Permalänk
Medlem

Ersätta E8400 - Med vad?

Bräckte cpu'n idag! http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Funderar nu på om jag ska köpa en ny likadan eller E8500, E8600 eller Q9550. Föregångaren Q9450 ar jag inne på redan när jag byggde min rigg förra året, men var svår och dyr att få tag på, så till slut blev det en E8400.

Jag är medveten om att Q9550 egentligen är en Q9450 med högre klockfrekevens. Men då Q9450 idag enligt prisjakt kostar mer vinner jag nog inget på att välja den.
Spelen jag lirar idag drar inte nytta av dual-core men det kommer däremot det nya Battlefield 1943 sannolikt att göra. Ibland konverterar jag videos, men inte så ofta.

Hur pass väl klockar egentligen Q9550? Q9450 som eg är samma nådde inte så värst högt mig veterligen?
Är E8500 eller E8600 ett bättre val? om man ser till prestanda efter klockning? Vill ju ha ett stabilt system.
Moderkortet är ett Ga-EP35-Ds3p. Och det tänker jag behålla.

Men skulle det visa sig att det också är kört, vilket jag dock inte tror.
Då börjar jag nog i stället att utreda viken kombination av Processor och i7-moderkort jag bör välja i stället. För allt annat utom cpu-kylaren borde passa i ett nytt system.

Jag har tänkt mig att fortsätta med samma rigg i iaf 1-2år och räknar med att under den tiden kanske uppgradera till ett bättre grafikkort om det finns behov.

Permalänk
Vila i frid

Köpa en e8500 eller e8600 är bara slöseri med flis.

Klocka din E8400 till 4 GHz istället. Du lär inte behöva göra speciellt mycket mer än att sätta fsb till 445 och börja med en vcore på 1.45 inställt (ca 1.40 avläst på ditt moderkort) och ställa minnena till 1:1 och sen undan för undan sänka vcore till lägsta möjliga med bibehållen stabilitet.

Permalänk
Avstängd

I7 är överskattad och dyr. Lynnfield som kommer ut om bara några veckor kommer vara känd som både Core I5 och I7 och kommer vara mycket bättre ur pris/prestandasynpunkten än Core I7 för LGA1366. Så om du ska ha ett helt ny system vänta på den istället.
http://www.sweclockers.com/nyhet/9639-lynnfield_dyker_upp_i_t...

Vad jag hade gjort om jag var dig är att jag skulle helt klart sälja din E8400 och byta till Q9550. Det är den mest ekonomiskt riktiga att göra.
Klocka upp den till 3,6ghz och slapna av.

När det gäller quad vs duo så ser jag absolut ingen anledning att köpa en 2kärnig CPU idag. Eller nånsin igen för den sakens skull, om man inte är ute efter en strömsnål, liten HTPC lr nåt åt det vägen (tänk mama/papa pc, osv osv).
Dessutom varför skulle du köpa en ny CPU i samma serie när det ger dig knappast märkbart högre prestanda ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Dessutom varför skulle du köpa en ny CPU i samma serie när det ger dig knappast märkbart högre prestanda ?

Därför att han totalt brände sönder sin förra e8400 och funderar på att köpa en ny. alltså ger det ingen förbättring i prestandan utan från prestanda 0 till prestanda e8400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Därför att han totalt brände sönder sin förra e8400 och funderar på att köpa en ny. alltså ger det ingen förbättring i prestandan utan från prestanda 0 till prestanda e8400

det missade jag men det är lördag natt så ha överseende med mig forumiter
men jag tycker fortfarande att en quad är bästa valet för TS

EDIT: Läste första tråd om TS brända CPU och fick mig en garv. Till TS: Glöm vad jag skrev om överklockning, det verkar inte vara din starkaste sida. Jag föreslår att du läser överklocknings FAQ några gånger.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Glöm vad jag skrev om överklockning, det verkar inte vara din starkaste sida. Jag föreslår att du läser överklocknings FAQ några gånger.

Nja, jag lägger det inte på is så lätt;) Framtill dess gick det mest riktigt bra. Cpu'n gick stabilt i 3.8GHz utan blåskärmar eller höga temperaturer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schaki
Nja, jag lägger det inte på is så lätt;) Framtill dess gick det mest riktigt bra. Cpu'n gick stabilt i 3.8GHz utan blåskärmar eller höga temperaturer.

Men att gå från 1.4V direkt till 2V är nåt jag har varken läst eller hört talas om förr.....specielt inte med Intels 45nm CPU utan minst sagt kvävekylning.

