Imponerande batteritid på nya Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Imponerande batteritid på nya Macbook Pro

Tillverkarnas angivna batteritider kan oftast tas med en nypa salt. Apple verkar dock hålla vad de lovar med sin senaste serie av bärbara datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojoj, jag är ingen Mac kille men det där var imponerande

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Ojoj, jag är ingen Mac kille men det där var imponerande

Håller med... bra att det utvecklas på batteri fronten också

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Släng i ett likande batteri med intels nya Pineview platform och man har netbooks som kan köra 10h+.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Trevligt som vanligt ifrån Apple.

Permalänk

Apple har alltid hållit vad dom lovat när det gäller batterier, både i datorer och iPod/iPhone.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad bra batterier det är i Macbook pro numera. Men jag undrar dock om de lyckas få till bättre tid än EEE med hammahajsbatteri, i synnerhet på dem nya EEE med N280 och LED-skärm som har uppemot 8h med standarbatteriet

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Avstängd

Tänka sig, snart är vi tillbaka till 80-talets batteritid på bärbart! Min Tandy 200 (1984) ger 20h på ett batteri enligt dåtidens standard då batterierna höll 500-1500 mAh. Med dagens batteri får man nästan en arbetsvecka på en laddning. Toshiba T1000 (1987) var inte mycket sämre den; 11-12 h på en laddning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Eh. Kul att jag har högre batteritid på min unibody MacBook 2 GHz köpt i februari 09 har längre batteritid än de har angett...
Med en webbläsare och IMklient/IRCklient så kan jag sitta i 5-6 timmar....
Fast de kanske inte räknar med att man sitter med så svag belyst skärm som möjligt.

Men det är onekligen mycket imponerande!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Bra sänk nu priserna med 50%

Permalänk
Medlem

Modellflygarna har använt Li-PO batterier ganska länge nu, visserligen utan skyddskretsar, och det har skett ett antal tillbud. Batterierna är känsliga för överladdning, en video som visar vad som kan hända om man överladdar batteriet:
http://wwww.bubblare.se/movie/lipo_fire_test_3

Men utvecklingen går framåt med inbyggd balansering under laddningen samt övervakningskretsar så ska risken vara minimal, men Shit happens!

Permalänk
Avstängd

Men där ser man. Nu verkar det finnas en maskin som klarar det alla lovat i snart fyra års tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Modellflygarna har använt Li-PO batterier ganska länge nu, visserligen utan skyddskretsar, och det har skett ett antal tillbud. Batterierna är känsliga för överladdning, en video som visar vad som kan hända om man överladdar batteriet:
http://wwww.bubblare.se/movie/lipo_fire_test_3

Men utvecklingen går framåt med inbyggd balansering under laddningen samt övervakningskretsar så ska risken vara minimal, men Shit happens!

Förhoppningsvis har de lärt sig av air-modellen som har haft samma typ av batteri i snart ett och ett halvt år. Med tanke på hur mycket uppståndelse det brukar bli kring batteriproblem så hade man nog hört något om det hade varit större problem med dessa än andra modeller. Hoppas bara att antalet laddningscykler är lika högt som de lovar men det vet jag inte förrän om ganska många år

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Härligt! Är det nån som vet hur batteritiden är på nya 13" ?

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Ojoj, jag är ingen Mac kille men det där var imponerande

+1 på den!

Permalänk
Medlem

Med min svarta 13.3" macbook c2d 2.16GHZ (2007)
Kan jag titta på film i omkring 4,5h med lägsta belysning på skärmen.
Sitter jag och slösurfar med lägsta skärmbelysning så håller den ca 5-6h.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Har fortfarande bilder sen man råkar förstöra lite av ett li-po batteri och använder det. RC-Planet i fråga såg rätt mycket ut som en komet ett tag...
Fast de "kanske" har löst det

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Verkar lovande. Då kan man ju använda sin bärbara lite längre när man inte är nära ett eluttag... eller under strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
Härligt! Är det nån som vet hur batteritiden är på nya 13" ?

Samma, enligt Apple. Jag beställde en idag

Permalänk
Medlem

haha... kul grej..

Anväder enbart Apple på jobbet. De kan faktiskt hänga sig på sådant sätt att det enda som kan hjälpa är att dra strömmen. Alltså det hjälper inte ens att hålle nere power-knappen. Ett sälsynt fenomen men som jag faktiskt stött på ett par gånger den senaste år jag jobbat där. Skulle samma sak hända på de nya MBP som man inte kan ta ur batteriet så står man där o får vänta 8h på att få använda datorn igen. hehe...

Dock har vi ngt äldra Apple på jobbet o man kan hoppas att samma fel inte inträffar på nyare Mac.

Annars imponeras även jag av batteritiden. E inne på att köpa en ny bärbar o har inte bestämt mig om jag ska ha en PC eller MAC. Föredrar PC personligen men använder MAC så mycket på jobbet att det kanske blir en sån. O denna batteri tiden e så klart en plus för Apple.

