Permalänk
Medlem

ok tack, men tycker du att jag ska sätta in en extra fläckt än den som finns på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det kan du vänta med och se om det går varmt. Om du inte tror att du har ovanligt dålig ventillation redan nu. Det skall vanligtvis inte vara nödvändigt för de här korten men ventillationen skiljer sig väldigt mycket mellan olika datorlådor.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Psu: Corsair 400W
Cpu: Intel E7200 @ 2.53Ghz
Minne: 4gig, corsair, 800Mhz, cl5
moderkort:Asus p5k/Epu, socket-775, ddr2 , pci-Express

Needar hjälp med att hitta ett grafikort inom dessa gränser....Krav är att det måste ha bra kylning.

budget: runt 2000:-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns ju 4890 för den pengen, men frågan om de blir för snålt med kraft från din PSU då.
Annars kan du köra på GTX 260 216pipes för 1695.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller HD4890, prisskillnaden är väldigt liten sen HD4870 steg från 1300:- til 1500:-. HD4890 är rejält snabbare och enkelt klockade HD4890 presterar ungefär som klockade GTX285 fast avsevärt billigare. Drar ovanligt lite ström för kort i den här klassen också.

/J

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Eller HD4890, prisskillnaden är väldigt liten sen HD4870 steg från 1300:- til 1500:-. HD4890 är rejält snabbare och enkelt klockade HD4890 presterar ungefär som klockade GTX285 fast avsevärt billigare. Drar ovanligt lite ström för kort i den här klassen också.

/J

4870 finns kvar för 1300 kr
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Isf är det ett klart bra köp. Sorterade efter pris i prisjakt. Vet inte varför det inte dök upp.

Thornblom,
HD4890 drar faktiskt mindre ström än HD4870. Ett ovanligt steg i rätt riktning på den fronten.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Men alla HD 4890 jag hittat, ligger på rekommenderad PSU styrka på 500W...

Jag har bara 400W:/

Funkar det endå, eller...?huh?

Permalänk
Medlem

Du har ett corsair. Det skall inte vara några problem.

Jag kör ett HD4870x2 på ett Corsair 520 w. Iofs HX som är deras prestandalinje men ditt är också gott för mer än vad det lovar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ingen risk för blå skärmar 24/7 då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tbbas
ok för på den står det att HD4850 blir runt 80 grader när det är mycket överbelastat, är det dåligt att det blir så varmt?

Det klarar temps ovanför 100 grader så det är inga probs.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

CPU: E8400 @ 4.5ghz
RAM: 4gb OCZ Reaper 8500
PSU(Nätagg): Corsair 750w
Moderskort: Maximus 2 Formula
Gränsnitt: PCI-E
Displayupplösning: 1680x1050
Spel som du spelar: Crysis, Grid, COD 4-5- (6 nar den kommer)
Nuvarande grafikkort: HD4890 (Ska saljas till bror...)
Vad ska grafikkortet klara: Spelen och Diablo 3 och Starcraft nar dom kommer.
Budget: 3000
Övrigt: Stock kylning...
Märke(ATI, nvidia eller både och): Helst Nvidia, XFX, EVGA.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
CPU: E8400 @ 4.5ghz
RAM: 4gb OCZ Reaper 8500
PSU(Nätagg): Corsair 750w
Moderskort: Maximus 2 Formula
Gränsnitt: PCI-E
Displayupplösning: 1680x1050
Spel som du spelar: Crysis, Grid, COD 4-5- (6 nar den kommer)
Nuvarande grafikkort: HD4890 (Ska saljas till bror...)
Vad ska grafikkortet klara: Spelen och Diablo 3 och Starcraft nar dom kommer.
Budget: 3000
Övrigt: Stock kylning...
Märke(ATI, nvidia eller både och): Helst Nvidia, XFX, EVGA.

Du har redan ett av de två snabbaste singelgpu korten. Antar att du kör HD4890 klockat och då är ett byte till GTX285 inte lönt, inte ens om du klockar GTX285. Dessutom ligger det öpver din budget.

Klart att du hade kunnat köpa ett GTX295 eller ett HD4870x2 men i den upplösningen så behövs det inte och de ligger över din budget.

Slutsats: Behåll ditt HD4890. Du har rätt kort om du inte köper en större skärm.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

*Borta, fick hjälp på annan väg.*

Permalänk
Medlem

Hej! Flera år sedan jag skrev här senast, datorinstresset har svalnat med åren... Nu har jag dock fått ett litet återfall och är sugen på att testa några nyare spel, men min fem år gamla dator är inte riktigt överens med mig på den punkten... Var väldigt insatt i hårdvara tidigare, men de senaste tre-fyra åren har jag ägnat mig åt annat än datorer och har noll koll på dagens marknad. Om du/ni vill får ni gärna kommentera hurvida min dator överhuvudtaget är lämplig för moderna spel eller om jag borde fundera på att köpa helt ny...

