Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men varför skulle ett nvidia-chipset utnyttja SSDn bättre? Rör väl sig främst om bättre grafikprestanda och lägre energiförbrukning.

För att Nvidia-chipset är nytt till skillnad från det urgamla som sitter i Intel-netbooks. Huruvida det gör någon större skillnad tvivlar jag på men när man har en dator som i övrigt är bättre och mer motiverbar att kosta på så anser då jag att Nvidia-baserade utnyttjar X25-M bättre.

Frågan är om det gamla chipset Intel kör med ens stödjer SATA2..

Permalänk
Musikälskare

Men är det inte försumbar prestanda förlust mellan sata1 och sata2?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Men är det inte försumbar prestanda förlust mellan sata1 och sata2?

Jo, i upplevelse är det det. Speciellt i en netbook. I benchmarks på en "riktig" dator kan man dock se att de senaste diskarna flaskas av tom SATA2 vid vissa aktiviteter (spec. sekventiella läs).

Trots att det alltså vid vissa specialfall handlar om en teoretisk 50% prestanda-förlust är det ändå försumbart om man tar perspektivet att jämföra med en HDD.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Alignar alltid windows 7 partitionen, jag som installerade w7 från på en vanlig hårddisk och sen klonade den till den nya bör kanske kolla upp det där lite mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För att Nvidia-chipset är nytt till skillnad från det urgamla som sitter i Intel-netbooks. Huruvida det gör någon större skillnad tvivlar jag på men när man har en dator som i övrigt är bättre och mer motiverbar att kosta på så anser då jag att Nvidia-baserade utnyttjar X25-M bättre.

Frågan är om det gamla chipset Intel kör med ens stödjer SATA2..

Mjo visst, det kan jag hålla med om. Men det enda argumentet till att köpa en intel-ssd till en netbook i min värld är att man i framtiden kan flytta disken till en annan dator.
Känns inte som SATA2 eller SATA1 kommer göra någon praktisk skillnad på en netbook.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Alignar alltid windows 7 partitionen, jag som installerade w7 från på en vanlig hårddisk och sen klonade den till den nya bör kanske kolla upp det där lite mer.

Mjo visst, det kan jag hålla med om. Men det enda argumentet till att köpa en intel-ssd till en netbook i min värld är att man i framtiden kan flytta disken till en annan dator.
Känns inte som SATA2 eller SATA1 kommer göra någon praktisk skillnad på en netbook.

Frågan är hur pass Intel-disken är den dag man nu väljer att flytta in den i en "riktig" dator. Utvecklingen kan gå fort. Förstår hur du menar och instämmer, men ska man ha en SSD enbart för en netbook så finns det lämpligare diskar.

Permalänk

köpte min x25-m (retail) från webhallen idag. men, windows vista hittar inte ssd i "dator" . Den finns i bios,enhets hanteraren, hd tune...?
vista startar snabbare så jag tänkte att det var raid men, det ser inte ut att vara det i bios.

någon som har någon ide?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Frågan är hur pass Intel-disken är den dag man nu väljer att flytta in den i en "riktig" dator. Utvecklingen kan gå fort. Förstår hur du menar och instämmer, men ska man ha en SSD enbart för en netbook så finns det lämpligare diskar.

Skitsnack.
På vilket sätt skulle intel g2 vara olämplig som disk till en netbook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Skitsnack.
På vilket sätt skulle intel g2 vara olämplig som disk till en netbook?

Men vad f-n? Har du läst resten av tråden???? Vad han säger är att det finns lämpligare diskar om man ser vilken prestanda man får per krona. Dvs att G2 är overkill för en netbook.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Idag kom min Intel-disk (retail). I helgen ska den installeras!

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk

Premiärpost

Beställde en Intel X25-M G2 80GB hos misco i torsdags kväll, var då i lager dessutom.

Det elektroniska kolli-id fick posten runt 16:00 på fredagen, först på lördagen hade posten det sorterat i Jönköping...

idag(måndag) dök den upp

visade sig vara SSDSA2MH080G2R5 jag fått, kan ha svurit på att det stod SSDSA2MH080G2C1 på sidan när jag beställde... jaja, jag är inte den som gråter blod för det
2290:- kostade den för mig hur som helst.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
köpte min x25-m (retail) från webhallen idag. men, windows vista hittar inte ssd i "dator" . Den finns i bios,enhets hanteraren, hd tune...?
vista startar snabbare så jag tänkte att det var raid men, det ser inte ut att vara det i bios.

någon som har någon ide?

