Permalänk

yes, skapa en ubuntu cd!

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Avstängd

Okej, kanske var lite otydlig Svarar i stycken, orkar inte citera.

Morrex: Hårddiskarna har väl inte kraschat, menar att OS:et blir oanvändbart av något skäl Får en bluescreen sen kommer jag inte in i XP igen.

widL: Nää jag är inge bra på hårddisktermer, det jag menar är att för att kunna använda den har jag blivit tvungen att formatera. Hårddisken i sig har ju inget värde, jag blir bara jävligt lack på att installera OS, installera 50 spel, ställa in alla spel, fixa alla program osv

fidde66: Kan mycket väl ha blivit skadat moderkort när jag installerade kylarn, blev en del våld och tafsande på känsliga delar xD. Hur kontrollerar jag att sydbryggan är hel?

Iprenen: Tänkbart, kan dock tänka mig att leva med Vista. Isåfall har jag ett annat, mycket större problem : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

nicklundvall: Tror jag kommer åt partitionen där XP inte låg via Vista, så det är lugnt Tänkte mer om jag kunde fixa XP och börja använda den hårddisken som om kraschen aldrig hänt :/

Det jag måste lägga till är att XP-filerna inte pajar om datorn är frisk, igår BS:ade den av värmeproblem, sen var hårddisken oförklarligt obrukbar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inga hårddiskkrascher, det är korrupt installation/filsystem du drabbats av. Väldigt ofta beror det på minnesfel.

4 minnen i 1066, och även memtest kraschar, och ändå litar du blint på minnena?!?
Xion är inte kvalitet, men borde räcka till, i alla fall utan klockning. Det skadar inte att pröva rett kvalitetsagg.

ninjaedit: Du råkar inte köra med ojordat vägguttag?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är inga hårddiskkrascher, det är korrupt installation/filsystem du drabbats av. Väldigt ofta beror det på minnesfel.

4 minnen i 1066, och även memtest kraschar, och ändå litar du blint på minnena?!?
Xion är inte kvalitet, men borde räcka till, i alla fall utan klockning. Det skadar inte att pröva rett kvalitetsagg.

ninjaedit: Du råkar inte köra med ojordat vägguttag?

Va? Då skrev jag fel, Memtest86+ höll i 5 timmar flera gånger vid olika försök... orkade aldrig köra längre :P.

Ska ja klocka ner minnena?

Mjaa vill inte lägga pengar på ett nätagg just nu, beror på om ja får nåt i studentpresent så.. Ska köpa en TRUE-kylare på fredag.

Visa signatur

Permalänk

Hade själv ett liknande problem när jag satte ihop en dator, den gav också BSOD och indikerade ofta på att det var läs/skrivfel från hårddisken.
Efter utförliga tester på disken så konstaterade jag att det kan inte vara den.

Visade sig vara minnena som fick för lite ström och gav minnesfel.

Jag ökade volten (har för mig att jag ökade runt 0.25V) och vips så var alla problem lösta...

OBS! Är inte alls säker på att detta är ditt problem och man ska ALLTID ta det försiktigt när man ändra ström/spänning på komponenter. GÖRS PÅ EGEN RISK!

EDIT: Körde också en hel del tester på minnena (memtest och goldmem) som inte visade några fel alls, lite skumt kan det vara.

Permalänk

Hade liknande problem med mina "Corsair Dominator"-minnen. Körde dem i 1.8V först och det skapade problem i form av blåskärm och korrupta filer. 2.1V fick de sen och problemen försvann. Stabilt Memtest över en natt.

Permalänk

Skulle nog som dom andra här också tro att det är minnena det sitter i, hade/har själv problem med mina diskar för ett tag sedan med BSOD:s och korrupta filer, visade sig dock vara att ena 2gb minnet var defekt och om jag inte minns helt fel så klarade det minnet memtest också lustigt nog.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Prova köra ditt system som det är tänkt - dvs oklockat .. eller har du mkt pengar att leka med / köpa hårdvara för / ska hjälpa NASA med astro beräkningar ?

Köp ett kvalitets nätagg !

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Avstängd

Men fucking hell grabbar. Vad sägs om dettta. Corsair 550w, TRUE-kylare och oklock? Kan vi börja utesluta faktorer då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och ställ in minnena ordentlig. Brukar stå på minnes tillverkarens hemsida vad de ska vara för siffror.

Kommer någon ihåg om det var Ctrl+F1 för att få fram de avancerade inställningarna på Gigabyte moderkort för flera omställningar.