CPU: P4 2,8 Ghz (var tidigare klockad till 3,2 Ghz, så dit kan jag ju skrämma upp den igen om det skulle behövas).
RAM: 1,5 Gb (DDR PC3200) Minns inte hur snabba, men det var bland det dyrare som fanns på marknaden när jag köpte datorn.
PSU(Nätagg): 450-500 Watt nånting.
Moderskort: ASUS P4P800
Gränsnitt(PCI-e 16x +-2.0, AGP): AGP 8x. Finns det några vettiga modernare kort till det? Eller är det PCI-E som gäller?
Displayupplösning:
Spel som du spelar: ??? Vill testa lite av det jag missat de senaste åren!
Nuvarande grafikkort: Sugigt GeForce FX från stenåldern (fem år sedan)
Vad ska grafikkortet klara: Spela "normala, nyare" spel. Har inget behov av det värsta, värsta, men vill kunna spela lite nyare spel i dräglig upplösning. Mitt gamla kort har inte stöd för DirectX 9, så det mesta som släppts på senare år går inte ens att starta..
Budget: 1.500-2.000 kanske?
Övrigt:
Märke(ATI, nvidia eller både och): Det som ni rekommenderar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
CPU: P4 2,8 Ghz (var tidigare klockad till 3,2 Ghz, så dit kan jag ju skrämma upp den igen om det skulle behövas).
RAM: 1,5 Gb (DDR PC3200) Minns inte hur snabba, men det var bland det dyrare som fanns på marknaden när jag köpte datorn.
PSU(Nätagg): 450-500 Watt nånting.
Moderskort: ASUS P4P800
Gränsnitt(PCI-e 16x +-2.0, AGP): AGP 8x. Finns det några vettiga modernare kort till det? Eller är det PCI-E som gäller?
Spel som du spelar: ??? Vill testa lite av det jag missat de senaste åren!
Budget: 1.500-2.000 kanske?
Övrigt:
Märke(ATI, nvidia eller både och): Det som ni rekommenderar!

Vad jag skulle göra i ditt ställe är att köpa något nytt för en inte alltför dyr peng, förslagsvis en AMD/ATi burk, med tex ett mobo runt en tusing, ASUS eller GigaByte mobo, sedan en hyffsad Phenom II prolle typ 550 BE eller trekärniga 720 BE. Kingston HyperX PC2 8500 minnen, ett Radeon HD 4770 och naturligvis allt det som du behöver förutom denna stomme, dvs DVD, Hdd m.m.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad jag skulle göra i ditt ställe är att köpa något nytt för en inte alltför dyr peng, förslagsvis en AMD/ATi burk, med tex ett mobo runt en tusing, ASUS eller GigaByte mobo, sedan en hyffsad Phenom II prolle typ 550 BE eller trekärniga 720 BE. Kingston HyperX PC2 8500 minnen, ett Radeon HD 4770 och naturligvis allt det som du behöver förutom denna stomme, dvs DVD, Hdd m.m.

Tack för svaret! Kollade runt i några nätbutiker nyss och kom fram till samma slutsats ungefär... AGP verkar ju mer eller mindre dött. Kingston HyperX är det som sitter i burken nu, dock som sagt gamla saker.
Blir nog att läsa upp sig lite på hårdvarusvängen och köpa ny maskin om några månader, det är väl minst sagt på tiden!
Börjar få tillbaks mer och mer intresse för datorer nu känner jag, kanske blir att man börjar "hänga" här igen!
Tackar!

Permalänk
Medlem

CPU:intel c2d e2200 2.2GHz @ 2.5 GHz
RAM:4GB 800MHz
PSU(Nätagg):630w
Moderskort:XFX nForce 630i
Gränsnitt(PCI-e 16x +-2.0, AGP): PCI-e
Displayupplösning:1920x
Spel som du spelar: Dom flesta nya spel t.ex FarCry2, NFS, Crysis osv
Nuvarande grafikkort: evga 9400gt :(:(:(
Vad ska grafikkortet klara: Spelen, och alla kommande spel nästa år
Budget:1500-2000
Övrigt:
Märke: Både och

Visa signatur

| FD R3 | Gigabyte Geforce GTX 570 875/1750/2000 @ 1063mV | Intel Core i5-2500K @ Stock | Corsair H60 PnP | MSI P67A-GD55 | 4x2GB Corsair Vengeance| Några hårddiskar | FD Tesla 650W | 2xBENQ 21.5" | Steelseries Sensei | Razer BlackWidow | Creative Tactic3D Sigma |