Förvirring angående att använda 3 skärmar samtidigt..

Permalänk
Medlem

Förvirring angående att använda 3 skärmar samtidigt..

Jag blir fan inte klok på att helt förstå hur det funkar.

Jag har idag en 4870 och ett moderkort som stödjer CF som jag kör med en skärm. Nu har jag börjat fundera på att använda 3 skärmar och tänkte köpa ett till 4870 för att köra CF samt 3 skärmar, MEN nu läste jag nåt att om man kör CF så funkar det inte med 3 skärmar utan endast två.

Så alltså om man ska köra 3 skärmar ska korten jobba individuellt. Samt att man kan köpa ett sämre kort endast för att driva den tredje skärmen? Måste man försäkra sig om att de stödjer samma upplösning m.m. då också?

Tycker det e väldigt synd att det inte funkar med CF och tre skärmar...

Blir ytterst tacksam om man kan få lite stöd i den här frågan..

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått är det såhär:

Du kan koppla in två kort i en CF-konfiguration men utan att köra dem i CF-läge, då kan du ha fyra skärmar inkopplade.

När du vill spela och använda den fulla prestandan av båda korten aktiverar du CF och får då nöja dig med max 2 skärmar.

Om du inte är världens gamer och inte känner att du behöver CF alls, så kan man (tror jag) även köpa ett billigare PCI-E-kort, typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434120

Och köra dem parallellt, utan CF och bara använda det billiga som bildskärmskort.

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Medlem

Tack för svar..
Men då är det viktigt att man fortfarande har samma stöd för upplösningar på båda korten även fast det inte är samma kort?

Kan man köra CF och använda sig av en splitter för att köra på tre skärmar?

Permalänk
Medlem

Upplösningarna borde sällan bli problem.. De flesta kort idag stödjer väl 2560 x 1600 som max-ut..

En splitter av typen Matrox DH2G ( http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh2go/ ) fungerar absolut, både i CF och utan CF. Det man ska tänka på är att eftersom grafikkortet max kan spotta ut 2560 x 1600 så kommer den maximala upplösningen du kan köra på de två skärmarna inkopplade vara 1280x1024, dvs. typ 19"-are.

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Medlem

Du kan också köpa en displaylink USB-DVI adapter, fungerar bra till mindre krävande apps som Office, surf osv.

I min quad använder jag ett PCI-E Nvidia samt det integrerade X3100 på moderkortet, fungerar direkt i Win 7.