Permalänk
Medlem

Herregud, hur mycket kan man krångla till en sketen vattenkylning??

Jag har kört på avjonatvatten från jobbet (0.4us/när jag testa) o ~10% vanlig ethylenglykol i flera år. skruva isär blocken i våras för att kolla hur det såg ut efter att blandat material hur som helst? Som nya, bara skruva ihop o köra vidare med samma vatten som är 3+år gammalt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Okej med det jag syftade på var att han sa "Så det är destillerat vatten som sen är kokt" och då sa jag att destillerat vatten är väl kokt. Har ingen koll på joniserande strålning och sånt så det lämnar jag till mer kunniga personer

Cred till dig, läste lite slarvigt.
Men nu är nomenklaturen klarlagd.

Tillsatser och sådant lämnar även jag till mer kunniga.

Permalänk
Medlem

Körde med batterivattnet.
Har inga tillsatser, bara en bit silver.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Folk har säkert redan skrivit detta, (orkade inte lästa igenom allt) men köp batterivatten på biltema eller liknande. Använder det själv och det funkar hur bra som helst. Köpa apotekets vatten är ju bara dumt och dyrt!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga här att om det börjar läcka så spelar det nog ingen större roll, då en burk oftast är täckt med damm och sånt som skitar ner vattnet. så vattnets ledningsförmåga är nog ganska skit samma.
Själv blandade jag batterivatten och glykol 40/40 + ung 20 av det gamla vattnet senast. innan dess ung 50/50 glykol och vanligt vatten.
avjoniserat eller inte är nog skitsamma tror jag, innan komponenterna i vattenkylningen blivit så pass sunkiga så det börjar läcka så har vi nog redan byggt ny dator flera gånger.

Permalänk

Det måste väl vara bättre att fylla med mineralolja iställetför vatten? Det tar upp värmen bättre än vatten och är inte ledande, kan kanske vara problematiskt att hitta en ljudlös pump som orkar dra oljan runt loopen?

Har googlat lite men inte hittat någonting om det här, det enda där olja är nämnt är vid faktisk dränkning av hela maskinen, men det blir ju extremt jobbigt att jobba med om man ska byta processor eller installera ett annat grafikkort.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till varför du inte hittar något om detta på google.

Skulle mineralolja ta upp värmen bättre än vatten, vilket jag tvivlar på, så skulle du behöva en lastbilsradiator att kyla den med.

Lordsqueak
Bor du i lappland och har radiatorn utomhus? Undrar bara om du har en bra förklaring varför du kör med hälften vatten/glykol. 5-10% glykol räcker gott och väl till att hålla allt organiskt liv borta i evigheter.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

emigrating12: Vatten tar upp värme bättre än olja, vatten har även bättre förmåga att överföra värmen till andra material (radiatorn i det här fallet) vilket är önskvärt.

Om jag kommer ihåg rätt så har vatten en värmekapacitet på ca 4.2 KJ/Kg*C medans olja ligger på runt 2.1. Men det är värmeledningsförmågan som står för största skillnaden - 0.6 för vatten mot 0.14 för olja.

Så vatten är bäst på allt!

Ang. Glykolen, 50/50 är alldeles för mycket och kommer bara leda till dåliga temperaturer då motsvarande siffror för Glykol är 2.4 resp 0.2.

Ingen glykol är bäst om man bara vill ha ned tempen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste medge att det är ganska rolig läsning i denna tråd. Lite tråkigt bara om det kommer en nybörjare på vatten-kylning och går på allt trams som skrivs här.

Jag menar, hur jävla svårt kan det vara.
Ta vanligt kranvatten, (ev destillerat batterivatten om man vill kasta pengar i sjön), koka ett par minuter, kyl ner och tillsätt någon % algdödande tillsatts, klart. Byt vatten 1g/år. Har funkat för mig sedan 2004.

Det ÄR faktiskt inte svårare än så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt

Ang. Glykolen, 50/50 är alldeles för mycket och kommer bara leda till dåliga temperaturer då motsvarande siffror för Glykol är 2.4 resp 0.2.

Ingen glykol är bäst om man bara vill ha ned tempen!

~10% glykol kommer dock inte ge någon märkbar försämring då det är så liten effekt som skall ledas bort. Sen om man drabbas av t.ex galvanisk korrosion så kommer även förmodligen 50/50 blandningen vara totalt överlägsen..

Det är ingen race motor (verkningsgrad väl långt under 50%) på flera hundra hk (1hk ~735watt) som ligger på gränsen till överhettning.

Radiatorn storlek / luftflödet igenom den är det viktigaste.
Sterilt apoteksvatten m.m är bara trams.
edit: Vill man överarbeta en lösning så är det ok men inget som behövs, som spill skrev.

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa vatten kylning skulle jag välja att ha i kylarvätska som man har i bilen+ajax eller något liknande.

