Permalänk
Medlem

Prisvärd CS4 dator max 12000

Ska sätta ihop en dator som framförallt kommer användas för att köra Adobe cs 4 och då framförallt photoshop, premiere och after effects. Spel är absolut inte viktigt utan vill ha en snabb dator då jag redigerar mycket foton och film från min 5D mark II.

Kan någon sätta ihop ett bra paket för detta ändamål? Ska jag köra två diskar i Raid 0 eller ska man satsa på en något dyrare ssd disk? Var är föredelen? Kör man alla program från SSD, photoshop med? Har annars installerat det på en separat disk.

Sen grafikkort, har väntat på Radeon 5850 men ger den så mycket bättre prestanda för cs4?

Som processor hade jag tänkt en i7 2.8 då den visat sig vara prisvärdast när det gäller rendering.

Något mer jag ska tänka på? Hur mycket ram? Räcker 4?

Kom gärna med förslag hur man bygger den ultimata redigeringsburken som inte kostar skjortan, hellre prisvärd än bäst.

Permalänk

Jag skulle rekommendera en Mac till dina behov. Mac krossar PC när det handlar om enkelhet osv i CS4. Utgår från att en Mac är bättre då i princip alla som jobbar med professionell fotografering använder Mac.
Dessvärre kostar de ju väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Jag skulle rekommendera en Mac till dina behov. Mac krossar PC när det handlar om enkelhet osv i CS4. Utgår från att en Mac är bättre då i princip alla som jobbar med professionell fotografering använder Mac.
Dessvärre kostar de ju väldigt mycket

Så du tycker att h*n ska köpa följande 20" imac istället för en högpresterande quad med CUDAgrafikkort eller någon directcompute lösning?

20 tum
core2quad 2.66
9400M grafik
320 GB hårddisk
2gb ramminne

Den kostar då 13000 och kan slås av datorer från 2006.

Nej du, TS, kör på en PC.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Jag skulle rekommendera en Mac till dina behov. Mac krossar PC när det handlar om enkelhet osv i CS4.

Du kan säga Windows annars
Mac är i princip exakt likadant byggd som en "PC" i nuläget, men man brukar ju säga mac bara för att det är en apple dator, för o ha kvar traditions känslan liksom ^^ .

nåja, men det du sa stämmer annars. Windows får en massa errors.
Seriösa grejer ska man inte leka med i Windows!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Hur kommer det sig att profesionella använder mac för 15000 och inte en datgor för 10000?

Permalänk
Medlem

Haha varför skulle ps vara bättre på mac?
Dock så har de flesta "windowsdatorer" usla skärmar kopplade till sig, till skillnad från apples..

Sen kan någon som kan CUDA, berätta om gtx260 skulle vara bättre i det här fallet...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Här har du en dator som slår macarna med hästlängder. Dubbla hårddiskar för optimal prestanda, skitsnabb quad och ett grafikkort som du egentligen kan plocka bort om du vill spara lite. Directcompute används inte än och CUDA lär väl inte vara någon standard så länge till så om du vill ha extra beräkningskraft kan du köpa till det sen.

Du lär ju köpa till någon e-IPSskärm. Det finns en riktigt prisvärd för 2500 på dustin.

Kan inte tänka mig att jag försvarar windows men det är helt ologiskt att köpa en mac om man verkligen inte är fäst vid OSet. Windows är också stabilt, mitt har inte blåskärmat sen XP.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
1TB diskarna är mer prisvärda:

Ja, men att ha en systemdisk och en att spara på gör att hela datorn känns så mycket, mycket rappare.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Haha varför skulle ps vara bättre på mac?
Dock så har de flesta "windowsdatorer" usla skärmar kopplade till sig, till skillnad från apples..

Sen kan någon som kan CUDA, berätta om gtx260 skulle vara bättre i det här fallet...

Jag har ingen aning, det är bara någonting jag hört från flertalet fotografer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Ja, men att ha en systemdisk och en att spara på gör att hela datorn känns så mycket, mycket rappare.

Inte lika rapp som Raid 0!!!;)
Och jag menade att han skulle köpa 2st 1TB, inte en.

Permalänk
Medlem

glöm inte bort att att det finns ingen 64bitars version till mac, så man kan inte utnyttja 3,2gb i PS.

