Mac för arkitektstudent

Permalänk

Mac för arkitektstudent

Hej,

Om ett par veckor börjar jag min arkitektutbildning och måste innan dess inhandla en laptop. För vardagligt bruk föredrar jag Mac före PC alla dagar i veckan. Dock måste jag ju prioritera studierna först. Så min första fråga är:

Hur bra funkar Mac book pro 15'' (inte bestämt vilken prestanda jag har råd med) för arkitektstudier?

Såhär skrev min lärare angående vilka program som jag kommer använda:

"On the software front our labs have Adobe Creative Suite, Microsoft Office, Google Sketchup Pro, ArchiCAD, and AutoCAD. ArchiCAD has a free student version. We may also have Vectorworks and Rhino for next session but that has yet to be finalized."

Andra frågor jag ställer mig är:

Om man nu bestämmer sig för en Mac book Pro 15''. Vilken prestanda ska man välja?

http://store.apple.com/se/browse/ho...ily/macbook_pro

Jag är inte särskilt kunnig va det gäller datorspecifikationer men vad jag kan se så skulle mittenvarianten vara den mest prisvärda. Eftersom jag kommer jobba mycket i 3D så antar jag att grafikkortet är väldigt viktigt. Hur ska jag tänka där? Är alla grafikkort som sitter i 15-tummarna dugliga för det jag kommer ägna mig åt?

Hur bra funkar Apples mus "Mighty Mouse" (finns det flera?) för att rita med i t.ex. CAD? Jag snackade med en arkitekt som sa att man var tvungen att ha en treknappsmus för AutoCAD. Och då undrar jag: är vanliga PC-tillbehör som möss och externa hårddiskar kompatibla med Mac?

Jag vet att Apples datorer är jäkligt dyra, men jag är beredd att lägga det om jag är fullständigt säker på att de kommer funka bra till mina studier.

Jag behöver verkligen hjälp med det här och är oerhört tacksam för alla svar jag kan få!

Permalänk
Medlem

En MacBook Pro 15" ska säkert fungera bra till det du ska använda den till. Jag googlade lite och hittade systemkrav på respektive programs hemsida:

ArchiCad - Kan köras på både windows och Mac OSX men kräver 256mb i ram-minne.

AutoCad - Kan inte köras i Mac OSX men det ska inte vara några problem att installera windows på din Mac genom Bootcamp och köra det den vägen.

Google SketchUp - Ska fungera bra på Mac också.

Angående tillbehör så som möss och hårddiskar så ska du kunna använda de flesta. Det som kanske kan vara ett problem är att tillverkarna ex Logitech har skrivit dåliga drivrutiner. Jag tycker att du ska gå in på en fysik Apple återförsäljare och köpa en mus där.

Så vill du bara ha en Mac så är det bara att handla, men kom ihåg att använda dig av studentrabatten om du beställer datorn från webben. När det gäller prestanda på grafikkort så får du fråga någon annan, jag har inte någon koll alls på hur bra GeForce 9400M är som Apple använder i sina billigaste 15":are.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Alla externa hårddiskar, möss, tangentbord och andra tillbehör som digitalkameror etc fungerar givetvis i mac os x. Enda du kan få lite huvudbry med är NTFS-formaterade diskar som kräver en speciell drivrutin för att funka utanför Windowsvärlden. http://macntfs-3g.blogspot.com/

Vanliga möss funkar direkt, men om du ska få igång alla femtioelva knappar på en lite häftigare mus kan det behövas en drivrutin. Jag har själv en Logitech med många knappar (MX 518) och jag vet inte ens om det finns nån macdrivrutin för den. Jag använder ett tredjepartsprogram som heter Steermouse. http://plentycom.jp/en/steermouse/

Permalänk

Tack för svaren!

Då har vi avklarat det där med möss och andra tillbehör. CHECK!

Verkar ju som att alla program går att använda också bara man installerar Windows. Är det svårt btw? För en lekman som jag.

Fast även om de funkar undrar jag: funkar de bra? Eller är PC helt enkelt att föredra när man ritar och donar?

Sen var det ju det där med grafikkorten och vilken man ska välja. Någon som har erfarenhet av arkitektstudier med Mac? Övriga som kan tänkas ha något att tillägga är givetvis välkomna att ösa på med info de med!

Och studentrabatten ja, den ska jag inte glömma! Tack!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha alternativ, så finns ju alltid icke mac laptops, med otroligt mycket bättre prestanda för pengarna, att beställa från Tyskland (notebookguru, finns en tråd här om dom). Ingen tull inom EU.

Annars ser jag inte varför det inte borde funka, om alla program fungerar till OSX dvs. Mac ses ju mer inom design industin så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boristheblade9
Tack för svaren!

Då har vi avklarat det där med möss och andra tillbehör. CHECK!

Verkar ju som att alla program går att använda också bara man installerar Windows. Är det svårt btw? För en lekman som jag.

Fast även om de funkar undrar jag: funkar de bra? Eller är PC helt enkelt att föredra när man ritar och donar?

