Ansluta till samma AFP med olika användare

Permalänk
Medlem

Ansluta till samma AFP med olika användare

Eftersom jag inte hittat någon lösning hos 99.se försöker jag på gamla hederliga SweC

Finns det något tredjeparts-program eller något annat knep om man vill ansluta till samma AFP-server med olika användare, och samtidigt komma ihåg användarnamn och lösenord.?

Vi tar som exempel mac.se:

Jag öppnar finder, väljer Gå --> anslut till server. Skriver mac.se och trycker anslut. Den frågar mig om användarnamn och lösenord som jag fyller i, och därefter väljer jag att spara lösenordet och användarnamnet.

Nästa gång jag försöker ansluta till mac.se mountas enheten automatiskt eftersom keychain fyller i användarnamn och lösenord.. Men om jag nu vill ansluta med en annan användare, hur gör jag då? Radera från keychain och fylla i fram och tillbaka hela tiden är inte så smidigt..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om dethär fungerar, men om du går:
Gå -> Anslut till server och fyller i "username@mac.se" istället, och lagrar det lösenordet, hur fungerar det?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Annars kanske det går att köra via terminalen, t.ex.:

sudo mount -t afp afp://user:pass@mac.se/utdelning /Volumes/dinmountpoint

borde fungera tycker jag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Nu vet jag inte om dethär fungerar, men om du går:
Gå -> Anslut till server och fyller i "username@mac.se" istället, och lagrar det lösenordet, hur fungerar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Det fungerar för första mountingen och dess user... Men sen när man gör samma för en annan user mountas den första usern om igen...

Annars kanske det går att köra via terminalen, t.ex.:

sudo mount -t afp afp://user:pass@mac.se/utdelning /Volumes/dinmountpoint

borde fungera tycker jag.

Detta verkar fungera.. Dock mountas det som root så jag kan inte läsa innehållet i findern. Måste köra sudo ls i terminalen typ så funkar det...

Men jag vet inte om jag gillar att spara massa färdiga mounts med user och lösenord sparat i klartext.. Ingen annan som har något annat knep?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Fungerar det att i rutan "Anslut till server" skriva user:passwd@afp://ip/share?
Exempel:
LinuxLover:MySuperSecretPassword@afp://10.10.0.1/pr0n
Eventuellt kan du ha två anslutningar till samma share genom att på den ena använda ip-adressen och den andra datornamnet. Lägg i så fall till datornamnet i /etc/hosts i formatet:
IP HOSTNAME
T.ex
10.10.0.1 Servern

Det borde även fungera att ha flera hostnames som pekar mot samma ip-adress.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Fungerar det att i rutan "Anslut till server" skriva user:passwd@afp://ip/share?
Exempel:
LinuxLover:MySuperSecretPassword@afp://10.10.0.1/pr0n
Eventuellt kan du ha två anslutningar till samma share genom att på den ena använda ip-adressen och den andra datornamnet. Lägg i så fall till datornamnet i /etc/hosts i formatet:
IP HOSTNAME
T.ex
10.10.0.1 Servern

Det borde även fungera att ha flera hostnames som pekar mot samma ip-adress.

Inget utav det verkar fungera

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Re: Ansluta till samma AFP med olika användare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen

Jag öppnar finder, väljer Gå --> anslut till server. Skriver mac.se och trycker anslut. Den frågar mig om användarnamn och lösenord som jag fyller i, och därefter väljer jag att spara lösenordet och användarnamnet.

Nästa gång jag försöker ansluta till mac.se mountas enheten automatiskt eftersom keychain fyller i användarnamn och lösenord.. Men om jag nu vill ansluta med en annan användare, hur gör jag då? Radera från keychain och fylla i fram och tillbaka hela tiden är inte så smidigt..

Varför måste du spara lösenordet varje gång? Det är ju det som verkar krångla till det. Om du ändå vill kunna specifiera användare som skall logga in, så kan du ju lika gärna skriva in lösenord? Eller har jag missförstått problemet?

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

testat som movement sa?

Anslut till Server -> afp://användarnamn@server ?

Detta fungerar för mig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Varför måste du spara lösenordet varje gång? Det är ju det som verkar krångla till det. Om du ändå vill kunna specifiera användare som skall logga in, så kan du ju lika gärna skriva in lösenord? Eller har jag missförstått problemet?

/Niclas

Anslutningen är till mitt webhotell där jag har massa olika konton. Halvsegt att komma ihåg lösenordet till allihopa och jag mountar och unmountar flera om dagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
testat som movement sa?

Anslut till Server -> afp://användarnamn@server ?

Detta fungerar för mig

Det fungerar om ingentning annat är mountat mot servern. Men är user1@server redan mountad och jag försöker med user2@server så mountas user1 om. Då måste jag i så fall unmounta user1 iså fall, och det vill jag helst inte.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Anslutningen är till mitt webhotell där jag har massa olika konton. Halvsegt att komma ihåg lösenordet till allihopa och jag mountar och unmountar flera om dagen.

Det fungerar om ingentning annat är mountat mot servern. Men är user1@server redan mountad och jag försöker med user2@server så mountas user1 om. Då måste jag i så fall unmounta user1 iså fall, och det vill jag helst inte.

Då får du köra från terminalen då.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Du kan testa med "Bonjour Mounter" och se om det går där igenom (min filserver ligger nere just nu så kan inte prova tyvärr) annars ett väldigt bra program!

Måste du köra afp?
Kan du köra, ftp (med/utan ssl), sftp eller webdav (med/utan ssl) så borde det väll funka att köra typ Transmit eller liknande mjukvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Annars kanske det går att köra via terminalen, t.ex.:

sudo mount -t afp afp://user:pass@mac.se/utdelning /Volumes/dinmountpoint

borde fungera tycker jag.

Detta verkar fungera.. Jag gillar dock inte att spara lösenorden i klartext.. Men nåja..

Mitt problem nu är att kör jag sudo så blir mounten bara läsbar av root.. Så jag kan inte se något i findern. Kan man mounta på nåt annat sätt?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Detta verkar fungera.. Jag gillar dock inte att spara lösenorden i klartext.. Men nåja..

Mitt problem nu är att kör jag sudo så blir mounten bara läsbar av root.. Så jag kan inte se något i findern. Kan man mounta på nåt annat sätt?

Mounta den utan sudo då? Testa om det fungerar.