Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
...Lite tråkigt att köra de flesta program i x86 och vissa i XP-mode men det är värt det. Det enda jag stör mig på smått är att MSN inte är i aktivitetsfältet..

Sitter just nu på en gammal laptop med w7 build 7100 (32 bit) men när jag får tillbaks min "riktiga" laptop planerar jag w7 64 bitars, vad menar du med det understrukna ? Behöver man göra någonting speciellt för att 32bitars program ska fungera i 64 bit os ? Funkar inte lika smidigt som 16bitars i xp ?
Vill ha 64 bit os för att få ut mina 4gb minne, har xp just nu
Och det där med msn i aktivitetsfältet, är det det som är där nere till höger med klockan ? Där har jag då mitt och det har alltid funnits där.. måste vara en 64bit grej att det fattas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
...För de med XP 32-bitars finns det större anledning att byta till ett modernare OS.

Som mig, 4gb minne som bara blir 3.5 känns bortkastat.. Skönaste med w7 tycker jag är att det är som nystartat efter en vecka, även om man inte vill erkänna det så blir xp lite segare allt som tiden går..
Vista har jag inte provat en enda bra installation av, förstår inte hur det kan skjuta sig själv i foten så hårt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vem fan bryr sig om ett 8 år gammalt os?

Rätt många antagligen inklusive mig. Ett bra OS med undantag. Nåt jag retar mig mest på är att dialogrutan poppar upp när man stoppar i en skiva i DVD spelaren. Antingen får man stå ut med rutan eller stänga av autostart helt. Funktionen som finns i Vista och Windows 7 skulle också finnas i XP, där man kan välja vilka som ska autostarta eller inte

Helt otroligt. Hela de tre sista posterna är postade 09:55 (eller 10:55 som klockan egentligen är)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
Fortfarande ingen info om när det kommer till MSDNAA?

Hört den 7e augusti.. dvs två veckor före affärerna

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Behöver man göra någonting speciellt för att 32bitars program ska fungera i 64 bit os ? Funkar inte lika smidigt som 16bitars i xp ?

Nej och jo.

Citat:

Hört den 7e augusti.. dvs två veckor före affärerna

Månader menar du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
lättlurade?

de tog inte ens med idle. vista ska alltid använda lite cpu till nåt skit. W7 står på noll om man inte gör nåt vilket är optimalt för laptops.

sen har vi utrymmet operativet tar. men det är klart, har man vista behöver man inte punga ut några lax för det nya om man inte har stora behov

Konstigt, medans jag läser kommentarerna så sitter min CPU på 0% (Vistax64)

EDIT
Glömde att tillägga att jag kör µtorrent också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Trodde det skulle vara större skillnad eftersom så många snackar om hur mycket bättre W7 är.

Såom många andra har sagt så skulle det vara intressant att om typ 6 månader få se ett test igen, då med en mer normal dator och även linux.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice dock att se skillnader på CPU användning på när man exempelvis lyssnar på musik XP mot Vista/Win7 (pga AudioDG.exe)

Inom XP så går allt till ljudkortet direkt genom DirectSound men på Vista/Win7 så går allt genom skitprocessen AudioDG.exe och senare till ljudkortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk

Windows 7 kommer alltså finnas i både 32 bitars och 64 bitars versioner?
Extremt märkligt.. dem borde ha gjort så att den endast finns i 64 bit, vem fan använder 32 bit OS år 2009?
Innan Vista släpptes så spekulerade ju vissa om att den endast skulle finnas som 64 bit version, om jag minns rätt, så nu borde det vara dags med 7:an..

Permalänk
Hjälpsam

Skulle varit intressant att se ett test av massiv filkopiering och filförflyttning mellan två diskar också.
Just filhanteringen har varit en av Vistas svaga punkter, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Windows 7 kommer alltså finnas i både 32 bitars och 64 bitars versioner?
Extremt märkligt.. dem borde ha gjort så att den endast finns i 64 bit, vem fan använder 32 bit OS år 2009?
Innan Vista släpptes så spekulerade ju vissa om att den endast skulle finnas som 64 bit version, om jag minns rätt, så nu borde det vara dags med 7:an..

Kommer att finnas x86 pga att alla Netbooks inte är en AMD64 platform

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Skulle vara nice dock att se skillnader på CPU användning på när man exempelvis lyssnar på musik XP mot Vista/Win7 (pga AudioDG.exe)

Inom XP så går allt till ljudkortet direkt genom DirectSound men på Vista/Win7 så går allt genom skitprocessen AudioDG.exe och senare till ljudkortet.