Mycket är ju opengl baserat i cs4 så det kvittar med gpu-tillverkare.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte lika rapp som Raid 0!!!;)
Och jag menade att han skulle köpa 2st 1TB, inte en.

Aha, ja, det vore ju något. Dyrare blir det dock.

TS, här är e-IPS skärmen jag tipsade om.

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

e-IPS är en paneltyp som passar mycket bättre till bildredigering och annat grafiskt då färgåtergivningen är långt mycket bättre än TN. De passar inte lika bra till spel då de generellt har högre responstid, men den här ska inte vara så farlig om du ska spela ibland.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Inaktiv

Skulle i alla fall köra på mer ram minne än 4GB, är något man kan känna av när man redigerar.
Sitter själv en hel del framför photoshop och har erfarat att minna 6GB ibland knappt räcker till, i spel är det ju ingen skillnad men som du säger är det ju knappast något du skulle använda den till. Är ju inte heller något som drar för mycket i budjeten. Kan även tillägga att jag också är en dSLR kamera ägare, även om min D200 inte ligger i samma kaliber som din gör.

Permalänk
Medlem

Begriper inte varför det rekommenderas ett Spelgrafikort när det inte ska spelas, och sen då också rekommenderas ett grafikkort som inte har dom funktioner som kan hjälpa CS4 arbeta snabbare.

5850 är förbaskat bra kort om man ska spela, men håller man på med Foto har man ingen nytta av det, bara att slänga pengar i sjön tycker jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ett 9600gt räcker fint. Har Physx också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett 9600gt räcker fint. Har Physx också!

Är ett perfekt kort för ändamålet, dock 9400GT och 9500GT funkar bra med, finns ju med passiv kylning också så man slipper onödigt ljud.
Sedan snabb CPU gärna I7 1366 socket, minst 6Gb minne, men helst mer.
en snabb Systemdisk SSD + 2 st 1-2Tb lagring i raid 1

Raid 0 ska du inte fundera på för att lagra dina bilder, så roligt är det ju inte att förlora 1000 tals bilder om man man får en HD crash, men system + program kan du ju köra i raid 0 om du vill.

+ en skärm som inte är TN

Nätdel 400-500w + tyst chassi

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur den här diskussionen slutar, är nämligen i samma sits som TS, ska köpa ny dator att ha till CS3 och CS4 och har alltid hört hur fantastiskt det är med mac, men testade CS4 på en macbook pro, det gick mycket långsammare att stacka mina 70mb TIFF filer från min D300 än det gör på min "jobb dator" i sign. Men annars så får man väl kolla på mac pro, dock kostar dom en del, men är man seriös med sitt fotande ska man inte snåla in på en sån sak tycker jag.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Det ska bli intressant att se hur den här diskussionen slutar, är nämligen i samma sits som TS, ska köpa ny dator att ha till CS3 och CS4 och har alltid hört hur fantastiskt det är med mac, men testade CS4 på en macbook pro, det gick mycket långsammare att stacka mina 70mb TIFF filer från min D300 än det gör på min "jobb dator" i sign. Men annars så får man väl kolla på mac pro, dock kostar dom en del, men är man seriös med sitt fotande ska man inte snåla in på en sån sak tycker jag.

Ser ingen anledning att köra det ena framför det andra, dock motsvarande mac kommer kosta en hel del mer, sen kan det väl bero på vad man är van vid i OS och programväg.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd. Ska kanske satsa på ett lite billigare grafikkort då och en bättre skärm, men trodde 5850 skulle vara bra för photoshop, men tekninken har alltså inte kommit än? Någon som vet en prisvärd på 24tum?
Har själv länge kört mac men gått över till pc då mac känns lite föråldrat och val möjligheterna alldeles för dåliga.
Men ska man köra ssd och en extra disk eller två diskar i raid 0? Backupar alltid på en extern så det behöver jag inte tänka på. Bara vad som är snabbast.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke som slog mig: Går de inte att bygga datorn själv och sedan köpa mac operativsystemet till den? Alltså Leopard OS. Det vore väl perfekt i så fall, slippa betala jävel för en mac och ändå få fördelarna med dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robpac
Tack för alla råd. Ska kanske satsa på ett lite billigare grafikkort då och en bättre skärm, men trodde 5850 skulle vara bra för photoshop, men tekninken har alltså inte kommit än? Någon som vet en prisvärd på 24tum?
Har själv länge kört mac men gått över till pc då mac känns lite föråldrat och val möjligheterna alldeles för dåliga.
Men ska man köra ssd och en extra disk eller två diskar i raid 0? Backupar alltid på en extern så det behöver jag inte tänka på. Bara vad som är snabbast.

