Kan ett fungerande nätagg döda mb och fortsätta fungera?

Permalänk
Medlem

Kan ett fungerande nätagg döda mb och fortsätta fungera?

Hej,
en god vän ska köpa ny dator nu då hans gamla verkar ha lagt av totalt.

Den går nästan att starta ibland, då den kör igång, ger ett pip, sen efter en stund kommer två korta pip och sen stänger den av sig, och går inte att starta alls igen.

Har tyvärr inte exakt info på nätagget just nu, men återkommer med det senare!

Sen fungerade den helt plötsligt en dag, utan problem alls. Men dagen efter så var det samma historia igen. (Allting har plockats loss och satts tillbaka, allt är dubbelkollat så ingen glappkontakt heller.)

Min vän har som sagt tröttnat helt nu, så han ska köpa ny låda, nätagg och moderkort till att börja med, och plocka över processor, minnen och grafikkort till att börja med (finns en möjlighet att det är gpu:n som är paj?).

Men nu kommer min fråga;
Det är nämligen så att den tidigare ägaren av datorn har för sig att nätagget har betett sig lite underligt. Så han och min vän tror att det kanske är det som eventuellt haft sönder moderkortet.

Kan sånt ske? Jag är nämligen lite sugen på att tigga till mig det nätagget och sätta i min gamla burk, då jag inte tror att det jag har nu riktigt kommer räcka.
Men det känns ju inte helt bra om det skulle vara så att det är ett moderkortsätande agg jag sätter in.

Finns det något sätt att testa det annars?

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk

Jooo, klart att det kan vara så även om det inte är direkt troligt. Det med att datorn startar ibland och ibland inte är i normalt fall moderkortet eller internminnet.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg som ripplar/sprider på spänningarna mycket kan vara farligt för komponenter.
Därför man rekommenderar vissa märken av nätagg och oftast de dyrare aggen.
Dessa har bättre kvalitet och komponenter gentemot t.ex. de fruktade Qtec nätaggen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr är pip-koderna för moderkortet otroligt dåligt dokumenterade, så har inte kunnat diagnostera det så.

Däremot så bad jag min vän att prova med bara ett minne, och byta slot på det och se om det funkade i någon. Men det hjälpte inte.

Finns det något sätt att se om agget ripplar? Utan att riskera hårdvara dvs.

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Hedersmedlem

Enda säkra sättet är oscilloskop.

Enklaste är att du kollar vilket agget är och ålder. Är det skräpagg som dessutom har något år på nacken är det troligaste orsaken.

Agg kan rippla hur mycket som helst och döda alla anslutna komponenter. Det är bara att löda bort alla filter på sekundären. Agget kommer fungera perfekt ändå eftersom det inte har något med den egentliga funktionen att göra. Ett switchat agg fullkomligt vräker ut skit (genom sin konstruktion) och därför behövs olika filter (bla kondensatorer som det snålas in på av mindre seriösa tillverkare).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro