Mac för arkitektstudent
Hej,
Om ett par veckor börjar jag min arkitektutbildning och måste innan dess inhandla en laptop. För vardagligt bruk föredrar jag Mac före PC alla dagar i veckan. Dock måste jag ju prioritera studierna först. Så min första fråga är:
Hur bra funkar Mac book pro 15'' (inte bestämt vilken prestanda jag har råd med) för arkitektstudier?
Såhär skrev min lärare angående vilka program som jag kommer använda:
"On the software front our labs have Adobe Creative Suite, Microsoft Office, Google Sketchup Pro, ArchiCAD, and AutoCAD. ArchiCAD has a free student version. We may also have Vectorworks and Rhino for next session but that has yet to be finalized."
Andra frågor jag ställer mig är:
Om man nu bestämmer sig för en Mac book Pro 15''. Vilken prestanda ska man välja?
http://store.apple.com/se/browse/ho...ily/macbook_pro
Jag är inte särskilt kunnig va det gäller datorspecifikationer men vad jag kan se så skulle mittenvarianten vara den mest prisvärda. Eftersom jag kommer jobba mycket i 3D så antar jag att grafikkortet är väldigt viktigt. Hur ska jag tänka där? Är alla grafikkort som sitter i 15-tummarna dugliga för det jag kommer ägna mig åt?
Hur bra funkar Apples mus "Mighty Mouse" (finns det flera?) för att rita med i t.ex. CAD? Jag snackade med en arkitekt som sa att man var tvungen att ha en treknappsmus för AutoCAD. Och då undrar jag: är vanliga PC-tillbehör som möss och externa hårddiskar kompatibla med Mac?
Jag vet att Apples datorer är jäkligt dyra, men jag är beredd att lägga det om jag är fullständigt säker på att de kommer funka bra till mina studier.
Jag behöver verkligen hjälp med det här och är oerhört tacksam för alla svar jag kan få!