Mac G5, hänger den med?

Permalänk
Medlem

Mac G5, hänger den med?

Jag tänkte köpa en Mac musikproduktions dator, mest för nöje.
En begagnad då, det finns ju inga nya Macs för 5000kr.
Men frågan är om en G5a fortfarande hänger med, en med t.ex 2x2ghz, 2GB-3 GB RAM osv.
De är ju rätt gamla, men samtidigt var det ju "super datorer" när de lanserades.
Eller är det bättre att köpa en beggad intel iMac för samma pris?

Intel iMac: http://www.blocket.se/stockholm/IMac_17__Intel_Core_2_Duo_222...

MacPro G5: http://www.blocket.se/lund/Powermac_G5__dual_2ghz__for_musikp...

Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köra på intel vilken dag som helst i veckan.

Permalänk
Medlem

en dual 2GHz+ G5a är fortfarande en hyfsad maskin. Men ska man köpa en G5a bör man se till att köpa dualcore-versionerna. De är klart snabbare och modernare.

Nackdelen är att 10.6 inte kommer kunna köras på den, utan man är fast i Leopard.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga på en tusenlapp och köpa en Mini, utan vidare. Som Sidde säger så kommer du inte få nyare OS än Leopard med en PPC.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv

Var inte de senare G-processorerna rätt pressade också? Har för mig att Apple fick pressa dom till max för att höja prestandan... Kan självklart ha fel

Edit: Vad jag menade var såklart; kör Intel

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Power PC prollar medför för stora begränsningar idag så jag skulle inte köpa en sådan, men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag skulle lägga på en tusenlapp och köpa en Mini, utan vidare. Som Sidde säger så kommer du inte få nyare OS än Leopard med en PPC.

Ja, tänkte faktiskt på det! Om man uppgraderar till 4GB RAM, ligger ju grafikminnet på 512MB, då bordede ju fungera att se på HD film också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska man bara avvända mac till musikproduktion lär en äldre PPC duga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Ska man bara avvända mac till musikproduktion lär en äldre PPC duga.

Jag skulle hävda motsatsen, musikproduktion kan vara väldigt krävande, både processormässigt och minnesmässigt.

Kör på en Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Ja, tänkte faktiskt på det! Om man uppgraderar till 4GB RAM, ligger ju grafikminnet på 512MB, då bordede ju fungera att se på HD film också.

Jadå, den aktuella minin är en väldigt kompetent maskin faktiskt. Köp 4GB löst så sparar du en liten slant.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

HD-Film går att se på sista generationens Powermac G4. Dual G5orna har inga problem med 1080p öht.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
Jag skulle hävda motsatsen, musikproduktion kan vara väldigt krävande, både processormässigt och minnesmässigt.

Kör på en Intel

Nu är det så att den Powermacen som föreslås lånngt ifrån är en sörlig maskin. Däermot ska man köra på det senaste och eventuellt använda datorn till andra saker så är självklart Intel ett säkrare kort.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter som att Intel är en stor fördel.
Men nu har jag kunnat utöka budgeten lite, ca 7500kr istället för 5000kr.
Frågan är om det inte är mer värt att köpa en Macbook Pro beggad då, med C2D och 8600GT? Hyffsat bra grafikkort då också (för bärbar).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, det låter som att Intel är en stor fördel.
Men nu har jag kunnat utöka budgeten lite, ca 7500kr istället för 5000kr.
Frågan är om det inte är mer värt att köpa en Macbook Pro beggad då, med C2D och 8600GT? Hyffsat bra grafikkort då också (för bärbar).

Ja det är mycket kompetenta laptops. Men du får nog inte en med 8600GT för 7500kr (isf ifrågasättande skick). Ska du ha med kvitto historik och seriös ägare så får du en äldre version med X600 typ för 7500kr. Vi pratar 9-11 k beroende på specs för 8600GT versionen.

Men innan pratade du precis om stationära? Nu pratar du laptop?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Ja det är mycket kompetenta laptops. Men du får nog inte en med 8600GT för 7500kr (isf ifrågasättande skick). Ska du ha med kvitto historik och seriös ägare så får du en äldre version med X600 typ för 7500kr. Vi pratar 9-11 k beroende på specs för 8600GT versionen.

Men innan pratade du precis om stationära? Nu pratar du laptop?

Ja, det stämmer. Men om en Macbook Pro prestar bättre G5 kör jag helldre på en sån, dock kommer jag inte flytta runt den.
Ang iMac så har jag en fin HD skärm, så det känns lite onödigt.
Om det är värt att lägga mer pengar så gör jag självklart det, jag har ca 14k att lägga, men jag tänkte att jag inte behövde det.
Å andra sidan kanske man ska köpa något ordentligt när man man ändå köper.
Skulle inte vara fel med en Macbook Pro med 9600GT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det stämmer. Men om en Macbook Pro prestar bättre G5 kör jag helldre på en sån, dock kommer jag inte flytta runt den.
Ang iMac så har jag en fin HD skärm, så det känns lite onödigt.
Om det är värt att lägga mer pengar så gör jag självklart det, jag har ca 14k att lägga, men jag tänkte att jag inte behövde det.
Å andra sidan kanske man ska köpa något ordentligt när man man ändå köper.
Skulle inte vara fel med en Macbook Pro med 9600GT.

Om du inte ska flytta runt den så känns det lite onödigt att lägga extra pengar på att det är en laptop. Fortfarande inte intressant med en Mac Mini? Rent spontant känns den som helt rätt för dig.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Var får du det här ifrån? 9400M delar 128 MB om man har 1 GB RAM men har du 2 GB eller mer så har den 256 MB och du får inte mer allteftersom du lägger till mer RAM och det skulle ändå inte göra något för prestandan då bussen inte är tillräckligt bred.

Eller har jag missförstått något av ditt inlägg?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

köp annars en begagnad macbook unibody. den kan du få för runt en 8000 om inte mindre om du är duktig på att leta.

en G5 har mängder med begränsingar, blandannat i vilka program som kan köras på den. Krävs mer kunskap för att få den att funka i det vardagliga livet.

Vad är det du ska använda din dator till ?

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk

Nu kanske denna tråden inte är helt ny men om ja var trådskaparn å skulle ja köpt en mac mini med bästa processorn o sen maxa hårddisken o ramet, inte allt för dyr maskin om man nu har 14k att lägga. Och om du gör som ja sa så behöver du ju det inte heller

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

Min gamla G5:a (1.8GHz, 1GB RAM) kunde jag inte ens använda till att kika klipp på YouTube med, det "laggade" som fanken. Klantigt skriven flashkod tydligen boven. Bättre på de nya Intel-maskinerna...

Jag säger; stay away from G5!