Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon kan hjälpa mig här, men har problem att skicka sms sedan jag bytat från SE K810i till nokia 5800. Använder Telenor.

kan inte skicka SMS!!!!!!!!!!!!!!
Kan ta emot sms.
Har senaste uppgraderingen.
Har fabriksåterställt den.
Har flashat om den med senaste uppgraderingen.
Nummret stämmer: +4670800070x för medd.centralen. (är namnet viktigt för medd centralen?)
Provat att ändra kontakternas nummer till 0046 +46 och vanligt.
Meddelandet sänds som text.
Primär anslutning GSM/UMTS (även provat att tvinga telefonen på endast GSM.)

finns det andra lösningar förutom att formatera telefonen o byta sim kort som jag har hört på andra ställen?

EDIT: tror jag hittat lösningen:

men hur vet jag vilket nr som ska stå i "meddelandecentralsnummer" ????????

EDIT: hittade meddelandecentralsnummeret på operatörens hemsida

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

Har en liten fråga nu angående ett väldigt störande problem..

Om jag får ett MMS från någon så går det inte att svara genom ett vanligt sms?

Har letat och letat men inte hittat hur jag gör? Går det ens?

Jobbigt att få behöva leta upp kontakten och skapa nytt sms om jag vill skriva tillbaka istället för att snabbt kunna välja att jag vill svara genom ett vanligt hederligt sms :S

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdrofleXx
Har en liten fråga nu angående ett väldigt störande problem..

Om jag får ett MMS från någon så går det inte att svara genom ett vanligt sms?

Har letat och letat men inte hittat hur jag gör? Går det ens?

Jobbigt att få behöva leta upp kontakten och skapa nytt sms om jag vill skriva tillbaka istället för att snabbt kunna välja att jag vill svara genom ett vanligt hederligt sms :S

Det går, men du får ta bort ämnet. Klicka bara på Ämne-raden och sudda ut texten. Då ändrar den automatiskt till sms

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Det går, men du får ta bort ämnet. Klicka bara på Ämne-raden och sudda ut texten. Då ändrar den automatiskt till sms

Mvh Stellan

Jasså Tackar så mycket för svaret

/ Robin

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Har också en fråga angående sms:ande.

Om man skriver ett ord och bläddrar bland förslagen ordboken ger, finns det nåt enkelt sätt att bläddra bakåt. Händer mig dagligen att man bläddrar för långt och får börja om igen

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Fasiken va bra gps:n fungerar i 5800. Jag har uppdaterat kartorna till Nokia Ovi senaste. Och skulle till en adress i Eskilstuna idag som min bil gps Garmin nuvi 200 inte kunde få fram adressen till. Men det gick fint i 5800 så den lotsade mig fint fram här i från Nyköping till E-tuna utan avbrott. Så vad ska jag ha nuvin till..:D

Permalänk
Medlem

Tycker också att Nokia Maps har fungerat klockrent iom de senaste versionerna. När jag köpte min n82 tyckte jag det var lite halvdant, men de har verkligen fått till det

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

hur sparar man kopplingspunkten? kan man använda sedan varje dag, var som helst?

fattar inte riktigt.

För att GPS:et ska få kontakt med satteliten, krävs det då att mobilen får info om kopplingspunkten???
hur får GPS:et info då? är det datapaket som måste skickas till gpset för att signalen skall hittas?
och för detta krävs att mobilen kopplar sig mot min Telenor?

kan inte GPS:et i mobilen hitta kontakten med satelliten själv, utan kopplingspunkt????
för mig gick det inte utan kopplingspunkt.

är det därför de här mobil-GPS:ena heter "A-GPS"?

"""Ett exempel på det är gps-mobiler som är utrustad med a-gps, vilket de flesta nya gps-mobiler är idag. A-gps innebär bland annat att mobilen kopplar upp sig mot en server och hämtar information om satelliternas positioner i förhållande till de mobilmaster som finns i närheten av telefonen när gps:en aktiveras. Med hjälp av den informationen kan mobilen hitta satelliterna och ge en exakt position betydligt snabbare än annars."""

Kan GPS:et i mobilen hitta satelliten(utan kopplingspunkt) om man väntar länge då???????

http://www.mobil.se/ArticlePages/200808/25...amp;iNote=92882
Numera är det omöjligt att skicka eller ta emot data i Telenors mobilnät utan att kostnaden blir minst 1,50 kronor för kunder som har ett vanligt abonnemang. Detta oavsett hur liten datamängd man har förbrukat. Anledningen är att Telenor har infört ett debiteringsintervall på 100 kilobyte och varje uppkoppling resulterar därmed i en kostnad på minst 1,50 kronor trots att den förbrukade datamängden kan vara betydligt mindre än 100 kilobyte.

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
Det är för att utnyttja A-GPS funktionen. du måste ställa in rätt internet profil @ inställningar i nokia maps

som sagt, har inga andra profiler där. har bara "Internet".
sen har jag 10st oidientifierade koppingspunkter om man grötar runt i telefonen, Tele2 Wap, Comviq Wap, Comviq Wap (1) osv osv.
men hur får man dom som indentifierade?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

lyckas inte hitta det i tråden, kanske jag som är värdelös på att söka men men..

vet någon om ett bra "programhanterings" program för att se vilka program som körs å kunna hantera å stänga av dom snabbt och smidigt?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotling
lyckas inte hitta det i tråden, kanske jag som är värdelös på att söka men men..

vet någon om ett bra "programhanterings" program för att se vilka program som körs å kunna hantera å stänga av dom snabbt och smidigt?

Håll in menyknappen i några sekunder.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av porja25
[B]hur sparar man kopplingspunkten? kan man använda sedan varje dag, var som helst?

fattar inte riktigt.

För att GPS:et ska få kontakt med satteliten, krävs det då att mobilen får info om kopplingspunkten???
hur får GPS:et info då? är det datapaket som måste skickas till gpset för att signalen skall hittas?
och för detta krävs att mobilen kopplar sig mot min Telenor?

kan inte GPS:et i mobilen hitta kontakten med satelliten själv, utan kopplingspunkt????
för mig gick det inte utan kopplingspunkt.

Jo det ska gå att hitta satelliter utan koppling! MEN det tar längre tid. Jag kan använda gps:en även om jag inte är uppkopplad. Väljer bara avbryt när den frågar efter anslutningen. Men som sagt oftast tar det en stund. Och ibland hittar den satelliterna hyfsat snabbt. Men fortast med uppkoppling.

Permalänk
Medlem

tack TT600, men det tar evigheter utan kopplingspunktsgrejen....:(

mitt nummer är nu porterat till Tele2.

när jag ringer så står det "aktiv vidareuppkoppling". men allting fungerar....

0. varför står detta, det har jag aldrig varit med om!!!????

betyder det att om någon ringer mig när jag pratar i telefon så kopplas röstbrevlådan in??

1.Jag har nu gått i inställningar-->vidarekoppla-->val-->avaktivera alla vidare kopplingar-->JA
men det verkade att allting var avaktiverade ändå från början när jag kollade en och en av de...

2. var ser jag du hur stor dataförbrukning varit, det vill säga hur mycket data mobilen tagit emot, respektive skickat?

Den som använder inställningen ”Wap” för datanedladdningar med sin mobiltelefon skyddas av Telenors maxtaxa på 19 kronor per dag. Då debiteras i 100 kB-intervaller, men bara per dygn. 22 stycken nedladdningar på 5 kB stycket innebär då 110 kB, vilket Telenor debiterar som 200 kB data för det dygnet. Den som använder inställningen ”Internet” debiteras dock i stället, enligt Telenor, för 100 kB data per session, alltså då för 2200 kB.
_____________________________-__

3. frågan är om tele2 har detta sättets prissättning oxå?

Visa signatur

Permalänk

tjena

jag köpte mig en 5800 igår och jag har lite funderaingar om den.

kan man stänga av vibratorn så det inte vibrerar till när man trycker på skärmen?

vilka filmformat stödjer den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
tjena

jag köpte mig en 5800 igår och jag har lite funderaingar om den.

kan man stänga av vibratorn så det inte vibrerar till när man trycker på skärmen?

vilka filmformat stödjer den?

