Risk för brist på grafikkort – gamla som nya

Permalänk
Melding Plague

Risk för brist på grafikkort – gamla som nya

Det är inte bara alldeles färska Radeon HD 5800 som är svåra att få tag på. Det börjar även bli brist på äldre grafikprocessorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en sak att säga: illa ;/

Permalänk
Medlem

Gamla grafikkort kan jag vara utan men högre priser är aldrig kul. Men det är i såfall högst temporärt antar jag.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

känns ju bra då att man knappast är i ett direkt behov av grafikkort

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag beställde ett 4770 för 895kr då

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att mina 4830 i CF klarar sig hur bra sm helst änså länge...

men varför vill dom fasa ut det så att det blir dyrare?? dom verkar ju inte fatta att dom bara tappar en massa kunder!

Hoppas detta löser sig och AMD och nVidia kan ligga på liknande priser, då blir det ju mer tävling

MVH

Permalänk
Medlem

Dom vill sluta producera 55nm kort för att inte ha stort lager av dom när de nya kommer. I Amd fall är det helt realistiskt att fasar ut produktionen. de skulle ju släppa kort i hela segmentet före jul (om jag minns rätt)

Nvidias fall är det svårt att säga när man inte vet när nästa generation anländer.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Har märkt av det här när jag kollat på återförsäljarnas hemsidor. 8800GTX är snart 4 år nu så dags att uppgrader men det finns ju knappt kort att skaffa :S Får räcka med MSI afterburner ett tag för att få upp prestandan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Har märkt av det här när jag kollat på återförsäljarnas hemsidor. 8800GTX är snart 4 år nu så dags att uppgrader men det finns ju knappt kort att skaffa :S Får räcka med MSI afterburner ett tag för att få upp prestandan.

Funkar ditt AfterBurner? det gör fan inte mitt..

Jag sitter på MSI R4830 512MB OC, kan bara klocka via CCC om jag kör med deras jätte gamla drivare, tar jag dom nya funkar det fan inte..

Funkar ju i RT men vill kunna köra med CCC också, sen så står det ju på deras hemsida att deras R4000serie ska funka med det gör fan itne mina kort så fort ajg drar upp Core till typ 600 och trycker på apply så hoppar det bara tillbaka till 585 igen

Ska skicka ett mail till MSI nu och se vad dom har att säga om det!...

MVH

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Vilken tur att jag beställde ett 4770 för 895kr då

Fast just 4770 kommer kanske hänga med lite längre, det är på 40 nm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett tecken på att Fermi kommer dyka upp ganska snart.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ett tecken på att Fermi kommer dyka upp ganska snart.

Tror du verkligen det? Ärligt talat?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att det finns folk som fortfarande köper gamla kort från exempelvis 7000 serien från Nvidia. Butikerna får gamla exemplar som blir liggande och kränger sedan dem vidare till ovetande kunder. Faktum är ju att de inte kommer kunna använda directX 10 spel och andra funktioner. Men oftast är de kunderna som dem inte storanvändare när det gäller spel.

Exempelvis detta kort: http://www.webhallen.com/prod.php?id=59826 som många säljer

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hjälpsam

Undrar också när Nvidias G200 krympt till 40 nm kommer, misstänker att de korten kommer ut före Fermi gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet, gamla kort är just det, gamla. Klart att gamla kort ska fasas ut och slutas säljas, om det då slutar med att de äldre korten kanske höjs i pris gör ju inget då de nyare ligger på den prisnivå de ska ligga på.

Det gäller ju bara att vara lite medveten som kund och göra lite efterforskningar innan köp, vilket jag hoppas de flesta gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Har märkt av det här när jag kollat på återförsäljarnas hemsidor. 8800GTX är snart 4 år nu så dags att uppgrader men det finns ju knappt kort att skaffa :S Får räcka med MSI afterburner ett tag för att få upp prestandan.

Näe, vänta nu här. 8800serien har inte funnits i tre år ännu. Hold your horses ;).
Ditt kort kom ut på marknaden i mitten av november 2006, ellerhur? Måste väl vara så att ditt kort inte är tre år ännu, så om ca 15 månader är det över 4 år ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Funkar ditt AfterBurner? det gör fan inte mitt..

Jag sitter på MSI R4830 512MB OC, kan bara klocka via CCC om jag kör med deras jätte gamla drivare, tar jag dom nya funkar det fan inte..

Funkar ju i RT men vill kunna köra med CCC också, sen så står det ju på deras hemsida att deras R4000serie ska funka med det gör fan itne mina kort så fort ajg drar upp Core till typ 600 och trycker på apply så hoppar det bara tillbaka till 585 igen

Ska skicka ett mail till MSI nu och se vad dom har att säga om det!...

MVH

Funkar finfint för mig i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe, vänta nu här. 8800serien har inte funnits i tre år ännu. Hold your horses ;).
Ditt kort kom ut på marknaden i mitten av november 2006, ellerhur? Måste väl vara så att ditt kort inte är tre år ännu, så om ca 15 månader är det över 4 år ;).

So sue me... stod ju inte på wiki och jag hade det inte skallen Petig.
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_Series

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Fast just 4770 kommer kanske hänga med lite längre, det är på 40 nm.

