Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan använda återställningsskivorna (de man bara kan skapa en gång...) efter en formatering och Windows 7-installation.

Och finns det någon guide hur man formaterar datorn och installerar Windows 7 på den? Kan man partionera upp den 500GB stora hårddisken vid installationen? Tycker datorn är förbannat seg med alla HP-program o s v.

Har en HP DV6 1236.

Är förresten inte helt vän med touchknapparna för volymkontrollen ovanför tangentbordet. Håller jag in någon av dem en stund hör jag ett volymändringstickande en stund efter emd... Precis som om det är lagg i dem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Någon som vet om man kan använda återställningsskivorna (de man bara kan skapa en gång...) efter en formatering och Windows 7-installation.

Och finns det någon guide hur man formaterar datorn och installerar Windows 7 på den? Kan man partionera upp den 500GB stora hårddisken vid installationen? Tycker datorn är förbannat seg med alla HP-program o s v.

Har en HP DV6 1236.

Är förresten inte helt vän med touchknapparna för volymkontrollen ovanför tangentbordet. Håller jag in någon av dem en stund hör jag ett volymändringstickande en stund efter emd... Precis som om det är lagg i dem...

Har för några dagar sedan gjort en windows 7 installation.
Eftersom min bränning med återställningsskivorna misslyckades, så ringde jag supporten och kollade läget. Dom sa iaf att det inte skulle vara några problem även om jag hade plockat bort partiitionerna från mitt windows vista. Eftersom jag hade misslyckats med mina egna skivor så trodde dom att det hade blivit fel i bränningen och då skickade dom nya skivor.
Nu har jag fått mina nya skivor, men dock ej testat dom eftersom
jag har fått min windows 7 verson att fungera riktigt bra efter
min andra installation.
Vid den första så fungerade ej msn messenger oavsett vad jag gjorde.
Nu efter andra är det dock inga problem.

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prijar
Har för några dagar sedan gjort en windows 7 installation.
Eftersom min bränning med återställningsskivorna misslyckades, så ringde jag supporten och kollade läget. Dom sa iaf att det inte skulle vara några problem även om jag hade plockat bort partiitionerna från mitt windows vista. Eftersom jag hade misslyckats med mina egna skivor så trodde dom att det hade blivit fel i bränningen och då skickade dom nya skivor.
Nu har jag fått mina nya skivor, men dock ej testat dom eftersom
jag har fått min windows 7 verson att fungera riktigt bra efter
min andra installation.
Vid den första så fungerade ej msn messenger oavsett vad jag gjorde.
Nu efter andra är det dock inga problem.

Ok. Och hur gick du tillväga när du installerade Windows 7?

Permalänk
Medlem

hej

jag har precis införskaffat en hp dv6 1220.
ni pratar mkt om att tga bort onödigheter på datorn för att få den snabbare å bättre. vad för "onödigheter" kan jag ta bort från min nya hp?

Permalänk
Medlem

Hur mycket får datorn i 1280x1024 i 3dmark06?

Permalänk

Vllket är det mest krävande spelet som man kan spela på högsta inställningarna på denna datorn (HP DV6-1224) i upplösningen 1280 x 720 (16:9) samt 1280 x 800 (16:10)?

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt denna dator, hur är kvalitekänslan? Är ni nöjda? Något ni kan klaga på? (mer än temperatur problemen, hur påverkar de användandet?)

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha svar på samma frågor . Vi uppskattar om den/dem som har datorn svarar!

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min DV6-1224EO förra tisdagen.
Det är första laptopen jag någonsin äger... de laptops jag tidigare ägnat mest tid med är morsans gamla HP, syrrans macbook air och skolans hp datorer.
Jag tycker det är mycket bang for the buck så att säga...
Kvalitén känns bra. Inte i stil med MBA såklart, men långt över morsans och skolans hp datorer, visserliggen är de minst ett år gamla...

Jag har lanat hela helgen och spelat spel som:
- GTA San Andreas
- Warcraft 3
- Age of Mythology
- The Ship
- Team Fortress 2
- Red Orchestra: Darkest Hour mod

Datorn stod på ett enkelt plant bord (utan några lufthål... ) och jag kände då och då på utblåset under datorn... Det var inte speciellt varmt alls... Jag har haft nätkabeln ansluten hela tiden och max prestanda läge. Jag har inget program som mäter cpu-temp.

Det enda spelet som laggade lite var Team Fortress 2, men det kan ha berott på rysk server i kombination med lite för höga inställningar. Annars har spelen fungerat utan det minsta problem, och det går utmärkt att ställa in

ATI-kretsen går att ställa in för att köra 4:3 format för spel som inte stödjer 16:9 upplösning, något jag kör på eftersom jag hellre har svarta kanter än störande utsträckt bild.

Det enda jag kanske kan reagera lite på såhär långt är att det kan lagga till lite i firefox om man håller på med det samtidigt som man installerar/avinstallerar. Men så är det kanske för de flesta laptops i denna prisklass?

