Permalänk
Medlem

Ny till Ubuntu

Tjenna!

Jag har nyligen installerat 9.04 på min skol laptop pga att den är för seg för att köra Windows XP xD
Så jag installerade Ubuntu och jag är relativt ny till det. Och eftersom jag använder datorn i skolan och hemma, samt att jag brukar sitta och göra hemsidor.

Så jag undrar vart "Localhost" mappen eller vad jag ska kalla den, den där jag lägger in html, java, php doc för att öppna dom med localhost/något.html.

Jag vet att detta är en lite små dum fråga, men jag har letat sönder och jag har inte lyckats hitta den.
Samnt undrar jag ifall man måste lägga Apache mappen i root eller inte för att kunna redigera filer.

Jag tackar för hjälpande svar!

/Zephonim

Permalänk
Medlem

Apache mappen? Du är ute och cyklar. Installera program (apache inkluderat) gör man via pakethanteraren.

http://www.google.com/search?q=set%20up%20apache%20localhost%...
Första träffen.

Permalänk
Medlem

Antar att du menar din web-root-katalog.

Tror den brukar ligga under

/var/www

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tackar b0bzor! och Micket, de va den jag menade och jag kollade upp de och de funkade strålande !

Tack så mycket! :3

Permalänk
Medlem

Men eftersom jag är en så fet noob, så har jag stött på ett annat problem. Hur kopierar jag filer in till /var/www? Måste jag lägga mappen i root, eller måste jag använda terminalen på att flytta på filerna?

Permalänk
Medlem

Skriv detta i en terminal:
gksudo nautilus
I den rutan kan du sedan kopiera fritt, se till att inte peta bland några andra systemfiler bara. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Skriv detta i en terminal:
gksudo nautilus
I den rutan kan du sedan kopiera fritt, se till att inte peta bland några andra systemfiler bara. ^^

Detta kommandot gör att du får upp en "filhanterare" med root-rättigheter, och precis som Marcus skriver, så innebär detta att du även har fri tillgång till att radera alla systemfiler utan varning.. så gör endast det du har tänkt att göra, stäng sedan ner rutan, så "glömmer" du inte av dig.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Så alltså ska jag bara kopiera in www mappen och så kan jag lägga in document där i som kommer läsas in i localhost?

(tack igen för hjälpen!)

Permalänk

Sitter du på en lokal maskin, kan du öppna en terminal, och sedan skriver du
sudo chmod -R a+rwx /var/www/
Detta kommando ger ALLA användare på din maskin tillgång till /var/www . Sen behöver du inte använda ovanstående tips, vilket är mer riskabelt att krascha något med.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Tack så mycket zyber_zero! Du räddade mig !

Nu kan ja sitta med php på ubuntu och slippa start windows varje gång :3 Thank you!!

Permalänk
Medlem

Okej, jag vet att ja bara slänger ut massa problem och dumma frågor här. Men nu kommer en till XD

Jag har en nätverks hårddisk nästan som en liten NAS-server. Men jag kan inte connecta till den.
Jag hittar den i Network mappen. Men när jag öppnar mappen så hittas inga filer eller något i huvudtaget.

Så ja undrar ifall de finns något som liknar windows eller så. ->kör->ip-adress->lösenord ifall du har ett osså e du inne.
Jag har testat att skriva de i Natilus men det står att den inte stödjer de. Samt "Run Application" men den gör inte de heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zephonim
Okej, jag vet att ja bara slänger ut massa problem och dumma frågor här. Men nu kommer en till XD

Jag har en nätverks hårddisk nästan som en liten NAS-server. Men jag kan inte connecta till den.
Jag hittar den i Network mappen. Men när jag öppnar mappen så hittas inga filer eller något i huvudtaget.

Så ja undrar ifall de finns något som liknar windows eller så. ->kör->ip-adress->lösenord ifall du har ett osså e du inne.
Jag har testat att skriva de i Natilus men det står att den inte stödjer de. Samt "Run Application" men den gör inte de heller.

Se här

Permalänk
Medlem

Tack It-Nisse jag ska ta och titta igeom det efter jag har gjort mina läxor :3

Permalänk
Medlem

Bäst är nog att köra apache i ditt användarnamn och sen lägga htmldokumentmappen i din homekatalog. Då kommer du aldrig få några rättighetsproblem och slipper "chmodda" och pula utan kan köra hårt
Och sen kör du virtuella servrar för de olika webbplatserna du skapar.

Permalänk

Egentligen är iXams lösning helt klart bäst. Men som sagt, då måste du få apache att köra som din användare och då blir det ett jävla h-vete när man har flera användare som ska komma åt apache.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Måste man köra apache som användare för att peka virtuella hosts till en viss hemkatalog? Varför?
Guiden jag länkade till i andra inlägget, som visar hur man gör, verkar inte antyda något sånt.

Permalänk
Medlem

Apache brukar ligga i /etc/apache2
Iaf ligger configfiler där.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.