Hur rengör ni era tangentbord (före och efter)
Tänkte det vore kul att ha en tråd där man lägger upp bilder på sitt tangentbord före och efter man rengjort det samt hur man gjorde.
Hur som helst jag börjar med mitt Ultra snuskiga G15 keyboard v1 från helvetet.
Detta keyboard köpte jag alldeles efter dom kom i 2005.
och sen dess har jag damsugit det en gång får nått år sen och torkat av det åtskilliga gånger.
Klicka på bilderna för att se större
Jag trode fan inte det skulle vara så här illa
Jag började med att blåsa bort all löss smuts med tryckluft.
sedan så använde jag bland annat såna dära öronrensare i bomull,jordan soft rubber sticks, toalettpapper mm.
men detta övergav jag pga att det tog son tid/blev inte rent.
Så jag började skruva isär mitt G15 istället i hopp om att kunna ta till med grövre metoder utan att skada tangentbordet.
Första problemet var när jag skulle lyfta bort den svarta ramen så satt LCD skärmen's Koppar kabel grej fast i botten så jag fick ta och dra ut den.
denna koppar grej hölls fast av en liten plast bit som trycktes ner i socketen och höll fast koppar grejen. (att sätta tillbaks den var det svåraste jag behövde göra fruktansvärt pillrigt att få ditt)
LCD skärmens's koppar kabel's socket(eller vad det heter) och brevid är saken som klämmer fast koppar grejen.
Innan man kan separera knapsatts plattan så måste man koppla loss tangenternas kablar(Har dom ett riktigt namn?) jag lirka försiktigt upp dom ur sina Sockets(om dom nu heter så) och kunde sen efter att ha skruvat loss ett dussin skruvar lyfta bort knappsats-plattan och Plexi-plattan som satt fast i knappsats-plattan från botten-plattan. (helvetes mycket plattor.)
Plexi-plattan.
Längst ner ser ni vita fyrkanter där stoppas lys-dioderna in och på så sät lyses hela knappsatsen upp.
Plexi-plattan ska ligga på denna med volym kontrollen neråt.
Botten-plattan här var det inte så smutsigt.
Här ser ni alla koppar grejer från tangenterna.
Den lilla till vänster fästs i botten-plattan med en skruv.
I mitten ser ni Lys-dioderna som passar in i Plexi-plattan
Äntligen rengöring på riktigt viss Massor med varmt vatten och diskmedel
blev jätterent jättefort.
Ahhhh Så ska det se ut punkt slut.
Gummi mattan tog jag och varsamt sköljde av under köks kranen.
LCD skärmen sitter fast med hjälp av tre skruvar och två "plastploppar" från sidorna, en skruv uppifrån och två underifrån som skruvas fast i skydden som ligger frame.
Här ser ni från vänster Botten-plattan, Lys-dioderna, PlattaN^, knappsats-plattan, Ramen och sist LCD skärmen.
Här har ni dom 45 skruvarna som håller samman G15 keyboard.
"Och Se resultatet" Som nytt igen förutom några repor.
Och den funkar utmärkt, alla knappar funkar som dom ska, LCD'n funkar ochså.
Det tog ett bra tag men rent blev det riktigt rent men jag tror nog jag kommer rengöra det oftare innan Colan har stelnat med dammet och bildat cement.
Jag var inte riktigt säker på att den skulle fungera felfritt efter allt men det gjorde den tack och lov.
Bör nog inte göras om man inte kan vågar riskera att G15 tangentbordet går sönder.