Vet du vad maxvolt för Intels 45nm är ? Det är inte 2V.

Man tar inte sådana ENORMA steg när man klockar. Man höjer i stil med 0.01V även lägre om det går.

Inte med 0.6V ! Aldrig. Någonsin.
Om du inte vill bränna CPU direkt dvs.
Därför skrev jag att behöver läsa, läsa och läsa och det håller jag fast vid. Jag hackar inte ner på dig bara ett gott råd.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

I och med att du ska ha nytt så köp Q9550 och va glad, du behöver ju inte köpa nån ny processor eller nåt annat på ett tag. Beroende på hur kräsen du är då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Q9550 är nog den mest prisvärda processorn du kan hitta idag i förhållande till prestanda.

Jag kör min i 3.91GHz undervoltad till 1.20v helt stabilt.

Kan säkert nå mycket högre än så, men har inte hunnit testa ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

I7 är överskattad och dyr.

Ja, verkligen. Och någon prestanda får man inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon

Haha eller hur

Men ungefär hur många % bättre per clock cycle är Core i7 jämfört med c2q eller whatnot?

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Core i7 920 i sig är inte dyr. Det är bara det att man är tvungen att byta ut hela systemet som gör att de inte lönar sig. Men om man som jga sitter på en fyra år gammal dator vore det rätt korkat att köpa ett helt nytt system med den uråldriga 775 socketen!

OT: Tycker du gjorde ett helt korrekt val schaki

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon

Vart nånstans läste du "prestanda" i mitt inlägg ?

Och med "överskattad" menade jag att TS hade redan ett helt system förutom CPU, dvs inte värt att byta ut 2/3 av systemet.
Dessutom är Q9550 lika snabbt som motsvarande Phenom av senaste generation så det handlar inte om en slö CPU. Inte i närheten av Core I7 men dom flesta spel idag mår bäst av kraftfull GPU och en Q9550 kommer räcka länge.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rengch
Core i7 920 i sig är inte dyr. Det är bara det att man är tvungen att byta ut hela systemet som gör att de inte lönar sig. Men om man som jga sitter på en fyra år gammal dator vore det rätt korkat att köpa ett helt nytt system med den uråldriga 775 socketen!

OT: Tycker du gjorde ett helt korrekt val schaki

Jodå. Jag är så här långt nöjd:) Hade tur och fick dessutom en E0 och inte C0. E0 är tydligen bättre lämpad för klockning. Hade jag fått fel hade jag nog returnerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Nice. Det blev en Q9550 till slut. Kör den i 3.4GHz till att börja med. Utan att ha justerat volten. cirka 52-56 grader medan jag spelar Race driver grid på höga inställningar.

Dock får jag ibland upp en bluescreen i slutet av uppstarten emellanåt. Vet du eller någon annan vad det kan bero på?
Stabilt går den i varje fall.

Går den stabilt när du får BSOD? Förklara gärna hur du tänker då.

Vad refererar blåskärmen till?

Bra val av CPU i övrigt, försök nu att inte elda upp den

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Stabilt går den i varje fall.

"Stabilt" och "Bluescreen" kan man inte ha i samma mening..mao får du bluescreen är den inte stabil.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

"Stabilt" och "Bluescreen" kan man inte ha i samma mening..mao får du bluescreen är den inte stabil.

Exakt vad som orsakar bluescreen veten jag inte ännu. Inte värmeproblem i varje fall. Nu går den stabilt i 3.6GHz utan bluescreen, men ökar jag till 3.7 eller uppåt så får jag bluescreen emellanåt. Vette fan vad det beror på.

och vid 3.9 GHz så bootar den inte ens. Kan tillägga att det är den bättre revisionen, E0 som jag har och inte C0.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Exakt vad som orsakar bluescreen veten jag inte ännu. Inte värmeproblem i varje fall. Nu går den stabilt i 3.6GHz utan bluescreen, men ökar jag till 3.7 eller uppåt så får jag bluescreen emellanåt. Vette fan vad det beror på.

och vid 3.9 GHz så bootar den inte ens. Kan tillägga att det är den bättre revisionen, E0 som jag har och inte C0.

Alla CPUer är olika ! Även såna som kommer från exakt samma tillv.maskin. Så alla har en vägg där den tar stopp. Eller tror du att man kan överklocka i oändlighet ?
För det kan man inte.
3.6 Ghz är högt nog för 24/7, det är quad du klockar nu inte duo. Och åter igen, läs.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

denna gång så testar han nog inte 2volt i vcore som den stackars c2d

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Nä en quad har ju dubbelt så många kärnor så den måste ju klara dubbelt så många volt, 4,0. Ja eller 3,9 måste det ju bli, för en duo klarade ju inte 2,0.

Lånar tråden lite...vid övervoltning av en quad, är det då möjligt att bara en kärna slutar fungera pga. för mycket kräm?

Visa signatur

Phenom2 x4 810@3445mhz : Zalman CNPS 9900 cpu cooler : Antec P183 : Gigabyte GA-MA790XT-UD4P : HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 : 4Gb corsair XMS3 : CorsairTX650W :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocco75
Nä en quad har ju dubbelt så många kärnor så den måste ju klara dubbelt så många volt, 4,0. Ja eller 3,9 måste det ju bli, för en duo klarade ju inte 2,0.

Lånar tråden lite...vid övervoltning av en quad, är det då möjligt att bara en kärna slutar fungeta pga. för mycket kräm?

Får hoppas det där var ett skämt.

Som svar på din fråga, ja en kärna kan sluta att fungera.

Schaki om du får en bluescreen så står där ju något. Vad står där? Brukar kunna översättas till om du har drivrutinsproblem eller om det är relaterat till felberäkningar (felaktig överklockning).

Men tolkar dig som att det bara händer när du överklockar så lär det ju vara direkt relaterat till det. I sådana fall kan du nog inte kalla din dator stabil. Sen om du orkar ha det så eller sänker frekvensen på din cpu är ju upp till dig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Undrar vad BSOD beror på? Du säger ju själv att du bara får den vid högre överklockning.

Öka spänningen lite (typ 2 volt alltså:P) alternativt sänk frekvensen lite.

Permalänk
Citat:

Hur gör du när du kontrollerar att din överklockning är stabil? Testspelar du bara lite, eller använder du ett testprogram som Prime95, Intel Burn Test eller OCCT?

Jag skulle rekommendera att du kör Intel burn Test, samt håller ett öga på temperaturerna. Om testprogrammet säger att processorn räknat fel, så är den inte stabil. Du kan ju prova att höja Vcore ett litet snäpp och testa igen, då det kan hjälpa ibland. Men eftersom en instabilitet kan bero på så många andra faktorer än Vcore (minne, moderkort, FSB-vägg, m.m.), så rekommenderar jag verkligen att du läser igenom de klistrade trådarna på överklockningsdelen här på forumet.
(så att du inte gör fler misstag som att tokhöja Vcore till 2V)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag bytte min E8400 mot en CoreI7.
Var ju en stor investering då nya minnen och mobo oxå behövdes.

Har inte ångrat mig en dag!
Denna Quad klockar bättre än min tidigare E8400 plus gör markant skilland i alla spel som jag spelar.

TF2 innan: 40(!!)-300fps
TF2 nu: 250-300fps
Arma 2 innan: 5-60fps
Arma 2 nu: 20-90fps

Det är speciellt min "minimum" FPS som har fått säg ett rejält skjut i höjden.
Min gammla E8400 (4ghz) orka helt enkelt inte med att mata mitt Gkort tillräckligt med juice i vissa lägen.
Det skilljer sig från spel till spel och även i olika delar av spelet då CPU´n belastas så hårt att den blir en rejäl flaskhals.

Hoppas du blir nöjd med din quad, hoppas den gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Finns det ens C0or till q9550 numera? Var ju länge sedan övergången till E0 var..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Finns det ens C0or till q9550 numera? Var ju länge sedan övergången till E0 var..

C0 fanns bara ett kort tag, de ersattes av C1 som fanns ända tills E0 kom. Det finns inte många C0 därute.

MIn E8400 är faktiskt en C0, eftersom jag var en av de första på Swec att ha en sådan för 1.5 år sen. Min Q9450 är C1, den är över ett år gammal. E0 kom redan i höstas så att få något annat än E0 om man köper idag är rätt osannolikt.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
C0 fanns bara ett kort tag, de ersattes av C1 som fanns ända tills E0 kom. Det finns inte många C0 därute.

MIn E8400 är faktiskt en C0, eftersom jag var en av de första på Swec att ha en sådan för 1.5 år sen. Min Q9450 är C1, den är över ett år gammal. E0 kom redan i höstas så att få något annat än E0 om man köper idag är rätt osannolikt.

min 3e8400 är c0 och den är köpt förra sommaren ;_;

Visa signatur

lolclockers