Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett bra kort.. Hoppas som sagt pris/prestanda/energiförbrukning håller sig inom vettiga gränser.

Off T:
Om man inte gillar ati´s gui på drivrutinerna är väl ändå väldigt personligt o har väl inte speciellt mycket med topic o göra? T.ex Ati driver utan CCC samt ATT är den bästa lösning jag någonsin varit med om.

Vem bryr sig om va de döper eländet till? Det är bara ett namn. Vad har dragon med datorer att göra??

Skulle finnas en Fanboy pajkastningsavdelning på swec...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Citat:

Stämmer de uppgifterna blir det ett galet kort.

EDIT: Tänkte främst på värsting modellen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

hihihi imorgon presenteras Fermi http://www.fudzilla.com/content/view/15741/1/

Spännande ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
igång i Nv trådar och skall dum- kommentera.

Ovan har rätt. Layout är inte hallon och drivrutinerna är buggiga, betydligt buggigare än vad drivrutinerna till mitt äldre 8800GTX var. Shame on ATi faktiskt

Dum kommenterar. Sök upp definitionen "konkret fakta". Jag vet många som inte har problem med sina ATI kort, inkl mig själv med dom ATI kort jag har testat. Du tror att nVidia's drivers är guld och gröna skogar, men t.ex deras kontrollpanel har buggat rejält flera gånger oavsett grafikkort. Trött på gamla skrönor, så ja, jag anser att det är smuts bakom tangentbordet när man klagar på drivers som fungerar utmärkt överlag.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
hihihi imorgon presenteras Fermi http://www.fudzilla.com/content/view/15741/1/

Spännande ;P

Trevligt!!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

6gb GDDR5!!?? Ett sånt ska jag ha.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur många som kommer att göra sig av med sina 5870 för Fermi-kort ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Frågan är vad dom kommer kosta bara...

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

nu e det bara att vänta.........

Visa signatur

980x
531 920

Permalänk

"A GPU supports C++ natively?
Ferni architecture natively supports C [CUDA], C++, DirectCompute, DirectX 11, Fortran, OpenCL, OpenGL 3.1 and OpenGL 3.2. Now, you've read that correctly - Ferni comes with a support for native execution of C++. For the first time in history, a GPU can run C++ code with no major issues or performance penalties and when you add Fortran or C to that, it is easy to see that GPGPU-wise, nVidia did a huge job."

Wow. Just wow!

Om detta stämmer (vilket jag räknar med att det gör då DC och andra delar av DX11 redan stöds av 200-serien - se bara på en Win7 installation med Nvidia kort; allt accelereras) så är det ju helt fantastiskt. Inte bara för pro-marknaden vilket ryktas vara Nvidias 'nya' marknad men även spelmarknaden då man kan programmera direct i C++ vilket gör koden mycket mindre platform specifik än både Cuda, DC och OpenCL.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror man får ta det där med ungefär en lastbil salt
Tvivlar inte på att Nvidia kan leverera ett kraftfullt grafikkort men enligt den där beskrivningen gör det ju allt utom att kokar kaffe, men den funktionen kommer väll på dubbelmacke versionen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Läste detta på Guru3d Låter riktigt bra för framtiden

nVidia GT300 chip is a computational beast like you have never seen before. In fact, we would go as far out and state that this is as closest as GPU can be to a CPU in the whole history of graphics technology. Now, time will tell whatever GT300 was the much needed revolution.

Beside the regular NV70 and GT300 codenames [codename for the GPU], nVidia's insiders called the GPU architecture - Fermi. Enrico Fermi was an Italian physicist who is credited with the invention of nuclear reactor. That brings us to one of codenames we heard for one of the GT300 board itself - "reactor".
When it comes to boards themselves, you can expect to see configurations with 1.5, 3.0 GB and 6GB of GDDR5 memory, but more on that a little bit later.

GPU specifications
This is the meat part you always want to read fist. So, here it how it goes:
3.0 billion transistors
40nm TSMC
384-bit memory interface
512 shader cores [renamed into CUDA Cores]
32 CUDA cores per Shader Cluster
1MB L1 cache memory [divided into 16KB Cache - Shared Memory]
768KB L2 unified cache memory
Up to 6GB GDDR5 memory
Half Speed IEEE 754 Double Precision

As you can read for yourself, the GT300 packs three billion transistors of silicon real estate, packing 16 Streaming Multiprocessor [new name for former Shader Cluster] in a single chip. Each of these sixteen multiprocessors packs 32 cores and this part is very important - we already disclosed future plans in terms to this cluster in terms of future applications. What makes a single unit important is the fact that it can execute an integer or a floating point instruction per clock per thread.

TSMC was in charge of manufacturing the three billion transistor mammoth, but it didn't stop there. Just like the G80 chip, nVidia GT300 packs six 64-bit memory controllers for a grand total of 384-bit, bringing back the odd memory capacity numbers. The memory controller is a GDDR5 native controller, which means it can take advantage of built-in ECC features inside the GDDR5 SDRAM memory and more importantly, GT300 can drive GDDR5 memory in the same manner as AMD can with its really good Radeon HD 5800 series. The additional two memory interfaces will have to wait until 28nm or 22nm full node shrinks, if we get to them with an essentially unchanged architecture. You can expect that the lower-end variants of GT300 architecture will pack less dense memory controller for more cost efficiency, especially on the memory side.

