Permalänk
Robot

M-ITX HTPC

Tanken var att fixa en dator för att kunna se på alla tv-kanalernas web-tv direkt till TV:n utan att behöva koppla loss och bära dit laptopen till TV:n varje gång eller lämna den där. Märkte även också att min laptop, en Dell XPS m1330, hade problem när det kom till att köra bild och ljud över HDMI till recivern i fullHD upplösning och med anständigt ljud.

Det fungerade bra med bilden men ljudet hackade rätt mycket. Satt och kika på lite alternativ som var färdiga redan. Asus hade något och Acer också, typ Eee Box och liknande små datorer. Priset på dessa låg runt 3-4000 så jag tänkte jag slänger ihop en burk för mindre som kanske inte är lika bra men ändå fyller mina krav: Spela spotify, winamp, web-tv (svt, tv3, tv4, kanal5, canal+sport) och liknande. Kanske t.om spela några mindre filmklipp/dvd (genom dvd-läsare) och liknande.
Jag har iof en vanlig DVD-spelare för detta, samt en TViX och en PS3:a.

Tror egentligen att jag har gjort något dumt här. Det visade sig att det jag byggde ihop klarade allt det jag hade önskat och mer, mycket mer. BLURAY kopior på mångamånga gig gick galant att spela.
Ljudet och bilden flöt på superbra.
De svagheter som TViXen har i att spela musik och visa bilder är som många vet inget direkt problem med en dator som har ett vettigt OS.
Jag kör just nu Windows XP på den här, byter nog till W7 så fort MSDNAA släpper fulla licenser där, vilket borde bli till hösten/vintern.

Så nästa steg blir nog kanske att sälja bort min älskade TViX? Måste prova den är burken lite hårdare och sedan ta ställning till vilket som blir bästa alternativet. Hårdvaran i sig var egentligen inte så mycket nytt, köpte ett moderkort, en processor och en liten låda att ha det i. Minnen, disk/diskar och DVD har jag sedan tidigare.

Specs:
W7 Pro
E5200 @ 2.5 Ghz
Intel DG45FC
Compucase 8K01 120W
4 Gb Corsair XMS 800 Mhz
Seagate 320 GB

Kör den kopplad till recivern Onkyo TX-SR606 med ett Jamo paket (Jamo S 606 HCS 6) och en 42" Sharp.

M-ITX HTPC

Permalänk
Medlem

Snyggt Chassi

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Det enda anständiga jag hittade när jag skulle bygga burken som hade ett nätagg också.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Vad landade allt på totalt och vart köpte du grejerna?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Avstängd

jag tycker moderkortet va dyrt ,annars va det ett bra bygge jag sitter kälv på samma låda och kör då på ett atom moderkort (330 med HT) ,nakdelen är väl att den inte har stöd för hdmi men ja att se film duger den i allfall bra till för den pengen , jag gav för
Modekort :900:- inkl frakt
låda 700:- inkl frakt ¨
Hårdisk 500:- inkl frakt för 500gb
Minne 2gb ddr2 600:- inkl frakt
slutsumma 2700:-

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

riktigt najs har sj mini-itx HTPC . men hur är tempsen på sakerna i det lilla chassit? för mina temps drar iväg rejält ibland

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg låda Rekommenderar att skaffa en HD4350 om du har en ledig PCI-e plats

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Gillar chassit! Enkelt och snyggt. Jag undrar också vad det kostade totalt och vart du köpte grejorna?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Riktigt snygg låda Rekommenderar att skaffa en HD4350 om du har en ledig PCI-e plats

hehe vet inte vars du tängt få plats med ett såndant grafikort i en sådan låda. det är praktist taget OMÖJLIGT

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

eftersom ingen lysnade på mig så skriver jag igen..

låda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376442&o=inkfrakt
moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=307779
Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337911
minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295596
hårdisk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280348

detta är dom priser jag hittade och ni hade kunnat hitta dom med om ni orkat söka på prisjakt efterosm nu allt står så är det inte så svårt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag tycker moderkortet va dyrt ,annars va det ett bra bygge jag sitter kälv på samma låda och kör då på ett atom moderkort (330 med HT) ,nakdelen är väl att den inte har stöd för hdmi men ja att se film duger den i allfall bra till för den pengen , jag gav för
Modekort :900:- inkl frakt
låda 700:- inkl frakt ¨
Hårdisk 500:- inkl frakt för 500gb
Minne 2gb ddr2 600:- inkl frakt
slutsumma 2700:-

Moderkortet är "dyrt" för att jag slipper en ATOM prolle och får HDMI bland annat. Sedan kan jag lätt byta och uppgradera prollen senare om jag skulle vilja.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=devour&k=653652

Där har ni ungefärligt pris på det. Nu hade jag hårddisken och ram-minnet hemma redan.

Köpte delarna på dustin/inet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på nätagget? Och burken i övrigt? Lite temps på processorn?

Visa signatur

HTPC