Sen var det ju det där med grafikkorten och vilken man ska välja. Någon som har erfarenhet av arkitektstudier med Mac? Övriga som kan tänkas ha något att tillägga är givetvis välkomna att ösa på med info de med!

Och studentrabatten ja, den ska jag inte glömma! Tack!

Installera windows på Mac via bootcamp är lika svårt som att dricka vatten och hålla glaset samtidigt....

Undvik Mightymouse, du kommer bli handikappad i underarmen efter en tids använding. Gör som andra sagt, köp en mus av logictech eller någon annan tillverkare som bara sysslar med sånt.

När det gäller 15" tummarna så ska du köpa den med 2,8ghz processor då den med 2,66ghz är bra mycket slöare i krävande program. Du får även dubbla mängden grafikminne om du köper 2,8an. Den kostar några tusen lappar mer, men kommer vara up-to-date bra mycket längre än 2,66an. Är juh kul om datorn kommer vara fräsh även sista året i studierna och när du ska börja jobba.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jo, jag vet att en PC med samma prestanda är billigare och jag har inte stängt den dörren helt. Med denna tråd ville jag främst klargöra ifall Macs är skit när det kommer till arkitekturstudier för isf kan jag ju redan nu börja kolla på PC.

Frågan jag ställer mig är också om de extra tusenlapparna jag får pröjsa för en Mac är värd den smidighet, design, batteritid osv. som jag får med Mac gentemot PC. Det lutar åt det.

Kan du länka den där notebookguru-tråden du nämnde?

Permalänk
Medlem

Det är värt varendra krona om du tittar på smidighet, vikt, batteritid och skärmkvalitet. Att konka runt på en mac är lite trevliga än annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Alla externa hårddiskar, möss, tangentbord och andra tillbehör som digitalkameror etc fungerar givetvis i mac os x. Enda du kan få lite huvudbry med är NTFS-formaterade diskar som kräver en speciell drivrutin för att funka utanför Windowsvärlden. http://macntfs-3g.blogspot.com/

Vanliga möss funkar direkt, men om du ska få igång alla femtioelva knappar på en lite häftigare mus kan det behövas en drivrutin. Jag har själv en Logitech med många knappar (MX 518) och jag vet inte ens om det finns nån macdrivrutin för den. Jag använder ett tredjepartsprogram som heter Steermouse. http://plentycom.jp/en/steermouse/

Du har LCC till mac http://www.logitech.com/index.cfm/494/3129&cl=us,en

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan jag ställer mig är också om de extra tusenlapparna jag får pröjsa för en Mac är värd den smidighet, design, batteritid osv. som jag får med Mac gentemot PC. Det lutar åt det.

Hade en Zepto 6625WD innan jag köpte min MBP 13", och som svar på din fråga om det är värt det; Alla dagar i veckan enligt mig.

En bärbar dator blir inte en Bra bärbar dator bara för att den har bra datorkomponenter. Det är så mycket annat som spelar in, och min personliga åsikt är att apple dragit ned lite på tekniska specifikationen (ang. hårdvarudelar) men lagt ner betydligt mer energi på allt runt omkring som ingen annan tillverkade gjort. Detta gör att helheten blir så mycket bättre.

Det är mina åsikter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på antireflex-skärm också, mycket skönare att jobba på.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
När det gäller 15" tummarna så ska du köpa den med 2,8ghz processor då den med 2,66ghz är bra mycket slöare i krävande program. Du får även dubbla mängden grafikminne om du köper 2,8an. Den kostar några tusen lappar mer, men kommer vara up-to-date bra mycket längre än 2,66an. Är juh kul om datorn kommer vara fräsh även sista året i studierna och när du ska börja jobba.

I vanliga fall brukar jag gå på principen att man inte ska köpa det allra senaste och dyraste eftersom det ett halvår senare inte är det bästa ändå. Fast skillnaden mellan 2,8 och 2,66 kanske är så pass stor att det är värt. Och hur viktiga är det där extra 256MB grafikkortsminne för det jag ska göra egentligen? Det är mycket pengar redan som det är, så jag sparar gärna de där sista tusingarna om det inte gör en enorm skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag skulle satsa på antireflex-skärm också, mycket skönare att jobba på.

Okej. Vad är för-/nackdelarna? Berätta mer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
En bärbar dator blir inte en Bra bärbar dator bara för att den har bra datorkomponenter. Det är så mycket annat som spelar in, och min personliga åsikt är att apple dragit ned lite på tekniska specifikationen (ang. hårdvarudelar) men lagt ner betydligt mer energi på allt runt omkring som ingen annan tillverkade gjort. Detta gör att helheten blir så mycket bättre.

Det är mina åsikter.

Håller med. Tyvärr får man betala så jäkla mycket mer för att resonera så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Vad är för-/nackdelarna? Berätta mer!

