Permalänk
Medlem

Processorn exploderar?

Tjenare har en kompis som är helt inställd på att en AMD processor exploderar då processorfläkten är ur funktion. Och att datorn inte stänger av sig, istället så exploderar den även på dom nyare AMD processorerna. Han säger även att intels processorer stänger av sig innan dom går sönder etc. Vilket är sant, det gäller även AMD försöker jag bevisa han. men han är Inställd på att AMD är sämre då han sitter på en Intel processor^^ Vet att detta inte är det man brukar skriva här på Sweclockers. Men vill så gärna få tyst på hans skitsnack..

Permalänk
Medlem

*facepalm*

Permalänk
Medlem

Visst, din kompis har rätt.
Kolla bara här:
http://www.youtube.com/watch?v=Ie-Wvqw5zYM&hl=sv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
*facepalm*

+1

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
*facepalm*

QFT..

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

Re: Processorn exploderar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pfeffe
Tjenare har en kompis som är helt inställd på att en AMD processor exploderar då processorfläkten är ur funktion. Och att datorn inte stänger av sig, istället så exploderar den även på dom nyare AMD processorerna. Han säger även att intels processorer stänger av sig innan dom går sönder etc. Vilket är sant, det gäller även AMD försöker jag bevisa han. men han är Inställd på att AMD är sämre då han sitter på en Intel processor^^ Vet att detta inte är det man brukar skriva här på Sweclockers. Men vill så gärna få tyst på hans skitsnack..

För fan
Nu letar vi upp alla gamla AMD-processorer nere i källarn och sätter upp dom i ett system och tar bort processor-kylarn en efter en. Vilket jävla fyrverkeri :D:D:D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Visst, din kompis har rätt.
Kolla bara här:
http://www.youtube.com/watch?v=Ie-Wvqw5zYM&hl=sv

HAHAHA SÅ BÄST :D:D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Hehe visste att det dära videoklippet skulle dyka upp^^

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jag hoppade till, höll på att slänga ikarin i väggen

Men det stämmer att AMD-processorer exploderar om de inte blir kylda, de sprider även en liten mängd radiaktivt avfall och om man tittar noga precis när det smäller så ser man ett litet svampmoln.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Permalänk
Avstängd

din kompis kan va lugn dom nyare amd processorerna är explosiv fria dom stänger ner sig vid temps över 100grader (tror jag) sen så lär du nog märka om fläkten blir tyst och datorn börjar pipa

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tusen spänn på att han sett den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=_Vrh3WoATzw&feature=related

så här funkar det inte nu för tiden i alla fall.. det var förr det;)
jag har kört min Athlon 64x2 utan kylare, och det enda som händer är att datorn fryser..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Dom exploderar inte
De äldre socket a klarade inte av värme och gick därför sönder och börjar ryka lite lustigt men det skulle nog en jävligt varm p4 utan hs också^^, men endast om man tar bort cpu-kylaren annars stängs datorn bara av :0, iaf med de moderkort jag testat

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Skulle iofs vara rätt kul att se hur det går om man gör så med ett överklockat i7-system (med HT) som samtidigt kör linpack. Hinner den stänga av sig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Skulle iofs vara rätt kul att se hur det går om man gör så med ett överklockat i7-system (med HT) som samtidigt kör linpack. Hinner den stänga av sig?

De throttlar per automatik ner för att bevara prollen, som intels prollar gjort sedan ett bra tag tillbaka. Den stänger däremot av sig om man har shutdowntemp i bios.

Detdär med AMD-prollarna blev fixat i stort under Socket-A tiden...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Tusen spänn på att han sett den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=_Vrh3WoATzw&feature=related

så här funkar det inte nu för tiden i alla fall.. det var förr det;)
jag har kört min Athlon 64x2 utan kylare, och det enda som händer är att datorn fryser..

fattar inte hu intelprollarna bara blir typ 20-30c :S

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Här har ni CPU som smäller, men detta gäller fan inte idag, det var på gamla Duron.

http://www.youtube.com/watch?v=xG0sGugsv28

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Här har ni CPU som smäller, men detta gäller fan inte idag, det var på gamla Duron.

haha

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där är bara sååååå fake.... Aldrig att smällen skulle slå hål i både moderkort och bord.... Sen ser man ju hur cpu'n bara flyger ur sin socket, helt klart smällare under den....

Det som händer är att de "brinner" vilket oftast bara betyder en rökpuff och en distinkt lukt. Det enda datorelaterade som verkligen smäller är kondensatorer, och för att få de att smälla måste man misshandla dom rätt hårt. (vända elektrolytkondningar fel är alltid roligt...)

Sen har AMD haft problem med överhettning förr, men som någon här i tråden sa så var detta under socket A tiden, och de klockar ner sig (och stänger av sig så småningom) precis lika bra som Intels prollar i dagens läge.

Myth busted?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Den där är bara sååååå fake.... Aldrig att smällen skulle slå hål i både moderkort och bord.... Sen ser man ju hur cpu'n bara flyger ur sin socket, helt klart smällare under den....

