Permalänk
Inaktiv

Monteringa av modekort i ett P183

Kan inleda med att nämna att det var ett bra tag sedan jag monterade en dator senast... Har nu kört fast lite vid montering av modekorts stadiet...

Manualen: http://www.antec.com/pdf/manuals/P183%20Manual_EN.pdf

Manualen till chassit säger att jag ska sätta dit "standoffs" och sedan skruva fast modekortet i dessa... hur som helst så har jag bara fått 3 av dessa standoffs och undrar lite på om man verkligen behöver använda dessa, går det inte bara att skruva ner moderkortet i skruvhålen som finns eller är risken att något går fel större då?
Kan även nämna att jag har en ganska tung Noctua NH-U12P SE1366 fläkt på kortet, så personligen tycker jag att jag minst skulle behöva 4 fästpunkter för att få det stabilt...
Även utgångarna på baksidan av modekortet kommer upp väldigt högt i min mening... kan jag gjort något annat fel?

Även en liten annan sak jag oroar mig över... i Asus manualen som följde med modekortet stog det att dom tycker man ska använda intelfläkten som följer med I7 an... antar att detta är då den kyler alla komponenter runtom, är risken stor att mitt moderkort kommer bli överhettat med denna fläkt istället? Har ett Asus Rampage II Gene kort, och sitter någon form av kylfläns vid sidan av prossecor luckan som nu inte får någon kylning, som sagt... problem?

Extremt tacksam för hjälp och råd!

Permalänk

Ja du behöver "standoffs" eller spacers mellan chassit och moderkortet, annars bör inte ens IO portarna på moderkortet att nå upp till hålet i chassit.

Tror att ATX moderkort brukar ha 8 skruvar, och det bör du väl alltså också ha. Skulle inte använda endast 4.

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk

Utan distanserna kortsluter du kortet direkt och kommer troligen bryta sönder skiten när du skruvar fast det.