Ansvarig för något man gjorde på fyllan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Därför att din jämförelse med grillning haltade mer än 89-åriga Agda på geriatriken.

Det man gjort fel är att man inte slutat när man borde, ingen kan påstå att de blir stupfulla redan på första drinken, det är något som kommer successivt och man har således tid och kunna sätta stopp/förhindra en snedfylla om man önskar. Istället väljer man att fortsätta av olika anledningar. Det är där man gör fel, på samma sätt som en som kör in i ett träd får skylla sig själv om denne håller 240km/h med fordonet.
Att dricka alkohol är som att köra bil, men att supa sig stupfull är som att köra för fort hela tiden, och i båda fallen ska man hållas ansvarig för konsekvenserna.

Edit: för att göra jämförelsen med grillning korrekt: att dricka alkohol i måttlig mängd (tex en öl/ett glas vin till maten) är som att grilla - sällan någon som skadas eller ångrar sig dagen efter.

Att supa tills all vett är ur kroppen är som att tända grillen med en 25-liters bensindunk, skiter det sig så är det definitivt ditt fel och ansvar.

Det svåra med alkohol är ju att det försämrar ditt omdöme. Du kan alltså förlora kontrollen successivt. Nog har väl de flesta av oss varit med om att dricka mer än man till en början hade tänkt sig. Man kan lätt överrumplas av alkoholsen effekt. Förresten är det ju inte olagligt på något sätt att dricka sig redlös. Det finns många som gör det och gillar det. Att supa sig redlös är kanske inte socialt accepterat, men det är inget fel i juridisk mening.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
FÖRST:
Text

Mycket intressant text! Alkohol är en mycket konstig drog som gör att när man väl börjar bli full så eskalerar det oftast okontrollerat om man är man psykiskt svag eller har anlag för det. Men som du säger man är ju fortfarande ansvarig för allt man gör även om man för stunden inte kan styra sig själv.. Som du säger man beter sig som en grottmänniska i fyllan och tanken går från det ena till det andra som ett djur utan någon konsekvens tanke whatsoever! Har senaste veckan varigt jobbig och man har stött på mycket motgångar kan grottmänniskan få för sig att slåss eller slå sönder grejer utan anledning osv..

Fyllan kan vara mycket från topp till botten har jag också känt. Från att vara superglad och allt är så trevligt till att en liten incident kan förstöra hela kvällen och man byter det överglada till att allt blir skitdåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

*TEXT*

Ytterst intressant läsning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det svåra med alkohol är ju att det försämrar ditt omdöme. Du kan alltså förlora kontrollen successivt. Nog har väl de flesta av oss varit med om att dricka mer än man till en början hade tänkt sig. Man kan lätt överrumplas av alkoholsen effekt. Förresten är det ju inte olagligt på något sätt att dricka sig redlös. Det finns många som gör det och gillar det. Att supa sig redlös är kanske inte socialt accepterat, men det är inget fel i juridisk mening.

Jo precis, och det är väl ingen som kan påstå att de inte vet att omdömet försvinner ju mer alkohol man dricker?
Att det är lagligt eller olagligt är inte så viktigt här imo. Ja det är lagligt att dricka så mycket man vill, men det betyder inte att problemen som orsakas av en snedfylla ska anses vara mindre farliga än om det är någon illegal substans inblandat, det beror till största del på vad man gör.
Jag brukar tänka en gång ingen gång och det kan jag köra på här med.

Man kan dricka alkohol och sen få en snedfylla "ofrivilligt". Är det något som händer för första gången så är det klart det är en viktig faktor, men om man får snedfylla efter snedfylla efter snedfylla så anser jag att man redan innan man börjar dricka borde tänka till. Än värre blir det om man under dessa snedfyllor håller på och gör idiotsaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Text

Väldigt intressant att läsa då min nära vän råkade ut för en psykos som varade i en hel månad förra året. I hans fall var det inte droginducerat.

Eftersom du första gången fick psykos var det antagligen alkoholen som kicka igång det, men du hade antagligen det latent i psyket innan. Självklart ska du inte hållas ansvarig eftersom du omöjligt kunde veta att du hade fått psykos om du druckit som du gjorde. Men som du själv säger så dom följande gångerna visste du vad som kunde hända.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Men enbart för att det är juridiskt lagligt förändrar inte faktumet att alkohol kan leda till farliga konsekvenser. Om staten legaliserade hallucinogena svampar imorgon vore det fortfarande fel att skylla på substansen eftersom man konsumerar dom innan när man är nykter och gör ett val.

Eftersom öl och sprit ger ett successivt starkare rus hjälper inte argumentet heller eftersom man kan lika gärna shotta 20cl vodka och bli redlöst full på en kvart, eller så kan man dricka 12 öl över en period på 3 timmar. Sluteffekten är densamma och valet man gör är detsamma; "Jag ska bli full ikväll".

Bara för att alkohol är lagligt av staten betyder inte att man kan dricka hur mycket som helst eftersom staten är där för att skydda en. I stora mängder blir även alkohol dissociativt vilket innebär att man blir frånkopplad från verkligheten och upplever ruset likt ett drömtillstånd. Där har vi alla varit nån gång och vi vet alla hur farligt det kan vara.

Men jag förstår hur du menar. Det är inte så att man, innan man bestämmer sig för att bli full, går genom alla dumma saker som _kan_ hända och sen gör ett medvetet beslut att dricka sig full, utan man kan omöjligt se in i framtiden. Men som allt annat är att dricka sig redlös en risk man tar, det är en riskbedömning.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag vet inte hur andra fungerar, men jag har iaf inte upplevt att jag förlorat kontrollen över min egen "vilja" i berusat tillstånd. Även när man druckit riktigt rejäla mängder finns det fortfarande en förnuftets röst där någonstans som talar, även om den naturligvis kan vara ganska svag. Baserat på detta tycker jag inte att man kan skylla fylla, men kanske har andra en hjärnkemi som gör att de blir mer personlighetsförändrade. Har ett fruktansvärt stort kontrollbehov (över mig själv, inte andra), så kanske det som gör att jag ändå är såpass kontrollerad även i aspackat tillstånd.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Om en mördare innerst inne är god, men det enda vi ser av personen är att personen dödar. Gissa vad, personen är ond.
Vad jag menar är att du är alkoholen när det gäller såna handlingar.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT