Banbrytande hårdvara

Permalänk
Medlem

Core2 är en utveckling av Pentium 3. Om intel undvikit snedsteget med netburstarkitekturen så skulle utvecklingen av P3 fram till core 2 inte haft några revolutionerande prestandahopp som vi såg i skiftet från P4 till core2.

Netburst uppstod under en tid då klockfrekvensen var måttet på prestandan. Vid lanseringen var de flesta imponerade av att intel lyckats öka klockfrekvensen med 60% jämfört med P3an, men att den genomsnittliga prestandan bara var några procent högre talades det tyst om. Givetvis demonstrerade intel bara de applikationer där netburst presterade betydligt bättre än P3 och Athlon.

De lägst klockade P4 fick till och med vänta på lanseringen då de presterade sämre till ett betydligt högre pris än P3 1GHz.

Pentium M och dess efterföljare som egentligen var avsedd för bärbara hittade till desktopen mer än ett år innan core2 lanserades, och den hade inga problem att matcha P4 till en bråkdel av energiförbrukningen.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2382&p=1

Problemet är att intel under lång tid förespråkade klockfrekvens som mått på prestandan vilket gjorde att de bättre alternativen som fanns i labbet inte fick den uppmärksamhet de förtjänade eller helt enkelt ignorerades.

Först när Athlon64 började få framgång med bra prestanda, låg klockfrekvens och hyffsat låg värmeutveckling, samtidigt som intel kämpade med enorm energiförbrukning och prestandaökning som knappt blev mätbar när frekvensen ökades, då insåg intel att netburst var fel väg. Över en natt slängdes flera års utveckling i soptunnan. Den enda fortsatta utvecklingen av P4 var krympt tillverkningsprocess och att stoppa in dubbla cores under heatspreadern.
Istället vände de sig till utvecklingsteamet i israel som slipat vidare på pentium 3 och fått fram en liten guldklimp. Att ge den duybbla kärnor, 64-bitars instruktioner och alla varianter av SSE så var den i stort sett klar för leverans, och namnet blev core2duo.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Voodoo 2 som många andra säger Quake 2 blev riktigt vackert med det kortet

Visa signatur

9800X3D | ASUS Prime RX 9070 XT OC | ASUS TUF GAMING B850-PLUS
Phanteks XT Pro Ultra Mid | Kingston NV3 SSD 2TB | ASUS TUF Gaming 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
3dfx Voodoo - Blev som att skaffa ny dator.

Tänkte skriva samma. Detta lilla kort gjorde grymt mycket.

Permalänk
Medlem

nVidias 8800 serie speciellt GTX var helt sjukt fenomenalt bra på sin tid å maxxar fortfarande de mästa, fast börjar allt närma sig nytt graffeköp nu, tycker det är tråkigt att ha så gammalt å speciellt varmt kort.

Permalänk
Medlem

För mig personligen så var nog det mest banbrytande hoppet att gå från en 100MHz AMD K5 till en 450MHz PII. Som natt och dag! Men den gamla K5an bootade w95 fortare än vad den nya bootade w98, och det störde mig! Nästa steg, från PIIan till en Athlon XP 2000+ var stort det med!

Ett annat banbrytande hopp var när jag skaffade min fina SSD disk ...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Flerkärniga processorer...

Permalänk
Medlem

Alpha processorn. Den la grunden till mycket den.
Bland annat hyper transport bussen som AMD använder idag

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ingen som nämner musen?

Permalänk
Hedersmedlem

3dfx voodoo-serie, i alla fall 1 och 2. Voodoo3 blev ganska snabbt omkört av konkurrenterna med avseende på bildkvalitet och även prestana.

K7, hade inte AMD lyckats så bra som de gjorde med K7/Athlon samt dess efterföljare så hade vi nog fortfarande fått vänta på Core2. Och antagligen hade en enkel Celeron legat kvar i prisklassen 2000kr.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Minns mitt gamla Hurricane 020 till Amigan. Då blev den riktigt användbar.

Permalänk
Medlem

core 2 serien?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att den trådlösa tekniken borde nämnas?

Både b/g/n-standard samt bluetooth?

Trådlöst ftw!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Banbrytande hårdvara på PC-fronten:

1. 3DFX Voodoo 1: Nu såg 3D-spel ut som det ska se ut.

2. Pentium 1, P75. En Pentium på 75 MHz. Var ett stort hopp från 486:an. Nu började man kunna använda PC till något vettigt.

3. Windows 95. Det klart lättaste operativsystemet för normalsvensson. Linux på den tiden var patetiskt, så kom inte med snack om Linux nu. Linux idag 2009 har inget med Linux 1995 att göra...

4. Windows 3.x. Äntligen slapp man att enbart skriva allt i DOS.

5. CD-brännaren. Äntligen slapp man vara rädd att förlora alla program och spel som man hade på diskett. Men guuud vad lång tid det tog att bränna. Oftast vad det x1 eller x2 som var det normala. Sedan kom x4 och man tyckte det gick så satans fort. När x8 blev en standard kommer jag ihåg att man pratade om att det inte kommer gå att få det fortare.

Annan banbrytande hårdvara:

6. Nintendo 8 bitars (NES). Otroligt rolig spelkonsol med mycket hårdvara att koppla in i.

7. Amiga 500 och Atari 520. Två datorer med lite olika inriktning. Atari'n (min favorit) var mer inriktad på musik (midi) och annan typ av "nyttoprogram". Amigan var mer inriktad på spel, demo och grafik. Var ett stort krig mellan dom, något som man nu senare inser var rätt löjlig, man borde haft en av varje helt enkelt. I alla fall var dessa dom två första datorena som verkligen var något vettigt att ha. Var bra mycket bättre än PC. Var först efter Pentium som PC sprang förbi.

8. DVD-spelaren. ÄNTLIGEN något som kunde döda dom hemska VHS-skiten. Visst, nu finns b-ray, men ändå så är DVD väldigt bra i dom flesta sammanhang. Har en som jag känner trodde att DVD-skivor bara var en fluga... :S

Det var min lista. Ni som sitter och snackar om GF8800 och sådant... Ni har inte hängt med så länge på datorfronten va???
Nej, GF8800 är inte någon banbrytande hårdvara, det är mer en normal utveckling. Nu känns det mest som det enbart är samma saker som bara blir snabbare och snabbare...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Måste säga AMD Opteron vilken processor håller än idag.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

xbox 360
amd phenom

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

c64
1541
Amiga500
Pentium
68060
VooDoo
SBLive
Core2
Intel Atom
Laserdiod Projector

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
xbox 360
amd phenom

Ironi? Xbox 360 är ju rena skiten, otroligt högljud, otroligt varm och otroligt dålig kvalite. Min har bara gått sönder en gång på 1,5år iaf :D. AMD Phenom är väll inget spec heller.

Permalänk
Medlem

Tänk lite längre än de senaste 5 åren hallå!! hur kan man nominera en processor här.. sååå banbrytande lär det ju inte vara, kanske den första processorn isåfall

Kolla in den första räknemaskinen från 1642 coolt

fast kolla på LCD tex.. och då menar jag inte dagens TV apparater utan de tidigaste som på tex miniräknarna,, eller på väckarklockor osv.. ganska banbrytande tycker då jag

eller kolla på CD-skivan/laserdisk hyffsat stor skildnad mot det som fanns innan,,

Kanske ssd kan platsa på denna "lista" ja menar, hårddiskar har sett ut samma i 20år

jag vet inte om det är jag eller mååånga andra som missuppfattat tråden eller om vissa bara är okunniga eller skämtar,, öö förklara isåfall xbox ?
eller phenom ? eller p1 75mhz, hur manbrytande är det med högre frekvens ?? eller en snabbare version av en redan utvecklad teknik..

trodde vi skulle ge förslag på "banbrytande"

Håller dock med att man vill säga 3dfx voodoo för det var tamigfan magi !!

men egentligen så är det nog grafikkortet som ska vara där,, eller rättare sagt, cga / vga

löjligt att ange ett grafikkort efter, same shit but better

DET va mina åsikter iallafall

/Erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Geforce 256 med DDR minne och hardware T&L

släppt hösten 1999

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Banbrytande hårdvara på PC-fronten:

3. Windows 95. Det klart lättaste operativsystemet för normalsvensson. Linux på den tiden var patetiskt, så kom inte med snack om Linux nu. Linux idag 2009 har inget med Linux 1995 att göra....

Min erfarenhet av Linux på den tiden var precis tvärtom; DOS/Win9x fungerade så hopplöst dåligt att det var en ren glädje att använda Linux, även om det var krångligt och mycket att lära sig.
Jag instämmer dock att det var banbrytande; Det var verkligen ett stort steg från win DOS/3.x till DOS/win9x.

Permalänk
Medlem

voodo1 äntligen kan man köra quake1 och andra spel med opengl undra om det inte bara var quake1 i början

tur man lirade det online sen i 4-5år =D

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag är böjd att hålla med om Voodoo 1, även om man inte ska glömma bort Renditions Verite 1000 som kom före Voodoo och som nog var det första 3D-kortet för spel som kan sägas ha slagit.

I stället för PCI så vill jag rösta på Vesa Local Bus (VL-bus), som ersatte ISA för grafikkort och som gjorde det realistiskt att alls ha snabbrörlig grafik på PC.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som många säger 3DFX Voodoo korten. Men annars måste jag säga Playstation 1.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nån sa LCD-skärm. Det va otroligt skönt att slänga den gamla CRT-skärmen, mycket enklare att ta med sig datorn nu

Visst kan en riktigt bra CRT hålla högre bildkvalitet jämfört med en mellanklass TFT, men det är inte värt alla extra kilon på skrivbordet!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Visst kan en riktigt bra CRT hålla högre bildkvalitet jämfört med en mellanklass TFT, men det är inte värt alla extra kilon på skrivbordet!

Jo det tycker jag. Jag köpte en 22" TFT en gång, tröttnade snabbt på den så den fick flytta på sig. Köpte en begagnad 19" CRT istället som jag är mycket mer nöjd med.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Suddiga och flimrande crt klarar vi oss alltid utan.

Det var bara de absolut dyraste trinitron som dög till något alls. Hade en EIZO 17" trinitron för 7000 en gång. den var bra då. Nu, år 2009, finns ingen anledning alls att köra katodstråle.

Vem vill frivilligt sätta sig precis framför en elektronkanon numera? Verkar minst sagt ogenomtänkt

Permalänk
Medlem

I stort så skulle jag nog säga ethernet-kort, och framför allt när TP tog över. Det blev billigt med nätverk och miljontals arbetstillfällen skapades samtidigt som mycket arbete blev enklare och billigare att utföra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Suddiga och flimrande crt klarar vi oss alltid utan.

Det var bara de absolut dyraste trinitron som dög till något alls. Hade en EIZO 17" trinitron för 7000 en gång. den var bra då. Nu, år 2009, finns ingen anledning alls att köra katodstråle.

Vem vill frivilligt sätta sig precis framför en elektronkanon numera? Verkar minst sagt ogenomtänkt

Min Eizo är då inte suddig. Inte flimmrig heller. Å den har trinitron...

Jag tycker att den har mycket bättre bild än min TN som inte ens kan visa svart. Bättre färgdjup och kontrast, inte lika anstängande att titta på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intels core2 duo serie

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Min Eizo är då inte suddig. Inte flimmrig heller. Å den har trinitron...

Jag tycker att den har mycket bättre bild än min TN som inte ens kan visa svart. Bättre färgdjup och kontrast, inte lika anstängande att titta på.

Det blir ju lite jämförelse av äpplen och päron här, men som jag sa: en bra CRT kan klå en TN-panel. Men bättre TFT-paneler är helt klart i klass med CRT-skärmar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.