Permalänk
Medlem

Studentdator för 7000kr

Som rubriken säger är jag student, så då är tyvärr 16k datorer något utanför min budget. Så jag får leka på den nivå jag har råd med.
Jag skulle bli superglad om någon ville titta igenom datorn jag slängt ihop.

Mina behov är idagsläget filmtittande, surfande, skrivande och mängder av world of warcraft. Men börjar bli sugen på att testa spel som Left 4 Dead, Dawn of War 2 och liknande utan att behöva spela med 3 FPS och 10 minuters fryslag.

Har en budget på ungefär 7k (är inte kinkig för +/- 500 spänn) och sedan ungefär en tusing för ett operativsystem.

Detta är vad jag själv lyckades bygga ihop med mina begränsade lekmannakunskaper. Men har ju ingen koll på om något kommer flaskhalsa, är förgammalt eller helt enkelt är skit.

\Marcus som är tacksam för all hjälp och förslag som ni kan tänkas ge.

Permalänk

skärm? vilken upplösning?

gällande datorn är det en helt ok rigg du fått ihop för det priset. kanske att du skulle ta en e5200 med en bra kylare och klocka upp den i 3,5 GHz.

windows 7 RC lockar inte? gratis fram till mars nästa år.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

E8400 ska du ha lätt
Asus P5Q-L
p182
och kanske ett billigare nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten530
E8400 ska du ha lätt
Asus P5Q-L
p182
och kanske ett billigare nätagg

visst, om du ska gå över hans budget med 1500 kr. sen kan du få fin prestanda från en överklockad e5200/e7400

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Kör på detta, dessutom CF stöd om du vill det. Och du kan ju antingen ladda ner OS eller köra Windows 7.

Och en E8400 är väll rätt så dåligt val?
Men AMD är bättre i nuläget, E5200 är väldigt bra val om du vill ta intel, E7400 e heller inte helt dumt

Permalänk

Strunta i att lägga 1000 på ett OS. ladda ner windows 7 och kör på det istället. funkar klockrent.

Då får du helt plötsligt lite mer pengar att lägga på en bättre cpu eller nåt annat skoj.

Jag har ett antec sonata 550 här hemma. riktigt bra chassi med tillhörande nätagg, kan rekommenderas om du inte är 100% säker på lådan.

Permalänk
Hedersmedlem

varsågod kickass dator till och med lite billigare än ditt första förslag jag skull kanske lägga en liten extra slant på mer oc vänliga minnen men om du inte skal klocka nämnvärt funkar de i paket helt ok

Om du vill lägga lite mer på minnen så kan tex dessa 2 vara bra alternativ

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ocz-4gb--2x...

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ocz-4gb--2x...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Kör på Lightblizz paket men ta ett Corsair 650watt som kostar 50 kr mindre, då kan du garanterat köra två grafikkort i framtiden.

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazerlarz
Kör på Lightblizz paket men ta ett Corsair 650watt som kostar 50 kr mindre, då kan du garanterat köra två grafikkort i framtiden.

med klenare cpu och klenare grafik samt mindre hårddisk och enligt mig sämre chassi (smaksak där dock) why ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du behöver spendera hela 7000:-
Ett billigare alternativ som kommer fungera fint till det du ber om.

Kör Windows 7 RC som finns att hämta hos Microsoft så sparar du även där in rätt mycket pengar, den håller till Juli nästa år om jag inte minns fel.
Köp inte Vista.

Permalänk
Medlem

skulle lätt ta michaSWE's paket.
jag visste inte ens att man fick en så bra dator för en så liten summa.