Tyst photoshop-dator c:a 14.000 utan skärm

Permalänk
Medlem

Tyst photoshop-dator c:a 14.000 utan skärm

Hej!

Det är hög tid att skaffa ny dator då jag redigerar mycket i photoshop och min sex år gamla Dell är så seg att man t.o.m. drar sig för att starta den... Inte så bra om man är fotoentusiast som jag.

Gjorde misstaget att beställa en ny Dell, men den lät som ett jetplan, plus att den extra hdd jag beställt inte ens var installerad, utan låg lös och skramlade inne i chassit! "Kundtjänsten" var under all kritik, men till slut lyckades jag iaf skicka tillbaka skiten.

Byggde en dator själv för första gången nu i helgen när jag knåpade ihop en billig åt mina päron och det gick som en dans tack vare all hjälp från det här forumet, så nu vågar jag mej på att bygga en kanondator åt mej själv.

Nåväl. Nog med bakgrund. Som ni hör har jag alltså vissa krav. Jag har surfat runt mycket här på sweclockers, på silentpcreview och diverse andra ställen och bildat mej en ungefärlig uppfattning om vad jag vill ha. Nedan är ett förslag.

Kraven är att den ska vara tyst (inkl. tyst, chassi, hårddiskar, fläktar, osv), snabb (i7), grafikkort som Ps CS4 kan utnyttja, inbyggt trådlöst nätverkskort, och överklockningsbar!

Efter att ha lurkat här på forumet ett tag så blir man ju nyfiken på överklockning. Så en bra balans mellan överklockning, kylning och tysthet är ett måste.

Så vad tror ni? Ge mig förslag och idéer på förbättringar! Jag vill ha kvalitet och är beredd att betala för det.

Det jag framför allt är osäker på är:

- grafikkort (hur bra behöver jag om jag inte spelar? Är det Nvidia som gäller om Photoshop ska kunna utnyttja det?)
- moderkort (spelar valet nån roll egentligen?)
- nätagg (hur kraftigt behöver jag? Räcker 620w?)
- hårddisk (är det värt pengarna med buffertminne 32mb istf 16mb? Spelar söktiden roll egentligen? Vill ha en liten snabb tyst system/programdisk och en stor tyst för foton, filmer, osv)

Mvh
Daniel

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

Enligt mig ser det väl uta att vara en mycket bra burk till PS.
Jag undrar bara över en sak egentligen, vad är ditt syfte med 2 250 gb diskar?
Och har du någon bra backup på din stora disk så du inte förlorar dina foton?

PS. Ang liten snabb systemdisk kanske det är värt att vänta till senare efter sommarn när det enligt rycktena skall bli billigt(läs inte snordyrt) med SSD diskar där har du en Snabb systemdisk

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

Ajdå. Två 250 gb-diskar är ett misstag. Måste råkat klicka två gånger. Det ska förstås bara vara en. Dvs en på 250gb och en på 1tb.

Jag har redan en extern hårddisk på 500gb idag som backup, så det är lugnt.

SSD har jag funderat på, men det känns lite dyrt i dagsläget. Eller inte så prisvärt iaf. Men om nåt halvår eller år så kommer jag säkert uppgradera systemdisken till en ssd. Men för tillfället får det vänta.

Några tankar om grafikkort och burkens tysthet?

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

det är nvidia som funkar med CS4. så där får du hitta något kort du gillar.

klockning är ju inte så förenat med tysthet. men om du klockar moderat så kan den kylaren hålla nere ljudet ändå.

kanske att du vill byta ut chassifläktarna efter ett tag (det är väl tricool i vid köp?). men så länge du betäller för mer än 500 kr så kan du ju ta det inköpet senare om du tycker att de är för högljuda. måste inte handla allt på en gång.

i övrigt ser det bra ut

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
det är nvidia som funkar med CS4. så där får du hitta något kort du gillar.

Jag har verkligen noll koll på grafikkort, dessvärre. Någon som kan rekommendera något bra nvidia-kort som passar mina behov för kanske 1.000-1.200 kr?

Citat:

klockning är ju inte så förenat med tysthet. men om du klockar moderat så kan den kylaren hålla nere ljudet ändå.

