Permalänk

Får du gå till skolan själv? Om du får det så är det ju minst 100 gånger farligare då du utsätter dig för fler "risker" så som trafik.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

säger bara l.e.v, låt inte vågorna hindra er, jag har igång min dator typ 4-5 dagar i sträck. sen har jag sömnproblem går o lägger mig typ 2-3 på natten så jag somnar inte förrens typ 5-6 på morgonen. nu har jag ju hemundervisning så ingen skola för mig jiippii.

L.E.V livet får man cancer så får man det. får man syfilus av ludret man ragga upp på krogen så får man det. livet tar slut nån gång man vet bara inte när.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
I små doser så vet ingen nä hurvida det påskyndar cancer eller ikke. Stora mängder är en helt annan sak men det är väl inte stora mängder strålning vi pratar om hoppas jag iomed att det gäller den strålning som möjligtvis alstras i en dator.

Jo, små mängder är ju osäkra hur de påverkar, jag var nog inte helt tydlig där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är mycket möjligt att jag själv behöver en upplysing,

så då kan jag behöva bli upplyst vad i datorn som skapar strålning?
Vilken komponent?

Alla komponenter som leder ström genererar ett elektromagnetiskt fält. Eftersom det i en dator rör sig om så pass många och komplexa ledningar (även om de är svaga) så ger det upphov till ett relativt kraftigt fält. Hur det står sig mot en mobiltelefon vet jag ej, men jag läste en artikel om strålning från en dator med och utan sidoplåten på. Slutsatsen var att det var mycket strålning utan plåt och inget han rekommenderade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

Allt från spetsen av ett handtag till maskinen pumpar ju enorma mängder energi och skapar magnetfält, det måste väl vara detta vi pratar om? Och isåfall kan jag inte tänka mig att en fjuttig dator har en chans, eller?

Från wikipedia:
Den energi (sträckenergi) som behövs för att smälta metallerna kan komma från en gasflamma, en elektrisk båge, en laser, en elektronstråle, friktion, ultraljud eller från högt tryck, till exempel i en explosion
Jag trodde svetsning endast skedde från en gasflamma, men med de andra tekniker som nämns är det mycket möjligt att det blir ett elektromagnetiskt fält.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Det farligaste man kan göra är att födas. Det är det enda som med 100 procents sannolikhet slutar med döden.

Jag har faktiskt hört detta från flera håll (med datorn i sovrummet alltså), en lade till och med till "Det vet ju alla". Har ännu inte lyckats få en källa på det dock.

En annan grej... Jag är inte ingenjööööör men principen med en faradays bur är väl inte bara metall runt strålning, det ska väl vara ett rutnät med anpassade distanser beroende på strålningsfrekvens? Sen ska det väl matas med likström? Eller har jag drömt det?

TILLÄGG: OM det skulle visa sig vara farligt så kommer jag att slänga min micro omedelbums. Där snackar vi seriös strålning. Visst, rutnätet blockar men aldrig att det tar upp allt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ja har min dator i mitt sovrum och har haft det i 1 år nu Ingen effekt på mig inte. Kanske bara lite mer spelandes på kvällarna än förut

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Det farligaste man kan göra är att födas. Det är det enda som med 100 procents sannolikhet slutar med döden.

haha, fan vi lever farligt ju xD

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jo, små mängder är ju osäkra hur de påverkar, jag var nog inte helt tydlig där.

Alla komponenter som leder ström genererar ett elektromagnetiskt fält. Eftersom det i en dator rör sig om så pass många och komplexa ledningar (även om de är svaga) så ger det upphov till ett relativt kraftigt fält. Hur det står sig mot en mobiltelefon vet jag ej, men jag läste en artikel om strålning från en dator med och utan sidoplåten på. Slutsatsen var att det var mycket strålning utan plåt och inget han rekommenderade.

