Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Halva startfältet i windows 7 är ju ett snabbstartsfält?

Gillar inte PIN funktionen. Kräver ju att man lägger ihop sakerna på taskbar istort sett. När man dessutom sig mig avskyr tabbed browsing är det mindre bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Ni skriver ju så pass bra svenska i övrigt att det inte känns motiverat att använda ”de” och ”dem” så fel.
Blir jäkligt störigt att läsa.

Kika här: http://exscale.se/archives/2006/02/20/skillnaden-pa-de-och-de...

Din åsikt är noterad & lagrad i det runda arkivet, vad nu din åsikt har för relevans för tråden dvs.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Håller med tidigare inlägg om att även XP borde vara med. Enligt Steam så har XP fortfarande över 60% av andelarna bland deras användare. I övrigt ett trevligt test!

Windows XP 32 bit 60.41%
Windows Vista 32 bit 25.82%
Windows Vista 64 bit 8.94%
Windows 7 64 bit 1.98%
Windows 7 1.43%
Windows 2003 64 bit 0.69%
Windows XP 64 bit 0.46%
Windows 2000 0.15%
Other 0.13%

xp tål helt klart att jämföras med, eller vågar man inte?
alltid när något ska jämföras så är det alltid några som klagar på att man inte kan jämföra med just den saken. t ex kan inte xp jämföras med windows 7 därför att de inte har samma kärnor eller kanske att windows 7 har directx 11. om det inte får vara någon skillnad om något ska jämföras, varför överhuvudtaget göra dessa tester?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Vista från XP av en enda anledning. Vista är mycket bättre på att utnyttja ramminnet. Laddtiderna i spel blev mycket snabbare i Vista så fort sakerna var lagrade i ramminnet. Sen var Superfetch inte så dumt heller, fast nu har man SSD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Din åsikt är noterad & lagrad i det runda arkivet, vad nu din åsikt har för relevans för tråden dvs.

Tycker det är en bra åsikt människan har.

Eftersom kommunikationen här sker nästan uteslutande med text så bör man vara mån om att hålla den korrekt och enligt gällande standard. Denna standard lärs ut ganska tidigt i den obligatoriska skolan dessutom.

Nu kanske inte just de/dem gör att innebörden försvinner helt, men å andra sidan är det inte svårt att skriva dessa rätt om man bara försöker lite.

Värre är all pervers särskrivning här finns. Detta obildade beteende gör allt som oftast att innebörden helt förvrängs.
Ett enkelt sätt att undvika detta är att läsa meningen man skrivit högt för sig själv. Finns det ett mellanslag i texten så ska uppläsningen också innehålla en paus. I nio fall av tio upptäcks särskrivningarna.

Nej, jag vägrar tro att 95% här lider av dyslexi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Tycker det är en bra åsikt människan har.

Eftersom kommunikationen här sker nästan uteslutande med text så bör man vara mån om att hålla den korrekt och enligt gällande standard. Denna standard lärs ut ganska tidigt i den obligatoriska skolan dessutom.

Nu kanske inte just de/dem gör att innebörden försvinner helt, men å andra sidan är det inte svårt att skriva dessa rätt om man bara försöker lite.

Värre är all pervers särskrivning här finns. Detta obildade beteende gör allt som oftast att innebörden helt förvrängs.
Ett enkelt sätt att undvika detta är att läsa meningen man skrivit högt för sig själv. Finns det ett mellanslag i texten så ska uppläsningen också innehålla en paus. I nio fall av tio upptäcks särskrivningarna.

Nej, jag vägrar tro att 95% här lider av dyslexi.

Även din åsikt är lagrad i det runda arkivet.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är det ett sånt där med stoppade väggar och en fin tröja ingår?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är få förunnat att ha en perfekt skrivförmåga och kunskap om det svenska språket, så för att ha mer än ett par medlemmar är det nog bäst att se mellan fingrarna med just detta. Jag har t ex, råkat ut för att någon missförstått vad jag skrivit då man inte förstått dubbelnegation och då kan man ju kanske kräva att man använder en så enkel svenska som möjligt på ett forum som detta.

Andra saker som man inte får göra som moderator är att vara ironisk eller att skämta med medlemmar för då blir man anmäld (jag tar hand om dem själv) med en gång.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Då var inte min nöjdhet helt obefogat min Vista 64=)

Permalänk

eeh...

Citat:

Nej, det är det inte.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Din åsikt är också lagrad i det runda arkivet.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Är vi klara med det runda arkivet nu och kan gå vidare?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vart är xp?

Mer test med xp

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Vart är xp?

Mer test med xp

Eju upp till Swec och dess medlemmar så kasta upp ett test du, kan ni andra också göra istället för att inte göra nånting alls:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det runda arkivet är synonymt med papperskorgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är om botttiden mässtes från power on till att skrivbordet visades, eller om det mättes till man faktiskt kan börja använda datorn...

Tycker det vore intressant med lite segare maskin jag med Jag lurar på att köpa Windows 7 just för att få ett lagligt windows (Xp finns ju inte att köpa, så vad gör man?) och sitter man på en gammal P4 2,4 med 1 gig ram så är nog inte vista det mest optimala... Inte ens om man uppgraderar minnet till 2 GB.