Kör med datorn i knäet just nu då jag skriver. Visst kommer det lite varm luft på vänster ben, men inte så att det blir grillat... Kanske är lite varmare än när man har morsans HP i knäet... men jag stör mig inte... jag har ju mycket högre prestanda som klarar av t.ex. spel.

När jag spelar så har jag ju ändå datorn på något bord...

HDMI anslutningen har jag inte hunnit testa ännu. Ska vid tillfälle koppla upp laptopen mot hemmabiorecievern, installera lite codecs och prova spela upp lite HD-material.

Jag är då mycket nöjd med min laptop. Tror inte man får så mycket bättre laptop för 7000 kr.

Vill ni veta något mer specifikt? Fråga bara...

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite hur bekväm den är att bära med sig. Känns de som någonting man orkar bära med sig till skolan flera dagar i veckan eller heller lämnar hemma?

Har haft funderingar på en Samsung nämligen som bara väger 2.5kg. http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=2823405
Hur bra står sig den tror ni mot denna HP? Kommer ej att spela på den utan mest använda till bildredigering, skolarbeten, surf och film. Skulle va kul att höra någons åsikt.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

louie;
Jaså där ser man, kul att du skrev om hur datorn är osv. Men bra där med värmen och datorn på ett bord bara utan lufthål . Låter bra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte burit den så mycket (bara från och till bilen när jag for och lanade) jag fick plats med dator, strömkabel, två möss, extern HDD, musmatta, nätverkskablar och två skivor i en björn borg väska. Det vart rätt tungt och bökigt. Bara datorn väger ju ca 3kg...

Visst... kör man bara dator + strömkabel blir det ju lite mindre packning och man får rum med böcker och grejer i samma väska. Men ska man ha med sig en massa annan utrustning krävs ju nästan två väskor vilket inte är smidigt.
Min tanke bakom köpet är inte att ta med datorn till skolan varje dag, men det är inte något som jag skulle kunna tänka mig att vore omöjligt heller.

Men det finns smidigare, tunnare, lättare och mer mobila laptops där ute för den som vill ha med sig datorn i väskan varje dag. Men man kan nog inte kombinera denna prestanda med världens bästa mobilitet... något måste lida till förmån för det andra...
Vilket du också lite konstaterar med tanke på att den datorn du länkar inte klarar av lika tunga spel...

Men, kanske du ska överväga att gå ytterligare ner i tum för att få ökad mobilitet? T.ex. är min syrras macbook air 13" och tunn och slimmad. Riktigt mobil med andra ord. Visserligen ganska dåligt exempel då en sån dator är i en helt annan prisklass, men jag menar bara att skärmstorleken gör mycket i mobilitet.

Permalänk
Medlem

Jo de är sant att man måste gå ner i skärm för extra mobilitet. Men eftersom jag kommer att använda den till bildredigering vill jag inte ha mindre skärm än 15.4" Men om man räknar bort spelandet ur bilden, eftersom jag inte kommer att använda datorn för spel. Så borde Samsungen ändå vara ett bra alternativ eller?

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Ok. Och hur gick du tillväga när du installerade Windows 7?

Jag använde denna guiden clean install windows 7 som förklarar allt väldigt enkelt. Men som sagt så hade jag strul med messenger vid min första installation.
Nu fungerar allt klockrent.
Jag använde inte windowsnyckeln som sitter på datorns undersida, utan jag skrev ner den som man fick när man laddade hem windows 7.

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk

Funderar starkt på att köpa denna dator (dv6-1224) men har också spanat in en dator här på marknaden som är ett år gammal. Den kostar dock 500 mer och jag undrar om det är värt det med tanke på att processorn antagligen är mycket bättre (intel p8400 2,1 GHz) även om grafikkortet (9600m GT) är lite slöare än mobility 4650.

Datorn kommer användas till TF2 (så blu-ray skiter jag i) och min absoluta smärtgräns går vid 8000 kr så hittar ni någonting som motiverar det priset (för en ny dator) så länka på!

Hjälp mig är ni snälla!

annonsen: http://sweclockers.com/annons/?id=45251

Permalänk

Kom igen nu!

Permalänk

Päpparkaka.

Jag kööte ju en asus istället. Med inteprocessor. Har ett jämnstarkt grafikkort. Om inte du har gddr3 då är ditt bättre. Jag har geforce 9650m gt 1024mb. Jag har testat spelat crysis på högsta upplösning fast low och medium på advancesetting. Flyter på bra och helt ok grafik. Jag personligen hade nog valt hp från siba.Då spelet förmodligen flyter på bättre.

Kolla annars tradera på bärbara datorer. Finns ett företag som heter monao electronincs som lägger upp fina datorer dagligen.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fridman11
Päpparkaka.

Jag kööte ju en asus istället. Med inteprocessor. Har ett jämnstarkt grafikkort. Om inte du har gddr3 då är ditt bättre. Jag har geforce 9650m gt 1024mb. Jag har testat spelat crysis på högsta upplösning fast low och medium på advancesetting. Flyter på bra och helt ok grafik. Jag personligen hade nog valt hp från siba.Då spelet förmodligen flyter på bättre.

Kolla annars tradera på bärbara datorer. Finns ett företag som heter monao electronincs som lägger upp fina datorer dagligen.