Permalänk
Avstängd

altså 6 hårdiskar ,har du testat att köra dom som lagringsdiskar eller har du skickat dom på lagning eller ,har du inte gjort nått av dem så kanske du bör tänka om det är trots allt ett par 1000kr det handlar om...

I vart fall när en hårdisk kraschar, beror det oftast som många säger minnes problem ,eller ett korrupt windows system ,kan vara virus osv. om en hårdisk pajar så blir den obrukbar och bör skickas tillbaks för reklamation. Det kan som sagt bero på ett dåligt nätagg som skickar strömspikar ,därför rekomnderar jag dig inte att köpa ett billigt nätagg (Kinanätagg, kanske där? Xion AXP 630 W, helt ok...????????)

Jag nämner detta endast för att jag fattar inte va du menar när du säger att din hårdisk kraschar då tar jag flera olika uppfattningar som jag nu svarar på.

KOLLA UPP!!

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat hårddiskarna i windows efterhand?

Du har alltså köpt ny hårddisk efter varje windows krash el? snacka om slöseri me pengar är garanterat minnena..

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Jag var med om ett liknande problem och det visade sig vara 1 av 4 minnesmoduler som var korrupt

(jag testade dem till slut en och en för att få reda på felet)

jag och leverantören trodde båda att det var moderkortet som var knas , men det var alltså fel.

mitt råd till dig:

Gör enkla felsökningar och testa saker en efter en

bort med alla instickningskort och kör på inbyggd grafik om du har det

bort med minnesmoduler och kör memtest på dem en i taget och sedan alla en gång till

bort med alla hårddiskar utom systemet och testa

och viktigast av allt...felsök inte i överklockat läge för att utesluta dålig klockning med ostabilt system.

För mig skulle dessa tester ta ca en vecka == ändra 1 sak testa igen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Om det är nätagget som är felet så lär väl memtest kunna köras utan problem. Säg att det är minnena som failar när de får för lite ström vid något tillfälle. Då man bara kör memtest kanske nätagget klarar av att leverera en hyffsat stabil spänning, men kanske inte när hela datorn jobbar.
Så jag skulle testa öka spänningen till minnena även om de klarar memtest, eller testa med ett nätagg du vet är bra och stabilt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Vila i frid

Även om MEMTEST86+ säger att minnena är okej har jag märkt att Orthos med Large In-place FFT kan provocera fram fel, men Gromacs, Blend och Small funkar. Förmodligen en kombination cpu, mch/nb och minne. ymmv!

Permalänk
Medlem

Vi hade liknande problem på en kompis dator, där löste vi det helt enkelt med att öka spänningen, där var biosen som hade lagt allt för låg spänning bara.. kolla upp till en början va dom ska gå på.. och jämför..

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vilken spänning Bio pratar om, MEN:

Många minnen körs med en för låg spänning från BIOS i default. Läs på etiketten som sitter någonstans på minnena vad för spänning de vill ha. Brukar vara runt 2.1 volt.

Gå sedan in i Bios, och kolla vilken spänning alla komponenter få, brukar vara någon sida i stil med "PC Health" eller liknande. Stämmer spänningen på ram överrens med etiketten på minnena behöver du inte pilla, men förmodligen matar moderkortet minnena med endast 1.8 volt eller så.

Läs i moderkortsmanualen hur du bär dig åt för att ändra spänningar på just ditt moderkort, och justera den så att den får lika mycket som det står på minnesetiketten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Va? Då skrev jag fel, Memtest86+ höll i 5 timmar flera gånger vid olika försök... orkade aldrig köra längre :P.

När man har sådana problem som du beskriver kör man memtest86(+) i minst 24h.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Öka spänningen till 2.1 v på dina minnen. Blir det ändå fel så prova att köra Memtest i 24 timmar.

Det är knappast dina diskar det är fel på...Hoppas du inte slängt dem! =(

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Vet inte riktigt vilken spänning Bio pratar om, MEN:

Många minnen körs med en för låg spänning från BIOS i default. Läs på etiketten som sitter någonstans på minnena vad för spänning de vill ha. Brukar vara runt 2.1 volt.

Gå sedan in i Bios, och kolla vilken spänning alla komponenter få, brukar vara någon sida i stil med "PC Health" eller liknande. Stämmer spänningen på ram överrens med etiketten på minnena behöver du inte pilla, men förmodligen matar moderkortet minnena med endast 1.8 volt eller så.

Läs i moderkortsmanualen hur du bär dig åt för att ändra spänningar på just ditt moderkort, och justera den så att den får lika mycket som det står på minnesetiketten.

Ber om ursäkt, minne var det ju jag pratade om