Råkade trampa på extern HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Råkade trampa på extern HJÄLP!

Skitklantig och skitförbannad
Råkade trampa till min externa WD av my Passport typ, alltså en liten med plasthölje.
Plasten har inte skadats eller spruckit, hårddisken ger ifrån sig lite surr, sen slutar den. Den blåa lampan lyser, samt att den kommer upp som en USB masstorage, men HD kommer inte upp i explorer.
Vad göra??? Har bilder som jag absolut vill rädda, bla på min dotter.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Det sitter normalt en vanlig 2.5" HD i externa hårddiskar, så länge disken inte tog skada så kan man alltid bryta sig in i lådan och koppla in HD:n direkt i en dator och flytta grejerna.

Fått göra så med några gammala LaCie diskar där USB till IDE kontrollern dött.

Bör ju vara värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Mjo, testa ta ut hårddisken och koppla in den direkt i datorn.
Tex så här: http://www.youtube.com/watch?v=ITObQxytdH4

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem

Bara undra? varför skulle den helt plötsligt fungera när den inte fungerar med usb? bara en undran...funderar på att lämna in den.

kolla lite nogrannare nu, plst höljet verkar inte deformerat eller så.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

För du kanske har tur. Lådan, USB kontakteten kanske tog den värsta stöten.

Du har inte direkt förklarat hur den hamnat på golvet till att börja med.
Hur hårt du trampa/hoppade på den/ sparka iväg den som en fotboll.

Eller ens om den var på eller avstängd.

Permalänk
Medlem

La den på golvet med min bärbara brevid för att koppla in den till tv:n
Jag vet KLANTIGT!!
Tog ett steg bakåt och hälen hamnade på HD, men jag hann ju reagera så det var inte med "full" kraft jag trampa till den med, ska tillägga att underlaget var matta. HD var på och läste, eftersom jag kolla på film.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Bara undra? varför skulle den helt plötsligt fungera när den inte fungerar med usb? bara en undran...funderar på att lämna in den.

kolla lite nogrannare nu, plst höljet verkar inte deformerat eller så.

För att hårddisken drivs av en SATA kontakt. I lådan så sitter det en vanlig hårddisk inkopplat till en SATA > USB omvandlare. Om det kortet går sönder så fungerar inte USB'n. Men det betyder inte att hårddisken i sig är trasig. Eftersom sakerna är så kompakta och plasten förmodligen är ganska stryktålig så är risken stor att kretskortet (sata till usb omvandlaren) gick sönder när du klev på den. En disk i sig bör hålla av att man kliver på den. Antar att du inte stod och gungade på den med hälen för att det var extra kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
För att hårddisken drivs av en SATA kontakt. I lådan så sitter det en vanlig hårddisk inkopplat till en SATA > USB omvandlare. Om det kortet går sönder så fungerar inte USB'n. Men det betyder inte att hårddisken i sig är trasig.

ok tack för svaret, ska kolla upp det där =P

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200