Ferni architecture natively supports C [CUDA], C++, DirectCompute, DirectX 11, Fortran, OpenCL, OpenGL 3.1 and OpenGL 3.2. Now, you've read that correctly - Ferni comes with a support for native execution of C++. For the first time in history, a GPU can run C++ code with no major issues or performance penalties and when you add Fortran or C to that, it is easy to see that GPGPU-wise, nVidia did a huge job

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

GT300 låter onekligen lockande, jag har redan kollat att jag kan plocka ur hårddiskburen och jag har flyttat den ena hårddisken till en 5.25"-plats monterad mha skenor. Den andra disken går att montera i floppyhållaren, och vips får jag plats med ett gigantiskt grafikkort - om det blir gigantiskt - i min förhållandevis lilla låda -> Personal Supercomputer

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

2Good4You : Och för 2 månader sen hade man ingen aning om när Radeon 5870 skulle lanseras, har du tänkt på det eller? Om du så gärna vill skydda ATi så var snäll och gör det när du handlar, inte genom att trolla

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Drooool.... men den kommer nog att gå på en bra bit över 5k

2Good4You : Kanske dags att börja tro på tomten

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Läste detta på Guru3d Låter riktigt bra för framtiden
...Massa text

Och dom fick det från bsnews (passande namn? ) som psydrop redan postade för några inlägg sedan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli snabbt. Är grymt sugen på benchmarks nu.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Och dom fick det från bsnews (passande namn? ) som psydrop redan postade för några inlägg sedan..

'
Oj missade det =P

Men iallafall verkar grymt iallfall men lär kosta så det smakar med =/

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

980x
531 920

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Utveckla samt länka belägg för ditt påstående, då det hittills har varit skitsnack.

Faceplant plx

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
"A GPU supports C++ natively?
Ferni architecture natively supports C [CUDA], C++, DirectCompute, DirectX 11, Fortran, OpenCL, OpenGL 3.1 and OpenGL 3.2. Now, you've read that correctly - Ferni comes with a support for native execution of C++. For the first time in history, a GPU can run C++ code with no major issues or performance penalties and when you add Fortran or C to that, it is easy to see that GPGPU-wise, nVidia did a huge job."

Wow. Just wow!

Om detta stämmer (vilket jag räknar med att det gör då DC och andra delar av DX11 redan stöds av 200-serien - se bara på en Win7 installation med Nvidia kort; allt accelereras) så är det ju helt fantastiskt. Inte bara för pro-marknaden vilket ryktas vara Nvidias 'nya' marknad men även spelmarknaden då man kan programmera direct i C++ vilket gör koden mycket mindre platform specifik än både Cuda, DC och OpenCL.

"se bara på en Win7 installation med Nvidia kort; allt accelereras"

dagens roligaste fanboy inlägg?

Permalänk

Tråkigt när de bara babblar om en massa ointressant tjafs som CUDA; physx, opengl, C++ blah blah blah, liksom vafan.. kan man spela med kortet eller?
Om nu Nvidia är så jävla bra på cGPU kraft osv så varför satsar de inte på processorer och ger intel smisk? ..

Permalänk
Medlem

http://www.maximumpc.com/article/news/nvidia_gpu_technology_c...

Liveblog av nVidias konferens, för de som är intresserade.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

När tror ni att man kan få se en liten benchmark från detta kort eller en jämförelse med 5870`?

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tråkigt när de bara babblar om en massa ointressant tjafs som CUDA; physx, opengl, C++ blah blah blah, liksom vafan.. kan man spela med kortet eller?
Om nu Nvidia är så jävla bra på cGPU kraft osv så varför satsar de inte på processorer och ger intel smisk? ..

Därför att de saknar x86-licens?

För mig är detta nVidias försök att ta sig ur dilemmat med att inte få tillverka processorer som är kompatibla med dagens operativsystem.
De försöker skapa en ny standard. Mycket våghalsigt eftersom de direkt utmanar en standard som funnits i många, många år.

De kommer att få kämpa i extrem motvind för att slå sig in på Intels och AMDs kärnområden.
Jen-Hsun Huang vill leka med de stora pojkarna, som alltid. Lyckas han har han all min beundran.

Edit: Bästa forumet med experter från alla läger, och ovanligt hög signal/brus-nivå: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=55289

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
http://www.nvidia.com/object/fermi_architecture.html

Helt klart imponerande men slut klämmen "Not only the fastest but also the most reliable for Professional Computing". Undrar om detta verkligen är en konsumentprodukt eller om den är helt inriktad på den proffesionella marknaden

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

HALLELUJAH !! JAG ÄR FRÄLST ! Jag är Nvidia fanboi jag fick två stk 5870 i posten i dag och låter dom gå tillbaka och är glad jag har ingen kund på dom...! Jag nöter mina 275 ett tag till så jag stoppar inte in något nytt förräns jag stoppar inn 2 stk FERMI reaktorer i burken, wow vilken jävla slakt dom gjorde på ATI nu När dom tog bladet från munnen äntligen! Dom dubblar i sämsta fall där det är dåligt stöd och tripplar förmodligen för det mesta, och fyrdubblar prestandan från ett 5870 i många aplikationer om planerna går i lås !
PS Vill någon köpa en Begagnad mamma ? Jag säljer mig själv för FERMI !

Permalänk

Från nVidias presentation av FERMI: http://www.nvidia.com/content/PDF/fermi_white_papers/NVIDIAFe...

"Early performance evaluations show Fermi performing up to 4.2x faster than GT200 in double precision applications."

"When using 48 KB of shared memory on Fermi, Radix Sort executes 4.7x faster than GT200."

"Physics algorithms such as fluid simulations especially benefit from Fermi’s caches. For convex shape collisions, Fermi is 2.7x faster than GT200."

Säger såklart ingenting om realworld prestanda i spel, men ändå. Skoj läsning!

Och såklart: hejdå 5870

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640