SSD är ju absolut snabbare, men om du har alla bilder på en lagringsdisk märker du ju inte det när du öppnar dem.

Ett måste är i alla fall en systemdisk och en arbets/lagringsdisk.

5850 kan komma att bli bra till photoshop men än är det inte det. Just nu är det lite krig om CUDA och directcompute, personligen skulle jag vänta ett tag med grafikkort, de kommer bli billigare och då kanske man får se vilken standard som används mest/är bäst.

Som jag tipsat tidigare ska du ha en IPS-skärm. Slopar du grafikkortet har du råd med en riktigt bra sådan.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Han behöver ju ett grafikkort för att datorn ska fungera!?:P
Ett 9500/9600gt skulle vara perfekt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Bara en tanke som slog mig: Går de inte att bygga datorn själv och sedan köpa mac operativsystemet till den? Alltså Leopard OS. Det vore väl perfekt i så fall, slippa betala jävel för en mac och ändå få fördelarna med dem.

Om det skulle funka skulle inte en jävel köpa en stationär mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
SSD är ju absolut snabbare, men om du har alla bilder på en lagringsdisk märker du ju inte det när du öppnar dem.

Ett måste är i alla fall en systemdisk och en arbets/lagringsdisk.

5850 kan komma att bli bra till photoshop men än är det inte det. Just nu är det lite krig om CUDA och directcompute, personligen skulle jag vänta ett tag med grafikkort, de kommer bli billigare och då kanske man får se vilken standard som används mest/är bäst.

Som jag tipsat tidigare ska du ha en IPS-skärm. Slopar du grafikkortet har du råd med en riktigt bra sådan.

Kommer att ha det jag redigerar på systemdisken, när jag är färdig så hamnar det på lagringsdisken. Så 80gb kan räcka till system så ssd kan nog vara ett bra alternativ. Något som kan få ihop ett bra system med moderkort och chassi och sånt, har dålig koll på vad som är bra.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att mer än 4GB är att föredra. Redigerat en del 1080p 60fps på min Q9550 och 4GB ram. 6GB hade inte skadat, 12 hade varit fint
80GB kan nog räcka om man endast har operativsystem och lite program installerat. Fast det beror ju på hur stora projekt du redigerar.
Och lägg pengar på en bra skärm.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

9500GT/9600GT har CUDA som photoshop CS4 tar delvis hjälp av för en del av effekterna grafikortet tar alltså över beräkningarna istället för CPU, CS4 har dock inte det stödet hos ATI, så därför är Nvidia mer lämpat för photoshop än så länge.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kanske ska köra en amd 965 istället, hur mycket sämre skulle ett sådant system bli? Räknat lite och det verkar mycket billigare än i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
9500GT/9600GT har CUDA som photoshop CS4 tar delvis hjälp av för en del av effekterna grafikortet tar alltså över beräkningarna istället för CPU, CS4 har dock inte det stödet hos ATI, så därför är Nvidia mer lämpat för photoshop än så länge.

Det var ett fåtal saker som brushes som använder cuda, men resten av CS4 använder sig av opengl, så det kvittar vilket märke du har.

Jag använder min dator i sign till samma ändamål som TS och det funkar ypperligt. Ett flertal personer som jag har hjälpt att välja delar till använder sig av ATI och dem har inga problem. Vi kör nästan en identisk setup.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robpac
Kanske ska köra en amd 965 istället, hur mycket sämre skulle ett sådant system bli? Räknat lite och det verkar mycket billigare än i7.

Hitta denna som jämför lite i5, i7 AMD 965
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=837&pageid=1...

AMD är klart ett alternativ åtminstone jämfört med original hastigheter, eller i5 som är billigare än socket 1366 I7

Visa signatur

Acer Predator Helios 300