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kyla min med 18-årig Macallan. Endast det bästa är gott nog.
(dessutom kan man ju dra upp en slang till skrivbordet så man kan ta sig en slurk när man känner för det!)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Måste medge att det är ganska rolig läsning i denna tråd. Lite tråkigt bara om det kommer en nybörjare på vatten-kylning och går på allt trams som skrivs här.

Jag menar, hur jävla svårt kan det vara.
Ta vanligt kranvatten, (ev destillerat batterivatten om man vill kasta pengar i sjön), koka ett par minuter, kyl ner och tillsätt någon % algdödande tillsatts, klart. Byt vatten 1g/år. Har funkat för mig sedan 2004.

Det ÄR faktiskt inte svårare än så.

Imo så är faller inte bruk av avjoniserat/avmineraliserat vatten inom tramskategorin, man minimerar iaf risken av kalkavlagringar om man kör med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andenswe
Skulle jag skaffa vatten kylning skulle jag välja att ha i kylarvätska som man har i bilen+ajax eller något liknande.

ethylenglykol=kylarvätska (propylen är en miljövänlig intelikabra variant)

ajax?.......... Y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Imo så är faller inte bruk av avjoniserat/avmineraliserat vatten inom tramskategorin, man minimerar iaf risken av kalkavlagringar om man kör med det.

Ännu mera trams.

Om du så hade rinnande vatten direkt från kran i lopen, så tar det kanske ett år innan det det bildas kalkavlagringar.

Hur mycket kalk tror du att det kan finnas i 1-2 liter vatten som normal rymmer ett vattenkylt system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ännu mera trams.

Om du så hade rinnande vatten direkt från kran i lopen, så tar det kanske ett år innan det det bildas kalkavlagringar.

Hur mycket kalk tror du att det kan finnas i 1-2 liter vatten som normal rymmer ett vattenkylt system.

Det beror helt och hållet på hur hårt vatten det är på orten man bor på, har man otur så har man hårt vatten och då hinner det bildas avlagringar inom ett år.

Man kan ju inte alltid anta att alla har tillgång till mjukt vatten.

Permalänk
Medlem

Jo tjena, vill se de avlagringar du får på 2 liter vatten.

I rest my case.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Man kan ju inte alltid anta att alla har tillgång till mjukt vatten.

Kalkrikt kranvatten finns i Skåne och Gotland, möjligen även Öland.
Resten av Sverige kan förutsättas ha kalkfattigt vatten, möjligen med lokala undantag.

Som tidigare påpekats spelar vattnets elektriska ledningsförmåga i praktiken ingen som helst roll i samband med läckage. Den spelar roll bara om man skall använda vattnet utan tillsats i ett system med olika metaller inblandade, framförallt om man har block och nipplar med olika galvanisk potential.

/Olle

Permalänk
Medlem

batterivatten och lite (typ 10%) röd glykol från mekonomen tillsammans med genomskinliga slangar sen e de klart, inte svårare än så

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Entusiast

Brukar inte sterilt vatten innehålla samma saltkoncentration som vår kropp för att inte vara irriterande?
Sen håller jag med alla de som säger att det är skit samma.
Är du rädd för kalkavlagringar så köper man ett par liter batterivatten.
Det spelar ingen roll om vattnet är sterilt eller fritt från joner från början då det kommer bli fullt med bakterier och joner efter en vecka i loopen ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Brukar inte sterilt vatten innehålla samma saltkoncentration som vår kropp för att inte vara irriterande?
Sen håller jag med alla de som säger att det är skit samma.
Är du rädd för kalkavlagringar så köper man ett par liter batterivatten.
Det spelar ingen roll om vattnet är sterilt eller fritt från joner från början då det kommer bli fullt med bakterier och joner efter en vecka i loopen ändå.

Du tänker på fysiologisk koksaltlösning, det är också sterilt men inte samma sak som sterilt vatten.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Varför hålla på och klabba med avjoniserat vatten. Ni har ju metallblock om kommer att jonisera vattnet på ett litet kick.
Dessutom att tro att vattnet kommer att vara sterilt då ni köper sterilt vatten. Slangarna, blocken, har ni steriliserat dom då?

Ta vatten i kranen, tillsätt en skvätt etylenglykol, klart!

Permalänk
Medlem

avsaltat vatten med lite tillsatt klor borde fungera... klor dödar ju bakterier och bör därigenom skydda mot biologiskt material.

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem

Risken med kranvatten, eller något motsvarande, är att man inte vet vad man får i form av föroreningar, näringsämnen och andra tillsatser som till exempel klor och vilka effekter det kan ha på kylsystemet.

Det kan säkert fungera bra med bara kranvatten, men det kanske lever något i det som kan växa till och skapa problem, även om man kokar det finns näringsämnena kvar från alla organismer som var i vattnet och det ökar risken för att något börjar växa.
Vatten runt 30°-35° grader är perfekt för alger och annat grejs att växa i tillsätt lite näring och man har ett perfekt litet växthus.