Har inte det något att göra med att ljudet inte skall gå kernelmode?
Var ruggigt mycket som gick i kernelmode i XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Har inte det något att göra med att ljudet inte skall gå kernelmode?
Var ruggigt mycket som gick i kernelmode i XP.

Är inte säker men möjligt. De ändrade det eftersom dåliga drivrutiner kunde få BSOD rakt av. Microsoft ändrade på det enligt deras blogg att de fick ofta skulden när datorn fick BSOD pga dåliga drivrutiner.

Men att allt nu går genom AudioDG.exe så tycker jag att man missar en av de stora anledningarna att ha ett ljudkort nu när allt är nästan 90% DirectSound och 10% spel/program som använder OpenAL som fortfarande körs utanför AudioDG

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Rätt många antagligen inklusive mig. Ett bra OS med undantag. Nåt jag retar mig mest på är att dialogrutan poppar upp när man stoppar i en skiva i DVD spelaren. Antingen får man stå ut med rutan eller stänga av autostart helt. Funktionen som finns i Vista och Windows 7 skulle också finnas i XP, där man kan välja vilka som ska autostarta eller inte

Går det inte att göra samma sak i XP genom tweak UI?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

fin fint test, intressant läsning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
...Månader menar du...

Omg! Du har rätt, läste augusti istället för oktober..

källa på releasedate:
http://windowsteamblog.com/blogs/windows7/archive/2009/07/21/...

Måste leta reda på mina lösenord 3 licenser för billig peng, och före "alla" andra, jag tackar !

Visa signatur
Permalänk

vill se en jämförelse med Mac OSX och W7

Permalänk

hmm så i PC Gamer idag att enligt deras test så startar Win 7 6 sec snabbare än Vista (42/48 sec) så det beror nog på vilken burk man använder om Vista eller Win 7 startar snabbast

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillRambo
hmm så i PC Gamer idag att enligt deras test så startar Win 7 6 sec snabbare än Vista (42/48 sec) så det beror nog på vilken burk man använder om Vista eller Win 7 startar snabbast

Det är så mycket som spelar roll angående boot tiderna. Var någonstans OSet är installerat på partitionen. Fragmentering, Hårddisk, program, osv.

Mitt Vista stänger sig av ca 1-2 minuter pga Creative Drivrutin som har problem att stängas av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahaaa... å hur har sweclockers fått tag i en RTM version av Windows 7 redan då?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Jahaaa... å hur har sweclockers fått tag i en RTM version av Windows 7 redan då?

Från Microsoft?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter just nu på en gammal laptop med w7 build 7100 (32 bit) men när jag får tillbaks min "riktiga" laptop planerar jag w7 64 bitars, vad menar du med det understrukna ? Behöver man göra någonting speciellt för att 32bitars program ska fungera i 64 bit os ? Funkar inte lika smidigt som 16bitars i xp ?
Vill ha 64 bit os för att få ut mina 4gb minne, har xp just nu
Och det där med msn i aktivitetsfältet, är det det som är där nere till höger med klockan ? Där har jag då mitt och det har alltid funnits där.. måste vara en 64bit grej att det fattas

Som mig, 4gb minne som bara blir 3.5 känns bortkastat.. Skönaste med w7 tycker jag är att det är som nystartat efter en vecka, även om man inte vill erkänna det så blir xp lite segare allt som tiden går..
Vista har jag inte provat en enda bra installation av, förstår inte hur det kan skjuta sig själv i foten så hårt

Finns Windows Server 2003 x64 eller som man säger XP64

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6 och 7 augusti är satta som release av Windows 7 RTM till ISV, IHV och OEM. VLK-kunder osv. något senare.
Att Sweclockers skulle fått RTM före alla andra förekommer lite märkligt.

källa:

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Behöver man göra någonting speciellt för att 32bitars program ska fungera i 64 bit os ? Funkar inte lika smidigt som 16bitars i xp ?

Det finns två sidor av saken. Först processorn:

- 64bit processorer kan köras i både 64- och 32bit läge. Självklart måste du ha en 64bit processor för att kunna använda ett 64bit operativ system. Ifall processorn av operativsystemet startas i 64bit läge kan den fortfarande klara 32bit mjukvara, men inte tvärtom.

För det andra mjukvaran:

- ifall du valt ett 64bit operativsystem innebär det vissa begränsningar. Ifall operativsystem är renodlat 64bit (är egentligen bara aktuellt ifall du väljer ett *nix operativsystem) stöter du troligen på problem när du försöker köra 32bit program trots att processorn egentligen stödjer de läget. Operativsystemet behöver 32bit bibliotek för att ge rätt instruktioner. Vista x64 är egentligen ett operativsystem där alla grundprocesser körs i 64bit läge, men det är laddat med 32bit bibliotek. Inom Windows världen är det generellt svårare att få tag på 64bit programvara.