Ett test för att prova hur välprogrammerat det är hade ju vart att prova det på en riktigt klen maskin, typ en P3 med 512 i ram eller nåt sånt Det är ju DÅ man man mäta skillnader i prestanda ordentligt... En dundermaskin orkar ju driva alla programfel och buggar också

Permalänk

Har precis installerat Win 7 på en 3200+ AMD med 1gb ram funkar ungefär som xp ganska smidigt, visst de är väl inte super duber farten men FF tar tex bara 5-7sek att starta och ta sig in efter man skrivit in lösenordet tar väl 10sec betydligt mycket bättre än min bärbara core 2 duo som tar 5min i vista efter man skrivit in lösenordet.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Då var inte min nöjdhet helt obefogat min Vista 64=)

Inte alls. Även jag är också väldigt nöjd med Vista x64, men det blir väl Windows 7 så småningom då min Vista installation är rätt gammal och sliten nu (skulle egentligen behöva installera om Vista, men för mig är det rätt mycket jobb).

Permalänk
Medlem

Hur det kan finnas ett sådant intresse för Windows XP år 2009 begriper jag inte.
Ett med dagens mått mätt tråkigt och platt operativ med fula ikoner och ett användargränssnitt som motarbetar en när man har många program/fönster igång, etc.

I Windows 7 har ju Microsoft fattat att det är mycket bättre att ha alla fönster för ett program samlade under en och samma program-ikon (som i Mac OS X), vilket gör saker mer överskådligt då det är mycket igång.
Vidare har man även försökt komma ifrån det gamla platta Windows 95-utseendet (uppdaterat Paint och WordPad exempelvis) och man har även börjat köra mer med verb på dialogrutorna på fler ställen.

Exempel: du stänger ett ändrat dokument som inte är sparat och får upp alternativen ”Ja”, ”Nej” och ”Avbryt” istället för ”Spara”, ”Spara inte” och ”Avbryt”.

@skruvis
Men även dessa åsikter är kanske förpassade till ”det runda arkivet” vilket jag först trodde var hjärna, då din avartar är rund och har Balle Fjankas skalle i mitten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Bara för att du inte begriper så får alltså inte intresset finnas - intressant, att du inte begriper alltså!

Wow vilken evolution att gå från ”Spara”, ”Spara inte” och ”Avbryt” till ”Ja”, ”Nej” och ”Avbryt” torde göra Darwin grön av avund.

Sen är det en äkta Don Rosa ... min avatar alltså & ja du är förpassad till det ru..............

Visa signatur

Permalänk

Sitter och kör med Windows 7 build 7100 i skrivande stund och är långt ifrån nöjd. Vill man spela ett gammalt hederligt spel som Starcraft, så funkar inte detta i W7 med senaste Nvidia 186.16! Jo, det funkar, men bara i 256 färger och dålig skärpa.. man måste tydligen öppna "Personlize" menyn först i bakgrunden, ja då funkar det. (Var nån som sa detta i ett annat forum)

Och Firefox buggar på en viss hemsida, kan vara den nya version 3.5, men kan också vara Windows 7. Har kört Windows XP i 3 år innan jag nu provade Windows 7, och nästan aldrig stött på problem.

Annars har Windows 7 trevliga funktioner, men fortfarande funkar XP mycket bra.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur det kan finnas ett sådant intresse för Windows XP år 2009 begriper jag inte.
Ett med dagens mått mätt tråkigt och platt operativ med fula ikoner och ett användargränssnitt som motarbetar en när man har många program/fönster igång, etc.

I Windows 7 har ju Microsoft fattat att det är mycket bättre att ha alla fönster för ett program samlade under en och samma program-ikon (som i Mac OS X), vilket gör saker mer överskådligt då det är mycket igång.
Vidare har man även försökt komma ifrån det gamla platta Windows 95-utseendet (uppdaterat Paint och WordPad exempelvis) och man har även börjat köra mer med verb på dialogrutorna på fler ställen.

Exempel: du stänger ett ändrat dokument som inte är sparat och får upp alternativen ”Ja”, ”Nej” och ”Avbryt” istället för ”Spara”, ”Spara inte” och ”Avbryt”.

@skruvis
Men även dessa åsikter är kanske förpassade till ”det runda arkivet” vilket jag först trodde var hjärna, då din avartar är rund och har Balle Fjankas skalle i mitten.

Jag tror du misuppfattat anledningen till att folk är intresserade av hur win7 presterar jämfört med XP.

Jag drar till med en chansning här, att de flesta inte är intresserade på det sättet som så att säga att det fotbollslagen man gillar är bäst förhoppnings vinner, som verkar vara det du beskriver.

Jag höftar till med wildcardet att många(ja till och med de flesta) sitter med windows XP på en eller flera datorer och att en hel del av dem(troligtvis ett antal gånger fler än de som bara har vista dator/er) är nyfikna på hur datorerna skulle fungera med winows 7.