Ja, precis min tanke. Jag hade inte tänkt maxklocka den till 4GHz eller så, utan hitta nån lagom nivå med tanke på ljud och kylning. Kanske 3.2-3.5 eller nåt. Jag har ingen koll (ännu), så jag får prova mej fram.

Citat:

kanske att du vill byta ut chassifläktarna efter ett tag (det är väl tricool i vid köp?). men så länge du betäller för mer än 500 kr så kan du ju ta det inköpet senare om du tycker att de är för högljuda. måste inte handla allt på en gång.

Ja, det där har jag faktiskt också tänkt lite på. Tricool verkar inte vara dom allra tystaste, men dom kan vara tillräckligt tysta för mina behov. Jag testar och ser, och som du säger så kan man ju alltid komplettera med några ultratysta noctua-fläktar och fläktstyrning och hela faderuttan i framtiden. Nåt kul ska man ju ha att se fram emot sen också.

Citat:

i övrigt ser det bra ut

Skönt att höra!

Visa signatur

Permalänk

ett gts250 kanske passar dig, det har stöd för CS4: https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor...

här är jämförelse mellan det och HD4770: link

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
det är nvidia som funkar med CS4.

förr ja men inte nu längre. Det är ett tag sen AMD släppte CS4 tillägg som gör att även AMDs kort fungerar för att accelerera CS4. Alla kort från HD2xxx serie och framåt fungerar.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.236333/amd-slapper-adobe-c...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
förr ja men inte nu längre. Det är ett tag sen AMD släppte CS4 tillägg som gör att även AMDs kort fungerar för att accelerera CS4. Alla kort från HD2xxx serie och framåt fungerar.

jo iofs. fast nu pratar vi om CS4 photoshop. AMD har bara en plug in för premiere för att encoda lite skit. inte det som TS är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom är GTS250 verkligen alldeles för mycket för en PS-dator och kommer göra ljudnivån onödigt hög.

Nätagget är bra overkill det med, Nexus Value 430 är fullt tillräckligt och märkbart tystare.

Hade personligen valt en WD GP eller Samsung Spinpoint F2 Eco som lagringsdisk då P183 inte har världens bästa hårddiskdämpning och vibrationer är något du ska hålla på låg nivå.

Chassifläktarna bör TS byta mot Scythe Slipstream 800 om du vill slippa fläktkontroller eller Nexus Real Silent/ Scythe Slipstream 1200 RPM om du vill ha en sådan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

ööö är inet nättagget tyst så är det fel på nått, man typ inte höra corsair nättagg om man inte belastar dem till typ 80%. jag funderar allvarligt om min fläkt är ansluten i nättagget!!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölmiz
ööö är inet nättagget tyst så är det fel på nått, man typ inte höra corsair nättagg om man inte belastar dem till typ 80%. jag funderar allvarligt om min fläkt är ansluten i nättagget!!

Det beror på. Alla Corsair är inte tysta. Tystast är deras HX serie medan tex 550VX låter (VX serie är snäppet under HX ljud och kvalitetsmässigt). Söker du på just den kommer du se att en hel del folk har bytt fläkt på just 550VX då orginalet var för högljudd.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dessutom är GTS250 verkligen alldeles för mycket för en PS-dator och kommer göra ljudnivån onödigt hög.

Intressant. Vad gör en gpu i cs4? Är det endast att man kan rotera samt ger bättre rendreringar när man zoomar?
Eller hjälper den processorn också? Isåfall; hur stor skillnad gör ett 280 och ett 8200

Google var snustort =/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är det endast att man kan rotera samt ger bättre rendreringar när man zoomar?
Eller hjälper den processorn också? Isåfall; hur stor skillnad gör ett 280 och ett 8200

Google var snustort =/

det är precis vad den gör för det mesta fast fler och fler filter kommer som använder sig av gpgpu även för beräkningar (tex Pixel Bender).
Du behöver verkligen inte slå till på den snabbaste nvidia kort. En 9600GT klarar du dig utmärkt på och den jag länkar till har ingen fläkt så den låter inget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432941

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Oj, nu blev det mycket att fundera över. Tack för alla svar! Jag svarar i punktform nedan, tror det blir enklast så.