Mvh

M.A.O. så behöver jag inte den bättre processorn? Det skiljer 500 kr och för det får jag en bättre processor, mindre RAM och ett något sämre grafikkort. Men det får nog bli ett nyköp istället då

Permalänk

mmm gör det!

Permalänk
Medlem

Hej igen
Louie eller någon annan som kan något om DV6 1224 datorn kanske kan svara på min fråga nu då:

Finns det SPDIF-utgång på datorn? Jag behöver nämligen kunna koppla datorn till min hembioförstärkare optiskt då den saknar HDMI.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollieee
Hej igen
Louie eller någon annan som kan något om DV6 1224 datorn kanske kan svara på min fråga nu då:

Finns det SPDIF-utgång på datorn? Jag behöver nämligen kunna koppla datorn till min hembioförstärkare optiskt då den saknar HDMI.

Tack på förhand!

Det är SPDIF utgång via hörlursuttaget. Vet faktiskt inte själv hur detta funkar
då jag kör via HDMI.

Skulle gissa på att man får använda sig av en http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97228 eller liknande!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har nu fått min Dv6 1224. Kan inte säga nått annat än att jag är otroligt nöjd! Ska spela sönder den lite nu och se vad den går för!
Återkommer.
Kan inte säga nått annat än att jag har totalt nöjd med den!

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot 1224?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505

Intel Pentium T4200 / 2 GHz
ATI Mobility Radeon HD 4650 - 1 GB

Samma grafikkort men Intelprocessor, borde den inte bli svalare? Hur är det med att de blandar Intel med ATI, borde det inte vara Intel/Geforce och AMD/ATI eller det spelar mindre roll?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hur står sig denna mot 1224?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505

Intel Pentium T4200 / 2 GHz
ATI Mobility Radeon HD 4650 - 1 GB

Samma grafikkort men Intelprocessor, borde den inte bli svalare? Hur är det med att de blandar Intel med ATI, borde det inte vara Intel/Geforce och AMD/ATI eller det spelar mindre roll?

Tror inte att det är nån större skillnad. Den stora skillnaden är att Intel'n är svalare = tystare dator.
Jag har den med amd'n i och jag ändrade i BIOS så fläkten går bara när det behövs. Vid vanligt surfande går den nästan inte alls.
Kan garantera att du blir nöjd även vilken du tar.

Permalänk
Medlem

ExxoDuzz, berätta mer!

Hur tycker du batteritiden är? På Notebookcheck fick den ganska usla batteritider, men jag tror att de körde med fläkten på konstant.

Skriv gärna stort som smått!

Permalänk
Medlem

Kom just att tänka på en sak: Borde man inte kunna klocka ner processsorn för att sänka temp och förlänga batteritiden? Oftast använder jag bärbart till att surfa i soffan/sängen, och då krävs inte så mycket kraft. Men när man sen vill spela ett spel kunde man ju klocka upp CPU och GPU.

Eller måsta man även sänka volttalet för att sänka elförbrukningen märkvärt?

Permalänk
Medlem

Vad gäller att notebookcheck körde med fläkten konstant på så tror jag inte att de har så mycket val.. Fläkten GÅR konstant... Inte på något vis högljudd vid normalt användande men knäpptyst är den aldrig! Däremot är den tystare än andra laptops jag ägt vid full flås och blir aldrig gapig! Den Asus G2s jag hade innan hade perioder av tystnad som ersattes av full storm ibland för att sedan återgå i tysthet och det var betydligt mer störande.. Nu tänker jag inte på fläkten. Och som sagt blir den aldrig i närheten av lika högljudd som asusfläkten var när den gick.. Kontenta: inte skrikig ens på full flås men aldrig knäpptyst!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att det har blivit mer positiva skrivelser om HP 1224.. trevligt!

Permalänk
Medlem

Om datorn är tänkt att användas till 99% surf, musik och uppsatser och ytterst lite spelande om ens något, är den fortfarande att rekommendera eller ska man köra på något mindre brutalt? Jag är inte sugen på att få värmeproblem eller att datorn låter mycket.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Körde en 3dMark06 för ett tag sedan (5768p by the way..) och direkt efter avslutat test var gpu-tempen 50C och cpu 68...och det kan knappast kallas varmt när vi snackar bärbart..och jag har säkert 25 grader i rummet. Så det där med amd och värme...tja, de kanske blir varmare än Intel men spelar roll när det ändå inte blir varmt.. Köpte dock burken i förrgår så har inte kollat batteritiden ännu..
Har inte orkat läsa hela tråden utan hoppade in här bak men jag har då inget negativt att säga.. Körde Asus G2s innan och denna är MYCKET bättre. T.o.m känns den solidare, och just det brukar vara asus område.. Asusen hade en Intel T7500 2.2ghz och min standardtest där jag packar upp en 800mb rarfil gick 18 sek snabbare med Amd:n så fattar inte riktigt snacket om att den skulle vara slö heller.. Datorn känns hursomhelst rapp och fin vid vanlig användning! Kanonköp! 6990...är hur nöjd som helst!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550