Permalänk
Medlem

Vänta på DX11?

Hej, jag är på jakt efter en ny dator för max 9000kr, något i den här stilen hade jag tänkt mig:

Eller typ samma fast GeForce 275.

Min fråga är om det kan vara värt att vänta på DX11? Jag kommer förmodligen inte använda datorn så mkt nu på sommaren och klarar nog mig med min gamla, men om det inte händer så mycket med priserna och de nya korten är svindyra så är det ju bara onödigt att vänta.

Så hur mkt billigare tror ni att en likvärdig dator skulle kunna bli? Och kommer jag att få ett DX11 kort för dessa pengar?

Permalänk
Medlem

Tja - helt nya datorprodukter kostar i princip alltid för mycket, har dåligt mjukvarustöd och lider i värsta fall av fel och barnsjukdomar.

Å andra sidan - DX11 kommer som jag förstått att innebära en massa nya roliga saker och förhoppningsvis är de nya korten strömsnålare/svalare pga av mindre tillverkningsprocess. Och för varje generation blir de snabbare och effektivare. Som alltid är det en balans...

Själv hade jag gjort som du verkar fundera på, väntat till oktober-november på W7 och de nya grafikkorten.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Okej, jo det verkar ju som det vore smart att vänta, det lär ju inte bli dyrare med delar iaf.

Men kommer man få ett likvärdigt kort med DX11 eller kommer man betala en massa för DX11?

Och vad kommer man märka för skillnad med DX11?

Permalänk
Medlem

Likvärdigt eller bättre, till ungefär samma kostnad, iom att det är en ny generation. Men i början är det förmodligen dyrare. DX11 är jag inte så insatt i faktiskt, men det lär finnas en eller annan tråd här

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Inaktiv

Då får du vänta länge.

Den dag då spelen är 90% anpassade för DX11 så har det gått ca 3-5 år ifrån idag.

Idag är spelen 99.9% anpassade för DX9c då den stora massan av spelare har DX9 kort.

De "DX10 spel" som lanserades de senaste åren var ljug / missvisande propaganda (ljug=99.9% DX9c i dessa "DX10" spel) från Microsoft, då för att promota Vista som man behövde köpa för att få DX10.

Edit:
Då Vista kommer klara av Dx11 precis som Windows7, så kommer vi inte se samma pinsamma ljug-cirkus igen, denna omgången.

Edit2:
Det du vill ha ifrån "DX11" korten, är prestandan.
Men, den prestandan beror inte på DX11, utan pga det är nyare teknik.
Och ny teknik som har hög prestanda kostar mycket.

Så du får du vänta
1) Tills de korten har släppts
2) tills de korten har sjunkit i pris.

Dock då de korten sjunker i pris så är nästa generation (ca1år=1generation) kort kommer.
3) och då får du vänta på dom
4) Repeat forever.

Med andra ord:
Köp nu. / Eller köp när du _vill_ ha datorn / grafikkortet.

Permalänk

+1

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte dem är så himla dyra eftersom nuvarande grafikkort fallit enormt i pris vilket måste finnas en baktanke till. Sen finns det inte några stenhårda speltitlar som är aktuella för att spela med sin nya dator. Därför väntar jag några månader.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk

Läste någon stans att hd 5870 skulle kosta runt 2800-3000kr

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Läste någon stans att hd 5870 skulle kosta runt 2800-3000kr

Kostade inte 4870 ungefär lika mycket när det släpptes?
Tycker att priset låter väldigt troligt iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Edit:
Då Vista kommer klara av Dx11 precis som Windows7, så kommer vi inte se samma pinsamma ljug-cirkus igen, denna omgången.

Säker på det? Isåfall ser jag ingen anledning till att uppgradera till Win7 i år iaf (med undantag av inbyggt XP).

Wohooo! Mer pengar till grafik!

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt sant att jag alltid ångrar att jag inte väntade någon månad på nya grejer när jag köpt ny dator, och mitt ( när jag köpte det ) nya
GeForce 8600 tillsammans med Vista ställde bara till problem så jag fortsatte med min gamla dator med DX9 kort när jag spelade.

Och nu fick jag en lön på dryga 3000kr mer än väntat så nu är jag ganska sugen på ny dator. Någon som har något att säga om den jag plockat ihop i första inlägget? skulle gärna vilja veta hur grafikkortet kommer få plats i lådan och vilket icke CF moderkort jag ska välja?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Det är ju faktiskt sant att jag alltid ångrar att jag inte väntade någon månad på nya grejer när jag köpt ny dator, och mitt ( när jag köpte det ) nya
GeForce 8600 tillsammans med Vista ställde bara till problem så jag fortsatte med min gamla dator med DX9 kort när jag spelade.

Och nu fick jag en lön på dryga 3000kr mer än väntat så nu är jag ganska sugen på ny dator. Någon som har något att säga om den jag plockat ihop i första inlägget? skulle gärna vilja veta hur grafikkortet kommer få plats i lådan och vilket icke CF moderkort jag ska välja?

Det får plats i lådan Moderkort vet jag dock ej vilket du ska ta.

Permalänk
Citat:

och vilket icke CF moderkort jag ska välja?

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...
kanske ska du välja till en processorkylare också.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...
kanske ska du välja till en processorkylare också.

Tack för tipsen men håller inte medföljande kylare?

Permalänk
Citat:

Tack för tipsen men håller inte medföljande kylare?

Det funkar men inte så jäytte bra , beror på om du ska klocka eller inte.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Det funkar men inte så jäytte bra , beror på om du ska klocka eller inte.

Okej, vilken rekommenderas? ska nog inte klocka allt för mycket och vill gärna ha tyst.

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
dirt 2

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483033

+1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
dirt 2

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483033

Blev förvånad när jag såg nyheten på fz idag. Första DX11-spelet!
Jag är nte alls intresserad av det, men det visar ju att det kan gå fort att få DX11-spel.

Permalänk
Medlem

Dirt 2 kommer skjutas upp till december för att få in DX11, utvecklarna säger att det är värt pga optimation av flerkärnig processor och visuella förbättringar. Man kan då räkna med att det blir märkbart snyggare och absolut flertal procentuell fps bonus.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Blev förvånad när jag såg nyheten på fz idag. Första DX11-spelet!
Jag är nte alls intresserad av det, men det visar ju att det kan gå fort att få DX11-spel.

jag tror iofs att det är en undanflykt för att de är lite sena med spelet för tvivlar på att det finns en enda spelutvecklare som inte försöker och ta med DX11 funktionalitet då det bara finns fördelar med det. ett dx10 spel blir också snabbare om de försöker ta med hantering som ligger i dx11.