Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante93
Så det är ATI kort man ska ha och inte Nvidia?

Går inte att svara på. Dom är jämlika i prestanda. Anledningen att du rekommenderas ati nu är pga. lanseringen av de nya korten från ati (nvidias kommer senare och troligtvis presterar bättre med).

Väntar du på de nya nvidia korten får du physx och cuda stöd.
Physx är mer för gaming, vilket spel så som Batman AA. Mirrors Edge Cryostasis och många mer har stöd för. Det gör fysiksa beräkningar på ditt grafikkort istället för processorn. Alltså kör du mirrors edge på t.ex ett ati kort så kommer prestandan med physx på att vara mycket sämre än ett motsvarande nvidia kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det är ATI kort man ska ha och inte Nvidia?

Om du är ute efter att köpa det som ger mest prestanda för pengarna ja.
Dessa korten kommer att bli billiggare med tiden, men så är det alltid.
Nvidia kommer med sin nya generation någon gång. Det kan vara i årsskiftet. eller några månader senare. Ingen som vet.
Då kommer det säkert ut ett kort som är en bra bit snabbare än HD5870.
Det kommer säkert att vara dubbelt så dyrt också.

Vill du ha ett kort nu så är det dumt att vänta.
Det har aldrig någonsin förut funnits så bra singelkort som HD5870 och HD5850 till så bra priser.
Det har aldrig funnits en bättre tid för grafikkortsköpare.

Citat:

5850 är det värt 2500kr när det finns kort för 1700kr som har högre klockfrekvens?

Vad är det som skiljer 5850 från mängden?

Helt ny processor med DX11. Snabbaste singelkortet på marknaden förutom HD5870.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

ny dator! Duger det?

vad tycker ni om det här paketet?
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrat%C3%B6r/Mina%20dokument/Mina%20bilder/datorn.JPG

Visa signatur

Burn Rubber Not Your Soul

Permalänk
Medlem

du måste ladda upp bilden på tex www.imageshack.us och sedan kopierar du thumbnailen till forumet

Permalänk
Medlem

ny dator

då ska vi se ifall de går bättre
vad tycks?

Visa signatur

Permalänk

Byt nätagg till HX620 istället. Det är modulärt.

Byt hårddisk till Western digital 640 istället. Den är snabbare.

Ta ett 5850 istället för 4870. Det är snabbare.

BYT CHASSI..

Annars är det fint

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Byt nätagg till HX620 istället. Det är modulärt.

Byt hårddisk till Western digital 640 istället. Den är snabbare.

Ta ett 5850 istället för 4870. Det är snabbare.

BYT CHASSI..

Annars är det fint

haha okej men grejen är att nätagget och grafik kortet är för dyrt för mig

Varför ska jag byta chassi? det är flera som har sagt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att det är asdyrt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
För att det är asdyrt?

as dyrt det tycker jag inte?

Det är ju rejäla fläktar i den sen tycker jag den är snygg:o
Men har nån något tips på ett annat bra och snyggt chassi??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ta ett chassi under 1k och köp ett 5850 för pengarna (y)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
ta ett chassi under 1k och köp ett 5850 för pengarna (y)

Det finns ju inget snyggt eller bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett chassi för över 2 tusen. Något är fel.... Du väljer HD 4870 istället för HD5850/5870 framför ett fult chassi.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Klart det finns, leta bara Jag själv skulle lägga mer pengar på prestandan än snyggheten. Du kan alltid moda ditt chassi när du har tid. Det har jag gjort

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ett chassi för över 2 tusen. Något är fel.... Du väljer HD 4870 istället för HD5850/5870 framför ett fult chassi.

du menar så xD

jag ska köpa den från komplett eller en lokal butik som finns där jag bor där kostar det bara typ 1,6tusen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp ett fractal design define R2, 700 pix, assnyggt, ljuddämpat, många fläktplatser.

Permalänk
Medlem

ska ha fullt med fläktar när jag får mitt r2 och sen låter det som när ett flygplan gör sig klart för att lyfta ^:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Köp ett fractal design define R2, 700 pix, assnyggt, ljuddämpat, många fläktplatser.

Nja det känns inte rätt sry.

Men vet du nått annat? som gärna finns i lager xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
ska ha fullt med fläktar när jag får mitt r2 och sen låter det som när ett flygplan gör sig klart för att lyfta ^:)

hahaha okej xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va ere för fel på define nu då?

Aja gå på ett antec 900 II isåfall.

Det chassiet du valde bedömdes förövrigt som totalt jävla uruselt i sweclockers test.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar CoolerMaster HAF 932. Med det chassit behöver du inte ens byta ut fläktarna, fläktarna som följer med är tillräckligt bra.

3x230mm
1x140mm

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Citat:

Nja det känns inte rätt sry.