Men är, som jag nämnt tidigare, tex inte omöjligt att microsoft inte tilllåter test där xp är med så man kanske blir tvungen att vänta tills windows 7 är släppt innan sådana tester dyker upp. Är nog mer intresse där än hur det presterar jämfört med vista så kommer förhoppningsvis att dyka upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Visst, om du tror att 67% av användarna på swec sitter med xp. Det där handlar ju om statistik för hela världen, tänk på att swec har en rätt teknikintresserad och begränsad målgrupp.

Nej, jag är rätt säker på att de som besöker W3C är intresserade av webprogrammering och därav antagligen har en högre nivå av tekniskt intresse än Sweclockers Forum som fortfarande är inne i en nedåtgående spiral vad gäller inläggskvalitet och intelligenskvot...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Fattar inte varför så många hyllar Windows 7 jämfört med Vista när prestandan verkar tämligen likvärdig.
Utseendemässigt verkar det också närmast identiskt från vad jag kan se på bilderna.

Om du hade läst hela tråden kanske du hade sett att några personer påpekat att Swec kör tester på "väldigt" bra datorer och att större skillnader märks på sämre datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är ganska besviken på Windows7 trots allt.
Det var ju tex. snack om man skulle skriva om kerneln från grunden, slänga ut allt gammalt junk, och fixa bakåtkompabiliteten via virtulla maskiner.
Så har inte skett, i stället har man filat lite på Vista.

Virtualiseringen har ju lagts in iallafall, men resten håller jag med om.

-

Jag la iallafall in W7RC på en Acer TravelMate 4150 (1,5 GHz Centrino, 512 MB RAM, 60 GB HD, GMA915) och jag har inga problem med att använda datorn, bitvis går det snabbare och bitvis långsammare än XP men att det är snabbare än Vista är det inget som helst tvivel om.

EDIT: För er som har Intel GMA kan jag varmt rekommendera att välja "Hög" under "Modell för drivrutinsminne", det gjorde en ENORM skillnad på hastigheten i hela Windows. Aero </3

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

tråkigt att dom saknade xp, skulle varit skoj o se olika system singel core vs quad core osv... fast trevlig läsning ändå, skulle väll tagit 100år o testa alla olika system...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disney
tråkigt att dom saknade xp, skulle varit skoj o se olika system singel core vs quad core osv... fast trevlig läsning ändå, skulle väll tagit 100år o testa alla olika system...

Håller med dig. Hade varit kul att se samma mätningar i samma system fast med XP as well.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
lättlurade?

de tog inte ens med idle. vista ska alltid använda lite cpu till nåt skit. W7 står på noll om man inte gör nåt vilket är optimalt för laptops.

Det enda jag märkt är att de stängt av vissa tjänster från start i win7. stänger man av dessa själv i vista så är det ingen skillnad där.

Bra jämnförelse förövrigt. Blir till att byta upp på maindatorn iaf.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att du inte begriper så får alltså inte intresset finnas - intressant, att du inte begriper alltså!

Påstod aldrig att intresset inte får finnas – ifrågasatte bara varför. Är det inte dags att gå vidare?
Säkert många som tycker Windows XP är jättebra liksom det finns folk som tycker McDonald's har god mat osv. Kanske dags att se sig om och vidga sina vyer lite?

Citat:

Wow vilken evolution att gå från ”Spara”, ”Spara inte” och ”Avbryt” till ”Ja”, ”Nej” och ”Avbryt” torde göra Darwin grön av avund.

Det är det som är så märkligt – en enkel sak att ”fixa” och så har det inte gjorts tidigare.

Begriper man inte att det är mycket mer intuitivt att ha verb på knapparna i dialogrutor så förstår jag att man vill uggla vidare med Windows XP...
De flesta Windows-nissar bryr sig väl i och för sig inte om användagränsnittet är enhetligt, intuitivt och inte har malätna ikoner från Windows 3/95-tiden. Det är prestanda och åter prestanda som är viktigt.
Så jag är egentligen inte så förvånad att du inte verkar tycka det spelar så stor roll vad det står på knapparna i en dialogruta.

Citat:

Sen är det en äkta Don Rosa ... min avatar alltså & ja du är förpassad till det ru..............

Don Rosa tecknar Balle och de andra bäst. Håller med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Citat:

Påstod aldrig att intresset inte får finnas – ifrågasatte bara varför. Är det inte dags att gå vidare?

Du säger ju emot dig själv lite. Visst är det dags att gå vidare och just därför finns ett behov av att veta hur pass mycket bättre/sämre XP är emot W7

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Kändes inte så väl genomfört. Gör gärna detta testet ordentligt när Windows 7 landat på riktigt, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Windows 7 är skräp, jag vill ha min gamla startmeny och de få xp program som inte vill vara med. Syrran tvingade mig att byta ut hennes win7 till Xp. Får se hur bakåtsträvande folk är denna gång.

Att du inte vant dig vid den nya startmenyn är inte windows fel, och att dina gamla program är så uselt skrivna så att de inte är Vista/win7 anpassade än är ännu mindre windows fel

Visa signatur

| Errare humanum est |