Permalänk
Medlem

Dator låser sig under belastning

Har en månad gammal dator. som fungerade fint i början men nu börjar strula under belastning.

Spelar jag spel eller tex. tittar på videoklipp ( youtube, inte filmer på datorn) så låser den sig, alltså allt tvärlåser sig, inget funkar.. Ingen svart skärm, ingen reboot inget sådant.

Moderkort: Asus M4N72-E, sAM3

Grafik: 2st SLI kopplade Sparkle gtx260 216 pipes, 895MB PCIe

processor: AMD Phenom X4 940 black ed. 3.0GHZ

CPU-fläkt: Scythe kabuto

HDD: 750gb samsung spinpoint F1

Minne: Corsair 4gb 2x2GB XMS-2 8500C 1066MHZ

nätagg: Corsair 650w

jag fick tipset om att nätagget kanske är för litet för att köra 2st 260 i SLI, så jag tänkte kolla vad ni andra har för funderingar.

I HWmonitor visar inget att det blir för hett, grafikkorten vid spel går upp till 72grader max. processorn ligger runt 60 i alla kärnor.

Vad fan är felet?

Permalänk
Medlem

60 e hööögt för en Phenom2
vid 62 börjar den throttla,

650 watt räcker för 2 st gtx260 sli

prova stressa processorn med intelburn test

vad har du för m,innen ??
får minnena rätt spänning?

Edit: vad har du för chassi och har dina gtx260 referens kylaren eller har dem sparkles egna kylare??

Permalänk
Medlem

Minnen står i första inlägget.

Rätt spänning vet jag inte. mammakortet har automatiska inställningar för båda klockfrekvens för processorn samt minnen och mina datorkunskaper sträcker sig inte så långt att jag fattar vad fan allt betyder i bios.

Chassit är ett lian-li 6070b v2 med 3st 120mm fläktar. varav ena blåser rätt in mellan graffekorten.

sparkles egna fläktar på grafiken, har plockat bort 2 täckplåtar i bak så att utblåset från korten går ut ur chassit.