Fördelen med att använda destillerat/avjoniserat vatten av hög kvalitet är att man vet att det är rent vatten och väldigt lite annat. Alla näringsämnen och föroreningar i vattnet måste komma in genom påfyllningshålet vilket minskar risken för att något börjar växa. Och eliminerar risken för att man får med något i vattnet som kommer samla sig på fel ställe.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Risken med kranvatten, eller något motsvarande, är att man inte vet vad man får i form av föroreningar, näringsämnen och andra tillsatser som till exempel klor och vilka effekter det kan ha på kylsystemet.

Det kan säkert fungera bra med bara kranvatten, men det kanske lever något i det som kan växa till och skapa problem, även om man kokar det finns näringsämnena kvar från alla organismer som var i vattnet och det ökar risken för att något börjar växa.
Vatten runt 30°-35° grader är perfekt för alger och annat grejs att växa i tillsätt lite näring och man har ett perfekt litet växthus.

Fördelen med att använda destillerat/avjoniserat vatten av hög kvalitet är att man vet att det är rent vatten och väldigt lite annat. Alla näringsämnen och föroreningar i vattnet måste komma in genom påfyllningshålet vilket minskar risken för att något börjar växa. Och eliminerar risken för att man får med något i vattnet som kommer samla sig på fel ställe.

Oj,oj,oj. du missade visst de ca 15 inläggen i denna tråd där folk lägger större vikt på att ha en skvätt algdödande tillsats, än att kasta pengar på något "destillerat/avjoniserat vatten av hög kvalitet" som du så fint skriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spill
Inte så att du missade att i princip ingen av de som sa släng i lite algdödare och kör, inte använt kranvatten
Det är mycket möjligt att vattenkvalitet är tillräckligt hög på de flesta ställen i Sverige att det fungerar utan problem med kranvatten men varför chansa när en flaska batterivatten som man vet är rent kostar några tior.

Håller med om att man inte behöver göra det så svårt, stanna till på macken på vägen hem köp några liter batterivatten för en 50 lapp och häll i tillsammans med rätt dos av din favorit algdödare.

Kollade förresten på flaskan vatten jag använde senast, Shells batterivatten, står på flaskan att det är både destillerat och avjoniserat så om man absolut vill ha vatten som har destillerats så är ju det ett alternativ.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att folk ofta tror att vattenkylning på en dator är något avancerat.
Det är små effekter som skall ledas bort o det behövs inte apeteksvatten, waterwetter, silver o.s.v. t.o.m ajax o klor m.m har tagits upp..

Det spill försöker förklara är att det räcker med vatten samt något algdödande.

De som inte tycker glykol är giftigt nog? Är naturligtvis välkomna att använda något annat men mister då förmodligen skyddet mot galvanisk korrosion o bör då vara jäkligt säkra på att man inte blandar olika metaller.

http://www.chilledpc.co.uk/shop/images/large/g12large.jpg
http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-65556269779593_2066_70924023
contains? svindyr glykol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Jag är totalnoob när det kommer till vattenkylning men en tanke som slagit mig är att köra med någon lättflytande ickeledande olja eller liknande istället för vatten. Finns det ens några sådana alternativ?

Finns ju flertal projekt där man sänkt ner riggen i ett akvarium men om detta fungerar är det ju definitivt mindre kladdigt.

Finns inget som har lika bra värmeledningsförmåga som vatten. Vid vanlig vattenkylning så har vattnet mer "direktkontakt" med komponenterna. Att sänka hela riggen i olja är en grej, att ha olja i en vattenloop är en annan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Undrar bara, vad är det för fiskar som simmar runt i "nästintill 100% rent destillerat vatten"? Eller har du bara blivit blåst på 1,5k.

Destillerat vatten, eller avjonat vatten, är bra att hälla i akvariet då det hjälper till att hålla pH-värdet nära sju. Sedan om man kan filtrera bort andra elaka kemikalier ur vattnet är det bra med.

Skulle du dock byta ut allt vatten i akvariet mot destvatten skulle fiskarna inte må så bra, men i lagom mängd är det bra.

Hoppas att saker och ting är lite klarare nu.

Permalänk

mustigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Spill
Kollade förresten på flaskan vatten jag använde senast, Shells batterivatten, står på flaskan att det är både destillerat och avjoniserat så om man absolut vill ha vatten som har destillerats så är ju det ett alternativ.

Körde med Shells batterivatten med resultat total algbildning...
(Körde med Waterwetter och Ferarri Red som algdödare)
Summa sumarum, har aldrig sett så mycket alger i hela livet - fan dom borde hälla denna kombo i världshaven som håller på att dö ut för att få lite fart på ekologin...

Fråga, varför Silverbesticken i vattnet? Blandar ni ihop alger och varulvar?

Hä hä,

/Silverbullit

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12