Hur rengör ni era tangentbord (före och efter)

Permalänk
Medlem

Hur rengör ni era tangentbord (före och efter)

Tänkte det vore kul att ha en tråd där man lägger upp bilder på sitt tangentbord före och efter man rengjort det samt hur man gjorde.

Hur som helst jag börjar med mitt Ultra snuskiga G15 keyboard v1 från helvetet.

Detta keyboard köpte jag alldeles efter dom kom i 2005.
och sen dess har jag damsugit det en gång får nått år sen och torkat av det åtskilliga gånger.

Klicka på bilderna för att se större

Jag trode fan inte det skulle vara så här illa

Jag började med att blåsa bort all löss smuts med tryckluft.
sedan så använde jag bland annat såna dära öronrensare i bomull,jordan soft rubber sticks, toalettpapper mm.

men detta övergav jag pga att det tog son tid/blev inte rent.

Så jag började skruva isär mitt G15 istället i hopp om att kunna ta till med grövre metoder utan att skada tangentbordet.

Första problemet var när jag skulle lyfta bort den svarta ramen så satt LCD skärmen's Koppar kabel grej fast i botten så jag fick ta och dra ut den.

denna koppar grej hölls fast av en liten plast bit som trycktes ner i socketen och höll fast koppar grejen. (att sätta tillbaks den var det svåraste jag behövde göra fruktansvärt pillrigt att få ditt)

LCD skärmens's koppar kabel's socket(eller vad det heter) och brevid är saken som klämmer fast koppar grejen.

Innan man kan separera knapsatts plattan så måste man koppla loss tangenternas kablar(Har dom ett riktigt namn?) jag lirka försiktigt upp dom ur sina Sockets(om dom nu heter så) och kunde sen efter att ha skruvat loss ett dussin skruvar lyfta bort knappsats-plattan och Plexi-plattan som satt fast i knappsats-plattan från botten-plattan. (helvetes mycket plattor.)

Plexi-plattan.
Längst ner ser ni vita fyrkanter där stoppas lys-dioderna in och på så sät lyses hela knappsatsen upp.

Plexi-plattan ska ligga på denna med volym kontrollen neråt.

Botten-plattan här var det inte så smutsigt.

Här ser ni alla koppar grejer från tangenterna.
Den lilla till vänster fästs i botten-plattan med en skruv.

I mitten ser ni Lys-dioderna som passar in i Plexi-plattan

Äntligen rengöring på riktigt viss Massor med varmt vatten och diskmedel
blev jätterent jättefort.

Ahhhh Så ska det se ut punkt slut.

Gummi mattan tog jag och varsamt sköljde av under köks kranen.

LCD skärmen sitter fast med hjälp av tre skruvar och två "plastploppar" från sidorna, en skruv uppifrån och två underifrån som skruvas fast i skydden som ligger frame.

Här ser ni från vänster Botten-plattan, Lys-dioderna, PlattaN^, knappsats-plattan, Ramen och sist LCD skärmen.

Här har ni dom 45 skruvarna som håller samman G15 keyboard.

"Och Se resultatet" Som nytt igen förutom några repor.

Och den funkar utmärkt, alla knappar funkar som dom ska, LCD'n funkar ochså.

Det tog ett bra tag men rent blev det riktigt rent men jag tror nog jag kommer rengöra det oftare innan Colan har stelnat med dammet och bildat cement.

Jag var inte riktigt säker på att den skulle fungera felfritt efter allt men det gjorde den tack och lov.

Bör nog inte göras om man inte kan vågar riskera att G15 tangentbordet går sönder.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, men jag kan inte förstå hur du lyckas få det så skitigt? Fanns ju tillräckligt med virke där för att bygga ett helt hus.

Själv köper jag ett nytt tangentbord när det andra blir för slitet.

Permalänk

Har gjort detta två gånger:

Pillat bort alla tangenter och sedan gått till attack med vatten och toapapper och rengjort varje tangent för sig samt att man får bort de mesta av smutsen under tangenterna. Funkar utmärkt och tar drygt en till två timmar och en bra massa toapapper :]

Tyvärr har jag inte tagit bilder, men anledningen var att katten välte min vattenflaska så det va lika bra att börja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyyy
Bra jobbat, men jag kan inte förstå hur du lyckas få det så skitigt? Fanns ju tillräckligt med virke där för att bygga ett helt hus.