Visa signatur

Sanca? You dead?
- Ya man!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Jävlar vad bra batterier det är i Macbook pro numera. Men jag undrar dock om de lyckas få till bättre tid än EEE med hammahajsbatteri, i synnerhet på dem nya EEE med N280 och LED-skärm som har uppemot 8h med standarbatteriet

Vem bryr sig? Macbook Pro är ju en riktig dator och inte en netbook som EEE som man bara kan surfa och köra word på.

Så jämförelsen vore inte ens rättvis. Min miniräknare håller 1000h på ett batteri, slå det EEE!

Pro'n har ju riktigt grafikkort m.m.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Jävlar vad bra batterier det är i Macbook pro numera. Men jag undrar dock om de lyckas få till bättre tid än EEE med hammahajsbatteri, i synnerhet på dem nya EEE med N280 och LED-skärm som har uppemot 8h med standarbatteriet

Vad har det för relevans? EEE är en netbook, MacBook Pro är en "riktigt" bärbar (alltså komponenter som är gjorda för mer än att surfa med). Så det är väll helt klart att en EEE skulle få längre batteritid...

Önskar man kunde köpa sig ett sådant batteri till sin MacBook Late 2007
Inte för att det är dålig batteritid på den, men 8h vore underbart. En hel arbetsdag utan att behöva leta efter ett vägguttag. Eller en lång föreläsning där man nyttja datorns kraft och göra mer komplicerade saker än att surfa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nya macbookens batterier kompatibla med macbook av middle -09?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zezo
Är nya macbookens batterier kompatibla med macbook av middle -09?

Nej tyvärr.

Citat:

Also discovered was a slightly heavier battery at 360 grams (compared to 302 g for the old one). However, it offers 60 Watt-hours of power, compared to the lighter battery's 45 W-h. And given that its connectors, size, and shape are different from the battery in the 13-inch unibody MacBook, the new battery isn't interchangeable with last year's models.

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/10/13_inch_macbook...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min 13" kommer på onsdag

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det går dock rykten om att de nya datorerna har betydligt sämre hårddisk prestanda. http://www.hardocp.com/news.html?news=NDAxODMsLCxoZW50aHVzaWF...

"[H] reader Ben Tseng clued us in to a rather large discussion going on in the MacRumors forums about new MacBook Pro laptops that have capped hard drive speeds. It would seem that Apple has cut potential read / write speeds in half and the benchmarks he (and others) showed us seem to back that claim. As of this morning there was still no official explanation from Apple on this one. "

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det går dock rykten om att de nya datorerna har betydligt sämre hårddisk prestanda. http://www.hardocp.com/news.html?news=NDAxODMsLCxoZW50aHVzaWF...

"[H] reader Ben Tseng clued us in to a rather large discussion going on in the MacRumors forums about new MacBook Pro laptops that have capped hard drive speeds. It would seem that Apple has cut potential read / write speeds in half and the benchmarks he (and others) showed us seem to back that claim. As of this morning there was still no official explanation from Apple on this one. "

Inte sämre hårddisk prestanda utan SATA I istället för SATA II dock så är det mysko då de kör ett chip som tydligen ska klara SATA II, jag har hört att det kunda ha att göra med att SATA II skulle ta mer ström och att de stängt av det för att kunna hålla den långa batteritiden men jag vet inte.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Vem bryr sig? Macbook Pro är ju en riktig dator och inte en netbook som EEE som man bara kan surfa och köra word på.

Så jämförelsen vore inte ens rättvis. Min miniräknare håller 1000h på ett batteri, slå det EEE!

Pro'n har ju riktigt grafikkort m.m.

EEE ÄR en riktig bärbar dator med fördelen att den är liten och jag kan köra på en enda batteri i 11 timmar (13000 Mah) Priset är oslagbar också i jämförelse med mac...

Windows 7 flyter på mycket bra på min EEE pc 904HD (hårddiskbaserat) Och jag gör allt från photoshop till att spela lättare spel (thief 2 thief gold mm.) på den

Men visst jag fattar vad du menar med inte riktig bärbar, men ändå...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
EEE ÄR en riktig bärbar dator med fördelen att den är liten och jag kan köra på en enda batteri i 11 timmar (13000 Mah) Priset är oslagbar också i jämförelse med mac...

Windows 7 flyter på mycket bra på min EEE pc 904HD (hårddiskbaserat) Och jag gör allt från photoshop till att spela lättare spel (thief 2 thief gold mm.) på den

Men visst jag fattar vad du menar med inte riktig bärbar, men ändå...

Jag tror ordet du söker efter är netbook.

Har inte testat min miniräknares battertid, men tipsar om roliga saker man kan göra med den också:

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Battery Life in Hours (Higher is Better)

Hihihi!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams