Datorer, ojordade uttag, försäkringsfråga?

Permalänk

Datorer, ojordade uttag, försäkringsfråga?

Hur är det egentligen när det gäller datorer? Visst är det väl så att de SKA anslutas till JORDADE uttag egentligen?

Själv så bor jag i en hyreslägenhet där det INTE finns några jordade uttag. Så jag kan ju inte göra annat än låta bli o använda datorn eller ha den ansluten till ett ojordat uttag.

Jag vet ju att när det gäller viss annan elektrisk utrustning så gäller inga garantier/försäkringar ifall man INTE har haft den utrustningen ansluten till JORDADE uttag. Handhavandefel kallas det ju i dagligt tal. Man har helt enkelt inte följt anvisningarna för användning.

Det här kanske egentligen är något som man borde ta upp med försäkringsbolaget?

Permalänk
Medlem

mm, men även om försäkringen täcker så fixa "jordbrytardonglar" alltså påhäng för att jorda.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Lite OT, men hur skulle risken för skador på datorn öka om man inte kör jordat uttag? Vist risken för "personskador" blir ju högre då chassiet rent teoretisk kan vara strömförande utan att säkringen går vid el fel om man inte har skydsjord.

Men vilka andra risker ökar? Överspännings skydd brukar väll behöva jord för att fungera, men överspänningsskydd är väll knappast ett krav från försäkringsbolagen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lite OT, men hur skulle risken för skador på datorn öka om man inte kör jordat uttag? Vist risken för "personskador" blir ju högre då chassiet rent teoretisk kan vara strömförande utan att säkringen går vid el fel om man inte har skydsjord.

Men vilka andra risker ökar? Överspännings skydd brukar väll behöva jord för att fungera, men överspänningsskydd är väll knappast ett krav från försäkringsbolagen.

Datorn löper väl ingen större risk att skadas oavsett jordat eller ojordat. Tror jag iallafall inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
mm, men även om försäkringen täcker så fixa "jordbrytardonglar" alltså påhäng för att jorda.

Vad är det för nåt? O.o Jag trodde man var tvungen att be en elektriker komma o dra nya ledningar ifall man vill ha jordat.

Permalänk
Medlem

jag kör alla mina datorer i ojordade uttag, testade en gång att sätta en jordkabel från elementet till grendosan men det resulterade att man fick stötar när man kopplade in nätverkskablarna i dom andra datorerna (sk läckspänning) men jorden är ju endast till för om man får elfel så man får 230V på chassit så ska ju jordfelsbrytaren slå ifrån om man använder jordat uttag. men jag har alldrig varit med om en dator som haft sån allvarligt elfel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
jag kör alla mina datorer i ojordade uttag, testade en gång att sätta en jordkabel från elementet till grendosan men det resulterade att man fick stötar när man kopplade in nätverkskablarna i dom andra datorerna (sk läckspänning) men jorden är ju endast till för om man får elfel så man får 230V på chassit så ska ju jordfelsbrytaren slå ifrån om man använder jordat uttag. men jag har alldrig varit med om en dator som haft sån allvarligt elfel.

Jorda via ett element? O.o Ujuj, hur kan man komma på en sån sak? xD Hehe... livsfara.

Jordfelsbrytaren fungerar även i OJORDADE uttag.

Den känner hela tiden av strömmen som går genom "fas" och "nolla". Ifall ex. chassit på datorn skulle bli strömförande, och man lägger handen på det så leds strömmen genom kroppen istället för att den går tillbaka i nollledaren som den gör i normalfallet. Jordfelsbrytaren bryter då strömmen eftersom den känner av skillnaden mellan fasen och nollan.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Datorer, ojordade uttag, försäkringsfråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Det här kanske egentligen är något som man borde ta upp med försäkringsbolaget?

Jo, du kom på det själv.
Det finns många försäkringsbolag, med varierande försäkringsvillkor.
Omöjligt för oss att gissa vilket bolag du har, samt dess villkor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jo, du kom på det själv.
Det finns många försäkringsbolag, med varierande försäkringsvillkor.
Omöjligt för oss att gissa vilket bolag du har, samt dess villkor.

Jo jag kom på det i efterhand.

Men det kan väl fortfarande diskuteras ifall någon här kanske har någon erfarenhet av detta "rent allmänt"?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att ha kopplat hemelektronik till ojordade uttag.
Men det är inte fel att ha jordfelsbrytare i elcentralen vare sig jordat
eller inte.
En tusenlapp är billig försäkring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Jorda via ett element? O.o Ujuj, hur kan man komma på en sån sak? xD Hehe... livsfara.

Jordfelsbrytaren fungerar även i OJORDADE uttag.

Den känner hela tiden av strömmen som går genom "fas" och "nolla". Ifall ex. chassit på datorn skulle bli strömförande, och man lägger handen på det så leds strömmen genom kroppen istället för att den går tillbaka i nollledaren som den gör i normalfallet. Jordfelsbrytaren bryter då strömmen eftersom den känner av skillnaden mellan fasen och nollan.

Du har helt fel! Jordfel kan absolut inte uppstå i ett ojordat uttag och kommer fas och nolla ihop går proppen vid angiven ström, så skulle du ta i fas och nolla så får ström i dej garranterat. så jordat uttag måste man ha om man ska använda jordfelsbrytare och använd jordfelsbrytare som är avsedda till personskydd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Du har helt fel! Jordfel kan absolut inte uppstå i ett ojordat uttag och kommer fas och nolla ihop går proppen vid angiven ström, så skulle du ta i fas och nolla så får ström i dej garranterat. så jordat uttag måste man ha om man ska använda jordfelsbrytare och använd jordfelsbrytare som är avsedda till personskydd.

jo jordfelsbrytare fungerar i ojordade utttag, inget konstigt med det. Men den löser inte ut för att chassit blir spänningsförande, den löser ut när man tar på ett spänningsförande chassit och samtidigt är jordad så att strömmen leds genom en själv till jord. Då löser jordfelsbrytaren så snabbt att man inte hinner ta allvarlig skada.

Sjögren_85's beskrvning är helt rätt som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Du har helt fel! Jordfel kan absolut inte uppstå i ett ojordat uttag och kommer fas och nolla ihop går proppen vid angiven ström, så skulle du ta i fas och nolla så får ström i dej garranterat. så jordat uttag måste man ha om man ska använda jordfelsbrytare och använd jordfelsbrytare som är avsedda till personskydd.

En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag,
men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag.

http://www.byggahus.se/el/104748-jordfelsbrytare_i_ojordat_ut...

Jordfelsbrytare
– en billig livförsäkring!
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring och ett bra
komplement till andra nödvändiga åtgärder i en elinstallation.
Jordfelsbrytaren bryter snabbt strömmen om berörbara
metalldelar av en apparat skulle bli strömförande.
Är jordfelsbrytaren avsedd för personskydd
ska den vara märkt 0,030 A eller 30 mA.

I äldre bostäder som saknar jordfelsbrytare kan du använda
en portabel jordfelsbrytare. Denna sätter du i kontakten på
väggen. En portabel jordfelsbrytare är också bra som extra
skydd om du har små barn eller om du arbetar med elverktyg
utomhus. Den fungerar även i ojordade uttag.
Glöm inte bort att prova din jordfelsbrytare då och då. Det
gör du genom att trycka på testknappen.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Broschyr...

Permalänk
Medlem

Re: Datorer, ojordade uttag, försäkringsfråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Hur är det egentligen när det gäller datorer? Visst är det väl så att de SKA anslutas till JORDADE uttag egentligen?

Själv så bor jag i en hyreslägenhet där det INTE finns några jordade uttag. Så jag kan ju inte göra annat än låta bli o använda datorn eller ha den ansluten till ett ojordat uttag.

Jag vet ju att när det gäller viss annan elektrisk utrustning så gäller inga garantier/försäkringar ifall man INTE har haft den utrustningen ansluten till JORDADE uttag. Handhavandefel kallas det ju i dagligt tal. Man har helt enkelt inte följt anvisningarna för användning.

Det här kanske egentligen är något som man borde ta upp med försäkringsbolaget?

Jag vet att vissa dell-datorer säljs tillsammans med en grenkontakt som har ett inbyggt överspänningsskydd, och dessa fungerat bäst i jordade uttag (även om ett överspänningsskydd skyddar mer eller mindre i både jordade och ojordade uttag mig veterligen?)
Har för mig att om man då satte dessa datorer i ett ojordat uttag så gällde inte försäkringen/garantin på dom.

Är det kanske detta du tänker på?

Observera att jag inte är helt 100:a på det här, men jag skulle kunna tänka mig att det är sant.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
Du har helt fel! Jordfel kan absolut inte uppstå i ett ojordat uttag och kommer fas och nolla ihop går proppen vid angiven ström, så skulle du ta i fas och nolla så får ström i dej garranterat. så jordat uttag måste man ha om man ska använda jordfelsbrytare och använd jordfelsbrytare som är avsedda till personskydd.

Ifall du tar reda på exakt hur en jordfelsbrytare verkligen fungerar så förstår du att den fungerar lika bra i både JORDAT som i OJORDAT uttag.
Den kontrollerar ju att samma ström som kommer från fasen går tillbaka i nollan.

Tar du i FAS och NOLLA samtidigt så spelar det ingen som helst roll ifall du har JORDAT, OJORDAT eller med jordfelsbrytare eller utan... det är ju KORTSLUTNING då. xD Jordfelsbrytaren bryter strömmen så fort som strömmen går FEL väg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Jag vet att vissa dell-datorer säljs tillsammans med en grenkontakt som har ett inbyggt överspänningsskydd, och dessa fungerat bäst i jordade uttag (även om ett överspänningsskydd skyddar mer eller mindre i både jordade och ojordade uttag mig veterligen?)
Har för mig att om man då satte dessa datorer i ett ojordat uttag så gällde inte försäkringen/garantin på dom.

Är det kanske detta du tänker på?

Nja jag tänkte mer bara på datorerna i allmänhet. Eftersom de egentligen SKA vara anslutna till jordade uttag.