Det som händer är att de "brinner" vilket oftast bara betyder en rökpuff och en distinkt lukt. Det enda datorelaterade som verkligen smäller är kondensatorer, och för att få de att smälla måste man misshandla dom rätt hårt. (vända elektrolytkondningar fel är alltid roligt...)

Sen har AMD haft problem med överhettning förr, men som någon här i tråden sa så var detta under socket A tiden, och de klockar ner sig (och stänger av sig så småningom) precis lika bra som Intels prollar i dagens läge.

Myth busted?

Haha ja, myth busted bara för att du lägger fram "fakta" utan någon källa eller någonting.

Nej men jag vet inte om det är fejk eller inte men tror på det jag ser fram tills det att någon faktiskt testar detta under mer professionella förhållanden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

processorer exploderar inte utan den mer eller mindre smälter och börjar ryka och ha för sig...
Det är faktiskt ingen bomb vi snackar om här

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha ja, myth busted bara för att du lägger fram "fakta" utan någon källa eller någonting.

Nej men jag vet inte om det är fejk eller inte men tror på det jag ser fram tills det att någon faktiskt testar detta under mer professionella förhållanden.

jag har kört min Athlon utan kylare.. det tar en sekund, sen hänger sig datorn.. är inte värre än så. (fortfarande inte något jag rekomenderar någon här att prova.. men om ni gör det så är det erat ansvar...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Att en processor skulle explodera utan kylare stödjs ju inte av någon form av logik. Ni som predikar "det är sannt till jag ser professionella motsäga de rörliga bilder jag sett" - tänkt själva och ta för givet att det är falskt tills dess att det finns källor som stödjer grafiken ni ser framför er - trodde alla med Internettillgäng visste detta sedan flera år att man får tänka själv innan man litar på grafiken.

Själv har jag suttit med en Athlon X2 6000+ (90nm) sedan tidigare, stänger av/startar om sig på ~53*C. Att en processor utan vidare skulle producera värme/energi snabbt nog för att explodera är helt orimligt. Och idag behöver du ha talang för att ha ihjäl en processor - allt du kan lyckas med är att reducera dess livslängd utan att misshandla den fysiskt.

---

Sammanfattning:
En processor exploderar inte och sedan är videon drygt tio år gammal. Snart ska ni väl insistera på att alla datorer förstördes årskiftet mot 2000 som folk då påstodd skulle hända. Det är ju fanimej bara hälften så korkat som att tro att en processor, utan sprängmedel applicerat, skulle explodera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har ju ingenting att sätta emot än din egen oförmåga att förstå när du blivit lurad. Videon är ju så uppenbart fejk att det finns inget snack om saken.

"Nej men jag vet inte om det är fejk eller inte men tror på det jag ser fram tills det att någon faktiskt testar detta under mer professionella förhållanden."

Bör du inte vända på ordningen? Innan du tror på videon skall du väl ha fog för att veta att den inte är fejk. Vilket du inte har - du antar att den är riktig eftersom du såg det, på Internet.

Permalänk
Medlem

"En ding ding värld" är min bibel....

Visa signatur

Phenom2 x4 810@3445mhz : Zalman CNPS 9900 cpu cooler : Antec P183 : Gigabyte GA-MA790XT-UD4P : HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 : 4Gb corsair XMS3 : CorsairTX650W :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du har ju ingenting att sätta emot än din egen oförmåga att förstå när du blivit lurad. Videon är ju så uppenbart fejk att det finns inget snack om saken.

"Nej men jag vet inte om det är fejk eller inte men tror på det jag ser fram tills det att någon faktiskt testar detta under mer professionella förhållanden."

Bör du inte vända på ordningen? Innan du tror på videon skall du väl ha fog för att veta att den inte är fejk. Vilket du inte har - du antar att den är riktig eftersom du såg det, på Internet.

Allt är ju sant on daz interwebz lol

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt är ju sant on daz interwebz lol

För övrigt ser du killen under bordet runt 2:06 i filmen du posta...
För att det ska bli en explosion krävs det ett ämne som innehåller en jävla massa energi för att skapa en explosion. Kisel är mig veterligen inte ett sådant ämne...

För övrigt så brukar man inte blanda explosiva ämnen med komponenter som kommer bli varma...

Svårt att tänka lite logiskt? >_<

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

"mer professionella förhållanden" har redan dykt upp i tråden, här är ett citat på detta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InDaBmw
http://www.youtube.com/watch?v=LCbe_mxGmp0&NR=1&feature=fvwp Kolla denna då.

Mot slutet av videon testas några äldre Socket A processorer, och dessa ger endast ifrån sig lite rök när de brinner upp, samt kraschar datorn. Precis som många tidigare sagt.

Att klaga för att jag sa "myth busted" lite skojsamt och sedan säga att jag inte hade baserat mitt påstående på riktiga fakta är ju befängt, kallas common sense samt elutbildning. Men du får gärna tro att processorer kan explodera genom ett 2cm tjockt träbord samt moderkort om du så gärna vill.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Avstängd

Vilka nötter det finns.Be din polare ta sin hink och spade och gå ut i sandlådan där han hör hemma

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||