Permalänk
Medlem

PS3 HDMI Fråga!

Tjena! Har precis köpt en PS3 och vill ha en HDMI kabel för bättre bild / ljud.
Kan man ta en helt vanlig HDMI Kabel med två HDMI uttag och köra med i PS3et? Man måste inte ta en sån HDMI kabel ifrån Sony som är tillför PS3?
Sen är det stor skillnad på kablarna om man kollar kvalitén? Kan man ta en billig kabel för nån hundring eller ska man slå på lite med en "märkes" kabel som ligger på lite högre prisklass?
Kör med en 32" HD-Ready TV, 720p
Mvh Simon!

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Du kan köra vilken HDMI klabel som helst, själv kör man på HDMI från clas olsson

Om avståndet är kort mellan ps3an och tven spelar nog ingen roll vad för HDMI du använder....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Okej, nej avståndet är inte alls långt. En 1m kabel räcker gott och väl.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Jag har faktiskt väldigt svårt för o tro att skillnaden mellan en HDMI-kabel som kostar 200kr och en som kostar 1000kr är så speciellt stor.

Vet av egen erfarenhet att många dyra kablar är precis exakt likadana som de billiga. xD

Varför slänga ut mer pengar för något extra som man inte märker?

Permalänk

Digitalt som digitalt !

Kabel som kabel !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för enklare än så är det inte. Men sen har jag för mig att jag läste något test med olika hdmi kablar och det var ingen märkbar skillnad i dom dyra vs billiga. Men på något sätt tycker nog jag att det ändå känns bättre om man har en lite dyrare kabel hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa en lite dyrare HDMI kabel.

http://www.dustinhome.se/pd_5010100368.aspx

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Hama från Elgiganten, inte billigast men inte heller jättedyr. Jag tror att många resonerar att om de har köpt en TV för 20'000kr vill de ha maximal bildkvalitet och inte riskera att kabeln blir en flaskhals.

Annars är jag inne på samma spår som zarnexx; att det är först vid längre avstånd som det kan bli skillnad mellan dyra och billiga kablar.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Finns ingen mening med att ha en dyrare kabel på så korta avståbd. Så länge kabeln håller ihop så är det rent digitala signaler som skickas i den. De som tycker att HDMI-kablar ska vara dyra vet oftast inte varför. Jag undrar om dom har dyra DVI-kablar till sina skärmar också (samma signal i kablen, förutom att HDMI har ljud också)?

Om digitala signaler vore så känsliga som det påstås av dom som säljer dyra kablar så skulle datorer inte fungera, inte utan SATA-kablar för under 500 spänn styck iaf.

Tror inte heller att det finns något test som skulle visa på att en dyr kabel är bättre vid korta avstånd. Alla test jag har sett har istället visat på motsatsen.

Köp en kabel som är lagom lång och som inte faller isär om du petar på den så är det lugnt. Fungerar inte kabeln så märks det. Ser allt juste ut blir det inte bättre med en kabel kostar Joakims hela pengabine.

Permalänk
Medlem

Köper alltid original fast tror ändå inte skillnaderna är speciellt stora, nu har jag dock bara testat Sonys men jag är en person som inte brukar lägga märke till den lilla skillnad där kan vara, tex ser jag precis ingen skillnad alls mellan HDMI och Komponent om det nu är meningen att det ska vara någon.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla bra svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Jag har faktiskt väldigt svårt för o tro att skillnaden mellan en HDMI-kabel som kostar 200kr och en som kostar 1000kr är så speciellt stor.

Vet av egen erfarenhet att många dyra kablar är precis exakt likadana som de billiga. xD

Varför slänga ut mer pengar för något extra som man inte märker?

Jag hade problem med en billig HDMI-kabel, bilden kom inte alltid upp när jag startade PS3an. Visst inträffade det sällan men det hände fortfarande. Sedan bytte jag till en dyrare variant och har inte haft ett problem sen dess!

Permalänk
Medlem

Det brukar skilja en del i kontakterna. Billigare kablar blir lättare glappa. Jag brukar köpa mellandyra som jag tycker känns stabila att koppla in. Men signalkvallitén är densamma på kablar under 10 meter.

Permalänk
Medlem

Jag hade först en sketen kabel ifrån onoff men sen köpte jag en monster kabel för 2700kr o det var skillnad kan jag säga man märkte det direkt när man staratade en blu ray film..Blev bättre nyanser med den dyra kabeln...Men som sagt man behöver ju inte heller lägga så mycket som jag har gjort...supras kablar går på runt 500kr och dom är jävlit bra så köp sådan annars istället för sånt skit som onoff, siba o elgiganten säljer...iförsig så säljer ju onoff supra på deras hemsida endast

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Mihai "Placebo" Murica

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

På längre avstånd gör det skillnad iaf. På min första 10m kabel så fick jag ingen bild alls. Blev sedan en betydligt dyrare kabel vilket gjorde att jag fick bild.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Digitalt = antingen kommer bilden fram eller inte. På korta avstånd spelar det ingen roll, har prövat båda, kan vara mina öron eller ögon men jag hör ingen skillnad. Det är som nästan alla andra har skrivit - det är på längre avstånd skillnaden märks.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderHoken
Digitalt som digitalt !

Kabel som kabel !

Hört talas om tidsfel?

Visa signatur

"?"

Permalänk

Brukar det inte vara så att om man ska ha över 5 meter så bör man fundera på att köpa en lite dyrare kabel, och under 5 meter kan man i praktiken köpa vilket skit som helst.

Själv kör jag från tvn med en 1 meters 89kr HDMI kabel till PS3, och en 199kr 5 meter HDMI till DVI från datorn, och det funkar prima.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Man får vad man betalar för enklare än så är det inte. Men sen har jag för mig att jag läste något test med olika hdmi kablar och det var ingen märkbar skillnad i dom dyra vs billiga. Men på något sätt tycker nog jag att det ändå känns bättre om man har en lite dyrare kabel hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald1
Jag tycker du ska köpa en lite dyrare HDMI kabel.

http://www.dustinhome.se/pd_5010100368.aspx

Fel, varför skulle bilden bli bättre om man köper en dyrare kabel? Som att säga att en utskrift blir bättre för att du har en guldpläterad usb-kabel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Annars är jag inne på samma spår som zarnexx; att det är först vid längre avstånd som det kan bli skillnad mellan dyra och billiga kablar.

Precis, 10+ meter börjar du kanske märka en minimal skillnad.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.