He he, ja det har du ju rätt i

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Angående låg tillgång på hd5800 så hade jag lite tur vid beställning av hd5850:

Kompletts billigaste är/var från Saphire, men det stod preliminärt leveransdatum den 23:e. Beställde igår och fick mail idag om att paketet är påväg så jag hoppade in på hemsidan och såg att dom hade ca 50 st i lager.

Det fina i kråksången är att jag precis sålt mitt nuvarande grafikkort och skulle behövt köra på en gammal dator tills detta grafikkortet kommer, nu verkar jag inte behöva vänta

just det, dom har höjt priset med 100kr sen jag beställde. Verkar som att de kanske försöker tjäna lite extrapengar på att:

1. inte berätta när dom har kort på ingång (för att vi ska köpa hd5870 istället).

2. höja priserna en smula medan efterfrågan är stor.

Permalänk
Medlem

ATI fallet är väl att de gamla korten SKALL fasas ut, och de nya lär väl rampas upp inom tid, tror inte det är så farligt.

Angående Nvidia så finns det en ganska intressant artikel på semi-accurate där de påstår att Nvidia drar sig ur mid och highend marknaden (i inväntan på fermi) då de är tvungna att sälja sina nuvarande kort med förlust/utan vinst för att kunna konkurrera emot ATI:s nya kort.

Länk:
http://www.semiaccurate.com/2009/10/06/nvidia-kills-gtx285-gt...

Semi-Accurate verkar vara ganska NVidia fientligt inställda, så man skall säkert ta det med en nypa salt, dock om man läser alla de senaste artiklarna de har på hemsidan, där de länkar bakåt till tidigare "antydningar" om nvidia, både ang Fermi + hur de kommer agera så verkar de haft en del poänger hitills

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Jag kan inte hävda att jag är speciellt insatt, men det verkar som att Nvidia har satsat på att få så hög prestanda som möjligt, men på bekostnad av pris per chip. AMDs strategi, d.v.s. konkurrenskraftig prestanda till överkomligt pris, verkar nu återbetala sig rejält med hd58xx-releasen.

Jag har dock svårt att tro att det ligger så illa till som dom skriver i artikeln, men ordspråket "ingen rök utan eld" kanske stämmer, vem vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Kan inte förstå att det finns folk som fortfarande köper gamla kort från exempelvis 7000 serien från Nvidia. Butikerna får gamla exemplar som blir liggande och kränger sedan dem vidare till ovetande kunder. Faktum är ju att de inte kommer kunna använda directX 10 spel och andra funktioner. Men oftast är de kunderna som dem inte storanvändare när det gäller spel.

Exempelvis detta kort: http://www.webhallen.com/prod.php?id=59826 som många säljer

Folk kanske vill ha ett billigt kort som räcker för att att kunna gå in på internet? Jag sitter just nu på ett 7200GS, väntar på garantiärende med 8800GT, skulle det inte fungera köper jag ett HD5850 (om det inte kommer ut något bättre/billigare).
Men ett 7200GS räcker ju för att gå in på internet, betala räkningar och skolarbete. Alltså helt tillräckligt för många människor och då finns ingen anledning att köpa ett dyrare kort.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Folk kanske vill ha ett billigt kort som räcker för att att kunna gå in på internet? Jag sitter just nu på ett 7200GS, väntar på garantiärende med 8800GT, skulle det inte fungera köper jag ett HD5850 (om det inte kommer ut något bättre/billigare).
Men ett 7200GS räcker ju för att gå in på internet, betala räkningar och skolarbete. Alltså helt tillräckligt för många människor och då finns ingen anledning att köpa ett dyrare kort.

skulle väl vara ett moderkort med integrerad grafik? Mycket bättre att köpa det än att köpa ett kort ur 7000serien för att betala räkningar (tycker jag iaf).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
skulle väl vara ett moderkort med integrerad grafik? Mycket bättre att köpa det än att köpa ett kort ur 7000serien för att betala räkningar (tycker jag iaf).

Hur gör man om man behöver delar för att felsöka en dator?
Eller om det inbyggda grafikkortet har gått sönder på den gamla surfdatorn?

Finns massor av anledningar till att det bör finnas billig hårdvara på marknaden.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
skulle väl vara ett moderkort med integrerad grafik? Mycket bättre att köpa det än att köpa ett kort ur 7000serien för att betala räkningar (tycker jag iaf).

Smaken är som baken och i den lågprisklassen spelar det ingen större roll. Köper man en dator idag är det stor chans att den om några år står som server och då kan den inte föda ett grafikchip på moderkortet bara sådär.

Som min server sitter på ett x850xt som en gång i tiden var min speldator. Eller kalla den för server är dumt, den sitter oanvänd i ett hörn och samlar damm i väntan på att jag en dag ska orka fixa kylaren pånytt och fixa upp den igen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur gör man om man behöver delar för att felsöka en dator?
Eller om det inbyggda grafikkortet har gått sönder på den gamla surfdatorn?

Finns massor av anledningar till att det bör finnas billig hårdvara på marknaden.

en moderkaka med inbyggd grafik kostar ca 500kr och ett 9500gt 500 kr så då anser jag att moderkortet är mer värt även om det bara är ett x1250