Vadå Vista hittar inte SSD!? Klart som f-n att den hittats då alla program hittar den. Självklart så startar datorn snabbare då din nya SSD är snabbare än allt mekaniskt krafs du kan hitta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Skitsnack.
På vilket sätt skulle intel g2 vara olämplig som disk till en netbook?

Läs vad jag skrivit och försök förstå vad jag skriver. nME besvarade dig bra nog. Men för att ge dig ytterliggare en chans att förstå så drar jag det igen:

Jag anser att Intel X25-M G2 är olämplig eftersom den prestanda disken levererar högst troligen ingen Intel-chipset'ad Netbook idag kan ta tillvara på pga urgammalt chipset. Varför köpa den bästa SSD som går att köpa, när dels datorn inte kan hantera disken optimalt, disken är svår att få tag i och dyr avseende GB/kr. Finns bättre diskar, som jag skrivit tidigare, exempelvis Kingstons Value diskar.

Fattar du nu eller ska vi ta det igen? Det finns lämpligare diskar att stoppa i en netbook. Jag säger inte att denna disk suger (jag har kört min i nästan två månader, bästa uppgradering någonsin till min dator) men i hop med en klen netbook så är det verkligen att elda pengar. Speciellt när netbooken sitter med ett gammalt chipset från 2006...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men vad f-n? Har du läst resten av tråden???? Vad han säger är att det finns lämpligare diskar om man ser vilken prestanda man får per krona. Dvs att G2 är overkill för en netbook.

Exakt, du förstod vad jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
visade sig vara SSDSA2MH080G2R5 jag fått, kan ha svurit på att det stod SSDSA2MH080G2C1 på sidan när jag beställde... jaja, jag är inte den som gråter blod för det
2290:- kostade den för mig hur som helst.

Grattis om det nu var så, dubbelkolla gärna orderbekräftelsen då det bör stå där. I vilket fall, grattis till ett bra köp!

Permalänk

vista kanske hittar den men, döljs kanske som raid. För det finns bara 500gb i "dator" och ingen ssd...har startat om datorn massor med gånger!
ska man sätta ssd på typ IDE eller AHCI i bios?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Inaktiv

Jag trivs ypperligt med min g2a i min nettop.
G2 är inte overkill och för att ni ska få lite hum om hur fel ni tänker kan ni jämföra siffrorna från http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... inlägg 2009-07-14 12:30 som är med en AMD Phenom 9850BE @ 2,8GHz 1,280V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz 1,328V | 2x1GB DDR2-800 @ 5-5-5-18-22-2T Unganged med mina på http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... inlägg 2009-07-29 17:52 MSI Wind U100

Min ATOM ger bättre värden än jämförelsedatorn.

PS Kingston som du föreslår är ju i klass med en bättre rörlig hårddisk... kolla själv: http://www.legitreviews.com/article/1005/11/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag anser att Intel X25-M G2 är olämplig eftersom den prestanda disken levererar högst troligen ingen Intel-chipset'ad Netbook idag kan ta tillvara på pga urgammalt chipset. Varför köpa den bästa SSD som går att köpa, när dels datorn inte kan hantera disken optimalt, disken är svår att få tag i och dyr avseende GB/kr. Finns bättre diskar, som jag skrivit tidigare, exempelvis Kingstons Value diskar.

Intel-disken har ~ samma pris/GB som Kingston Value+. Däremot är Kingston Value+ något billigare om man jmfr priset för 1 SSD eftersom Kingston finns i 64 GB och Intel bara i 80 GB (1600-1700 vs 2100)

Kingston Value (utan +) är billigare än Intel-disken men har en jm602-baserad kontroller, så den skulle jag inte förutsättningslöst rekommendera till ngn, eventuellt skulle den fungera i Windows XP med EWF.

Om man klarar sig med 30 GB finns det däremot bra billigare SSD än Intels.

... Men viktigare är nog att först se om disken verkligen är en flaskhals i en netbook. Nu har jag ingen egen erfarenhet av netbooks så jag vet inte hur långsamma/snabba de är, men det är väl möjligt att det är processorn som är flaskhalsen (särskilt som de flesta, om inte nästan alla, använder enkelkärnade processorer). Jag skulle själva testa att köra eBoostr (för att ta bort den mesta utav latency för läsningar från HDDn) och EWF (för att ta bort latency för skrivningar) för att se om datorn upplevs som snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Premiärpost

Beställde en Intel X25-M G2 80GB hos misco i torsdags kväll, var då i lager dessutom.

Det elektroniska kolli-id fick posten runt 16:00 på fredagen, först på lördagen hade posten det sorterat i Jönköping...

idag(måndag) dök den upp

visade sig vara SSDSA2MH080G2R5 jag fått, kan ha svurit på att det stod SSDSA2MH080G2C1 på sidan när jag beställde... jaja, jag är inte den som gråter blod för det
2290:- kostade den för mig hur som helst.

Jag beställde min också från misco på torsdagskvällen för 2290, stod R5 på den. Kunde hämta ut min mindre än 24 timmar senare på posten Fick retailversionen.

Permalänk
Medlem

Beställde min idag från inet, tack ni som tipsade. Retailversionen så lite dyr kanske men skitsamma - jag har bråttom!

Intel X25-M G2 80GB:an är redan på väg med posten!

Ska bli så jäkla skönt. Min Seagate 1TB dog vid lite drygt ett halvårs ålder, förvisso inom garantitiden men jag använde utbytesdisken till min NAS istället och körde en äldre disk i huvuddatorn i väntan på SSD.

Kommer bara ha tre rörliga delar i min huvuddator (1 st 12 cm fläkt i nätdelen, 2 st 12 cm fläktar i lådan). SSD som systemdisk och all lagring på NAS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk
Medlem

Jag har kört med min ett tag nu idag och ja, vad ska man säga. Najs

Multitasking är så grymt mycket smidigare, datorn är mycket tystare, får uppskattningsvis (väldigt enkelt uppmätt med W7s enkla batteriinformation) en timme mer i batteritid (men då hade jag bra batteritid innan också så rent procentuellt är det kanske inte så mycket som det låter).

Nackdelar:
Vill köpa en till stationära också :\
(men där vill jag ha mer än 80 GB)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
köpte min x25-m (retail) från webhallen idag. men, windows vista hittar inte ssd i "dator" . Den finns i bios,enhets hanteraren, hd tune...?
vista startar snabbare så jag tänkte att det var raid men, det ser inte ut att vara det i bios.

någon som har någon ide?

Har du inte installerat Vista på SSDn? Då är det ganska otroligt att datorn startar snabbare.

Tryck win+r så att du får upp "kör-rutan" och skriv diskmgmt.msc, där bör den finnas och där kan du formatera den så att den dyker upp i den här datorn. Men rekommenderat är väl att du installerar Vista på den alternativ flyttar över datan på något sätt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Jag trivs ypperligt med min g2a i min nettop.
G2 är inte overkill och för att ni ska få lite hum om hur fel ni tänker kan ni jämföra siffrorna från http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... inlägg 2009-07-14 12:30 som är med en AMD Phenom 9850BE @ 2,8GHz 1,280V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz 1,328V | 2x1GB DDR2-800 @ 5-5-5-18-22-2T Unganged med mina på http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... inlägg 2009-07-29 17:52 MSI Wind U100

Min ATOM ger bättre värden än jämförelsedatorn.

PS Kingston som du föreslår är ju i klass med en bättre rörlig hårddisk... kolla själv: http://www.legitreviews.com/article/1005/11/

Är det denna du menar i översta länken? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=930...
Finns ingen post vid den tidpunkten du skrev men denna låg nära intill. Hett tips, det finns en länk som heter "Länk" längst ner i högre hörnet vid poster som går att använda när man vill länka ett specifikt inlägg.

Din X25-M G2 som inte ens kör i de hastigheter den ska. Så här ska det se ut:

Du hade lika gott kunnat köra med Kingstons disk då skillnaderna var rätt små.

Så nu till min och säkert någon annans fråga, HUR anser du att vi tycker fel? Du har tagit en dyr bra disk, stoppat in den i en liten nettop som inte ens kan hantera i hastigheter i närheten av vad den är gjord för. Du hade säkert klarat dig med en mycket billigare SSD. Din logik går inte ihop?

Förklara dig nu, och länka inläggen i fortsättningen tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Intel-disken har ~ samma pris/GB som Kingston Value+. Däremot är Kingston Value+ något billigare om man jmfr priset för 1 SSD eftersom Kingston finns i 64 GB och Intel bara i 80 GB (1600-1700 vs 2100)

Kingston Value (utan +) är billigare än Intel-disken men har en jm602-baserad kontroller, så den skulle jag inte förutsättningslöst rekommendera till ngn, eventuellt skulle den fungera i Windows XP med EWF.

Om man klarar sig med 30 GB finns det däremot bra billigare SSD än Intels.

... Men viktigare är nog att först se om disken verkligen är en flaskhals i en netbook. Nu har jag ingen egen erfarenhet av netbooks så jag vet inte hur långsamma/snabba de är, men det är väl möjligt att det är processorn som är flaskhalsen (särskilt som de flesta, om inte nästan alla, använder enkelkärnade processorer). Jag skulle själva testa att köra eBoostr (för att ta bort den mesta utav latency för läsningar från HDDn) och EWF (för att ta bort latency för skrivningar) för att se om datorn upplevs som snabbare.

Kingston SSDNow V Series 64GB från 1191kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446079
&
Kingston SSDNow V Series 128GB från 2053kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446078

Det är dessa diskar jag syftar på. Varför köpa den disk som fått bäst i test i ett system som inte ens kan hantera den när det finns större billigare diskar som bör kunna prestera som de ska. Dessa diskar jag länkar bör inte utprestera mekaniska diskar i alla test men ger fortfarande mycket lägre latenser.

Då jag själv suttit med en netbook i över ett år och det enda som skiljer min från nyare modeller är någon tum mer i skärmyta, lite högre upplösning, annan lagring och annan CPU så kan jag intyga att dessa är för slöa i dagsläget för att kunna hantera en riktigt bra SSD.

Förstår du mig?

Permalänk
Inaktiv

Ja jag förstår vad du skriver.
Tack för tipset med länken den har jag inte sett under alla år..
Det var det inlägget jag menade men nog om det.
/gigabyte mätt så skiljer det inte så mycket i pris ( jag betalade ca 2100:- för min på INET) och eftersom processorn i en nettop är så svag så är varje hinder på vägen märkbar.
Ser man sedan på dina siffror så blir jag förvånad att de är såpass dåliga med det uppsätt som du skriver i din signatur.
tittar man specifikt på tex läsning 4k så har jag ju en hastighets ökning som fördubblats 33 ggr. Fick du det när du bytte disk? läsning 512k dubblas ca 4ggr gjorde det det för dig? Har inte kunnat se det eftersom du inte postat de siffrorna vad jag har kunnat se. Att köpa en disk som är någon % billigare /gig och varje dag lida av sämre prestanda är inte intressant i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Ja jag förstår vad du skriver.
Tack för tipset med länken den har jag inte sett under alla år..
Det var det inlägget jag menade men nog om det.
/gigabyte mätt så skiljer det inte så mycket i pris ( jag betalade ca 2100:- för min på INET) och eftersom processorn i en nettop är så svag så är varje hinder på vägen märkbar.
Ser man sedan på dina siffror så blir jag förvånad att de är såpass dåliga med det uppsätt som du skriver i din signatur.
tittar man specifikt på tex läsning 4k så har jag ju en hastighets ökning som fördubblats 33 ggr. Fick du det när du bytte disk? läsning 512k dubblas ca 4ggr gjorde det det för dig? Har inte kunnat se det eftersom du inte postat de siffrorna vad jag har kunnat se. Att köpa en disk som är någon % billigare /gig och varje dag lida av sämre prestanda är inte intressant i mina ögon.

Varsågod att leta fram siffror på någon med samma disk som fått nämvärt mycket högre i resultat. Om du tycker resultatet är dåligt så tycker du alltså att X25-M G2 är dålig? X58 är i princip det bästa idag och till skillnad från ditt gamla Intel-chipset så flaskar inte X58'an de SSD'er som finns idag.
Vad är det för fantasisiffror du letar efter?

Vad spelar det för j-a roll hur stor hastighetsökning det blivit när vi inte körde samma OS-disk innan? Om jag hade kört mitt system via en liten USB1.1 sticka och bytt till X25-M så hade det ju varit lite skillnad? Blanda inte in oväsentliga saker om inte går att jämföra.

Som sagt, du har köpt en disk som ditt system inte klarar av att hantera snabbt nog. Du är dock mycket nöjd med din disk vilket vi alla måste få tycka är bra. Likaså dina pengar du köpt den för så upp till dig. Men kom för h-e inte och säg allt jävla skitsnack du kommer med. X25-M G2 är _inte_ en optimal disk för en netbook. När de väl klarar av att hantera disken fullt ut, _då_ är den om möjligt optimal.

Du började ditt första meddelande till mig med att skriva att jag snackar skit, men det är rätt uppenbart vem skitsnacket kommer ifrån. Ge upp.

Permalänk
Musikälskare

Nu taggar vi ner lite innan det blir konsekvenser

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

tackar så mycket echo, det fungerar nu.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Inaktiv

Om det optimala är att hela tiden köpa disk som blir en flaskhals så är ju ditt sätt att resonera rätt. Mitt system hanterar disken jag köpt så snabbt systemet klarar av och disken är inte flaskhalsen i mitt system. Bra va. minnet är så snabbt som chippet klarar av och processorn är ju fast så den får man leva med tills man byter dator.
Visst spelar det roll hur stor hastighetsökningen blivit eftersom det är upplevelsen som visar om köpet var bra och gjorde skäl för pengarna.
Synd att du verkar känna dig personligt påhoppad och blir aggresiv när argumenten tryter.
Jag har sagt mitt i denna frågan nu och anser att Intel G2 är en bra disk alla datorer med sata interface.
IMHO

Permalänk
Medlem

en fråga! funderar på att byta ut min backups dators gamla 500mb:are och installera OS på den, är en 300gb Velociraptor inget att rekommendera alls/vänta tills SSD blir billigare? (vill inte köpa en till SSD (Intel 80gb på väg) nu då jag tycker det fortfarande är dyrt/gb) en 300gb kostar 1995 och jag bör byta ut min samsung då den är på snudd till 4 år gammal nu tror jag? motivera era svar, ska till inet imorn och vill veta ASAP. (ursäkta det stökiga inlägget...)

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Om det optimala är att hela tiden köpa disk som blir en flaskhals så är ju ditt sätt att resonera rätt. Mitt system hanterar disken jag köpt så snabbt systemet klarar av och disken är inte flaskhalsen i mitt system.

Var det verkligen värt att kosta på typ en tusenlapp extra på en billig nettop för att verkligen göra allt för att CPU:n ska bli flaskhals? ... när alltså upplevda skillnaden mot en billigare SSD sannolikt skulle varit väldigt liten...
Är ju som att sätta kolfiberbromsar på en Daewoo ungefär

Men jo: Anders du börjar bli så frustrerad i argumenterandet (vilket jag delvis fattar) att det börjar låta otrevligt IMO. Let go of your feelings

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Musikälskare

Förstår inte riktigt, du vill byta ut din 500GB disk och samtidigt byta OS på den?

Hmm Hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
en fråga! funderar på att byta ut min backups dators gamla 500mb:are och installera OS på den, är en 300gb Velociraptor inget att rekommendera alls/vänta tills SSD blir billigare? (vill inte köpa en till SSD (Intel 80gb på väg) nu då jag tycker det fortfarande är dyrt/gb) en 300gb kostar 1995 och jag bör byta ut min samsung då den är på snudd till 4 år gammal nu tror jag? motivera era svar, ska till inet imorn och vill veta ASAP. (ursäkta det stökiga inlägget...)

Velociraptorn är på tok för dyr om man ser vad man får. Då är det bättre att köpa en stor vanlig och vänta in billigare SSD. Du får t.ex. en Samsung F2 "EcoGreen" 500 GB för 460:- hos inet (https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...), om du vill ha en som snurrar i 7200 rpm får du en Samsung F3 500 GB för 462:- (https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...).

Det enda man behöver kolla upp är hur mycket data som ryms per platta. Hju mer data desto högre överföringshastighet. Både Samsungs F2 och F3 har 500 GB per platta. Seagate har oxå 500 GB per platta på sin 7200.12-serie. Western Digital är lite snikigare har jag för mig, jag tror att de brukar uppgradera plattorna utan att ändra modellnumret så där vet jag inte om man i förväg kan se om en vald 500 GB disk innehåller 1 eller 2 plattor.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Om det optimala är att hela tiden köpa disk som blir en flaskhals så är ju ditt sätt att resonera rätt. Mitt system hanterar disken jag köpt så snabbt systemet klarar av och disken är inte flaskhalsen i mitt system. Bra va. minnet är så snabbt som chippet klarar av och processorn är ju fast så den får man leva med tills man byter dator.
Visst spelar det roll hur stor hastighetsökningen blivit eftersom det är upplevelsen som visar om köpet var bra och gjorde skäl för pengarna.
Synd att du verkar känna dig personligt påhoppad och blir aggresiv när argumenten tryter.
Jag har sagt mitt i denna frågan nu och anser att Intel G2 är en bra disk alla datorer med sata interface.
IMHO
Ubbe

Men du fattar ju inte vad jag skriver. Det optimala är att skaffa en disk som är väl balanserad mot operativsystemet. Varför betala extra för en prestandadisk till ett system som inte kan ta tillvara på prestandan från denna disk? Självklart flaskar inte din X25-M din datorn utan tvärt om, datorn flaskar disken. Där är vi överrens. Men jag förstår inte hur du kan säga att X25-M G2 skulle vara så bra på ett system som inte kan hantera disken när det finns billigare diskar som ger nästan samma prestanda på ett sådant system.

Ge mig ett bra argument till varför man ska betala extra för prestanda man ändå inte kan få ut?

Självklart, men den förändringen i prestanda i övergången mellan två olika diskar kan bara göras i samma system. Du kan ju inte jämföra din (förmodade) gamla långsamma disk mot den som jag körde innan i mitt system som faktiskt var rätt snabb. Det var det jag försökte förklara med mitt argument om en slö gammalt USB1.1 minne som systemdisk.

Jag accepterar din åsikt att du anser att X25-M G2 är en bra disk i alla datorer, även om datorn i fråga flaskar hårddisken och man i princip betalar för presdana man inte kan få. Jag anser att X25-M G2 lämpar sig bättre i system som faktiskt kan ta tillvara på prestandan. För långsammare system finns det andra diskar som fungerar så gott som lika bra.

Och som jag redan skrivit 700 ggr, upp till var och en hur vi slösar bort våra pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Var det verkligen värt att kosta på typ en tusenlapp extra på en billig nettop för att verkligen göra allt för att CPU:n ska bli flaskhals? ... när alltså upplevda skillnaden mot en billigare SSD sannolikt skulle varit väldigt liten...
Är ju som att sätta kolfiberbromsar på en Daewoo ungefär

Men jo: Anders du börjar bli så frustrerad i argumenterandet (vilket jag delvis fattar) att det börjar låta otrevligt IMO. Let go of your feelings

Du fattar vad jag syftar på, bra.
Irritationen/frustrationen är dock motiverad. Inga hårda känslor menade mot ubbe1 så inget ont menat mot honom. Argumenteringen sammanfaller dessvärre med en dålig dag på jobbet så humöret är inte det bästa. Jag beklagar om någon tar eller tagit illa upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Kingston SSDNow V Series 64GB från 1191kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446079
&
Kingston SSDNow V Series 128GB från 2053kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446078

Det är dessa diskar jag syftar på. Varför köpa den disk som fått bäst i test i ett system som inte ens kan hantera den när det finns större billigare diskar som bör kunna prestera som de ska. Dessa diskar jag länkar bör inte utprestera mekaniska diskar i alla test men ger fortfarande mycket lägre latenser.

Jag förstod att det var dem du syftade på, men som sagt innehåller de en kontroller baserad på jmicrons ökända jm602. Googla med sökorden jm602 och stuttering och du ser varför jag, och säkert många med mig, väljer att ignorera de allra billigaste SSDarna.

Annars håller jag med dig, för en netbook behöver man inte köpa den allra bästa SSDn (jag tycker faktiskt att detsamma gäller för vanliga bärbara och t.o.m. stationära datorer), problemet är att om man väljer att ignorera jm602 (som jag tycker att man bör) är inte alternativen mkt billigare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag förstod att det var dem du syftade på, men som sagt innehåller de en kontroller baserad på jmicrons ökända jm602. Googla med sökorden jm602 och stuttering och du ser varför jag, och säkert många med mig, väljer att ignorera de allra billigaste SSDarna.

Annars håller jag med dig, för en netbook behöver man inte köpa den allra bästa SSDn (jag tycker faktiskt att detsamma gäller för vanliga bärbara och t.o.m. stationära datorer), problemet är att om man väljer att ignorera jm602 (som jag tycker att man bör) är inte alternativen mkt billigare.

Jo jag instämmer med dig men jag undrar om stuttering dessa diskar lider av blir lika märkbart på så pass långsamma datorer som netbooks. De har _inget_ att göra i ett system byggt för prestanda.

Hade det inte varit för att min Asus Eee 701SD kommit med en fastlödd eländig 4GB SSD (som Kingstons "skräpdiskar" utpresterar) så hade jag provat min X25-M på den med.