Från wikipedia:
Den energi (sträckenergi) som behövs för att smälta metallerna kan komma från en gasflamma, en elektrisk båge, en laser, en elektronstråle, friktion, ultraljud eller från högt tryck, till exempel i en explosion
Jag trodde svetsning endast skedde från en gasflamma, men med de andra tekniker som nämns är det mycket möjligt att det blir ett elektromagnetiskt fält.

Har i princip inte med hur mycket ledningar osv det handlar om utan vilken ström som går i dem.
Ett högt voltantal är inte lika illa som ett högt ampere antal. Dock så går det ut rätt många ampere ur ett nätaggregat till en dator faktiskt. Att det sen sprids ut över större ytor lär snarare minska magnetfältet.
Men att det skulle bli nåt kraftigt magnetfält har jag faktiskt svårt att tro, nu har jag inte mätt själv. Men för att våra tekniker ska kunna utföra oförstörande provning med t.ex magnetpulverprovning i en rundmagnet så krävs det amperetal i tusentalet för att kunna generera ett starkt nog magnetfält.
Tror det är rätt mycket lullul angående snacket om strålning från våra vardagsapparater.

Vanligaste svetstekniken ute idag är faktiskt med en elektrisk båge. Både när du TIGar och MIGar eller kör med "pinnasvets" (vilka är de vanligaste svetsmetoderna idag) så använder du ett högt ampereantal och lågt volt antal för att smälta ner metallerna. Men nån elektromagnetiskstrålning tror jag inte på där heller. UV strålning givetvis, men det är en helt annan femma.

Nån annan nämnde det här med elledningar innan, har också hört lite såna skräckhistorier om hela bebyggelser som fått cancer då de varit placerade nära huvudledningar eller större ställverk. Nån konkret fakta har jag dock inte sett. Men kan säkert stämma, men det är ändå inte relevant när man snackar om datorer. Strömstyrkorna är rätt så brutalt olika

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Men det där med att bo under kraftledningar har väl att köra med den störning i det magnetiska fältet som induceras av spänningen väl? Och där handlar det om starkström och sisådär 400 000 volt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk

En annan grej... Jag är inte ingenjööööör men principen med en faradays bur är väl inte bara metall runt strålning, det ska väl vara ett rutnät med anpassade distanser beroende på strålningsfrekvens? Sen ska det väl matas med likström? Eller har jag drömt det?

TILLÄGG: OM det skulle visa sig vara farligt så kommer jag att slänga min micro omedelbums. Där snackar vi seriös strålning. Visst, rutnätet blockar men aldrig att det tar upp allt.

En heltäckande bur är bättre än något rutnät. Däremot avgör säkert våglängden och därmed frekvensen hur stora hålen i nätet kan vara innan strålning "läcker" ut.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Det farligaste man kan göra är att födas. Det är det enda som med 100 procents sannolikhet slutar med döden.

Jag har faktiskt hört detta från flera håll (med datorn i sovrummet alltså), en lade till och med till "Det vet ju alla". Har ännu inte lyckats få en källa på det dock.

En annan grej... Jag är inte ingenjööööör men principen med en faradays bur är väl inte bara metall runt strålning, det ska väl vara ett rutnät med anpassade distanser beroende på strålningsfrekvens? Sen ska det väl matas med likström? Eller har jag drömt det?

TILLÄGG: OM det skulle visa sig vara farligt så kommer jag att slänga min micro omedelbums. Där snackar vi seriös strålning. Visst, rutnätet blockar men aldrig att det tar upp allt.

Är man så nojjig är det 20mm bly som gäller och inget annat.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Om man inte dör av blyförgiftning då.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hej

Hur mycket man blir utsatt om man har 2 servrar i samma rum?

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hur mycket man blir utsatt om man har 2 servrar i samma rum?

Risk för försämrad sömn pga oväsen? Ingen nämnvärd strålning iaf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Härligt att bumpa en 12 år gammal tråd

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klikken:

Härligt att bumpa en 12 år gammal tråd

Då har vi ju verkligen chans och få veta om @Jaxc mamma hade rätt eller fel😀 Det här kan bli något som går att göra en doktorsavhandling på.

