Permalänk

Speldator runt 30k

Dags att köpa ny dator, tänkte mig något sånt här:

Skälet till att jag inte köper 2 graffekort är att det skall bytas ut när DX11 kommer, då blir det 2-3 stycken därav det lite kraftigare nätagget.
Chassi bara blev som det blev... om någon vet något bra, dela med dig.
Skulle gärna få ett tips om bra cpukylare också, kan bli lite överklockning och garanterat halvtaskiga förhållanden under sommaren(varmt som hos jävulen).
Moderkortet och skärm är inte specielt noga utvalt men de borde funka.

Sitter inte och bygger datorer varje dag så åsikter är välkommna.

Permalänk
Medlem

Känns lite onödigt att köpa i7 975an när du lätt kan klocka upp 920an, eller köpa 950n och lägga pengar på mer ram-minne och en SSD-disk. Sedan gärna byta ut hårddiskarna mot WD Caviar GP för lagring.

Mitt förslag:

12GB ram.
2TB lagring.
80GB SSD systemdisk.
Bra CPU-kylare.

Permalänk

Skit i 950 . ta en 920. lägg till ett till gtx 295 och en ssd.

Permalänk
Medlem

Liten fråga... varför 2 DVD-brännare?

Ta en DVD-läsare SATA för 240 spänn och lägg lite pengar på en bra CPU-kylare så du kan klocka och ha dig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Byt skärmen.
Kör 920 istället och lägg till ett 295 GTX om du vill ha bättre spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Skit i 975 och I7 överhuvudtaget om du ska på död och liv ha bästa processorn ta en W3570då och Rocka FETT!! för några hundringar extra !
annars kan du göra som jag ta en W3520 och Rocka LIKA FETT !! För några TUSEN mindre, försök förstå att en 975 är bara binnad efter temperaturtålighet och W3520 kommer från samma binning chippen är programerad att ge olika prestanda bara men det löser du själv med klockningen att matcha en 975 stockhastighet gör man ju tilockmed med de första skräp 920 som dom släppte en bättre är ingen ansträngning alls !.....sen verkar det dumt med mobot ... Fetaste brädan just nu är Evga Classified utan tvekan dom använder den i alla världsrekordförsök nu...med anledning..! och sen tar du pengarna du spar och slänger i Kingston HX 2000 minnen eller Corsair 2000 GT istället... och en OCZ vertex ssd disk til operatvsystemet .... Sen Tar du en Thermalright Ultra Extreme Cpu kylare istället annars blir det varmt ! Det du slängt ihop häruppe verkar inte genomtänkt ekonomi för du kan få bra mycket mer prestanda billigare ser du ! och en fin overkill vattenkylning räcker det till också OCH et fint Lian li chassi , så gå igenom och satsa inte alla pengar på en hand, kika i flera shops så hittar du mera utbud av produkter... Asus har haft problem på sistone med sina brädor så om du absolut ska köpa det så vänta ett tag tills dom löst sina buggs först...

Permalänk

@Chamezz Tänkte ha en rejäl cpu som jag inte ska byta ut på ett bra tag, dessutom känns det dumt att köpa något som ska sluta säljas inom en inte för avlägsen framtid. SSD kostar fortfarande tokigt mycke per GB, är inte så petigt med laddningshastighet. Mer pengar på ram som i att köpa 12 GB eller bättre?

@ Tobz0r Som jag skrev så tänker jag inte köpa 2 för det skall ändå bytas ut om... tja det är väl ca ett halvår tills DX11.

@Zlayphir För att de ser precis likadana och som jag skriver så vill jag ha en cpukylare... vet bara inte vilken jag ska ta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schnilsch
@Chamezz Tänkte ha en rejäl cpu som jag inte ska byta ut på ett bra tag, dessutom känns det dumt att köpa något som ska sluta säljas inom en inte för avlägsen framtid. SSD kostar fortfarande tokigt mycke per GB, är inte så petigt med laddningshastighet. Mer pengar på ram som i att köpa 12 GB eller bättre?

@ Tobz0r Som jag skrev så tänker jag inte köpa 2 för det skall ändå bytas ut om... tja det är väl ca ett halvår tills DX11.

@Zlayphir För att de ser precis likadana och som jag skriver så vill jag ha en cpukylare... vet bara inte vilken jag ska ta.

Kolla min uppdatering, du kan lätt klocka processorn, 975an är allt utom prisvärd, därför nämnde jag även 950n som jag lade med i paketet. I den prisklassen är det nästan givet att man köper en SSD som systemdisk.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du bara min så har du en komplett dator;)

http://sweclockers.com/market_show.php?id=44628

Permalänk
Medlem

Jag har en också här.... fast med bättre prestanda ändå.... och lite mer highend componenter som blev klar igår eller en vattenkyld grymmis om du vill ha som blev klar för en vecka sen där även Gtx275 sli grafikkorten är vattenkylda och med 3 stk 360 radiatorer innbygda utan att det ser ut som ett rymdskepp....pimpad och klar ! skicka pm om du vill ha en värsting för jag bygger för att sälja då norge är en grymm marknad för highend Gamingdatorer.....Jag är mobil så jag kör hem den åt dig och installerar den med...

Permalänk

@Chamezz såg inte ut som att moderkortet gillade 1600 MHz om de inte var OC

@shagy sätter man verkligen Xeon i gamingdatorer, är/var inte det servercpu?

Bah vad jobbigt det blev, hade koll på sånt här en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schnilsch
@Chamezz såg inte ut som att moderkortet gillade 1600 MHz om de inte var OC

@shagy sätter man verkligen Xeon i gamingdatorer, är/var inte det servercpu?

Bah vad jobbigt det blev, hade koll på sånt här en gång i tiden

Det står faktiskt (DDR3 1600(O.C)) på alla X58-moderkort. Du behöver ju inte OC:a minnena, utan bara ställa moderkortet i O.C-läge vilket jag förstått det som, är att stänga av alla strömsparfunktioner.

Permalänk

Haha OC != OCZ har sovit för lite.
Men hur framtidssäker är en 920a? visst att den går lätt att klocka till 975 stock men 975 kan man väl klocka upp ganska rejält den med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schnilsch
Haha OC != OCZ har sovit för lite.
Men hur framtidssäker är en 920a? visst att den går lätt att klocka till 975 stock men 975 kan man väl klocka upp ganska rejält den med?

Om det nu är så att 975 kan klockas något snäpp högre än 920, så är ju den stora frågan om det är värt 7000 kronor extra?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB