Hur finna lite mer avancerade exempelprogram i C++ ?

Permalänk
Medlem

Hur finna lite mer avancerade exempelprogram i C++ ?

Hej !

Jag håller just nu på att lära mig C++. Det finns ju en hel del bra böcker om detta språk som behandlar grunderna.
Dock är det ju en enorm skillnad på de primitiva program man ser i dessa böcker jämfört med "riktiga" program som verkligen gör något vettigt.

Därför undrar jag vad "nästa steg" är efter att man lärt sig grunderna i språket ?
Speciellt vore det bra att se lite längre programlistningar för lite mer nyttiga program.
Har försökt söka lite på google, men hittar mest sådana små väldigt enkla program man ser i läroböckerna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske kan hitta något trevligt öppen källkodsprogram att titta på?

Permalänk
Medlem

Nästa steg skulle ju kunna vara programmering av grafiska gränssnitt. Det är något du kanske borde lära dig innan du tittar på avancerade projekt med öppen källkod.

Jag kan rekommendera wxWidgets som är ett platformsoberoende bibliotek för just programmering av grafiska gränssnitt. Det som är bra med det, förutom att det är platformsoberoende, är att det finns många wrappers runt det för andra språk. Du kan alltså i princip lära dig wxWidgets och sen använda det i andra språk också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Jag kan rekommendera wxWidgets som är ett platformsoberoende bibliotek för just programmering av grafiska gränssnitt.

Ett annat trevligt alternativ är Qt.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide'.
Finns det bra info och tutorials någonstans om detta ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En annan viktig detalj är att ungefär bestämma sig för vad man egentligen är intresserad av att programmera.

Vanliga "lätta" nytto-applikationer med GUI-n för att t.ex. göra massomdöpningar av filnamn? De tidigare föreslagna alternativen för att lära sig Qt/wxWidgets/Windows API-et/annat är troligen nödvändigt då.

Små klassiska spel som Tetris, Pacman eller en Super Mario klon? Kanske lära sig DirectX eller OpenGL direkt vore en idé... eller att börja med något lättare wrapper API som Ogre3D.

Nätverksapplikationer som att skriva sin egen lilla (ofullständiga) ftp server? Programmering med winsock/posix sockets är inte alltför svårt! Och det finns ett par bra böcker i de ämnena som t.ex. klassikerna The TCP/IP guide av Charles M. Kozierok.

"Tankenötter" (specifikt sådant av algoritmisk natur)? Finns gott om uppgifter på internet från stora tävlingar som t.ex. TopCoder, IOI, ACM ICPC (och alla andra regionala gymnasie och universitets tävlingar).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem

Project Euler har ju också en del roliga övningar om det är algoritmer man vill träna på: http://projecteuler.net/

Permalänk
Medlem

Kolla på SDL. Varför inte testa lite socket-programmering. Finns mycket material om det på nätet.