Klara mitt nätagg att driva detta?

Permalänk
Medlem

Redan nämnts många gånger i tråden, men jag vill bara hålla med er! Köp INTE Ace! Har haft ett själv, och det var inte kul ska jag säga dig.. gå på kvalite istället (typ corsair/seasonic/antec eller liknande)

Permalänk

Jag skulle satsa på FSP agg på 400W lr ett Corsair på 400W
under förutsättning att varken processor eller grafikkort ska kunna överklockas mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ripplen är inte överspänning, det är spänningsfallet mellan topparna i växelströmmen.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/ripple.jpg

Ett bra nätagg har såpass kraftiga kondingar i likriktaren att spänningsfallet pga ripple är mindre än 100 mV.

Jo, det var det jag syftade på. Men jag glömde att tänka på att räkna med under spänningen.:( Klantigt som fan. Men anser att allt rippel är orsakat av AC strömmen som inte blir rätt filtrerat.Då du inte får toppar eller dalar med rätt filter.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem

Well, om man försöker sammanfattade det lite utan att det blir för krångligt.

1 watt är inte lika med watt. Det går att mäta och ange på ett gäng olika sätt de flesta budgettillverkarna har tex ovanan att ange vad agget drar inte vad det lämnar ut, som max effekt eller så flummar om peak effekt etc.
Agget i min sign ger troligtvis ut mer än 100w mer i max effekt än ditt agg trotts att det är specificerat lägre.

2 Det är viktigare att man har ett agg med god kvalitet än ett med bara hög effekt.

3 kvalitetsagg har även högre effeciens än billigare agg (mer ström ut i förhållande till in. det försinner alltid en del i värme på vägen) kolla efter 80%+ certifiering.

4 kvalitetsagg har bättre komponeneter, det är även delvis därför dem kostar mer (gäller i alla fall generellt även om det finns undantag)

5 det är viktigt hur aggets effekt är fördelat på de olika linorna och att du matchar detta till ditt system (det är inte helt ovanligt med problem pga att folk har kopplat rubb och stubb på 1 av 12v linorna för att minska ner på antalet kablar etc)

6 Moderna datorer är inte i närheten så strömslukade som folk i allmänhet tror. Tex i skrivande stund drar hela min datorplats 213W (har en mätare inkopplad) med 2st lcd skärmar, 1router, 1modem, hgt system på stanby. När jag kör benchs typ 3dmark etc så brukar jag peaka någonstans kring 280W (hela platsen) allt utom datorn drar ca 45w ihop.

följande märken är tycker jag är ok att rekommendera överlag:

Corsair = bra agg till bra pris (tycker dock att deras större agg är lite pricey då finns det andra alternativ som är intressanta)
seasonic = riktigt bra tysta agg (lite dyrare)
Be-quiet = riktigt bra riktigt tysta agg med riktiga specar (dyrare)
Enermax = riktigt bra hög effektiva agg (svåra att få tag i lite dyrare)
FSP = Prisvärda agg men lite mer i budget segmentet är oftast bra men finns vissa modeller som kanske inte är helt att rekommendera

Tillbaka till frågan så tror jag precis som Linxz att det kommer funka utan problem med ditt agg om du ser till att fördela spänningen rätt mellan grafikkort och de andra komponenterna. (kan innebära lite jobb dock beroende hur det ser ut med anslutningsmöjligheter.)

Om ditt agg rasar så är det bara att reklamera till dem du handlat hos. Det är ju inte ditt fel om det går sönder, då du har ett system som kräver långt under 520w

Och som flera varit inne på innan om ditt agg dör så beror det med absolut största säkerhet på dålig kvalitet och inte på för hög effekt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Antielefant

Mycket Hög Kvalitet (aka Overkill, oftast)
BeQuiet
Cooler Master
Corsair (även om de knappt kommer in, pga avsaknad av 80+)
Enermax
Nexus
NorthQ
Seasonic
Silverstone
Tagan
Thermaltake
Zalman
Zippy

Hög Kvalitet:
Antec
Fractal Design
FSP (aka Fortron/Source)

"OK"klass:
Chieftec
Hiper (men BARA deras HPU 80+certade serie)
Recom

Skräp:
Ace
AXP
Deltaco
Hiper (förutom HPU 80+, som tillverkas av FSP)
Silver Power
Xilence

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Finns massa corsair agg som har 80+ (typ alla aktuella modeller)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mycket Hög Kvalitet (aka Overkill, oftast)
BeQuiet
Cooler Master
Corsair (även om de knappt kommer in, pga avsaknad av 80+)
Enermax
Nexus
NorthQ
Seasonic
Silverstone
Tagan
Thermaltake
Zalman
Zippy

Hög Kvalitet:
Antec
Fractal Design
FSP (aka Fortron/Source)

"OK"klass:
Chieftec
Hiper (men BARA deras HPU 80+certade serie)
Recom

Skräp:
Ace
AXP
Deltaco
Hiper (förutom HPU 80+, som tillverkas av FSP)
Silver Power
Xilence

alla Corsairs agg på marknaden har då 80+ cerfifiering :S mitt 550w har det och det är ca 1.5 år gammalt

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Antielefant

Ja, ok, de klarar 80+ standard, de andra i den ligan klarar 80+ Bronze eller mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Njä

http://www.corsair.com/products/hx850/default.aspx

http://www.corsair.com/products/hx750/default.aspx

http://www.corsair.com/products/hx450/default.aspx

inte alla av dem andra som klarar brons eller mer heller

Jag håller i vilket fall med dig angående de agg som jag listade i mitt tidigare inlägg. De andra känner jag inte att jag har tillräcklig erfarenhet av för att bedöma i alla fall inte som märken generellt

Visa signatur