Skärmen på en MacBook Pro består av en glasskiva. Den är alltså ganska blank... Vissa stör sig på att det blir reflektioner och vissa gör det inte. Rent estetiskt tycker jag att datorn ser mycket snyggare ut med blank skärm, svärtan ska också vara bättre. När man väljer matt skärm tar apple bort (som jag har förstått det) glasskivan och den svarta ramen som omger skärmen och ersätter den med en matt yta och en grå ram. Jag har bara sett det på en youtube video för ett bra tag sen så mitt tipps är återigen att gå in på en lokal applebutik och kolla vad du tycker är bäst.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Citat:

I vanliga fall brukar jag gå på principen att man inte ska köpa det allra senaste och dyraste eftersom det ett halvår senare inte är det bästa ändå. Fast skillnaden mellan 2,8 och 2,66 kanske är så pass stor att det är värt. Och hur viktiga är det där extra 256MB grafikkortsminne för det jag ska göra egentligen? Det är mycket pengar redan som det är, så jag sparar gärna de där sista tusingarna om det inte gör en enorm skillnad.

Det är mera än hastigheten som skilljer, kolla cache, det är verkligen stor skillnad på de 2.

Visa signatur

Permalänk

I see. Jag kan tänka mig att det är snyggare med standardskärmen och att det också är bättre när man t.ex. kollar film. Dock är det säkert väldigt skönt när man jobbar hela dagarna i mycket ljus. Typ ritar i CAD. Problemet är att ska jag ha en sån skärm så måste jag vänta ett par veckor och de veckorna har tyvärr inte jag. Men jag ska nog bege mig till närmsta apple-butik för att fråga både det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Finns eftermarknads anti-glare också

Visa signatur

Permalänk

Ok. Va bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Finns eftermarknads anti-glare också

Vad menar du förresten med eftermarknads anti-glare? Trodde först du menade att man kunde betala en slant för att byta ifall man inte var nöjd, men det verkade inte så på den "experten" jag pratade med idag på apple store.

Undrar också: Var hittar man en fysisk Apple store? Om infon finns på apple.se så har dom gjort allt för att få den osynlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar du förresten med eftermarknads anti-glare? Trodde först du menade att man kunde betala en slant för att byta ifall man inte var nöjd, men det verkade inte så på den "experten" jag pratade med idag på apple store.

Undrar också: Var hittar man en fysisk Apple store? Om infon finns på apple.se så har dom gjort allt för att få den osynlig.

http://www.apple.com/se/buy/locator/

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftermarknads är eftermarknads. Har inget att göra med Apple över huvud taget.

Jag var inne på kullander, dom skulle börja ta in anti-glare film/skiva som en 3dje parts tillverkare. Fanns till alla MBP. Tror dock det var rätt saftiga priser med 495 för 13 upp till 995 för 17. Kommer ej ihåg fabrikat.

Visa signatur

Permalänk

Hej igen!

Sitter här och väntar på att UPS ska komma med datorn. Tycker btw dom är helt värdelösa som inte kan på något sätt indikera när de ska komma. Man måste ju sitta inne flera dagar i rad för att vänta på leveransen. Men aja, det var inte det jag skulle säga.

Behöver köpa en mus som 1. Funkar bra till Mac 2. Är bra att rita med (treknappsmus). Jag funderar på ifall det påverkar ritandet mycket om man har trådlös eller ej?

Jag vet att ni tipsat om att gå in på en fysisk butik för att fråga. Fast där tycker jag bara att de försöker lura på en det dyraste de har. Jag litar mer på er och ber därför om tips.

Värt att tillägga är att musen inte får vara för liten för det avskyr jag. Bluetooth är väl också att föredra framför USB eftersom Mac bara har två USB-portar. Eller?

En annan sak som är värd att tillägga är att jag måste köpa musen idag så det är snabba puckar som gäller!

Tack!

Permalänk
Medlem

Stick ner till elgiganten/vad du nu har i närheten och känns på möss. De har ju ändå flera olika framme. Bluetooth är helt klart att föredra om du kör trådlöst, dock kan du ju fundera på om du behöver 2 usb portar när du ritar? Jag har själv en Logitech G5 när jag spelar, men det finns en drös med olika möss och det är din hand. Microsoft 3.0 är en stor mus, kanske kan vara något?

Permalänk

Apple Mighty Mouse har tryckkänsliga yta så den kan du få till minst tre knappars funktion. Man kan lätt luras att tro att den bara har en knapp + scrollhjul men så är alltså inte fallet.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att mighty mouse är ergonomiskt totalt värdelös. Fasten den har 3 knappar...

Jag gillar Logitech. Dom har fattat vinken med komfort. Vissa microsoft möss funkar också.

Gäller att prova dig fram!

Visa signatur

Permalänk

Ok. Får väl åka och snacka med nån där då, fast dom kan väl ingenting om vad som är bäst att rita med.

Jag har precis fått hem min Mac...UPS kom tillslut, och som ny Mac-användare undrar jag över virusskydd. Jag vet att det sas förut att man inte behövde använda något antivirusprogram. Men på senare tid har väl virusen börjat invadera Mac också. Så vad tycker ni? Ska man ha något och isf vad?

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte ha något! Köp en mus och lycka till med studierna! Det kommer gå kanon och du kommer inte ångra en sekund att du tog Mac!
Ska du fixa bootcamp och windows?!

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att köra med ritplatta om du ska rita mycket med datorn. Wacom Bamboo är ett av de erkända märkena.