Hoppas nu bara att vi kan få svaret på hur @Jaxc mår efter att ha datorn i sovrummet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeperbahn:

säger bara l.e.v, låt inte vågorna hindra er, jag har igång min dator typ 4-5 dagar i sträck. sen har jag sömnproblem går o lägger mig typ 2-3 på natten så jag somnar inte förrens typ 5-6 på morgonen. nu har jag ju hemundervisning så ingen skola för mig jiippii.

L.E.V livet får man cancer så får man det. får man syfilus av ludret man ragga upp på krogen så får man det. livet tar slut nån gång man vet bara inte när.

Och får man corona så får man?
Du har en märklig inställning till livet du

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: "2009-06-03 22:40
reeperbahn
Avstängd

Plats
borås
Registrerad
Apr 2009"

För att inte nämna hans inlägg är från *trumvirvel* 2009!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@YamahaDGX630: "2009-06-03 22:40
reeperbahn
Avstängd

Plats
borås
Registrerad
Apr 2009"

För att inte nämna hans inlägg är från *trumvirvel* 2009!

Och hans sista inloggning var 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

@YamahaDGX630: "2009-06-03 22:40
reeperbahn
Avstängd

Plats
borås
Registrerad
Apr 2009"

För att inte nämna hans inlägg är från *trumvirvel* 2009!

Skrivet av m4gnify:

Och hans sista inloggning var 2010

Fast nu är det @Jaxc som startat tråden och han har varit inloggad 2016 så kanske får vi aldrig veta om det var datorn i sovrummet som var farlig eller någon annan hobby som tagit över.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att @Jaxc senast var aktiv 2016-01-07 så ber vi till sweclockersgudarna att han hittar tillbaks och kan ge svar på våra frågor!

Edit:
Du var snabbare!

Skrivet av Stefflo:

Fast nu är det @Jaxc som startat tråden och han har varit inloggad 2016 så kanske får vi aldrig veta om det var datorn i sovrummet som var farlig eller någon annan hobby som tagit över.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jaxc:

jag vet inte om detta är rätt forum, men det fanns inget almänt för datorer (vad jag kunde se)

Anyway, min mamma har börjat påstå att det är farligt att ha datorn i samma rum som man sover i, någon som vet mer om detta?

Jag tror det är farligt för odisciplinerade tonåringar att ha tillgång till nått det går att spela på eller titta på poXXXfilm polisfilm på i rummet där man påstår sig sova när man stänger dörren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det i sig är mer farligt än att ha en tv i rummet. Kanske om du har datorn på för länge och den "överhettas" eller något sånt fjantigt. Men annars kan jag inte förstå hur det skulle vara farligt.

Permalänk
Medlem

Hörde i förbifarten nångång att damm ska bli "klibbigare" i närheten av elfält som i datorer.
Enda direkt farliga jag kan tänka mig med dator i sovrummet,
annars är ju värmen som en dator genererar rätt irriterande,

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Eftersom att folk I tråden Nu så snällt frågat efter mig så tänker jag att jag får nectroposta lite och svara på de frågor som uppstått 11 år efter trådstarten.

Skrivet av Stefflo:

Då har vi ju verkligen chans och få veta om @Jaxc mamma hade rätt eller fel😀 Det här kan bli något som går att göra en doktorsavhandling på.

Hoppas nu bara att vi kan få svaret på hur @Jaxc mår efter att ha datorn i sovrummet.

Efter en testperiod på ~12 år så kan jag nu meddela att jag inte märkt några större problem. Det som jag märkt mest ha påverkat mig är när jag lagt datorn i sleep över natten och den spontant startat medans jag sov, vilket har väckt mig...

Men om någon känner för att göra en mer vetenskaplig studie så kan jag tänka mig att ställa upp, jag har ju ändå bott I min etta med datorn i sovrummet ett tag nu

Skrivet av Stefflo:

Fast nu är det @Jaxc som startat tråden och han har varit inloggad 2016 så kanske får vi aldrig veta om det var datorn i sovrummet som var farlig eller någon annan hobby som tagit över.

Runt 2016 så blev jag klar med min utbildning och började jobba. När man satt framför en skärm hela dagen så blev det inte lika intressant att göra det på kvällen med. Men nu har jag trillat till Sweclockers igen för att det börjar bli dags att köpa ny dator

Skrivet av klikken:

Med tanke på att @Jaxc senast var aktiv 2016-01-07 så ber vi till sweclockersgudarna att han hittar tillbaks och kan ge svar på våra frågor!

Edit:
Du var snabbare!

Jag hade föredragit om du bett till mig istället

/Jaxc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxc:

Eftersom att folk I tråden Nu så snällt frågat efter mig så tänker jag att jag får nectroposta lite och svara på de frågor som uppstått 11 år efter trådstarten.

Efter en testperiod på ~12 år så kan jag nu meddela att jag inte märkt några större problem. Det som jag märkt mest ha påverkat mig är när jag lagt datorn i sleep över natten och den spontant startat medans jag sov, vilket har väckt mig...

Men om någon känner för att göra en mer vetenskaplig studie så kan jag tänka mig att ställa upp, jag har ju ändå bott I min etta med datorn i sovrummet ett tag nu

Runt 2016 så blev jag klar med min utbildning och började jobba. När man satt framför en skärm hela dagen så blev det inte lika intressant att göra det på kvällen med. Men nu har jag trillat till Sweclockers igen för att det börjar bli dags att köpa ny dator

Jag hade föredragit om du bett till mig istället

/Jaxc

Jag minns den här tråden - skönt att få ett "avslut" efter ~12år
Kul att höra att det mesta har gått bra

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Åhh, skönt att höra att det inte uppkommit några värre problem och att du fortfarande mår bra.
Sköt om dig👍👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Wow, skapligt gammal tråd... Jag kan rekommendera att ha datorn i ett annat rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag minns den här tråden - skönt att få ett "avslut" efter ~12år
Kul att höra att det mesta har gått bra

Roligt att att du fick ett avslut

Jag kan ju nu avslöja att poängen att starta tråden var att någon direkt skulle säga att det inte var farligt så jag skulle kunna visa detta för min kära mor, dessvärre fungerade det ju sådär.

Men med lite tur så kanske tråden kan hjälpa någon annan i samma sits

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Wow, skapligt gammal tråd... Jag kan rekommendera att ha datorn i ett annat rum.

Och jag kan rekommendera att ha datorn där du vill ha den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxc:

Eftersom att folk I tråden Nu så snällt frågat efter mig så tänker jag att jag får nectroposta lite och svara på de frågor som uppstått 11 år efter trådstarten.

Efter en testperiod på ~12 år så kan jag nu meddela att jag inte märkt några större problem. Det som jag märkt mest ha påverkat mig är när jag lagt datorn i sleep över natten och den spontant startat medans jag sov, vilket har väckt mig...

Men om någon känner för att göra en mer vetenskaplig studie så kan jag tänka mig att ställa upp, jag har ju ändå bott I min etta med datorn i sovrummet ett tag nu

Runt 2016 så blev jag klar med min utbildning och började jobba. När man satt framför en skärm hela dagen så blev det inte lika intressant att göra det på kvällen med. Men nu har jag trillat till Sweclockers igen för att det börjar bli dags att köpa ny dator

Jag hade föredragit om du bett till mig istället

/Jaxc

Fan va kul att se ett svar ifrån dig!

Först blev jag irriterad över att någon bumpat en sådan gammal tråd, men läste likväl igenom den.
Sedan att se att du bumpade den, då var allt lugnt.

Kul med en uppdatering!