- Hårddisk. Det är väl egentligen hårddisken jag vill ha tyst på. Fläktljud känns inte i närheten lika irriterande som en brummande hårddisk. Jag antar att det största problemet med hårddiskljud är vibrationer i chassit. Installerade en Samsung Spinpoint i mina föräldrars dator (Cooler Master Elite 341-chassi) och hårddisken hördes i princip inte och vibrationer i chassit var det inte heller, varken vid skrivning eller läsning.

Så jag tar en Samsung 1Tb. Fanns dock inte som små snabba systemdiskar, så det får nog bli en Seagate barracuda 250Gb till det. Verkar ha fått bra kritik. Någon som tycker nåt annat?

Vilket leder in på chassi...

- Chassi. "Antec P183" vs "Lian Li PC-6070B V2 Silent". Det jag har läst på nätet gör gällande att Antec P183 verkar vara bland det bästa man kan få tag på gällande tystnad vs kylning vs kapacitet. Men om P183 är dålig på att dämpa hårddiskar (sämre än ett billigt Cooler master elite 341? För det var helt klart tillräckligt tyst i den) så kan jag tänka mej att byta.

Vad säger ni proffs? Fler åsikter om P183 vs Lian Li Silent?

Blir inte hårddiskarna tillräckligt tysta så är planen att göra nån upphängningsanordning à la Silentpcreview.

- Grafikkort. Nvidia 9600GT blir säkert jättebra. Tänkte dock köpa allt från Inet, men dom verkar inte ha just det kortet där. Skulle det här kunna vara nåt istället? Annars, vad rekommenderas från Inets sortiment?
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

- Nätagg. Nu är det ju faktiskt Corsair HX jag valt, så det är säkert tyst och bra. Dessutom modulärt vilket verkar praktiskt.

- Fläktar. Jag chansar på de medföljande fläktarna. Annars ska jag helt klart kolla på Nexus eller Scythe.

Många frågor blir det. Vad säger ni proffs?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ati kort stöds i Photoshop CS4, använder det ju själv.

http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html

Visa signatur

Asus Commando - E2180 @ 3500mhz - 6GB Corsair - HD 4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinajel

Så jag tar en Samsung 1Tb. Fanns dock inte som små snabba systemdiskar, så det får nog bli en Seagate barracuda 250Gb till det. Verkar ha fått bra kritik. Någon som tycker nåt annat?

250GB-disken tycker jag att du kan byta ut mot antingen en WD Caviar SE 640GB eller en Samsung Spinpoint F1 640GB. Både de diskarna är snabbare och tystare än Barracudan (se detta test), samt billigare trots att de är mer än dubbelt så stora. Barracudan har ju ganska medelmåttig prestanda, och är absolut inte värd nästan 3 kr/GB.

Och angående P183 så antar jag att den har samma utmärkta hårddiskdämpning som sin föregångare P182. Visst, det finns väl vissa chassin som har lite bättre dämpning, men köper du någorlunda tysta diskar så kommer du inte höra någonting från dem. Jag har själv ett P180 med samma dämpning, och den mest högljudda komponenten i min dator är mitt Corsair 450W nätagg, som inte på något sätt låter mycket. Jag har en Samsung Spinpoint T som ska vibrera ganska mycket, men kan inte höra den ens när den söker.

Permalänk
Medlem

Varför så mkt pengar? sänk till 9000 och spara eller lägg resterade på fin skärm eller ritplatta.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinajel

Vad säger ni proffs? Fler åsikter om P183 vs Lian Li Silent?

Blir inte hårddiskarna tillräckligt tysta så är planen att göra nån upphängningsanordning à la Silentpcreview.

- Grafikkort. Nvidia 9600GT blir säkert jättebra. Tänkte dock köpa allt från Inet, men dom verkar inte ha just det kortet där. Skulle det här kunna vara nåt istället? Annars, vad rekommenderas från Inets sortiment?

- Nätagg. Nu är det ju faktiskt Corsair HX jag valt, så det är säkert tyst och bra. Dessutom modulärt vilket verkar praktiskt.

- Fläktar. Jag chansar på de medföljande fläktarna. Annars ska jag helt klart kolla på Nexus eller Scythe.

