Svag dollar ger billigare hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Svag dollar ger billigare hårdvara

Efter att dollarkursen fått en ordentlig törn är den amerikanska valutan återigen relativt billig. Det leder till lägre priser på datordelar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag har ingen användning för ett nytt grafikkort men köplusten finns ändå inom mig

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Med andra ord, de var dumt att uppgradera sig i våras då
attans...

Permalänk
Medlem

Trevligt Synd bara att jag inte har några pengar att köpa för... hoppas läget håller i sig ett par veckor.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Julafton i förtid

Permalänk

RAM-priset verkar dock ha gått upp? Åtminstone på inet är corsairs minnen 300 spänn dyrare än för en månad sen

Permalänk
Medlem

härligt.
hoppas verkligen butikerna sänker priserna nu när dollarn har rasat lite

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Dollarn är inte svag, den är visserligen svagare än i våras. Men det är ju så att den var historiskt hög innan den gick ner mot 6kr förra året som borde vara en mer normal nivå. Jag tror inte man bör köpa nu för dollarkursens skull iallafall. Dollarn kommer nog fortsätta ner på längre sikt, inte upp ialalfall...

Permalänk

Att dollarn ens lever är sjukt men ner ner ner är bra bra bra för mig iaf

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem

Kan det bara fortsätta en neråt en vecka till så är jag nöjd...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det ligger riktigt lågt då man kanske vill köpa hd5xxx :3

Permalänk
Medlem

butikerna sänker nog inte priserna som var inköpta innan det låga priset.
MEN. det är fullt möjligt att dom nya grejerna kommer få relativt bra priser. det beror ju lite på butikerna ochså. dom kanske inte vill sänka ifall dollarn snart går upp igen.

det är nog mycket bättre för deras egen vinst om dom bara håller priset jämt

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nice, kanske blir nytt grafikkort och Intel's 80GB SSD G2 mot jul då :]

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggyMo
Dollarn kommer nog fortsätta ner på längre sikt, inte upp ialalfall...

Det sa vi för bara något år sedan också. Tror dollarn kommer hålla sig relativt stabil genom diverse insatser. USD är en sån där valuta som inte riktigt är helt "fri".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag hoppas det ligger riktigt lågt då man kanske vill köpa hd5xxx :3

+1

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Med andra ord, de var dumt att uppgradera sig i våras då
attans...

Så du hade hellre väntat till nu för att spara någon tusen lapp -_-

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hoppas dollarn sjunker ännu mer tills DX11-korten kommit, första gången på länge som jag uppgraderar då, sitter på ett x1900 nu och vill självklart ha ett så bra kort som möjligt för billigaste pengen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggyMo
Dollarn är inte svag, den är visserligen svagare än i våras. Men det är ju så att den var historiskt hög innan den gick ner mot 6kr förra året som borde vara en mer normal nivå. Jag tror inte man bör köpa nu för dollarkursens skull iallafall. Dollarn kommer nog fortsätta ner på längre sikt, inte upp ialalfall...

Du har verkligen ingen koll.

edit: syftade mest på detta http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=%2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azimuth
Du har verkligen ingen koll.

Jasså har han inte? Då skulle jag gärna vilja höra en plädering från dig för varför dollarn kommer öka i värde på sikt. Ta gärna med en ingående förklaring för hur ditt resonemang hänger ihop med att USA:s statsskuld knappt får plats på ett A4-papper om man ska skriva ut alla siffror på en rad..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

"Efter att dollarpriset kraftigt skjutit i höjden är den amerikanska valutan återigen relativt billig"

Kanske läge o se över den meningen....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera till i7 ändå då

Permalänk

Inget ont som inte för något gott med sig

Visa signatur

Balle

Permalänk

Jag som har funderat ett tag på en SSD ser detta som ett tecken!
Universum vill att jag ska köpa en SSD helt enkelt

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ganska bra för oss som köper mycket saker som prissätts i dollar. Minns att dollarn kostade över 10kr för ett tag sen men var väl en 10 år sen. Så även om det verkade mycket när den var uppe i 9kr så har det vart värre.

Har dock ingen aledning att uppgradera min C2D. Numera så använder jag knappt datorn till krävande spel längre. Däremot en SSD skulle inte sitta fel så windows känns snabbare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jag som har funderat ett tag på en SSD ser detta som ett tecken!
Universum vill att jag ska köpa en SSD helt enkelt

Du känner också av det? Mitt köp finger drar sig åt köp knapp varje gång jag går in på butik :). Varför kan man inte skit pengar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Så du hade hellre väntat till nu för att spara någon tusen lapp -_-

Är man student så får man nästa börja räkna enkronor, så ja, ett par tusen lappar kan göra stor skillnad

Permalänk
Medlem

Sweclockers är Captain Obvious lol

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer detta betyda att även varor som är "äldre" kommer att bli billigare? Jag menar, självklart nu när butikerna köper in nya Radeon serien och dollarn är billig att det blir billigare kort, men om dem köpt in tex ram minnen i somras för ett pris så sänker dem väl inte priset på det nu för dollarn?