Snabb fråga om 1920x1200 skärmen här.

Permalänk

Snabb fråga om 1920x1200 skärmen här.

http://www.dustin.se/pd_5010198887.aspx Där är kärmen jag planerar att köpa.

En snabb fråga bara, Den har upplösningen 1920x1200 och det jag undrar är om man kan ställa in att den kan köra på upplösningen 1680x1050 utan problem. Eller är man fast i 1929x1200?

Min pappa ska snart beställa min dator och behöver hjälp rätt fort. Mitt grafikkort klarar av upplösningen, men det kan komma tillfällen då jag vill dra ner upplösningen.

Permalänk
Medlem

ska väll inte vara nått större problem

Permalänk
Medlem

I Windows kan det se ut som skit om man ändrar från den optimala upplösningen, men i spel så spelar det inte någon roll.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Tack, härligt mer snabba svar!:)

Är det här en bra skärm att sattsa på, när man spelar? Kommer jag märka av den sega (nåja) responstiden?

http://www.dustin.se/pd_5010198887.aspx

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha lägre upplösning ? en fråg bara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone

Vill oxå veta...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller varför du ska ha sämre upplösning heller, men min 1920x1200 skärm har stöd för 1680x1050 iaf. Kolla på skärmen vilka upplösningar den stödjer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Tack, härligt mer snabba svar!:)

Är det här en bra skärm att sattsa på, när man spelar? Kommer jag märka av den sega (nåja) responstiden?

http://www.dustin.se/pd_5010198887.aspx

Vadå seg? Den är ju inte snabbast på marknaden, men det är inte vad jag kallar seg iaf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone

För att kunna se utan förstorings glas.
Personen som ska använda ser inte någon skillnad eller bryr sig.
Alla har inte perfekt stålmans syn.

Ni låter som såna som sitter med full HD upplösning på en 10" netbook och ser jättebra. Och ja det finns bärbara med otroliga upplösningar.

Egentligen borde man se en likadan skärm med egna ögon för att avgöra om man gillar den (testa olika upplösningar) när datorn är på och sedan köpa från det billigaste stället.

Dra ned upplösning går. Men vilka upplösningar som ser tillräckligt bra för just dig får du sitta och testa. Men alla skärmar går att ändra upplösning. Man höger klickar på skrivbordet och hur man går sedan vilket Windows du har och om du installerat inställnings panelen för grafikkortet så det dyker upp en rad för det också när du höger klickar.

Permalänk

Om man ser dåligt ska man höja DPI i windows, inte sänka upplösningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk

Precis, ser ut som skit (även i spel, jämfört med native res) med lägre upplösning än vad som ska vara. Enda anledningen till att man vill sänka upplösningen är kanske för bättre prestanda, men då skulle jag hellre sänka nån annan inställning i spelet än upplösningen för som sagt så tycker jag det ser mycket fult ut med nåt annat än native res.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

om du vill köra i 1680x1050 så ska du ju köpa en skärm som är 1680x1050.

bara onödiga pengar att köpa en fetare skärm och sen sänka upplösningen.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag kan köra på 1920x1200 och jag tänker nog göra det. Men mitt grafikkort klarar inte av att maxa crysis i 1920x1200 och då blir det antagligen bättre att dra ner skärmens upplösning och maxa crysis ändå. Bara undrade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Jag kan köra på 1920x1200 och jag tänker nog göra det. Men mitt grafikkort klarar inte av att maxa crysis i 1920x1200 och då blir det antagligen bättre att dra ner skärmens upplösning och maxa crysis ändå. Bara undrade.

Plattskärmar kommer alltid visa bilden i sin originalupplösning, oavsett vad man har ställt in. Det som händer är att vissa pixlar ger samma bild, och du kan nog tänka dig hur det ser ut. När man kör i 1920x1200 pixlar så behövs knappast AA ändå, så du ska nog hellre skita i att använda det.

Permalänk

Okej, låter bra:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk

Vilket inte hjälper ett skvatt. Speciellt om man behöver ett förstorings glas. Ni måste verkligen sitta på med dåliga grejer eller testat fel upplösningar. Alla lägre upplösningar är inte lika i kvalite.

Skärmar liksom TV apparater ska man gå in i en affär och testa med egna ögon på samma sätt som du testar skor och kläder. Inget hindrar er från att köpa samma skärm från ett billigare ställe.

Lita på dina egna ögon så blir du nöjd.
Om du gillar Färg A på en bil så är det din rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vilket inte hjälper ett skvatt. Speciellt om man behöver ett förstorings glas. Ni måste verkligen sitta på med dåliga grejer eller testat fel upplösningar. Alla lägre upplösningar är inte lika i kvalite.

Skärmar liksom TV apparater ska man gå in i en affär och testa med egna ögon på samma sätt som du testar skor och kläder. Inget hindrar er från att köpa samma skärm från ett billigare ställe.

Lita på dina egna ögon så blir du nöjd.
Om du gillar Färg A på en bil så är det din rätt.

Det hjälper, men kanske inte överdrivet. Troligen du som ser dåligt eller inte har några högre krav om du tycker det ser bra ut, det ser väldigt illa ut på så gott som alla skärmar, bästa valet är ofta att låta grafiken sköta skalningen om möjligt för att minimera effekten av dålig skalning som ändock är väldigt påtaglig.

Men att köra icke nativt är en dålig ide i vilket fall. Vore en bättre ide att köpa en skärm som fick rätt storlek på saker från början istället om man ser så dåligt. Och att gå in och testa skärmar på affärer likt TV-aparater är i sverige bland det sämre då nästan inga butiker ställer in, kalibrerar eller ens hakar upp dem med vettiga källor eller kablage. Men finns det butiker som gör det är det en bra ide däremot.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ni måste verkligen gilla att allt är så smått att det ändå inte är så stor nytta.

Permalänk
Medlem

Att köra annan upplösning än skärmens egen spelar ganska stor roll oberoende av om det är i windows eller andra program. Det kommer att se uppenbart suddigare och kantigare ut. Det är en av anledningarna att jag fortfarande har en 19" eftersom jag kan köra i skärmens egen upplösning på spel utan att vara tvungen att skaffa de dyraste grafikkorten. Det är en teknisk svaghet med LCD som man aldrig kommer att komma ifrån. Sen om man behöver köra i lägre upplösning pga sin syn så är det klart att man ska göra det. Men skillnaden i bildkvalitet är tydlig utan att man ens behöver anstränga sig för att se det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

På lcd skärmar är det viktigt att man kör på nativ resolution för att bilden inte ska bli utdragen! Så att köpa en 1920x1080 skärm om man inte har en jätte bra dator kan vara dumt eftersom man får offra grafikinställningar för upplösningen.
Därför rekommenderar jag att du köper en skärm med lägre nativ resolution ifall du planerar att spela!
1680x1050 är att rekommendera~~