Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag har kört linux permanent på desktopdatorn sen våren 2006 och MacOS X på laptopen i ca två år. Så jag använder båda systemen parallellt.
Min åsikt är att inget av dem är riktigt perfekt, men MacOS X ligger närmare perfektion än linux. Linuxen utvecklas även i rasande takt, vilket är väldigt positivt. MacOS X saknar t.ex. en vettig pakethanterare från start, det går att installera diverse olika i efterhand, men det blir aldrig lika integrerat som exempelvis APT i Debian/Ubuntu. Linuxen saknar däremot en vettig Exposé-implentation, om inte Compiz har blivit betydligt bättre det senaste året. Även spotlight tycker jag fungerar bättre än de flesta indexeringstjänster på linuxen.
I övrigt så är det egentligen på vissa programområden jag ser OSX som en stor fördel, jag sysslar en hel del med foto och då vill jag ha tillgång till Photoshop t.ex.
På server sidan kör jag Debian och det har jag för åsikt att fortsätta med
Pekplattan på Macbookarna är faktiskt en sak jag kan betala extra för, kan man inte tvåfingerscrolla eller tvåfingerklicka för högerklick så är det en oanvändbar pekplatta i min mening. Sen är det inte helt fel att det är stora och rejäla plattor istället för de pyttesmå som brukar finnas på PC-laptops.