Permalänk
Medlem

Bra 14" för spel finns det?

Jag har under några dagar kikat in på denna avdelning i forumet och undrar hur det är med 14" laptops i dagsläget? Är det en döende "storlek"? De flesta verkar efterfråga riktigt små datorer eller något större (från 15" och uppåt).

Det var ett tag sedan jag på hade större koll på bärbara datorer men åtminstone då, tyckte jag, att 14" var en alldeles perfekt storlek på skärmen. 15" och uppåt är för mig inte längre "bärbart" (min personliga åsikt) men samtidigt är 13" och under lite för litet för att verkligen kunna spela på (återigen) min personliga åsikt. Jag förstår också att det måste vara en viss problematik att klämma in ett kraftfullt grafikkort i ett litet skal men samtidigt tycker jag att tekniken bör utvecklas?

Så är det någon som har någon koll på om det idag finns bra 14"? Jag är tveksam på om jag vill kalla detta för ett "köpråds-tråd" eftersom jag ännu inte vet om jag känner för att införskaffa en dator. Det är således mest bara för att få en överblick.

Jag har hittat en som verkar hyffsat. Den var från Asus men modellen (minns inte modellnamnet nu) verkar ej finnas tillgänglig i Sverige. Den från Zepto verkar relativt föråldrad gällande komponenterna.

Finns en liknande tråd som denna (trots att jag sökt) så får moderator gärna låsa och hänvisa.

Tack på förhand.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

kollade lite snabbt på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v231#rparams=k=s4236514...
.
Det verkar som zepto har de bästa trots att de inte är särskilt bra.( Kanske är den asus modellen som är med som du tänkte på?)

Som du redan konstaterade så är 13" eller 15" som gäller.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är tråden inte för gammal.

Jag har nu hittat igen modellnamnet på Asus datorn som jag pratar om i det första inlägget i tråden.
Modellen på datorn är: N81VP-D1
Detta, om jag förstått det rätt, är en uppdaterad modell (egentligen är det bara en snabbare processor tror jag) från en modell som gick under namnet N81VP-C1.

Problemet är att jag inte kan hitta den uppdaterade modellen i europa och som kan erbjuda svenskt tagentbord. (För övrigt kan jag inte hitta den uppdaterade modellen överhuvudtaget i europa - alla listare den slöare, utfasade modellen om man ska tro på Asus officiella hemsida samt återförsäljare på andra sidan atlanten...)

Därför undrar jag om det är någon som sitter inne med en riktigt bra europeisk sida som leverar till schysst pris... helst med valet att svenskt t-bord. Detta leder mig över till nästa fråga.

Om jag väljer att köpa en dator med engelskt/tyskt (som exempel) går det sedan att för mig köpa till ett "löst" tagentbord med svenska bokstäver och dylikt och byta ut det?

Om ni hittar någon återförsäljare i Europa som inte säljer med svenskt tangentbord får ni givetvis länka dit också!

Tacksam för svar!

Edit:
I den gamla modellen sitter det en P8700 processor.
http://www.nilstech.de/deeplink.jsp?artId=13700

I den nyare modellen sitter den en T9600 processor.
http://1toppc.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Product_C...

Det ser även ut som om hårddisken på den nyare modellen spinner i 7200 rpm kontra 5400 rpm för den äldre!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av en 14" dator för att ha i skolan och att spela lite med. Håller helt med dig att 14" är lagom och söker efter lite tips på datorer. Prisvärda är enda kravet. Tänkte lägga ca 20k på dator och TV så det får gärna vara lite över. Ca 8k är kanske relevant. (flytande summa)

Permalänk
Medlem

Jag är också i samma sits - ute efter en bärbar (ej släpbar) studentdator som klarar WoW med schysst fps.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat runt lite och det verkar helt klart som om Asus modellen är det kraftigast 14" just nu. Problemet är att den inte finns i Europa... Jag har tagit mailkontakt med en amerikansk sida. De säljer den för 9500 ungefär MED frakt vilket jag måste säga är ett riktigt schysst pris!

Det är den nya modellen OCH global warranty gäller (fått det bekräftat via mail).

Problemet med tangentbordet återstår - vill gärna ha ett svenskt. Ska försöka ta kontakt med antingen Asus eller den tyska sidan i andra inlägget jag skrev. De sålde tydligen svenskt tangentbord som tillval när de hade datorn i lager...

Någon som har ideer/kunskap om vart svenska tagentbord finns? Om så är mitt problem i princip löst!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Har nu kontaktakt Asus Parts Eu och hört mig för om ett tangent bord.

Enligt han i telefonen så passar följande tangentbord till Asus N81VP-D1:
http://www.asusparts.eu/product_info.php?products_id=6658

För mig är det ett överkomligt pris (förstår dock att det kan vara mycket för vissa). Jag känner att priset är ok för att få svensk layout.

Själva datorn beställer jag eventuellt från:
http://www.excaliberpc.com/592433/asus-n81vp-d1-14.1-notebook...
Det jag ska göra nu är att se om sidan verkar pålitlig och läsa omdömen med mera!

Enligt deras shipping list blir shipping på totalt 89 dollar vilket också är överkomligt (då jag inte hittar datorn någonstans i europa).

Totalt räknar jag med ungefär pris på 10.500 för allt!

Hoppas att detta kan hjälpa någon!

/ Liath

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath

Totalt räknar jag med ungefär pris på 10.500 för allt!

/ Liath

Hej, jag tycker datorn du länkar verkar mycket intressant. Ligger i köpataget jag med. Blev för nästan sugen på att överge idén om en Macbook Pro.

Har handlat elektronik och andra varor på USA sen 2001, och elektronik, typ en bärbar dator är tullfri. Men har en moms på 25%. (du kan kolla tullverket.se för full info). Man ska väl egentligen alltid betala för sin import, men ingen kommer tvinga dig att anmäla det. Då skulle jag, enligt erfarenhet, säga att det är ungefär 50% "risk" att tullen plockar dina varor och du får en tung faktura. Helt plötsligt kanske inte datorn är så billig.

Tänkte jag bara skulle flika in med detta om du inte tänkt på det redan

PS: Du kan givetvis alltid be företaget skriva att paketet är en "gift". Då undviker man avgifterna men bryter mot lagen och gör sig ovän med företag +tull +post

Permalänk
Medlem

Lustigt att du skrivit ett inlägg om just detta och det tackar jag för! Bara någon timme efter att jag skrev sista inlägget kom jag ihåg att det tillkommer både moms och eventuell tull. Enligt tullverket är det dock 0% på bärbara datorer (om jag tolkat det rätt). Däremot tillkommer 25% moms.

Jag har därför läst en del trådar på detta forum som diskuterar just moms och tull. Tydligen verkar inte Gift längre vara ett användbart sätt att undkomma momsen. Det gäller att företaget också deklarar paketet till ett lägre pris än 500 dollar eller något sådant och om det då skulle komma bort under shipping så får du en väldigt liten ersättning.

Nu är jag helt plötsligt mellan valet och kvalet. Med min tur (otur) så är jag säker på att jag kommer att fastna i tullfiltret... Någon som har erfarenhet av att slinka igenom?

Har dessutom utan någon lycka överhuvudtaget försökt hitta en europeisk återförsäljare. Varför ska vi EU-folk alltid förbises? Blir jävligt less på sådant.

/ Liath

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Vad sägs om den här då?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=462464

Iof single core men annars verkar det som man lär ha en vaio och då snackar vi 20 papp :S

Permalänk
Medlem

Frågan är om GFX kortet är tillräckligt kraftigt för att tex koppla upp mot en tv?

Jag känner att jag verkligen vill ha Asus datorn. Börjar tappa tålamodet och funderar seriöst på att köpa den och chansa på att man slipper momsen.

Acer:n verkar helt ok för sitt pris.

/ Liath

Visa signatur

Eeeeep