Permalänk
Medlem

Gigabyte EP45-"EXTREME"

Nu ska ni få höra flickor!

Har kastat mitt gamla ankarflöte XFX780i mobo till fiskarna.

Och inhandlat ett Gigabyte EP45-Extra extremt kort. Ville prova på vattenkylning o den e ju förberedd för nordbryggan för det... Nog om de...

Flyttade över alla delar och vips!

MAIN BIOS CHECKSUM ERROR.

BACKUP BIOS CHEKCUM ERROR. Sen står det nått om " Bios auti recovering................ Och så startar den om....

Har provat med nytt batteri. 0 at Cmos, och en massa annat skojj.

Datorn svarar inte på några kommandon förutom av och på....

Någon annan som kan komma med en kvalivficerad gissning om vad det är jag stött på?

Kram!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

"BIOS ROM Checksum Errors

Explanation: The read-only memory (ROM) containing the BIOS program is protected by a checksum value as a double-check that the ROM code is correct. This checksum is compared against the values in the ROM each time the PC is booted and if there is a mismatch, this code is generated.

Note: This error is not the same as a CMOS Checksum Error, which refers to corrupted values of the CMOS settings, the ones you set through the BIOS setup program. This error means the contents of the BIOS code itself are damaged.

Diagnosis: The BIOS ROM chip on the motherboard is probably faulty. It could also be another component on the motherboard."

Bios kretsen kan ha utsatts för ESD eller liknande vilket fått den att sluta fungera. Jag hade skickat in kortet för RMA.