Men vet du nått annat? som gärna finns i lager xD

Rekommenderar även jag ett HAF 932 för runt tusenlappen, hundra gånger bättre än den där skithögen du hade med innan, och ska du ge så mycket för ett chassi skulle du lika gärna kunna köpa ett Silverstone Raven RV01 så du iallafall får vad du betalar för, jag skulle inte ens ge en femhundring för det där skräpchassit.

Så antingen köper du ett HAF 932 och ett 5850 och får en riktigt bra dator prestandamässigt som inte alls ser taskig ut, eller så köper du ett Raven RV01 och får en brutalt snygg dator men halvtaskig prestanda jämfört med vad du kan få annars..

Eller så kan du ju såklart göra som du själv vill och få en ful, högljudd dator med betydligt sämre prestanda än vad du skulle kunna få med ett både bättre och snyggare chassi

Sen ska jag faktiskt vara helt ärlig och säga att du är lite bakom flötet om du tycker det där chassit är snyggt, själv hade jag ett APLUS chassi en gång och plastigare skrot får man leta efter, hade det kostat en tusenlapp hade jag väl inte klagat men det där priset är fanemej hutlöst

------EDIT------

Eller ännu bättre! ett Fractal Design Define R2, snuskigt prisvärt och ack så snyggt

----EDIT2----

Måste bara få ha med ett snabbt exempel också!

Varför köpa det här

Då man kan få det här för samma pris

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Rekommenderar även jag ett HAF 932 för runt tusenlappen, hundra gånger bättre än den där skithögen du hade med innan, och ska du ge så mycket för ett chassi skulle du lika gärna kunna köpa ett Silverstone Raven RV01 så du iallafall får vad du betalar för, jag skulle inte ens ge en femhundring för det där skräpchassit.

Så antingen köper du ett HAF 932 och ett 5850 och får en riktigt bra dator prestandamässigt som inte alls ser taskig ut, eller så köper du ett Raven RV01 och får en brutalt snygg dator men halvtaskig prestanda jämfört med vad du kan få annars..

Eller så kan du ju såklart göra som du själv vill och få en ful, högljudd dator med betydligt sämre prestanda än vad du skulle kunna få med ett både bättre och snyggare chassi

Sen ska jag faktiskt vara helt ärlig och säga att du är lite bakom flötet om du tycker det där chassit är snyggt, själv hade jag ett APLUS chassi en gång och plastigare skrot får man leta efter, hade det kostat en tusenlapp hade jag väl inte klagat men det där priset är fanemej hutlöst

------EDIT------

Eller ännu bättre! ett Fractal Design Define R2, snuskigt prisvärt och ack så snyggt

----EDIT2----

Måste bara få ha med ett snabbt exempel också!

Varför köpa det här
http://media.urbandictionary.com/image/original/ricer-10795.j...

Då man kan få det här för samma pris
http://www.importmyvehicle.com/images/imv+800+1.jpg

hahaha fint expempel men det blir ett Cooler Master HAF 922 Midi - E istället

sen tror jag inte direkt har råd med 5850 :/ tyvärr kommer nog ta ett PowerColor Radeon HD4890

Visa signatur

Permalänk

Du är inte smart... Du kommer ångra dig senare... Köp ett cm690 istället, billigt och bra kylning och stilrent, och då kan du köpa bättre graffe...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

assa grabbar, OT!!!

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Citat:

hahaha fint expempel men det blir ett Cooler Master HAF 922 Midi - E istället

sen tror jag inte direkt har råd med 5850 :/ tyvärr kommer nog ta ett PowerColor Radeon HD4890

Låter mycket bättre Men då får du väl pengar till ett 5850?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Låter mycket bättre Men då får du väl pengar till ett 5850?

neej det blir några hundringar för mycket :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp ett chassi för runt 700. Ja, det finns. Fractal t ex. Då har du råd att köpa ett HD5850, och få lite mindre än dubbla prestandan av ett 4870. Men om du hellre vill kolla på en oerhört ful blå fläkt och att DET ZER UT ZOM DATAZEN GÅR FORTZ, så är det väl upp till dig.

Vad är grejen annars med att skapa nio miljarder trådar, alla i fel kategorier, för samma syfte?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Jag tror du fått svar på din fråga nu, många här är överens om att chassit är bland de sista grejerna man lägger mycket pengar på. Att köpa ett chassi för över 2k och då köpa ett sämre grafikkort från en äldre serie för att ha råd känns inte på något sett vettigt. Hade jag haft en sådan budget hade jag skitit i chassi totalt, byggt datorn på en moderkortslåda och köpt chassit för nästa veckopeng.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

absolut , spara ihop de sista hundringarna om det är allt som står mellan dig och ett 5850.

det kommer vara värt det , inget snack om saken.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

även jag funderade på diablo chassiet men sen läste jag swe. rec. Blir ett Antec 1200 istället. Syns på diablo chassiet, rikigt snygg.

Fick jag R2 skulle jag ärligt inte ta emot det, fy fan säger jag bara. Duger kanske som server chassie när man har det stående i garderoben så man slipper se det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1