Många frågor blir det. Vad säger ni proffs?

här har du en GF9600gt hos inet

P183 är en mycket fin låda men det är Lian Li Silent också Båda 2 kommer fungera utmärkt för dig. Presonligen hade jag gått med Lian Li då jag gillare dess utseende mer. Dessutom räcker kylningen och blir över för dina behov.

Har samma nätdel och den är tyst, och stabil. En av mina bästa köp nånsin.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
250GB-disken tycker jag att du kan byta ut mot antingen en WD Caviar SE 640GB eller en Samsung Spinpoint F1 640GB. Både de diskarna är snabbare och tystare än Barracudan (se detta test), samt billigare trots att de är mer än dubbelt så stora. Barracudan har ju ganska medelmåttig prestanda, och är absolut inte värd nästan 3 kr/GB.

Åh, strålande länk till testet där! Tackar för det. Då blir det en WD Caviar SE 640GB som systemdisk (verkar ladda Windows väldigt snabbt jämfört med andra diskar?) och en Samsung Spinpoint F1 1TB som "fildisk". Känns som bra val gällande prestanda vs. pris vs. tysthet.

Citat:

Och angående P183 så antar jag att den har samma utmärkta hårddiskdämpning som sin föregångare P182. Visst, det finns väl vissa chassin som har lite bättre dämpning, men köper du någorlunda tysta diskar så kommer du inte höra någonting från dem. Jag har själv ett P180 med samma dämpning, och den mest högljudda komponenten i min dator är mitt Corsair 450W nätagg, som inte på något sätt låter mycket. Jag har en Samsung Spinpoint T som ska vibrera ganska mycket, men kan inte höra den ens när den söker. [/B]

Okej, klurigt val mellan P183 och Lian Li då, men det får nog bli en P183 ändå. Ingen direkt prisskillnad och har läst bra om den. Så om ingen annan har nåt jättebra argument för Lian Li istället så blir det P183.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

här har du en GF9600gt hos inet

Perfa! Då får det bli en sån. Tackar för länken!

Tack till empan_i också för länken till adobe. nvidia 9600gt 512mb verkar ju stödjas av CS4 så det blir perfekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Varför så mkt pengar? sänk till 9000 och spara eller lägg resterade på fin skärm eller ritplatta.

Haha, det enkla svaret är: Jag har råd.

Dessutom har jag redan en hyfsad skärm. En Eizo 2232. sPVA-skärmar är sweet.

(Man kan ju se det såhär. Jag har sänkt från 19.000 till 14.000 och lagt resterande på en fin skärm istället. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser inte direkt någon mening med en klockad i7 dator och annat för Photoshop.

Jag kör på en Q6600 oklockad, 4gb 800mhz minnen, 8800gts 512 mb, vanlig 7200 rpm hdd (med en GP 1 TB för lagring, och en 500 gig för backup, samt 500 extern). Köpte den med en Samsung SyncMaster 206bw, och lite annat, för 6k på blocket i början av året. CS4 startar på ca 5 sek, ingen fördröjning för att ladda in RAW bilder fastän jag inte har dom på samma hdd, öppna från camera raw till photoshop tar kanske 1 sekund, filter (beror väl på vilka och styrka etc) tar bara några sekunder, allt flyter på prima. Visst, skulle jag ha en 14k budget som jag verkligen måste spendera på en dator så skulle en i7 vara det bästa alternativet. Säger bara att jag själv inte har något emot att spara 8k och vänta en extra sekund på att något ska hända.

Du kanske jobbar med 24MP< filer, vad vet jag, men du tjänar mer i snabbhet på att fixa en SSD än att klocka din i7. Photoshop öppnas bara du klickar på ikonen, mer eller mindre.

Men som sagt, din plan är bra. Vänta på bättre/billigare ssd. Annars, vänta på i5, dx11 och windows 7. Men du har ju ingen dator för tillfället, så jag förstår om du vill köpa nu.

Vad har du för skärm/färgkalibrator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ser inte direkt någon mening med en klockad i7 dator och annat för Photoshop.

Nej, jag förstår vad du menar. I egentlig mening finns väl ingen mening med en klockad I7-dator öht. Jag är övertygad om att det skulle gå rätt bra med en Core2Duo också.

Men. När det handlar om hobbygrejer, så vill jag ha det bästa. (Eller snarare näst bästa, det absolut bästa är inte värt det.)

