Permalänk

Vilken processor gäller?

Hejsan!

Har tänkt och uppgradera processor,

Och funderar på om man ska köpa en quad eller en core 2 duo.

Vad föreslår ni ?

Jag använder datorn till spel.

tack på förhand// emil

Permalänk
Medlem

Tycker du ska uppgradera till quadcore och det gjorde jag o ångrar verkligen inte det o sen får man mer tid över till annat än vänte tider.
eftersom mer o mer spel stöder det o sen är man mer framtids säker o sen kan du utföra mer jobb utan att vara beroende av cpu kraft. o mer cpu trådar som du har kommer du kunna jobba mer säkert o snabbare och håller du med på photoshop o andra 3D program så renderar quadcore snabbare än dualcore

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Quad absolut

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Quad är bättre till i princip allt, och är det inte det nu så blir det det i framtiden

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem

Satsa på en phenom II x4

Permalänk

Jag skulle rekommendera Phenom II 720BE. Mest prisvärd i P2-serien iaf.

Permalänk
Medlem

Shyssh... bort med er... Detta är ett Intel forum.

I övrigt håller jag både med om att Quad cores är den rätta vägen och att man i dagsläget får mest "bang of the bucks" med ett Phenom II system.

Men då har jag mer eller mindre tyckt att det har varit helt idiotiskt att skaffa ett dual core system efter att Core 2-orna hade släppts. Om man hade brist på pengar så skulle man självklart kunna ha valt en dual core istället. Men många som då valde att köpa en dual core köpte en som var lika dyr som dem gamla hederliga Q6600-orna, och använde huvudargumentet att dual cores gick att klocka högre (och därmed ge någon procent högre FPS) och att inte många spel använde sig av 4 kärnor.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Shyssh... bort med er... Detta är ett Intel forum.

I övrigt håller jag både med om att Quad cores är den rätta vägen och att man i dagsläget får mest "bang of the bucks" med ett Phenom II system.

Men då har jag mer eller mindre tyckt att det har varit helt idiotiskt att skaffa ett dual core system efter att Core 2-orna hade släppts. Om man hade brist på pengar så skulle man självklart kunna ha valt en dual core istället. Men många som då valde att köpa en dual core köpte en som var lika dyr som dem gamla hederliga Q6600-orna, och använde huvudargumentet att dual cores gick att klocka högre (och därmed ge någon procent högre FPS) och att inte många spel använde sig av 4 kärnor.

Haha, jo men nu sa har ju inte Intel inte sa mycket att skryta om langre, AMD ligger inte langt bakom och kostar inte ens i narheten av vad lika bra intel system kostar, nu kan man ju overklocka, men om har inte vill sitta och pressa prollen till max sa ar det AMD som galler!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag sitter med mycket snarlika funderingar.

Har funderingar kring om det är lönt de extra pengarna att på fler än två kärnor för en polares kommande data. Jag vet inte säkert men jag har en föreställning om att det är en försumbar mängd spel idag som mår särskilt mycket bättre av mer än två kärnor. Valet står mellan ett socket 775 moderkort med e5200 eller AM2+ och en Phenom II 720 BE.

Då jag vill ge han absolut mest för pengarna tänker jag att ett socket 775-system med en e5200 som vi klockar upp till minst 3,5 och antagligen lite mer är bättre då det ger stålar över till ett bättre grafikkort som gör mycket mer skillnad i de allra flesta fallen än den där extra kärnan.

Sen är det ju en fråga om att framtidssäkra också. Om det blir så att merparten av de nya titlarna blir mycket bättre med fler än två kärnor är det ju surt att sitta på socket 775 om det inte går att få tag på quad cores då.

Så där är ju frågan hur spelen kommer te sig i framtiden och hur svårt det kan vara att få tag i quad cores i framtiden?
I dagsläget, Vilka spel mår bättre av en trekärning prolle jämfört med en dua och bättre grafikkortl? GTA IV vet jag, men vad är det fler för några?

tacksam för svar, mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Haha, jo men nu sa har ju inte Intel inte sa mycket att skryta om langre

Nej, eller hur...

Permalänk
Medlem

mubark: Jag tror inte att det kommer att vara svårt att få tag på quadcores i framtiden. Då spelen allt mer blir anpassade efter quad så görs fler 4-kärniga processorer.

Så vitt jag vet så är det Far Cry 2 som stödjer 4-kärnigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Praktiskt taget skulle en quad core processor hålla i 4-5år...

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*