Problem med att hantera partioner i ubuntu!!

Permalänk
Medlem

Problem med att hantera partioner i ubuntu!!

Hej! Jag installerade Linux ubuntu över mitt vista system så att jag vid varje start får välja vilket system som ska starta. När jag sedan för första gången startade systemet så kopplade den automatiskt upp sig till internet och började ladda ner uppdateringar. När jag sedan ska installera uppdateringarna så står det att systemet behöver minst 125m för att installera uppdateringarna. Jag förstod inte vad detta menades och gick in på partitionshanteraren/Gparted för att kolla hur stor Linux partitionen var. Nu visar det sig att Linux har installerat sig på min andra hårddisk (den som inte Windows med alla sina skivor ligger på) och det fanns två partitioner de var bara 2,31 Gb respektive 175 Mb stora!!! och hade bara 49 respektive ? Mb ledigt utrymme. När jag nu tänkte att jag skulle ändra storleken på dem i programmet så funkar det inte dvs. de går inte ens att trycka på. Så istället försöker jag skriva in Gparted i terminalen men här står det bara att Gparted är ett kraftigt program som bara kan användas av rooten....

Så frågan är nu vad skall jag göra.

OBS! jag är väldigt mycket nybörjare på Linux så om några avancerade termer måste användas försök att ta med förklaring också :):)

Permalänk
Medlem

gksudo gparted

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Du bör nog starta från Live CDn om du vill labborera med partitioner på systemdisken.

Permalänk
Medlem

så har bootat från cd nu men förstår fortfarande inte hur den här informationen hjälper mig som jag skrev ovan nybörjare "/

skrev in gksudo gparted och ja gparted startar men jag kan fortfarande inte ändra partionerna :S det finns inget program i vista som har samma funktion??

Permalänk
Medlem

Basic:

Linux behöver 2 helst tre paritoner för att funka, dessa kan ligga på vilken hårdisk som helst dock aldrig C eftersom Windows får fnatt om inte det får ligga på första disken
1. ./ eller root här finns program mm. gör den på en 5-20 gig eller så.
2. swap är ett utrymme på hårddisken som linux använder som extra ramminne. kan vara rätt litet men att ha mer är inte fel jag brukar avsätta 500mb till 1gb efter vad andan faller på.
3. home motsvarar mina dokument på win. gör det så stort du vill ha det.
4. då ubuntu inte har problem med att skriva till fat32 eller ntfs diskar så kan du lägga alla dina filmer, musik mm var du vill du kommer att både kunna skriva till de diskarna och läsa från dom. om du däremot väljer att formatera dina lagringsdiskar med ett filsystem som typ ext3 som är linux specifikt kan normalt sett inte win. läsa de filerna.

OM jag vore som du skulle jag i först dra igång datorn i windows och så rensa den hårddisk / pariton där du vill installera linux. Sedan startar du från linux livecd markerar det utrymme där du vill installera linux, tar först bort de partioner som finns och gör sedan nya enligt ovan. Låt därefter linux formatera upp utrymmet och installera sedan ubuntu.

lycka till!!!

ps du kan läsa hur mycket som helst om sånt här på exempelvis ubuntus forum!

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

tack jo jag har börjat läsa en maffig guide på 400 sidor men har inte riktigt kommigt igenom den än. Men jag jobbar på det

Permalänk
Medlem

Varför läsa 400 sidor???? Den info du behöver för att komma igång hittar du i diverse guider online. Visst för att finjustera din installation osv lär du behöva knacka en del i en terminal men idag går det mesta att fixa med musen precis som i windows. kolla

http://ubuntuforums.org/ och kanske speciellt http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=326

trevlig läsning!

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

löst!!! och jo jag har märkt att det var kanske något overkill att läsa 400 sidor funkar bra att vara inne på ubutus forum och liknande

Permalänk
Avstängd

Hej, har exakt precis exakt samma problem som dig, testade med acronis partitioneraren, men den hittar inte alls nått i min dator...

Hur löste du problemet?

Mvh Joshoa

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag