Sjukt sugen på MBP 13.

Permalänk

Fick skivorna med, så satte in dom och installerar det nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solskenet
Fick skivorna med, så satte in dom och installerar det nu...

Fick du en Snow Leopard skiva? Alltså en storvuxen katt med snö på huvudet?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Hehe ja..?
blir lite osäker när du säger sådär, men när jag tittar på skivans manual så står det Mac OS X Snow Leopard. så ja?

Permalänk
Medlem

Jag har ju en MB 13" i aluminium. Unibody tror jag den kallas... Intel processor och 4gb ddr3 ram. Vad är det för skillnad på den och nya mbp 13"?
När jag köpte min MB så kostade den billigaste MBP typ 16 tusen och var 15".

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

vad jag läst så är det framför allt batteritid och bättre skärm tyP?
kan ha missa nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Jag har ju en MB 13" i aluminium. Unibody tror jag den kallas... Intel processor och 4gb ddr3 ram. Vad är det för skillnad på den och nya mbp 13"?
När jag köpte min MB så kostade den billigaste MBP typ 16 tusen och var 15".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solskenet
vad jag läst så är det framför allt batteritid och bättre skärm tyP?
kan ha missa nåt

Bättre skärm, Firewire 800, SD-kortsläsare, Snäppet snabbare CPU, bättre batteri, backlight tangentbord på den billigaste 13" också.. i övrigt så är det samma.

Kan ha glömt något.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Bättre skärm, Firewire 800, SD-kortsläsare, Snäppet snabbare CPU, bättre batteri, backlight tangentbord på den billigaste 13" också.. i övrigt så är det samma.

Kan ha glömt något.

Ja, upp till 8GB RAM-minne

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem

Tänker själv köpa en MB snart, har tyvärr inte råd med MPB som en fattig student så den vita får räcka för mig. Känns dock ändå som ett bra köp, en Mac är ju alltid en Mac. Men tänker vänta tills efter 090909, man vet aldrig vad som händer. Det finns ju rykten om att den vita ska uppdateras, men vi får väl se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuddeM
Tänker själv köpa en MB snart, har tyvärr inte råd med MPB som en fattig student så den vita får räcka för mig. Känns dock ändå som ett bra köp, en Mac är ju alltid en Mac. Men tänker vänta tills efter 090909, man vet aldrig vad som händer. Det finns ju rykten om att den vita ska uppdateras, men vi får väl se hur det blir med det.

Lägg 2000 kr extra och få en MBP, med bl.a. annat multi-touch, bättre skärm och processor. Du kommer inte bli besviken.

Jag beställde min MBP förra veckan och nu sitter jag med den och är hur nöjd som helst. Den är värd varenda krona!
Jag förvånas fortfarande över hur bra multi-touch fungerar. Andrar laptops är hopplösa, men med en MBP kan man faktiskt använda styrplattan istället för en riktig mus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Den har den bästa batteritiden i världen (med undantag för storebror 17")

Vad är det här för Apple-dogma? Jag har fått ut mer på min Thinkpad X61, och den är bra äldre än MBP 13".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Kan ha glömt något.

Vadå bättre skärm? Skärmen i 13" MBP är det som håller mig från att ens överväga en, PGA att den använder sig av dithering...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Vad är det här för Apple-dogma? Jag har fått ut mer på min Thinkpad X61, och den är bra äldre än MBP 13".

Vadå bättre skärm? Skärmen i 13" MBP är det som håller mig från att ens överväga en, PGA att den använder sig av dithering...

Dithering är ju verkligen ett JÄTTEPROBLEM! *ironisk* Möjligtvis om man sysslar med någon grafisk produktion men då sitter man knappast på en 13" MBP iaf.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Dithering är ju verkligen ett JÄTTEPROBLEM! *ironisk*

Spenderar man tolv tusen+ på en dator så tycker jag man borde få kvalité, i synnerhet eftersom de ljuger om "Millions of colors" på deras hemsida.

Visa signatur

Permalänk

Visst hade det varit bättre med än 8bitars panel men faktum är att 99% av användarna förmodligen inte ser någon skillnad. Passar den inte dina behov köper du en annan produkt. Vad är problemet? Du kan ju inte påstå att den är ett dåligt köp för någon som inte har dina behov.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Inaktiv

jag önskar jag oxå hade några tusenlappar som jag inte behövde för dessa MBP är väldigt snygga och gedigna, osar verkligeg kvalitet.. men som den fattiglapp man är så köper man istället en lika bra dator för halva priset.

Permalänk
Citat:

Spenderar man tolv tusen+ på en dator så tycker jag man borde få kvalité, i synnerhet eftersom de ljuger om "Millions of colors" på deras hemsida.

Vad kostade din x61 när den introducerades? Har den 8bitars panel? Ojdå.. den kostade visst över 20.000kr och har 6bit panel.. kila iväg nu lille pöjk.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vad kostade din x61 när den introducerades? Har den 8bitars panel? Ojdå.. den kostade visst över 20.000kr och har 6bit panel.. kila iväg nu lille pöjk.

Om du nu tycker att din argument inte håller utan att klanka ner på människor, är din argument då bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om du nu tycker att din argument inte håller utan att klanka ner på människor, är din argument då bra?

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.. fratey klagade på att 13" MBP har en 6bit panel och kostade 12.000kr. Jag påpekade då att den dator han själv köpt kostade betydligt mer och inte heller har 8bitars panel. Han kom bara in i tråden för att antyda att folk var mac-talibaner och peka på en brist som alla datorer i samma segment lider av. Sånt är jag allergisk mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst hade det varit bättre med än 8bitars panel men faktum är att 99% av användarna förmodligen inte ser någon skillnad.

Skojar du?
Om du inte kan se skillnad på
http://livercat.com/fileshare/bit_test18.png : 6-bit
och
http://livercat.com/fileshare/bit_test24.png : 8-bit
då har du antingen en 6-bit skärm eller behöver glasögon med minst tio dioptrier.

Citat:

Passar den inte dina behov köper du en annan produkt. Vad är problemet? Du kan ju inte påstå att den är ett dåligt köp för någon som inte har dina behov.

Du har rätt, hur vågar jag säga något som kan tolkas det minsta negativt från Apple? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag förolämpade din kult.

Citat:

Jag skulle inte ha en ultraportabel thinkpad som designdator, den passade perfekt för mina behov just då. Dessutom nämnde jag inte panelen angående Thinkpaden, som vilken normal person som helst kunde se - jag pratade om att batteriet inte var det bästa i världen eftersom det inte var så.

Citat:

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.. fratey klagade på att 13" MBP har en 6bit panel och kostade 12.000kr. Jag påpekade då att den dator han själv köpt kostade betydligt mer och inte heller har 8bitars panel.

1. Lenovo påstår inte att deras skärmar kan visa 'millions of colors'
2. Det här är inte Lenovo-forumet
3. I samband till Lenovon så pratade jag endast om batteritid
4. Ska du tjata om vilken dator jag köper så tycker jag du borde läsa in dig lite mer lilla gubben, den var perfekt för mina behov då. Jag designar hellre på en 13" MBP än denna X61 av flera anledningar, definitivt, men just då var inte design det jag sysslade med. Ska jag designa portabelt köper jag troligen en Dell Studio XPS eller om jag får någon bra rabatt, 15" eller 17" MBP.

Nu tycker jag du bör lugna ner dig med dina ad hominem-attacker, spela lite Wii Sports, och komma tillbaka och inse vad för korkat du skrivit.
Hej!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Skojar du?
Om du inte kan se skillnad på
http://livercat.com/fileshare/bit_test18.png : 6-bit
och
http://livercat.com/fileshare/bit_test24.png : 8-bit
då har du antingen en 6-bit skärm eller behöver glasögon med minst tio dioptrier.

Nu gör du dig dummare än vad du är (hoppas jag). Du vet mycket väl att man använder flera tekniker som gör att exemplet ovan är kraftigt överdrivet.

Citat:

Du har rätt, hur vågar jag säga något som kan tolkas det minsta negativt från Apple? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag förolämpade din kult.

Du får jättegärna kritisera Apple, det stör mig inte det minsta - så länge som kritiken är saklig och befogad.

Citat:

Jag skulle inte ha en ultraportabel thinkpad som designdator, den passade perfekt för mina behov just då. Dessutom nämnde jag inte panelen angående Thinkpaden, som vilken normal person som helst kunde se - jag pratade om att batteriet inte var det bästa i världen eftersom det inte var så.

1. Lenovo påstår inte att deras skärmar kan visa 'millions of colors'
2. Det här är inte Lenovo-forumet
3. I samband till Lenovon så pratade jag endast om batteritid
4. Ska du tjata om vilken dator jag köper så tycker jag du borde läsa in dig lite mer lilla gubben, den var perfekt för mina behov då. Jag designar hellre på en 13" MBP än denna X61 av flera anledningar, definitivt, men just då var inte design det jag sysslade med. Ska jag designa portabelt köper jag troligen en Dell Studio XPS eller om jag får någon bra rabatt, 15" eller 17" MBP.

Fast du sa själv, i fallet med MBP, att en dator för 12000kr borde innebära kvalité? Jag håller dock med om att miljontals färger borde specificeras tydligare att det gäller dithering + andra tekniker. Du säger att du inte köpte din X61 för att designa på så då blir min motfråga - har någon i den här tråden nämnt att de ska använda sin MBP att designa på eftersom du i det här fallet lyfter fram bristen på 8bit som ett argument för att inte köpa den?

Citat:

Nu tycker jag du bör lugna ner dig med dina ad hominem-attacker, spela lite Wii Sports, och komma tillbaka och inse vad för korkat du skrivit.
Hej!

Du klagar på personangrepp och avslutar själv med ett. Du är åtminstone konsekvent i din dubbelmoral. Jag avskyr mac-talibaner som blint försvarar uppenbara brister i Apples produkter men såna som du är nog ännu värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seriöst, TS har redan köpt en MBP så lite offtopic blev det allt va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu gör du dig dummare än vad du är (hoppas jag). Du vet mycket väl att man använder flera tekniker som gör att exemplet ovan är kraftigt överdrivet.

Det är så färgerna är. Bara för att den blinkar fort mellan olika färger betyder det inte att det är de färgerna som finns - det är inte bilderna som använder tekniker, det är skärmarna själv.

Citat:

Du får jättegärna kritisera Apple, det stör mig inte det minsta - så länge som kritiken är saklig och befogad.

Det gjorde jag två inlägg sen.

Citat:

har någon i den här tråden nämnt att de ska använda sin MBP att designa på eftersom du i det här fallet lyfter fram bristen på 8bit som ett argument för att inte köpa den?

Nej, men samtidigt så har jag inte tagit upp argumentet "bättre skärm" (är den bättre väntar man sig att den ska vara bra), samt så har Apple en nisch om att vara kvalité, särskilt som datorn heter 'pro' vilket man antar att den ska vara gjorda för "proffs", även.

Citat:

Du klagar på personangrepp och avslutar själv med ett.

Inte precis - jag kallar dina inlägg korkade, jag skulle aldrig sjunka så lågt som att kalla dig korkad.

Visa signatur

Permalänk

Jag fick lära mig hur man skulle hantera psykopater för några år sedan av en vän som är psykolog och det verkar komma till användning här. Du har rätt i det du säger, jag har fel!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

superboss & fratey: Nu får ni ge er! Ett inlägg till i samma andra och det blir varning direkt!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det med program till MAC? Funderar på att köpa en MBP (ny förkortning jag lärt mig) 13 tummare. Har läst att man kan köra windows på den. Gör man det i nödfall eller?

Har aldrig haft en Mac och undrar massa. Fler frågor kommer, var så säkra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saxdalen
Hur är det med program till MAC? Funderar på att köpa en MBP (ny förkortning jag lärt mig) 13 tummare. Har läst att man kan köra windows på den. Gör man det i nödfall eller?

Har aldrig haft en Mac och undrar massa. Fler frågor kommer, var så säkra

De mest nödvändiga programmen finns ju till mac, de flesta finns, men däremot är det ont om (jämfört med windows) spel och gratisprogram. windows kan man köra med boot camp som följer med datorn och använda till de program som inte finns till mac, eller som du redan köpt till windows. T.ex. spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bör man vänta till imorgon vid köp av mbp?

Permalänk
Medlem

vänta... du kan ju inte förlora så mycket på det eller?

Permalänk
Medlem

Det är någon Apple konvent...grej imorgon, och vissa säger att det KAN komma någon liten uppdatering på datorerna. Hoppas bara någon fått höra något från någon ;P Men du har nog rätt ändå, så mycket kommer jag nog inte att förlora på det om jag köper nu ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Den ska ha upp till 60% större färgrymd än (wider color gamut) än tidigare 13" (plastbook och MB UnibodY).

Vad jag vet så finns det inte särskillt många bärbara datorer som har 8-bitars panel i den här prisklassen. Ska man hålla på med så pass färgkritiskt arbete så är det en bra idé att köpa en riktig skärm.

Man kan inte få allt för ynka 12kkr.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.236166/sa-mycket-skiljer-macb...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Det är någon Apple konvent...grej imorgon, och vissa säger att det KAN komma någon liten uppdatering på datorerna. Hoppas bara någon fått höra något från någon ;P Men du har nog rätt ändå, så mycket kommer jag nog inte att förlora på det om jag köper nu ..

Det är ett så kallat "Music Event" och lär framförallt rikta sig till deras iPod-serie, iTunes, iTunes Store osv. Chansen för uppdaterade datorer känns liten med tanke på att de uppgraderades i Juni.

Men eftersom väntan handlar om en dag så är det kanske lika bra att vänta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

å andra sidan så är ju en dag inte så lång tid att vänta. priset kan ju sjunka också på gamla modellerna då... jag skall nog vänta. men har en fråga samtidigt.

om jag köper en MBP 13. Och sedan uppgraderar minnet, blir den snabbare då? menar istället för att köpa en MBP 15. KÖper hellre en extra skärm att ha hemma. Går det att använda vilken skärm som helst som fungerar till en "vanlig" pc?