Att klocka datorn känns som en rolig grej att prova. Det kostar inte direkt nåt extra, förutom en bättre kylare, och i mina ögon är det värt dom pengarna. Det är en tillräckligt kul grej att prova, och jag behöver inte pengarna till nåt annat. Samma sak med att få en så tyst dator som möjligt.

Det är en utmaning. Man vill utmana sig själv ibland, få hjärnan att arbeta på max och bara ta in så mycket info man bara kan. Det handlar väl om mitt behov av särintressen. När jag intresserar mej för nåt så blir jag sjuuukt intresserad. Tex. lingvistik (slutade med en fil.kand. och flera egna konstgjorda språk), akvarium (fyra feeeta akvarier hemma), foto (dyr hobby dessvärre ), och nu datorer. Kan sitta och läsa sida upp och sida ner om övervoltning av processorer. Det är ju det som är kul med att vara nörd(ig). Tror dom flesta på det här forumet förstår vad jag menar.

I slutändan handlar det väl mer om en känsla. För mej är det nån slags livskvalitet (den sortens man faktiskt kan köpa för pengar).

Nu blev det lite kvasifilosofiskt här. Så blir det ibland.

Citat:

Vad har du för skärm/färgkalibrator?

Har en Eizo 2232. Kalibrator har jag inte bestämt mej för någon speciell ännu, men funtar på Spyder 2 Express eller 3 Pro. Vet inte hur värt det är. Något tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då så. Sista laguppställningen på plats. Är det någon som har några sista kommentarer eller förslag innan allting spikas och beställningen går iväg?

Tog bort kylpastan eftersom det följer med kylaren och lyckades även få med nya högtalare och ändå komma in på strax under 14.000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som en dröm. Jag önskar jag också hade 14 laxar i en laxask.

Mitt enda tips vore att lägga till ett tangentbord och kanske en mus. Blir så mycket enklare att använda burken då..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 3.0Ghz // Gigabyte Radeon 4550 512K // 2x2GB Corsair XMS 1600MHz // Gigabyte GA-MA770T // 2x WD Caviar Black 500GB // 1x WD Caviar 40GB // Corsair 450W // Nexus Clodius

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peroskar
Ser ut som en dröm. Jag önskar jag också hade 14 laxar i en laxask.

Haha, tackar tackar.

Citat:

Mitt enda tips vore att lägga till ett tangentbord och kanske en mus. Blir så mycket enklare att använda burken då..

Äh, vem behöver mus? Man kommer långt med snabbkommandon på tangentbordet. Skämt åsido, så har jag redan tangentbord och mus. Men bra påminnelse där annars. Man glömmer lätt sånt smått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyst Chassi med ok kylning. Kör ett sådant system med låg temperatur. Grafikkortet hörs inte och hårddiskarna är helt tysta.
Drog in 2x1TB WD Green som bör sättas i RAID0 för prestanda/utrymme eller RAID1 ifall du vill säkra upp din data.
Köper du till kylpasta så ta Arctic Cooling MX-2.

Vill dock påpeka att du gott kan ta i lite när det gäller högtalarna, kanske en Z-4 för under tusenlappen. De du har valt nu är väl inga höjdare precis.
Vill du garanterat komma upp i över 3.8GHz kanske du ska välja ett ASUS P6T Deluxe V2 istället.

Grafikkortet kan verka vara lite i överkant, men det är tyst och bra. Vill du ha ett tystare system så kan du väl gå på en passiv HD4670. Det skulle jag gjort ifall maskinen endast skall vara till för PS och inte spel.

dinajael

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe

Grafikkortet kan verka vara lite i överkant, men det är tyst och bra. Vill du ha ett tystare system så kan du väl gå på en passiv HD4670. Det skulle jag gjort ifall maskinen endast skall vara till för PS och inte spel.

dinajael

Men CUDA har du inte tänkt på ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

GTX260 är rekommenderat, inte just för CUDA dock.
Så vitt jag vet accelererar HD3000 och HD4000 serien CS4 bra, i alla fall enligt AMD själva.

Jag har dock inte testat detta själv så vet ni bättre så tror jag på er.

Gainward Kortet som jag rekomenderade är i alla fall fullt kompatibelt med CUDA trots att det inte står i informationen.