Permalänk

Vattenkylning, mATX, Core i7

Har suttit med en Core i7 nu i ett Lian Li PC-V351B chassi ett tag och kör ett 4890 grafikkort samt Intel SSD G1 disk. Fungerar super och jag är nöjd på alla sätt och vis, förrutom att den går rätt varm redan runt 3,0Ghz med Stockkylaren. Problemet är att jag inte får in något grövre på höjden pga mATX-kuben allt sitter i.

Nu till frågan:

Följande komponenter hade jag tänkt mig:

Swiftech Apogee GTZ Extreme Performance CPU Waterblock (LGA1366)
EK-FC4890 CF - Acetal
Swiftech MCR220-QP
Laing DDC 18w Revision 3.25

Tänkte köra 1/2" genom hela samt med reservoar. Vad tror ni om den setuppen?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

byt blocket mot ett heatkiller 3.0. Har du plats till en till liten rad nånstans så skulle det vara bar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tycker att radiatorn verkar lite liten. Kan du inte få plats med större? Eller 2st? Annars får du välja, kyla cpu eller gpu.

Är det inte smartare att köra G1/4" genom hela systemet, det är ju mer standard. Sen smackar du på med 7/16" slang på det så kommer du inte behöva slangklämma (min officiella åsikt är förstås att man alltid ska använda slangklämma ).

1/2" betyder att det är ca 21mm i diameter på nipplarna. Det är ganska stort.

edit: Såg nu att chassit var väldigt litet så det kanske inte går in fler/mer radiator... knepigt läge. Du får göra så här http://www.million-dollar-pc.com/systems-2009/lian-li/franky-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Tycker att radiatorn verkar lite liten. Kan du inte få plats med större? Eller 2st? Annars får du välja, kyla cpu eller gpu.

Är det inte smartare att köra G1/4" genom hela systemet, det är ju mer standard. Sen smackar du på med 7/16" slang på det så kommer du inte behöva slangklämma (min officiella åsikt är förstås att man alltid ska använda slangklämma ).

1/2" betyder att det är ca 21mm i diameter på nipplarna. Det är ganska stort.

edit: Såg nu att chassit var väldigt litet så det kanske inte går in fler/mer radiator... knepigt läge. Du får göra så här http://www.million-dollar-pc.com/systems-2009/lian-li/franky-...

Han menade antagligen 1/2" ID slang då g1/4 är som du säger standardstorleken på gängningen

Permalänk
Medlem

Aa, är nog bara jag som är lite trött.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning, mATX, Core i7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Har suttit med en Core i7 nu i ett Lian Li PC-V351B chassi ett tag och kör ett 4890 grafikkort samt Intel SSD G1 disk. Fungerar super och jag är nöjd på alla sätt och vis, förrutom att den går rätt varm redan runt 3,0Ghz med Stockkylaren. Problemet är att jag inte får in något grövre på höjden pga mATX-kuben allt sitter i.

Nu till frågan:

Följande komponenter hade jag tänkt mig:

Swiftech Apogee GTZ Extreme Performance CPU Waterblock (LGA1366)
EK-FC4890 CF - Acetal
Swiftech MCR220-QP
Laing DDC 18w Revision 3.25

Tänkte köra 1/2" genom hela samt med reservoar. Vad tror ni om den setuppen?

En ddc3.1 räcker nog för din setup, dumpar också lite mindre värme, och om du vill spara lite plats kan du kanske köra med en mcr220 res istället för en vanlig mcr220

Och ett hk3.0 är bättre på en i7, men det är lättare att montera ett gtz.

Och det kan vara en bra ide att köra med 3/8 eller 7/16" slang istället för 1/2", det kan ju bli en hel del snäva slangdragningar i ett så litet chassi.

Ditt wc system kommer ju inte bli något monster precis, men det bör iaf slå stocklösningen, trots att du har både gpu och cpu i slingan.

Och om du inte vill satsa på vattenkylning kan du ju alltid modda chassit så det rymmer de flesta tornkylarna.

http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1033415391&postcount=...

Denna killen kör med en true120 i sitt v350

Permalänk

Det går att få in en 80mm radiator extra i loopen i bakkant bredvid nätagget, men då blir det ÄNNU mer slang - vilket jag inte är sådär sugen på. Tänkte 1/2" ID precis som ni säger.

Vill gärna ha bort 4890s hårfön-fläkt så jag vill gärna ha båda med i loopen - därav den lite större pumpen, samt att jag inte tänker på luft alls?

Vad det gäller snäva böjar så klarar jag mig nog med smarta kopplingar (45graders/90 graders) samt lite coils runt tror jag. Är itne ute efter att köra 4ghz 24/7 utan kanske ligga runt 3,5 med bibehållna temps + tystare.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Är väl bara att testa tycker jag, skadar inte att ha många olika WC-delar för framtida byggen senare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

18W DDC låter faktiskt en hel del bara så du vet ..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
18W DDC låter faktiskt en hel del bara så du vet ..

Håller med och med hans komponenter finns det ingen anledning att köra med en ddc 3.2x.

Permalänk

Alright, så ner på pumpsidan? Hade en Eheim 1048 varit ett bättre val?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914