Själv köper jag ett nytt tangentbord när det andra blir för slitet.

Ja du jag knaprar i mig ett och annat framför datorn och dricker ofta Cola.
Efter 4 år så bildas det tydligen en sjujädrans massa snusk.

@ Marabou jag städade mitt på grund av att situationen blev ohållbar, det regnade snusk om jag vände det upp och ner hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har alltid undrat vad G:et i G15 står för. Nu vet vi: Grime, Grit, Grease and Goo. You sure got 'em all!:D

Tack för att du stoppade nästa farsot i tid.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan haha, ja man vet aldrig vilket hemskt virus som hade kunnat frodas där

Permalänk
Medlem

Tangentbordsinfluensan?

Permalänk
Medlem

köper nytt när det gamla slutat fungera

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

Brukar vända på det och skaka lite.. vilket är sant.

Har aldrig tagit loss tangenter och rengjort, vilket säkert hade varit bra men jag är rädd att jag skulle göra fel och något skulle förstöras

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det känns lite onödigt att göra sådär. Finns billiga produkter för enkel rengöring av tangentbord.
T.ex. på Keep I.T Clean hittar man rengöringssvamp.

Permalänk
Medlem

Snuskigt värre, har haft mitt tangentbord i drygt 1½ år nu, undrar hur vidrigt det ser ut om man börjar pilla loss tangenterna.. Detta är en sak att sätta upp på att-göra-när-jag-har-tid-över-listan ^^

Skrivet av xyllian:

Tangentbordsinfluensan?

"Jag är allvarligt sjuk.. Jag har drabbats av TGB influensan :("

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör mitt G15 v2 i diskmaskinen helt enkelt..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag har försökt flera gånger att göra rent tangentbord, men som bäst har tangentbordet fungerat sisådär efteråt. Så, köp ett nytt tangentbord, är huvudalternativet nu för tiden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

hehe jag tar av alla knappar, sätter dom i en skål me varmt vatten och diskmedel, rör runt tar ut tangenterna torkar dom me handduk och låter dom torka en timme eller två sen så sjävla tangentbordet damsuger jag bara, räcker
funkar uber

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

hehe jag tar av alla knappar, sätter dom i en skål me varmt vatten och diskmedel, rör runt tar ut tangenterna torkar dom me handduk och låter dom torka en timme eller två sen så sjävla tangentbordet damsuger jag bara, räcker
funkar uber

Brukar du lyckas få tillbaka space och enter knapparna? Dessa har ju vanligtvis specialfastsättningar som tenderar att gå sönder när man tar loss knapparna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

ja tar av space på något roligt speciellt sätt (slet alltid av knappar i skolan ^^ så lärt mig ta av knapparna fint ) sen så skulle mamma vara snäll engång och dammsuga mitt datorbord när ja inte var hemma, kom hem såg ja bara några få knappar kvar på t-bordet då hade hon sugit upp rätt många knappar, men detta var bara bra att de hände för nu lossnar knapparna lite enklare
enter knapparna är som "normala" knappar för mig?
space har ju bara sin metall sak som går under två små saker, man måste bara få av dom rätt så ingen fara vinka den å ta den hit eller dit (= har ett Saitek Eclipse 2 kan ja tillägga men visst är space jobbigt och går lätt sönder men de har de inte gjort på min iallafall

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Logitech ex 110 skruvas enklast upp genom att plocka ut alla skruvarna, sedan har man botten (och elektroniken) i ett stycke och knapparna inklusive hela fronten i ett stycke, bara att doppa ner fronten (inklusive alla knapparna) direkt ner i ett badkar med diskmedel eller dylikt, torka, och sedan skruva tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag bänder bort alla knappar, doppar i vatten och sätter tillbaka dem efter att jag torkat väck damm och smuts från själva tangentbordet.

Nyligen rengjort så bilder får ni klara er utan

Permalänk
Medlem

Har alltid räckt med light-varianten här. Bänd bort knapparna, rengör i diskhon med hett vatten och diskmedel. Gå lös på tangentbordet med tandborste, tandpetare, hushållspapper och lite blött.

Permalänk
Medlem

Behöver bara använda varmvatten och lite diskmedel till mitt. Det är nämligen ett tvättbart IP66 klassat tangentbord från HP
HP USB PS2 tvättbart tangentbord (VF097AA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Hade tidigare ett Logitech Ultra-Flat och till det använde jag en fuktad trasa när jag skulle rengöra det.
Ultra-Flat Keyboard

Permalänk
Medlem

;D Jag brukar köpa tagentbord för 100-200 kr och sedan köper jag nytt typ var 6e månad istället ^^

Blir det dammigt så blåser man ju klart bort dammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

;D Jag brukar köpa tagentbord för 100-200 kr och sedan köper jag nytt typ var 6e månad istället ^^

Blir det dammigt så blåser man ju klart bort dammet

Blir inte det väldigt dyrt i längden? Därav anledningen till att jag uppgraderade mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Blir inte det väldigt dyrt i längden? Därav anledningen till att jag uppgraderade mitt.

Nja, .. det har jag aldrig tänkt på XD

Jag tycker det är dyrt med att köpa ett tagentbord för 6-700 kr som håller i ettochetthalvt år innan det blir utdaterat?:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nja, .. det har jag aldrig tänkt på XD

Jag tycker det är dyrt med att köpa ett tagentbord för 6-700 kr som håller i ettochetthalvt år innan det blir utdaterat?:S

Dina tangentbord är ju "utdaterade" redan när du köper dom, inte för jag förstår hur ett tangentbord skulle bli "utdaterat".

Permalänk
Medlem

Jag kan väl säga så mycket att ryktet om att det skulle vara skitigare än en toasits stämmer verkligen! Lite skamkänslor nästan...
Monterade isär det och körde med fuktig trasa och vanlig standard Ö&B crap dammsugare och gick lös helt enkelt.
Hittade fan ingen bild av ett svenskt tangentbord nånstans Fick problem när jag kom till "special" tangenterna, så det blev till att sätta sig vid Word och testa sig fram med cykel-nyckeln helt enkelt

Vart väldigt nöjd med resultatet, jag tror dock att jag var lite seg, höll på i 1 ½ timme!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats_88:

Det känns lite onödigt att göra sådär. Finns billiga produkter för enkel rengöring av tangentbord.
T.ex. på Keep I.T Clean hittar man rengöringssvamp.

Den där kommer du inte långt med, då det mesta av smutsen inte sitter mellan, utan under tangenterna. Dit ner når varken svamp eller nån 99:- USB-dammsugare från teknik-magasinet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Den där kommer du inte långt med, då det mesta av smutsen inte sitter mellan, utan under tangenterna. Dit ner når varken svamp eller nån 99:- USB-dammsugare från teknik-magasinet.

Bättre att skaffa en rejäl kompressor och en massa tvättsprit. Så skitiga tangentbord som vissa här har så lär det behövas mer än väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Dina tangentbord är ju "utdaterade" redan när du köper dom, inte för jag förstår hur ett tangentbord skulle bli "utdaterat".

jag menar att om jag skulle på och tänka "nu vill jag ha världens fräckaste tagentbord" så skulle jag t.ex i dagens läge köpa ett logitech g15 för drygt 8-900 kr så skulle jag ju vara jättenöjd. Tills nästa ver. kommer ut eller blir så billigt vilket kan ta allt från en dag till ett år! Man vet ju aldrig riktigt med det där ;D

Och enligt mig så spelar det ingen roll tangentbord som tangentbord
Känns nästan bättre att spela/skriva på mitt Fractal design linear som jag köpte i höst/vintras än kompisens G19.

Köp och släng?:D

Permalänk
Medlem

Det ända jag gör är att torka på tangenterna med en trasa när dom är kladdiga Kanske skulle ta loss alla tangenter och göra rent där också någon gång

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

jag menar att om jag skulle på och tänka "nu vill jag ha världens fräckaste tagentbord" så skulle jag t.ex i dagens läge köpa ett logitech g15 för drygt 8-900 kr så skulle jag ju vara jättenöjd. Tills nästa ver. kommer ut eller blir så billigt vilket kan ta allt från en dag till ett år! Man vet ju aldrig riktigt med det där ;D

Och enligt mig så spelar det ingen roll tangentbord som tangentbord
Känns nästan bättre att spela/skriva på mitt Fractal design linear som jag köpte i höst/vintras än kompisens G19.

Köp och släng?:D

Handlar väl helt om vad man vill ha för funktioner. Det där stämmer ju in på nästan alla produkter i världen. Din dator som du har nu kommer gå ner i pris hela tiden och nya, bättre saker kommer att komma ut hela tiden. Kommer det fortfarande kännas onödigt att ha köpt datorn?