Inställningar > Personligt > Profiler, sen väljer du bara profil du vill ändra det på och går in under "anpassa"

Och vad gäller filmformat så stödjer den som standard 3gp och mpeg4(precis som alla mobiler), men eftersom det är en Symbian-mobil så kan man installera t.ex Divx player eller Coreplayer så stödjer den en jävla massa fler ;).

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Inställningar > Personligt > Profiler, sen väljer du bara profil du vill ändra det på och går in under "anpassa"

Och vad gäller filmformat så stödjer den som standard 3gp och mpeg4(precis som alla mobiler), men eftersom det är en Symbian-mobil så kan man installera t.ex Divx player eller Coreplayer så stödjer den en jävla massa fler ;).

Hmmm, exakt vilka/vilket program har du hittat som stödjer uppspelning av divx/xvid-filer på en nokia 5800? Mig veterligen finns inga?

Permalänk

Bullshit, min HTC G1 (Googlephone) kostade 2200kr och slår iPhone med hästlängder.
Är iPhonen open-source? Kan den ha fler än ett program igång?
Etc etc, fördelarna är endless med G1 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hmmm, exakt vilka/vilket program har du hittat som stödjer uppspelning av divx/xvid-filer på en nokia 5800? Mig veterligen finns inga?

Om det är som på min N97 så konverterar ju programmet till datorn automatiskt filmerna till det formatet som stöds av mobilen när jag för över dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om det är som på min N97 så konverterar ju programmet till datorn automatiskt filmerna till det formatet som stöds av mobilen när jag för över dem.

Jag vill kunna föra över filer utan att omkoda dom. Det krävs ohyggligt hög bitrate för att matcha en normalt kodad xvid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IluvBread
Bullshit, min HTC G1 (Googlephone) kostade 2200kr och slår iPhone med hästlängder.
Är iPhonen open-source? Kan den ha fler än ett program igång?
Etc etc, fördelarna är endless med G1 !

Ja ja den e så bra så *klapa snel pojke*

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min Nokia 5800 i några veckor. Och jag stör mig nå grymt mycket på hur man måste låsa upp knapp satsen. Att man måste dra ner den där lilla knappen på sida... Är det någon som vet nån bra Applikation så man slipper det?, och kanske kan låsa upp den som Iphone?(gratis)

Tack på förand, BLaJJaN

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara stänga av det i nån meny? =d

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergHa
Kan du inte bara stänga av det i nån meny? =d

Joo, det kan jag. Men det är det att jag vill ha knapplås, men att man sätter på och av den på ett annat sätt Att man slipper dra ner den där knappen hela tiden. Som Iphone låser upp telefonerna skulle inte vara helt dumt.

Permalänk
Medlem

När vissa kontakter i telefonboken ringer så står det bara telefonnr, precis som dom inte skulle finnas i telefonboken. Samma med kontakterna i "kompismenyn" i vänteläget. Det fungerar bara bra för 1 av mina kontakter, de övriga registrerar den inte sms eller samtal från. Någon mer med detta problem?

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem

Hej folket

Jag kommer nog idag lägga en beställning på en 5800. Har varit sugen sedan den var ny och kostade runt 4000kr. Nu när den kostar 3000kr så kan jag inte längre hålla mig.

Vill bara höra lite vad ni här tycker om den. Är ni nöjda med köpet eller är det något ni ångrar osv osv ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min! Brukar byta telefoner ofta typ efter 2 månader men 5800 vill ja ha längre:D För priset ca 3000:- får man en kompetent telefon! Sedan jag uppdaterat både telefon delen o gps:en så flyter det på fint. En bra lur!

Permalänk

tjena

jag kan inte skicka sms med min 5800 men jag kan ta emot.
någon som vet varför och kanske har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Jepp en sån blir det ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något schyst sätt/program att låsa upp knapplåset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blajjan
Ingen som vet något schyst sätt/program att låsa upp knapplåset?

Nått sånt här du tänkte på? http://dailymobile.se/2009/07/30/s60v5-app-nunlock-v2-release...