Nya drivrutiner för X-Fi

Permalänk
Melding Plague

Nya drivrutiner för X-Fi

Creative släpper nya drivrutiner för ljudkort i serien X-Fi. Denna gång handlar det inte om en ny beta utan om färdig programvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Börjar dom få ordning på sina drivrutiner nu?

Permalänk
Medlem

X-Fi serien kunde vara en bra serie om dom inte hade sjabblat med drivrutinerna...

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas dom är drivrutinerna funkar bra till W7, för så fort det släpps en skarp version av W7 så blir det att byta från gamla XP!

Permalänk

Aldrig haft några problem med Creative-drivrutinerna till något av de olika korten man har haft. Så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem när jag använda Vista x64 och min xtremegamer, men det gick ändå rätt smärtfritt att hitta drivers som fungerade...

Permalänk
Medlem

Boring, inga nya till SB X-Fi Titanium ju Blev ju nästan glad för första gången jag sett någon nyhet om ljudkorts drivrutin och så är det inte till kortet jag har

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Börjar dom få ordning på sina drivrutiner nu?

Jag har inte haft problem med drivrutinerna sedan de släppte de förra icke beta-drivrutinerna i december förra året. Detta med Windows Vista Ultimate x64-versionen. Kortet är XFi xtreme-gamer.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Därför man numera köper ljudkort från Asus istället för Creative. De har förstört sitt rykte på ljudkortmarknaden efter allt strul med drivrutiner. Det var liksom mer än två år sedan Vista lanserades och först nu lyckas man få alla funktioner att fungera med operativsystemet Vista.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hmm ingen mening att installera om man kör XP alltså.

Permalänk
Medlem

funkar denna uppdatering om man kör med Creative fatal1ty headset?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
funkar denna uppdatering om man kör med Creative fatal1ty headset?

Tänker du på de med inbyggt ljudkort?

om så är fallet så tror jag inte de eftersom det inte står men sök på hemsidan

Permalänk

Har haft mitt X-fi fatal1ty flera år nu och har aldrig haft några problem med några drivrutiner. Låter mer som ett ryckte creative fått från äldre ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meskalin64
Har haft mitt X-fi fatal1ty flera år nu och har aldrig haft några problem med några drivrutiner. Låter mer som ett ryckte creative fått från äldre ljudkort.

Självklart så fungerar det bra för de flesta numera. Men det är en del som har problem fortfarande, speciellt med system som kör x64 och 4GB+ RAM och NVidia chipset. Problemen blev större med Windows 7 (fler som fått det). Det finns workarounds som gör att det fungerar med bra ljud ett tag (starta om vissa tjänster etc), så det verkar som drivrutinerna borde kunna fixas så de fungerar.

Det är med X-Fi kort, och det finns en del som har problem med de nya Titanium korten.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra här, inga större skillnader från förra versionen från december som fixade en del buggar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Bra att dom släpper drivrutiner som fixar saker som funkar på XP till Vista nu, när Win 7 är precis runt hörnet.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns två slags människor här i världen, dom som aldrig köpt ett Creative ljudkort och dom som aldrig kommer att köpa ett igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på nya drivrutiner för Linux också snart, kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Vågar man hoppas på nya drivrutiner för Linux också snart, kanske?

Har du testat den som finns på deras hemsida? Dom är i och för sig gamla, 6 Nov 2008

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Oj kvickt jobbat Creative! Endast tre år, typ, att släppa skarp version. Hinner de släppa nästa uppdatering innan windows 8 tro?

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft Creative ljudkort sen gamla SoundBlaster 64AWE eller nått sånt från 1997 eller nått.

EDIT: November 96 är den från http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_AWE64

Kör med ESI Juli@ och fungerar bra. Hade man köpt nått idag hade det nog varit ASUS Xonar eller vad de heter.

EDIT: Nej kom på att jag faktiskt hade ett SoundBlaster Live! 5.1 i någon månad.

Testade massor med olika ljudkort och grejer på den tiden men tror det var nForce2 chippet som var så kasst. Lyckades aldrig få ljudet att fungera som det skulle på den datorn, klippade som attan. hade liknande problem med min nästa dator med nForce4 baserat moderkort.

Datorn jag har nu är faktiskt den första egenbyggda som inte har problem med ljudet =P

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Oj kvickt jobbat Creative! Endast tre år, typ, att släppa skarp version. Hinner de släppa nästa uppdatering innan windows 8 tro?

Ehm.. Va? Detta är första skarpa versionen för Win7, inte första skarpa versionen för X-Fi.. Läs först, tänk sedan, men skriv iaf sist

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer man inte upp i mer än 35 kB/s från Creatives server.

Creative =

Löses mina problem (ljudet knastrar i 3 sekunder när jag startar en låt för att därefter sluta fungera tills jag startat om datorn) kanske jag finner mig i att det går lite segt att ladda ner.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det finns två slags människor här i världen, dom som aldrig köpt ett Creative ljudkort och dom som aldrig kommer att köpa ett igen.

Håller jag inte med om, jag vill köpa ett till när det är det är på tapeten.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Oj kvickt jobbat Creative! Endast tre år, typ, att släppa skarp version. Hinner de släppa nästa uppdatering innan windows 8 tro?

Det är Creative vi snackar så svaret är Nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Vågar man hoppas på nya drivrutiner för Linux också snart, kanske?

Heheh den var bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det finns två slags människor här i världen, dom som aldrig köpt ett Creative ljudkort och dom som aldrig kommer att köpa ett igen.

Håller med !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Creatives problem är deras dåliga samarbete med andra, de har nästan varit lite xenofober. Det syntes på deras sätt att hantera marknaden. De har inte heller satsat tillräckligt mycket på mjukvaran. De har en bra hårdvara, men haft problem med drivers och mjukvara.

De skulle även varit på Microsoft mer och inte låta dem ta bort DirectX ljudacceleration i Vista och senare. Om det nu inte varit möjligt utan MS gjort det oavsett så borde de satsat hårdare på att pusha OpenAL. Samarbetat med spelutvecklare och även andra ljudkortstillverkare om att uteckla och använda OpenAL.

De spel som supportar hårdvaruaccelerat ljud i Windows XP eller via OpenAL låter mycket bra med ett X-Fi kort. Men Creative har sjabblat för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Vågar man hoppas på nya drivrutiner för Linux också snart, kanske?

Självklart inte, "den var bra" som någon skrev, men det behövs inte nu när X-Fi finns i Linux-kärnan from 2.6.31 och alltså fungerar klockrent med ALSA.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Håller jag inte med om, jag vill köpa ett till när det är det är på tapeten.

Men du har ännu inte köpt ett till.
Och om du gör det kommer jag bara säga att du är undantaget som bekräftar regeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Har haft två problem med Creative under ca 10 års användande.
1. Via KT133A tiden. Ljudet distade om det var högt. Fick ställa volymen på max 50%
2. Tog Creative minst 1 år innan det fanns fungerande drivrutiner till Vista64. När de icke färdiga drivrutinerna installerades så kunde man som typ max spela ljud 5 sekunder innan det enda som kom ur högtalarna var brus/distorsion.

Har provat på andra ljudkortstillverkare som Terratec, M-Audio och Asus har alla haft sämre funktion i sina drivrutiner än Creative generellt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var Creative fint. Minns mitt Sound Blaster AWE32 .... good times