@ Commander

Ja Windows 2003 finns som x64 och i en andra utgåva R2 vilket gör det hyfsat modernt också. Nu kör jag det endast på servrar så jag vet inte hur pass väl det fungerar i skrivbordssystem. Som server är det nog bland det robustaste MS gjort, men jag har i och för sig ingen större erfarenhet av Windows 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det finns två sidor av saken. Först processorn:

- 64bit processorer kan köras i både 64- och 32bit läge. Självklart måste du ha en 64bit processor för att kunna använda ett 64bit operativ system. Ifall processorn av operativsystemet startas i 64bit läge kan den fortfarande klara 32bit mjukvara, men inte tvärtom.

För det andra mjukvaran:

- ifall du valt ett 64bit operativsystem innebär det vissa begränsningar. Ifall operativsystem är renodlat 64bit (är egentligen bara aktuellt ifall du väljer ett *nix operativsystem) stöter du troligen på problem när du försöker köra 32bit program trots att processorn egentligen stödjer de läget. Operativsystemet behöver 32bit bibliotek för att ge rätt instruktioner. Vista x64 är egentligen ett operativsystem där alla grundprocesser körs i 64bit läge, men det är laddat med 32bit bibliotek. Inom Windows världen är det generellt svårare att få tag på 64bit programvara.

@ Commander

Ja Windows 2003 finns som x64 och i en andra utgåva R2 vilket gör det hyfsat modernt också. Nu kör jag det endast på servrar så jag vet inte hur pass väl det fungerar i skrivbordssystem. Som server är det nog bland det robustaste MS gjort, men jag har i och för sig ingen större erfarenhet av Windows 2008.

Windows XP som x64 finns men har nästan inget med Windows XP att göra eftersom den är helt och hållet baserat på Windows Server 2003. (har samma service pack desutom SP2)
Sedan funkar det helt okej fast inte mycket som stödjer den.

Windows Server 2008 är inte den baserad på Vista?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
XP lever i allra högsta grad så att inte ha med det är ett misstag för dem som fortfarande sitter på XP har inget att jämföra med i detta test, där ni prioriterade att få ut det så snabbt som möjligt istället för ett mer genomtänkt test med dem 3! mest aktuella operativsystemen.

det där går uju att ta hur långt som helst, varför bara microsofts os. varför inte ha med olika vertioner av mac och ubuntu. Och varför inte ha med redhat och kubuntu.

Permalänk
Medlem

Trots de blygsamma förbättringarna i prestanda glömmer ni en grej som gör W7 tio gånger bättre än Vista:

W7 är enligt ryktena 100% kompatibelt med program från XP.

Detta borde ha nämnts i recensionen, samt att XP borde ha varit med i jämförelserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
6 och 7 augusti är satta som release av Windows 7 RTM till ISV, IHV och OEM. VLK-kunder osv. något senare.
Att Sweclockers skulle fått RTM före alla andra förekommer lite märkligt.

källa:

Nä varför det.
den 22/7 gick Win7 till RTM dvs koden är klar och låst. Inom något dygn från det så finns den tillgänglig för stora OEM partners, de kunder som har varit med att testa Win7 i produktion och för MS själva. Det innebär också att MS kan börja dela ut recensionsexemplar till till branshtidningar och webplatser som tex Sweclockers om de vill.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Intressant artikel helt klart. Trodde att Vista skulle stå emot lite bättre nu i början. Själv tycker jag att Windows 7 beta är ljusår mycket snabbare och bättre än vad Windows 7 RC var, hur är RTM mot dom?

Behåller nog mitt Vista ultimate x64, får ju ändå DX11 så. Köper hellre lite fetare grejer till datorn än nytt operativsystem för flera tusen kronor för några ynka fps i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Intressant!

Ett utökat test hade varit kul som kompletering. Några förslag på saker att ha med/jämföra med är, som många andra nämnt, SSD, XP, OSX, och framförallt, en laptop och batteritider. Bla. så visade det ju sig att Vista och Win7RC hade 20-25% kortare batteritid än tex. OSX på en Macbook Pro (som iofs trots allt innehåller "vanliga" komponenter).

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

tycker det är lite märkligt faktiskt. sitter med en intel q9550, 4gb ram och en sata2-disk på 250 som systemet ligger på. upplever att windows 7 är mycket snabbare ändå, än vista. går snababre att packa upp med winrar i 7, starta och avsluta, starta diverse program osv. får även högra fps i spel i 7.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!