Nvidia stoppar PhysX med Radeon

Permalänk
Medlem

Fortsatt vidrig stil av nVidia, men man kan ju inte förvänta sig något mer av ett sådant fult företag.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår Nvidia om de inte vill att man ska kunna använda AMD/ATI's kort, men å andra sidan förlorar de ju köpare.

Permalänk

Vem är så dum att dom har nvidia kort i datorn

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Haha. Vilka kommentarer folk har. Det är solklart att Nvidia vill ha sin teknik för sig själv. AMD vill ha sin teknik för sig själva med.
Och Pshyx är ett otroligt starkt program. Om Spel börjar bli bättre optimerade så kommer det vara stor skillnad mellan ATI och Nvidia i spel.

Får väl se vad som händer i framtiden. Tror att Nvidia sitter på något stort.
Dom spelar smarta drag men ses som dumma.
Man får väl se vad som händer här näst.
Dom kanske har avtal med många spel tillverkare att optimera PshyX bättre änn vad det är.
Så FPS och Grafik skillnaden mellan ATI Och Nvidia kommer bli en skillnad som det var förr.

Pshyx är riktigt bra för att avlasta Kortet från olika uppgifter den får. Tex Photoshop. Det kan vara deras plan att satsa på Redigering men även att korten ska vara bra i spel.

fast det är lite som att t.ex. microsoft skulle bygga in att internet inte fungerar om man installerar firefox.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Vad fan, försöker verkligen nVIDIA skapa fiender eller vad är det här? Förstår inte riktigt hur de har tänkt här, ungefär: Nu tar vi och släpper en drivrutin som blockerar PhysX för personer som även sitter med ett AMD-kort i datorn, strunt i om de har betalat för vårt kort med PhysX.
Hur ska de kunna vinna köpare på det här draget?

Permalänk
Medlem

Återigen, vem brys sig, använd gamla drivrutiner ni som har både nvidia och amd kort i datorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Återigen, vem brys sig, använd gamla drivrutiner ni som har både nvidia och amd kort i datorn.

Eftersom man troligtvis får sämre prestanda känns det inte så bra.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Tänk vilken position Nvidia var i för bara några år sedan.
När dom tog över facklan från 3dfx så gjorde dom det med bravur.
Men på senare tid känns det som felbeslut efter felbeslut från deras sida. Och deras respektlöshet mot sina kunder är fruktansvärd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det egentligen inte är fel av Nvidia att stänga av physX när man använder ett Nvidia kort tillsammans med ett ATi kort, däremot är det väldigt fel att man inte kan använda ett Ageia kort tillsammans med ett ATi kort.

Ageia var ju innan Nvidia köpte upp dem oberoende så då köpte man ju inte produkten för att använda den endast tillsammans med ett nvidia kort. Bara för att Nvidia nu äger physX tekniken så är det fel av dem att stänga av funktioner för Ageias gamla produkter.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med flera andra här, hoppas detta gör att fler börjar använda openCL. Sitta och programmera mot bara ett märke känns som det är dags att lämna i förra århundradet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men på senare tid känns det som felbeslut efter felbeslut från deras sida. Och deras respektlöshet mot sina kunder är fruktansvärd.

jag har haft nvidia i många många år. Riva TNT2, Geforce2, Geforce FX 5200, 6800, och nu 7900GS. det som blev droppen och beviset på deras respektlöshet var när de tog bort helskärmsläge på sekundär bildskärm. har kört med gamla drivare ändå sedan dess efter 7-serien inte behöver de nya. kanske inte en superviktig funktion enligt många, men jag ser det mer som en principsak. håller på att leta nytt grafikkort nu och det blir ett AMD/ATI.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

gröna laget FTW!! snacka om stålpp skott:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
gröna laget FTW!! snacka om stålpp skott:D

Mer som en pungspark.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kommer vi se många begagnade nVidia-kort till salu nu, tro?

Fast man kanske skulle köpa några till en liten folding-rig. Folding verkar vara det enda de duger till numera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Haha. Vilka kommentarer folk har. Det är solklart att Nvidia vill ha sin teknik för sig själv. AMD vill ha sin teknik för sig själva med.
Och Pshyx är ett otroligt starkt program. Om Spel börjar bli bättre optimerade så kommer det vara stor skillnad mellan ATI och Nvidia i spel.

Får väl se vad som händer i framtiden. Tror att Nvidia sitter på något stort.
Dom spelar smarta drag men ses som dumma.
Man får väl se vad som händer här näst.
Dom kanske har avtal med många spel tillverkare att optimera PshyX bättre änn vad det är.
Så FPS och Grafik skillnaden mellan ATI Och Nvidia kommer bli en skillnad som det var förr.

Pshyx är riktigt bra för att avlasta Kortet från olika uppgifter den får. Tex Photoshop. Det kan vara deras plan att satsa på Redigering men även att korten ska vara bra i spel.

men folk har ju köpt en nvidia krot för att köra nvidias teknik physX. men sen säger nvidia att man måste använda sig av dem till andra saker också annars får du inte använda physX. sandlådebeteende. snart kanske de bara låter folk som har nvidia chipset köra physX. eller gröna chassin. vem vet

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Jag kan slå vad om att det kommer ut modifierade drivers så man kan fortsätta köra blandade kort. Eller så kommer folk sluta att köra dom senaste versionerna.
Så var det förr när man skulle modifiera drivers för att göra diverse saker.

Sen som tidigare inlägg säger så skulle det inte förvåna en om Nvidia börjar bli desperata så man måste köra ett "nvidia certifierat" system helt och hållet. Då lär dom bli bojkottade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Jag kan slå vad om att det kommer ut modifierade drivers så man kan fortsätta köra blandade kort. Eller så kommer folk sluta att köra dom senaste versionerna.
Så var det förr när man skulle modifiera drivers för att göra diverse saker.

Det har du nog rätt i.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag tycker att det egentligen inte är fel av Nvidia att stänga av physX när man använder ett Nvidia kort tillsammans med ett ATi kort, däremot är det väldigt fel att man inte kan använda ett Ageia kort tillsammans med ett ATi kort.

Ageia var ju innan Nvidia köpte upp dem oberoende så då köpte man ju inte produkten för att använda den endast tillsammans med ett nvidia kort. Bara för att Nvidia nu äger physX tekniken så är det fel av dem att stänga av funktioner för Ageias gamla produkter.

Ja ni som äger ett Ageia-kort borde allvarligt fundera på att skicka in nått till EU, nytt mål om otillåten konkurens. Vet inte om det är olagliget men fruktansvärt dålig affärsetik är det iaf.

Blir nog att skaffa ett till Ati så kan Cfire styra och ställa i min burk ett bra tag framöver.

//Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Ursäkta!:O Om du köper en volvo och klämmer in en turbo från en saab istället för en orginal volvo. Är du då en trogen Volvo människa eller Saab människa?

En trogen kund är en som använder allt från samma märke, jag har kört både Ati och nvidia, Nvidia är stabilare än ati anytime! Alltid ett sånt jävla strul med ati-korten. visst dom har mest muskler i korten men Nvidia har lite hjärna i sina med... Kom ihåg, pennan ÄR starkare än svärdet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this

dom kanske skulle ta o släppa dedikerade kort? som är lite klenare men snäppet dyrareså att dom som är trogna får det bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Dålig stil nvidia. Jag som tänkte använda mitt 8500gt till physx kort i framtiden :/

men funkar det fortfarande att använda som physix kort om main kortet är nvidia ?

Permalänk
Medlem

Men så är jue AMD bäst så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
Ursäkta!:O Om du köper en volvo och klämmer in en turbo från en saab istället för en orginal volvo. Är du då en trogen Volvo människa eller Saab människa?

En trogen kund är en som använder allt från samma märke, jag har kört både Ati och nvidia, Nvidia är stabilare än ati anytime! Alltid ett sånt jävla strul med ati-korten. visst dom har mest muskler i korten men Nvidia har lite hjärna i sina med... Kom ihåg, pennan ÄR starkare än svärdet!

Hur går det där ihop riktigt?

Summering

- Nvidia är stabilt
- Ati medför sånt jävla strul
- Ati har mest muskler i sina grafikkretsar
- Nvidia har muskler och lite hjärna i sina grafikkretsar

Jag vet inte riktigt hur du kom fram till det, men gud vad det låter bra!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hoppas utvecklare fattar detta nu och bojkottar PhysX. Satsa på Havok istället.

snälla ge oss en öppen standard inget som bara funkar med nvidia/ati :S

Visa signatur

...

Permalänk
Proffsmoddare

Enligt mig så är ATI lite som en linuxdist, visst, det kan krångla i början innan man ställt in allt rätt, men sen är det stabilt som berget.

I vilket fall visar ju detta vad Nvidia tycker om sina kunder, lycka till i framtiden, konkurrensen från ATI lär inte minska.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

dom kanske skulle ta o släppa dedikerade kort? som är lite klenare men snäppet dyrareså att dom som är trogna får det bättre?

Trogen?
Har du gift dig med Nvidia, lovat trohet i nöd och lust?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
de har folk sagt i flera år men ändå så står de kvar...

hmm... undra varför?

Jag personligen älskar PhysX för de gör spelen snyggare och mer realistiska.

Och JA jag vet att de inte är ALLA spel som påverkas av PhysX MEN De blir ju fler och fler.

och skulle fler konsumenter köpa Nvidia kort med PhysX så skulle de nog utvecklas fler spel med PhysX.

( Nu kommer jag förmodligen få en massa Idiot kommentarer och andra onödiga kommentarer efter detta. )

jag håller med dig. PhysX är ritkigt fränt i dem spel som de finns i idag.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Fan vad jag hatar sån här skit.
Artificiellt crippla grejer.
Det är anti-kompetitivt, och EU domstolen borde dra dem inför rätta.

Har Nvidia GeForce 8600, men nästa grafikkortsinköp blir AMD för min del.

Permalänk
Citat:

Eh va? Vad har det med att vara trogen-x ägare att göra?
Det är ett grafikkort vi pratar om. Man kan föredra ett märke av något slag, visst.
Men varför ska "trogna" ägare premieras.
Som att intel skulle stänga av vissa funktioner på sina moderkort bara för att du inte använder deras grafikkort. Helt rätt för att man inte är trogen Intel.
Eller att AMD-moderkort stänger av funktioner ifall man inte använder AMD-grafik.

Folk har betalat för ett nvidia kort men får inte använda det till annat än grafik.

Så det är snarare som så att om du försöker köra en TV från LG med en hårddiskinspelande digitalbox från samsung så funkar inte hårddiskinspelningen för att du har "fel" TV.
Det är ju bäst att vara märkestrogen och ha en Samsung TV också.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför detta var så känsligt för Nvidia. De får ju fortfarande sålt sina grafikkretsar - likaså gör AMD. Även om PhysX (sämst namn) kostat massor med pengar att "utveckla" (köpa upp ifrån Ageia) så får dem ju inte sålt färre grafikkort för att användare kan kombinera Nvidias grafikkort med grafikkort från AMD.

Sedan betyder detta inte annat än att folk kommer sluta uppdatera sina Nvidiadrivrutiner om de besitter konfigurationen med Nvidia-apparater för fysik och AMD för grafik. Och detta kommer inte vara speciellt svårt från vilka halvbegåvade programmerare som helst att komma förbi.

Återigen är Nvidia ute och snurrar. 9-serien misslyckades, GT200 var rena skämtet, "Big Bang 2" driverrutinerna var ju ingen som brydde sig om, 3D Vision var en otroligt malplacerad gimmick och nu kommer ännu mer skitsnack. Nvidia måste skärpa till sig ordentligt om de ska behålla de marknadsandelar de sitter med idag, efter ett års effektivt plogande från AMD med 4850- och 4870 i spetsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Även om PhysX (sämst namn) kostat massor med pengar att "utveckla" (köpa upp ifrån Ageia) så får dem ju inte sålt färre grafikkort för att användare kan kombinera Nvidias grafikkort med grafikkort från AMD.

Inte?
Meningen är väl att folk ska vara lockade att köpa sitt nästa grafikkort från nVidia jusst för att det isåfall kan utnyttja sitt gamla nVidia kort som PhysX-kort. Det gör att man får ett mervärde av att köpa nVidia och om man köper ATi så förlorar man poängen med det gamla nVidia-kortet + ingen PhysX.